پر کردن سبد خرید با بیت کوین!

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

بیت کوین به عنوان پادشاه رمزارز‌‌ها، ویژگی‌‌ها و مزایایی دارد که آن را از دیگر ارز‌‌های دیجیتالی متمایز می‌‌کند. یکی از این مزایا امکان خرید با بیت کوین است. در آغازین روز‌‌های راه‌‌اندازی بیت کوین، تصور می‌‌شد که از بیت کوین تنها برای خرید کالا یا نهایتاً پرداخت بهای برخی خدمات استفاده می‌شود. در این مطلب، بیشتر با این کاربرد بیت کوین آشنا خواهیم شد.

ویژگی‌های بیت کوین

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

پیش از آنکه در مورد چگونگی دریافت خدمات یا خرید با بیت کوین صحبت کنیم، بهتر است برخی از ویژگی‌‌های شاخص آن را با یکدیگر بررسی کنیم.

سریع

سرعت انتقال تراکنش‌‌ها در شبکه بیت کوین تقریباً فوری است. کاربران بیت کوین می‌‌توانند بدون محدودیت در سقف تراکنش، بیت کوین‌‌های خود را ظرف مدت چند دقیقه به نقاط مختلف جهان ارسال کنند. این در حالی است که در نظام بانکی موجود، پردازش ساده‌‌ترین تراکنش‌‌های بین‌المللی می‌‌تواند چندین روز طول بکشد. به عنوان مثال در شبکه شاپرک، زمانی که شما از کارتخوان استفاده می‌‌کنید، فارغ از میزان مبلغ آن، در بهترین حالت 4 ساعت بعد به حساب پذیرنده واریز می‌شود.

در شبکه بیت کوین در هر ثانیه کمی بیش از 7 تراکنش در حال تأیید است که رکورد کم‌‌نظیری محسوب می‌‌شود.

شفاف اما ناشناس

تمام تراکنش‌‌های مرتبط با بیت کوین، در بلاکچین بیت کوین ذخیره می‌شوند. بنابراین هر فردی با جستجوی یک نشانی خاص در بلاکچین می‌‌تواند تمام سوابق آن را جستجو کند. به تعبیر دیگر برای پیگیری تراکنش بیت کوین، همیشه وقت هست. با وجود این شفافیت در تراکنش‌‌ها، همچنان بیت کوین شبکه‌‌ای ناشناس است و بر خلاف نظام بانکی که تمام اطلاعات دریافت‌کننده و پرداخت‌کننده را در اختیار دارد، هویت طرفین پنهان خواهد بود.

غیر قابل بازگشت

زمانی یک تراکنش بیت کوین تأیید می‌شود و انتقال صورت می‌‌گیرد، به هیچ وجه بیت کوین منتقل‌شده قابل استرداد نیست. هرچند لغو تراکنش بیت کوین در شرایطی خاص ممکن است، اما در بسیاری از موارد این امکان وجود ندارد. این موضوع بیشتر به دلیل سرعت تأیید تراکنش‌‌ها است. بنابراین در هنگام خرید با بیت کوین، چندین مرتبه باید آدرس کیف‌ پول مقصد را چک کنید تا دچار زیان مالی نشوید.

غیر متمرکز

این ویژگی بیت کوین یکی از دلایلی است که بسیاری از کاربران را ترغیب به خرید و نگهداری آن کرده است. بیت کوین از قوانین هیچ کشوری تبعیت نمی‌‌کند و همین مسأله سبب می‌شود که شما بدون نیاز به حضور در صرافی‌‌های عادی برای تبدیل پول خود به دلار و دیگر ارز‌‌های فیات، به هر مقصدی که قصد مسافرت دارید سفر کنید و از مراکزی که از بیت کوین استقبال می‌کنند، مایحتاج خود را خرید کنید یا خدمات دریافت نمایید.

اگر می‌‌خواهید از بیت کوین برای خرید‌‌های خود استفاده کنید، یا باید شرایط استخراج بیت کوین از طریق ماینر را داشته باشید یا باید به فکر خرید بیت کوین باشید.

با بیت کوین چه کالاها و خدماتی را می‌توانیم تهیه کنیم؟

پاسخ به این سؤال در گذشته کار چندان ساده‌‌ای نبود. چراکه بسیاری از افراد یا دانش استفاده از بیت کوین را نداشتند، یا اصلاً نمی‌‌دانستند که بیت کوین چیست و چه مزایایی دارد. اما اکنون به مدد پیشرفت تکنولوژی و صدالبته افزایش دسترسی مردم دنیا به اینترنت، این آگاهی‌‌ها افزایش پیدا کرده است.

امروزه هزاران مرکز و وبسایت در سراسر دنیا بیت کوین را به عنوان یک شیوه پرداخت و دریافت وجوه پذیرفته‌‌اند و آن را به مشتریان خود پیشنهاد می‌‌دهند.

در ادامه به معرفی برخی از این فروشگاه‌‌ها و مراکز خدماتی می‌‌پردازیم.

مراکز خرید با بیت کوین

طیف گسترده‌‌ای از کسب و کار‌‌ها را می‌‌توان در این حیطه طبقه‌‌بندی کرد. اما همچنان که خواهیم دید، به طور کلی نسبت به مراکز ارائه خدمات، مراکز فروش کالایی که بیت کوین قبول می‌‌کنند، در اقلیت قرار دارند. ما در اینجا تعدادی از آنها را معرفی می‌‌کنیم.

غذا و فست فود: شما در اکثر کشور‌‌های دنیا می‌‌توانید بهای غذای خود را با بیت کوین بپردازید. رستوران گاو صورتی (The Pink Cow) در توکیو از جمله این رستوران‌‌ها است. غرفه مواد غذایی Burger Bear در لندن نیز از پرداخت‌‌های بیت کوینی استقبال می‌‌کند.

طلا و جواهر: شما می‌‌توانید در برخی از کشور‌‌ها بهای طلا، جواهر و سایر زیور آلات خود را از طریق بیت کوین پرداخت کنید. REEDS Jewelers یکی از همین مراکز است که با 13 شعبه در آمریکا، بیت کوین را در کنار راه‌‌های پرداخت می‌‌پذیرد. بنابراین اگر بر سر دوراهی سرمایه‌‌گذاری در طلا یا بیت کوین قرار گرفتید، به یاد داشته باشید خرید طلا با بیت کوین بسیار آسان‌‌تر از خرید بیت کوین با طلا خواهد بود.

املاک و مستقلات: بله. تعجب هم دارد. شاید تعجب شما زمانی که متوجه شوید با بیت کوین می‌‌توانید برای خود یک ویلا بخرید، بیشتر هم بشود. BitPremier فروشگاهی است که در کنار سایر لوازم لوکس مانند قایق‌‌های بادی، فروش ویلا‌‌های لوکس را نیز در دستور کار خود قرار داده است و بهای آن را هم با بیت کوین دریافت می‌‌کند.

این­ها فقط تعدادی از مراکزی بود که به شما امکان خرید با بیت کوین را می‌­دهند و مسلماً تعداد آنها بیش از این­ها است.

خدمات پذیرنده بیت کوین

شاید معرفی همه مراکزی که به ازای خدمات خود بیت کوین دریافت می‌‌کنند، ساعت‌‌ها زمان ببرد. با این حال تقریباً می‌‌توان گفت مقبولیت بیت کوین در بین مردم، هر روز بیشتر از قبل می‌‌شود و بیت کوین دیگر یک مقوله سرمایه‌‌گذاری صرف نیست. در ادامه به معرفی برخی از این خدمات می‌‌پردازیم.

مسافرت: برای مسافرت خود چه تدارکی اندیشیده‌‌اید؟ یافتن یک آژانس مسافرتی؟ خرید بلیط هواپیما؟ رزرو هتل؟ بهای اینها و هر چیز دیگری که در سفر به آن نیاز دارید را از طریق بیت کوین می‌‌توانید بپردازید.

آژانس مسافرتی CheapAir، سامانه Expedia که رزرو هتل را بر عهده می‌‌گیرد و AirBaltic که تنها خط هوایی در دنیا است که بیت کوین قبول می‌‌کند، از معتبر‌‌ترین سایت‌‌ها در این زمینه هستند.

 

خدمات اینترنتی: این خدمات در بسیاری از حوزه‌‌‌ها در اختیار کاربران رمزارزی قرار گرفته‌‌‌اند.

  • وردپرس: سرویسی برای ساخت انواع سایت
  • Namecheap: سایتی برای ثبت دامنه

بازی‌‌‌های رایانه‌‌‌ای: ذکر این نکته که Xbox نیز برای ارائه خدمات، بیت کوین می‌‌‌پذیرد، کافی است.

مایکروسافت: این شرکت نیز از جمله پذیرندگان بزرگ بیت کوین در جهان محسوب می‌‌‌شود.

علاوه بر اینها بسیاری از خرده‌‌‌فروش‌‌‌‌‌‌ها و پلتفرم‌‌‌های تجاری در جهان از بیت کوین استفاده می‌‌‌کنند.

سایت‌‌های راهنما

برای دستیابی به فهرستی از پذیرندگان بیت کوین در سراسر جهان و اطلاع از شرایط خرید با بیت کوین در کشور‌‌‌های مختلف، می‌‌‌توانید به سایت‌‌‌های مرجع در این زمینه مراجعه کنید.

سایت‌‌‌های Coinmap و useBitcoins از جمله این مراجع هستند.

آیا خرید با بیت کوین در ایران هم ممکن است؟

در یک پاسخ کلی باید گفت خیر. متأسفانه با وجود قانونی شدن صنعت استخراج در کشور و همچنین راه‌‌اندازی صرافی‌‌های دیجیتال در سطح کشور، بسیاری از افراد جامعه هنوز هم با بیت کوین رفتاری ناآگاهانه دارند و با آن غریبه‌‌اند. خرید با بیت کوین یا دریافت خدمات تقریباً غیرمعمول است. اما این به معنی بلااستفاده بودن بیت کوین در ایران نیست. شاید نتوان فهرستی از پذیرندگان بیت کوین در ایران ارائه کرد اما شما برای استفاده از بیت کوین می‌‌توانید به یک صرافی آنلاین ایرانی مراجعه کنید و بیت کوین خود را به آنها بفروشید و پس از دریافت وجه ریالی آن، نیاز‌های خود را مرتفع سازید.

آینده بیت کوین: پول کاغذی را فراموش کنید!

پیامد‌‌‌های منفی کرونا بر اقتصاد جهانی و افزایش تورم در اکثر کشور‌‌‌های جهان نشان داد که هنوز سیستم اقتصاد جهانی دچار نقص‌‌‌هایی است که آن را در برابر یک ویروس آسیب‌‌‌پذیر کرده است. از سویی دیگر، اعمال تحریم‌‌‌های مالی و پولی کشور‌‌‌های مختلف علیه دیگر کشور‌‌‌ها، مؤید این نکته است که دیگر دوران ارز‌‌‌های فیات، حداقل برای تجارت‌‌‌های بین‌المللی، رو به پایان است.

پول‌‌‌های کاغذی تا سالیان نه چندان دور از چرخه معادلات تجاری حذف و بیت کوین به عنوان پادشاه رمزارز‌‌‌ها، جایگزین آن می‌‌‌شود.

سخن پایانی

آنچه مسلّم است دیر یا زود در همه کشور‌‌‌های جهان، خرید با بیت کوین ابتدا تبدیل به یک اپیدمی می‌شود و سپس به یک عادت در هنگام خرید و فروش‌‌‌ تبدیل خواهد شد. رمزارز نیوز بر اساس رسالتی که بر دوش خود دارد، درصدد آماده‌‌‌سازی جامعه برای رویارویی با این پدیده نوظهور است و با تمام توان در کنار شما عزیزان خواهد بود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments