۳ راهکار برای حل مشکل افزایش کارمزد اتریوم

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

کارمزد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم (Ethereum) اخیراً خیلی بالا رفته و به رکورد ساعتی جدیدی رسیده است. اگر شما در این چند روز، کوین‌ها یا توکن‌های مبتنی بر شبکه اتریوم را خرید و فروش کرده باشید، این مطلب را به خوبی درک می‌کنید. ماینرهای اتریوم در یک ساعت 500 هزار دلار کارمزد به دست آوردند و این مسئله، نگرانی‌ها را دربارۀ پایداری این شبکه افزایش داده است. شاید این خبر برای ماینرها خوشحال‌کننده باشد، اما هشداری به کاربران برای پایداری این شبکۀ در حال گسترش است. اگرچه به نظر می‌رسد که دیفای منجر به یک سیر صعودی برای اتریوم خواهد شد، اما از طرفی ممکن است دلیل اصلی مشکلات فنی آن نیز باشد. درست است که هزینه‌های زیاد کارمزد تراکنش‌ها جزو مشکلات اصلی اتریوم است، اما راه‌حل‌هایی هم برای این مشکل وجود دارد. در این مقاله به بررسی ۳ راه‌ برای حل مشکل افزایش کارمزد اتریوم می‌پردازیم.

شبکه OMG

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

حل مشکل افزایش کارمزد اتریوم

شبکه OMG در آرزوی تبدیل شدن به بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز (DEX) جهان است. این شبکه می‌خواهد به کاربران این امکان را بدهد که بتوانند تقریباً هر نوع دارایی را بین مرزها و حتی بین درگاه‌های پرداخت بزرگ همچون PayPal و Alipay انتقال دهند. ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) خالق اتریوم و جوزف پون (Joseph Poon) چارچوب اساسی این شبکه را طراحی کرده‌اند.

OMG که اخیراً نسخه بتای آن منتشر شد، دارای یک هدف بسیار مهم است. آنها به دنبال انتقال اتریوم و توکن‌های با استاندارد ERC20 با یک سوم هزینه معمول هستند. در حال حاضر، بلاکچین اتریوم امکان پردازش ۱۴ تا ۲۰ تراکنش در ثانیه را دارد. این در حالی است که شبکه OMG می‌تواند تا ۴۰۰۰ تراکنش را در ثانیه پردازش کند. آنها به دنبال حل مشکل افزایش کارمزد اتریوم هستند.

مدیر ارشد استیبل کوین تتر (Tether) در این باره می‌گوید:

با انتقال USDT به شبکه OMG، ما در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنیم، بهبود عملکرد را افزایش می‌دهیم و فشار را از روی شبکه اصلی کم می‌کنیم.

ادغام بین تتر و شبکه OMG منجر به کاهش زمان تأیید تراکنش‌ها، ارائه سریع‌تر خدمات پرداخت و کاهش هزینه‌ها بدون به خطر انداختن امنیت داخلی شبکه می‌شود. شبکه OMG با جداسازی تراکنش‌های لایه دوم اتریوم، می‌تواند مشکل مقیاس‌پذیری این شبکه را برطرف کند و در نتیجه راهکاری برای حل مشکل افزایش کارمزدهای اتریوم باشد.

استفن مک نامارا (Stephen McNamara) مدیر ارشد واحد عملیات OMG، در مصاحبه‌ای با سایت Cointelegraph، چگونگی کاهش کارمزدهای اتریوم به وسیله OMG را این‌گونه توضیح داد:

شبکه OMG از انتقال سریع، ارزان و مطمئن اتریوم و هر توکن ERC20 پشتیبانی می‌کند. با انتقال توکن‌ها به شبکۀ OMG، قراردادهای هوشمند آزمایشی و گران‌قیمت دیگر نیز می‌توانند از لایۀ یک استفاده کنند. ملحق شدن به شبکه OMG هزینه تراکنش‌ها را بسیار کاهش می‌دهد و در کمترین زمان و با امنیت شبکه اتریوم، همۀ تراکنش‌ها تأیید می‌شوند.

ZkSync، راهی برای حل مشکل افزایش کارمزد اتریوم

حل مشکل افزایش کارمزد اتریوم

zkSync پروتکلی برای مقیاس‌پذیری و کم ‌کردن کارمزدها در شبکه اتریوم است. این پروتکل از گواه اثبات با دانش صفر (Zero Knowledge Proof) و دسترسی به اطلاعات روی زنجیره اصلی (OCDA) استفاده می‌کند تا سرمایه کاربران به همان اندازه که در اتریوم امنیت دارد، امنیت داشته باشد.

در حالی که امنیت، اولویت اصلی zkSync است، اما راحتی در کاربری، نقش اساسی را در طراحی آن دارد.

در حال حاضر کارمزدهای گس شبکه اتریوم بیش از دو میلیون دلار در ماه است. با استفاده از zkSync می‌توان این هزینه‌ها را بسیار کاهش داد.

zkSync قصد دارد بیشتر محاسبات را به خارج از زنجیره اتریوم منتقل کند. این انتقال محاسبات به خارج از زنجیره اصلی، به افزایش سرعت و کاهش هزینه‌ها کمک بسزایی می‌کند. اعتباردهندگان در این روش، تراکنش‌ها را قبل از ارسال به زنجیره اصلی، دسته‌بندی می‌کنند.

ویژگی‌های zkSync

  • کارمزد تراکنش‌ها طوری طراحی شده است که کاهش آن در بلندمدت قابل پیش‌بینی باشد (تقریباً کمتر از ۰.۰۱ دلار)
  • امکان پرداخت کارمزدها با توکن‌هایی که انتقال داده می‌شوند (بدون هیچ کارمزدی برای کاربران)
  • امنیت بالا، درست مانند زنجیره اصلی و بدون نیاز به واسطه
  • امکان ساخت اکانت کاملا رایگان روی زنجیرۀ بیرونی
  • امکان پرداخت لایۀ دوم به تمامی آدرس‌های اتریوم
  • تأییدهای فوری تراکنش‌ها و نهایی شدن آنها در چند دقیقه
  • امکان برداشت لایۀ اول در کمتر از ۱۵ دقیقه
  • امکان خرید و فروش با کیف‌پول‌های اتریوم

شبکه Loopring

اندازه نودهای شبکه اتریوم در حدود ۴ ترابایت و اندازه سایز بلاکچین آن چیزی بیش از ۱۰۰ گیگابایت است و هر بلاک حدود ۲ مگابایت به آن اضافه می‌کند. بیشتر کارشناسان معتقدند که بلاکچین اتریوم هرگز مقیاس‌پذیر نخواهد شد. در سال ۲۰۱۹ نیز مجله Bloomberg گزارش داد که بلاکچین اتریوم تقریباً پر است.

Loopring که یک پروژه قرارداد هوشمند اتریوم است، چند راه‌حل مفید برای مشکلات اتریوم دارد. فناوری Loopring تلاش می‌کند بستری برای ایجاد و استقرار یک صرافی غیرمتمرکز با کارایی بالا در بلاکچین اتریوم ایجاد کند.

شبکه Loopring با استفاده از پروتکل ZK-Rollup، راه‌حل‌هایی برای مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم و سرعت پایین تراکنش‌های آن ارائه کرده است. ZK-Rollup می‌تواند با استفاده از راه‌حل‌های لایه دوم، بسیاری از تراکنش‌های انجام‌شده در بلاک چین اتریوم را مقیاس‌پذیر ‌کند.

Loopring ۳.۰ با استفاده از پروتکل ZK-Rollup تا ۱۶۰۰۰ تراکنش را در ثانیه پردازش می‌کند. ولی هنگامی که تراکنش‌ها روی شبکه اصلی On-Chain Data Availability (OCDA) باشند، پردازش‌ها به ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه می‌رسند؛ زیرا انجام آن روی OCDA سبب افزایش امنیت و رسیدن آن به سطح امنیت بلاکچین می‌شود. از طریق پروتکل ZK-Rollup و OCDA، شبکه Loopring یک بستر امن و مقیاس‌پذیر برای ساخت یک صرافی غیرمتمرکز فراهم می‌آورد تا معاملات را با سرعتی بالاتر در بلاکچین اتریوم انجام دهد.

در ۶ ژوئن ۲۰۲۰، loopring اعلام کرد که سامانه پرداخت Loopring pay راه‌اندازی شده است. Loopring pay یک پروتکل پرداخت  است که یک بار دیگر از ZKRollup برای تسهیل پرداخت‌های بسیار سریع و بدون هیچ گونه هزینه از طریق بلاکچین استفاده می‌کند.

در حال حاضر، این سامانه پرداخت تمامی تراکنش‌ها بین صرافی Loopring و آدرس‌های اتریوم را به صورت رایگان انجام می‌دهد. با این وجود، با پیشرفت‌های بیشتر و برنامه‌نویسی دقیق‌تر برای Loopring Pay امکان اضافه شدن مبلغ اندکی کارمزد دور از ذهن نیست.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) خالق اتریوم، برای حل مشکل افزایش کارمزد اتریوم، می‌گوید:

پاسخ من به کسانی که از بالا بودن کارمزدهای گس ناراحت بودند این است که افراد بیشتری باید مستقیماً از طریق OMG، loopring و zksync پرداخت‌های خود را انجام دهند. مقیاس‌پذیری بالای ۲۵۰۰ تراکنش در ثانیه برای برنامه‌های بسیار سادۀ پرداخت وجود دارد؛ ما فقط باید از آنها استفاده کنیم.

سخن پایانی

اتریوم به عنوان دومین رمزارز بزرگ دنیا که به ملکه رمزارزها مشهور است، همانند هر پروژه بزرگی با مشکلات خاص خودش دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. یکی از این مشکلات، مشکل کارمزدهای بالای تراکنش‌های آن است که کاربران را ناراضی می‌کند. برای حل مشکل افزایش کارمزد اتریوم، سه راهکار پیشنهاد شده است: کاربران باید از طریق پروژه‌های OMG یا loopring و یا zksync پرداخت‌های خود را انجام دهند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments