علت ریزش ارزهای دیجیتال و بیت کوین چیست؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

ریزش قیمتی یا به اصطلاح اصلاح قیمتی، پدیده‌ای شایع و نام‌آشنا در بازار‌های مالی است. اصلاح قیمتی برای هر بازار مالی، لازم و حیاتی است و یکی از علت های ریزش ارز‌های دیجیتال نیز همین مسئله است. در این مقاله به بررسی علت ریزش ارزهای دیجیتال و به خصوص علت ریزش بیت کوین و دلایل آن می‌پردازیم.‌

ریزش اخیر بازار رمزارز‌ها به چه دلیل رخ داد؟

همه‌ ما می‌دانیم که اخبار و جهت‌دهی‌های خبری که در بازار‌های مالی رخ می‌دهند، می‌توانند باعث تغیر روند قیمتی در کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت شوند.

یکی از تأثیر‌گذارترین افراد در بازار رمزارز‌ها تاکنون آقای ایلان ماسک، مؤسس شرکت تسلا (Tesla) و اسپیس ایکس (Space X) بوده است. ایلان ماسک بار‌ها با موضع‌گیری‌های خود درباره بازار رمز‌ارز‌ها و به خصوص بیت کوین، باعث نوسانات زیادی در این بازار شده است.

موضع‌گیری‌های کشورهای هند، چین و آمریکا نیز تاکنون تأثیراتی را به صورت مقطعی در بازار رمزارزها داشته است. کشور چین تاکنون چندین بار اقدام به اعمال محدودیت و ممنوعیت بر بازار رمزارزها و به خصوص بیت کوین کرده است.

اما علت ریزش بیت کوین و به دنبال آن علت ریزش ارزهای دیجیتال و تمامی بازار که از تاریخ 10 نوامبر 2021 شروع شد و هنوز هم ادامه دارد چیست؟ چه عواملی در ریزش بیت کوین تأثیر بیشتری داشته‌اند؟علت ریزش ارزهای دیجیتال

همان‌طور که در جریان هستید، بیت کوین از تاریخ 10 نوامبر 2021 و پس از رشد حدود 40 درصدی از کف قیمتی قبلی خود (حدود 40 هزار دلار)، ریزشی سنگین را تجربه کرده است.

بیت کوین از تاریخ 10 نوامبر، موج اصلاحی خود را شروع کرد که البته انتظار نمی‌رفت که تا این حد طولانی شود. دو خبر بسیار مهم که تأثیر بسیاری در ریزش اخیر بیت کوین از محدوده 68 هزار دلار تا محدوده 40 هزار دلار داشتند، اخبار مربوط به گونه جدید ویروس کرونا (اومیکرون) و اعمال ممنوعیت ارز‌های دیجیتال توسط دولت هند بودند. این دو خبر باعث از دست رفتن کانال صعودی بیت کوین و نزول شدید آن شدند.

علت ریزش بیت کوین و ارزهای دیجیتال چیست؟

بیت‌ کوین و به دنبال آن بازار رمزارزها، تاکنون نوسانات زیادی را تجربه کرده است. این اولین بار نیست که بیت کوین و بازار کریپتوکارنسی به این شکل نزولی می‌شود.

با اینکه حدود یک دهه از پیدایش بیت کوین می‌گذرد ولی هنوز هم این رمزارز، مانند گذشته به حرکات هیجانی علاقه دارد! مردم از همان اوایل پیدایش این رمزارز، اقدام به سرمایه‌گذاری در آن کردند، بدون آنکه درک درستی از بلاکچین (BlockChain) و یکی از میوها‌ی آن یعنی بیت کوین (Bitcoin) و رمزارز‌ها (Cryptocurrencies) داشته باشند.علت ریزش ارزهای دیجیتال

یکی از مهم‌ترین دلایل نوسانات بالا و از جمله علت های ریزش بیت کوین از ابتدا تا کنون هم همین بوده! اطلاعات کم سرمایه گذاران بیت کوین باعث می‌شود که از یک طرف در هنگام صعودی شدن بازار، حس جا ماندن از بازار داشته باشند و از طرفی دیگر به هنگام نزولی شدن بازار، حس کلاهبرداری بودن این پروژه و از دست رفتن سرمایه‌هایشان را دارند و همین مسئله علت ریزش بیت کوین و ارزهای دیجیتال آن هم به طور شدید می‌شود.

بررسی شدید‌ترین ریزش های بیت کوین و ارزهای دیجیتال تا کنون

اکنون برای روشن شدن بیشتر موضوع و درک بهتر علت ریزش ارزهای دیجیتال و بیت کوین، به بررسی شدیدترین ریزش های بیت کوین از سال 2011 تا کنون می‌پردازیم. در ادامه لیستی از شدیدترین ریزش‌‌های قیمتی بیت کوین را ملاحظه می‌کنید که شامل ریزش‌های 50 درصد به بالا می‌شوند.

ژوئن سال 2011: ریزش 99 درصدی

در سال 2011 بیت کوین با رشد قیمتی از 2 دلار به 32 دلار، جهش قیتی بسیار خوبی را تجربه کرد. قیمت هر واحد بیت کوین در آن زمان به یک اونس نقره رسید.

اما با اعلام هک شدن Mt.Gox بزرگ‌ترین صرافی بیت کوین در آن زمان و سرقت میلیون‌ها دلار بیت کوین از آن، قیمت بیت کوین در یک روز به حدود 1 سنت رسید!

آگوست سال 2012: ریزش 56 درصدی

در این سال یک طرح پانزی (کلاهبرداری) اقدام به دریافت بیت کوین‌های سرمایه گذاران بازار کریپتو کرده بود، به امید اینکه هفته‌ای 7 درصد سود به آنها برگرداند!

این کلاهبرداری با این روش 700 هزار بیت کوین را به سرقت برد و باعث ریزش قیمت بیت کوین شد. البته این کلاهبردار بعد آن دستگیر و زندانی گردید.

آوریل سال 2013: ریزش 83 درصدی

علت ریزش بیت کوین در این سال موفقیت بالای آن بود! در سال 2013 بیت کوین در رسانه‌ها سروصدای زیادی به پا و سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب کرد؛ درست مانند سال 2017.

این مسئله باعث هجوم شدید سرمایه گذاران برای خرید بیت کوین از صرافی Mt.Gox شد. از آنجایی که کنترل این حجم از کاربر از توان این صرافی خارج بود و هم‌زمان هکر‌‌ها نیز اقدام به حمله به آن کردند، این صرافی برای همیشه بسته شد و باعث سقوط قیمت بیت کوین از 230 دلار تا 50 دلار گردید.علت ریزش بیت کوین

دسامبر سال 2013: ریزش 50 درصدی

علت این ریزش، ممنوع کردن بیت کوین توسط کشور چین بود که باعث شد بیت کوین 50 درصد از ارزش خود را در یک روز از دست بدهد. رابطه چین و بیت کوین هنوز از آن زمان تا حالا خوب نبوده و چین مدام در حال اعمال محدودیت‌هایی بر این بازار است.

دسامبر سال 2017: ریزش 84 درصدی

در این سال بیت کوین و بازار رمزارز‌ها رشد بسیار خوبی داشتند. بیت کوین تمام مقاومت‌های خود را پشت سر گذاشت و توانست تا محدوده 20 هزار دلار رشد کند!

پس از ثبت قله قیمتی 20 هزار دلار، سرمایه گذاران اقدام به فروش بیت کوین‌های خود کردند و باعث ریزش بیت کوین تا محدوده 12 هزار دلار شدند. رشد قیمتی در این سال بسیار هیجانی بود.

بیت کوین در سال 2018، همچنان در رکود ماند؛ زیرا خبر‌های مربوط به هک شدن صرافی‌‌های مختلف در کره و ژاپن و شایعاتی مبنی بر تصمیم این دو کشور بر ممنوع کردن رمزارزها باعث شد سال 2018 سال خوبی برای بیت کوین نباشد.

می سال 2021: ریزش 53 درصدی

در ماه آوریل، بیت کوین به قیمت شوکه‌کننده 64 هزار دلار به ازای هر واحد کوین دست پیدا کرد و ارزش بازار آن به بالای یک تریلیون دلار رسید.

پس از این رشد خیره‌کننده، صحبت‌های ایلان ماسک در رابطه با خطرناک بودن بیت کوین برای محیط زیست و موج جدیدی از محدودیت‌های چین برای صنعت کریپتو باعث شدند ریزشی 53 درصدی برای این مارکت رخ دهد.

آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار کریپتو است؟

با توجه به ریزش اخیر بیت کوین و به دنبال آن مارکت ارز‌های دیجیتال، کارشناسان بسیاری فرصت را برای ورود مناسب می‌بینند و تریدر‌های حرفه‌ای بسیاری هم در حال ورود پله‌ای هستند.

ولی مسئله‌ای که باید برای ورود به مارکت در این وضعیت در نظر بگیرید آن است که بازار‌های مالی هیچ وقت به صورت قطعی قابل پیش‌بینی نیستند! هیچ کس نمی‌داند که صد درصد حرکت بعدی بیت کوین به کدام سمت خواهد بود.

برای ورود به بازار کریپتو و هر بازار دیگری باید ابتدا علم و تخصص داشته باشید. اگر علمش را داشته باشید، نیازی به تأیید دیگران برای ورود ندارید و خودتان همه‌ کار‌ها را انجام می‌دهید. اگر دانش و تخصص کافی ندارید، در درازمدت نباید انتظار سود از بازار‌های مالی داشته باشید.علت ریزش بیت کوین

سخن پایانی

بیت کوین و در کل بازار رمرزارز‌ها تاکنون شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بوده است. این بازار همچنان نوپا است و جای رشد بسیاری دارد.

در این مقاله به علت ریزش ارزهای دیجیتال و به خصوص علت ریزش بیت کوین پرداختیم. با مقایسه کردن ریزش اخیر بیت کوین با ریزش‌های گذشته آن می‌توان درک کرد که این نوع اصلاح‌ها، اولین بار نیست که برای این رمزارز اتفاق می‌افتند و می‌توان به رشد مجدد آن امیدوار بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments