بهترین کتاب های معامله گری (روانشناسی ترید)

زمان مطالعه: 11 دقیقه

در این مقاله می‌خواهیم 5 مورد از بهترین کتاب های روانشناسی معامله گری یا روانشناسی ترید را به شما همراهان رمزارز نیوز معرفی کنیم.

متأسفانه معامله‌گری (Trading) و سرمایه‌گذاری در مدارس و دانشگاه‌های ما به طور جامع و صحیح آموزش داده نمی‌شوند. اما خیلی‌ها دوست دارند که در بازار سهام، فارکس و ارزهای دیجیتال فعالیت کنند و به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل شوند. سودی که از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و سهام می‌توان کسب کرد، سود خوبی است. فقط کافی است که کمی اطلاعات به دست آورید و این بازارها را بشناسید تا بتوانید با معامله گری یا همان ترید، به سود برسید.

اگر مشتاق یادگیری هستید و خود را فردی باانگیزه می‌دانید، خوشبختانه کتاب‌های فوق‌العاده خوب و زیادی، تقریباً در تمام جنبه‌های معامله‌گری، برای شما وجود دارد. این کتاب‌ها اطلاعات عمیقی را در جهت نشان دادن پیچیدگی معامله‌گری ارائه می‌کنند. این اطلاعات از انجام معاملات و نکات مربوط به آن تا روانشناسی معامله‌گری و مباحث ذهنی را شامل می‌شوند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در ادامه 5 مورد از بهترین کتاب های روانشناسی معامله گری را معرفی می‌کنیم.

1. خاطرات یک تریدر سهام

essential-trading-psychology-books

خاطرات یک تریدر سهام (Reminiscences of a Stock Operator)، نوشته ادوین لفوره (Edwin Lefevre) که در سال ۱۹۲۳ منتشر شده، اولین کتاب در لیست بهترین کتاب های روانشناسی معامله گری است. این کتاب جزو کتاب‌هایی‌ است که در زمینه روانشناسی ترید، بیشترین توصیه‌ها به مطالعه آن شده است. «خاطرات یک تریدر سهام» درباره زندگی جسی لاریستون لیورمور (Jesse Lauriston Livermore) است که در کتاب با نام «لری لیوینگستون» معرفی شده است.

زندگی لیورمور

لیورمور در ۲۶ ژوئیه ۱۸۷۷ در ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد و در ۱۹۴۰ از دنیا رفت. او یک سرمایه‌دار و معامله‌گر بورس بود. از او به ‌عنوان خرس وال استریت یاد می‌شود. خیلی‌ها اعتقاد دارند که لیورمور بزرگ‌ترین تریدر تاریخ است.

فکر کردن من را پولدار نکرد، صبر کردن برایم سودآور بود.

چند نکته از استراتژی‌های لیورمور

  • سهام قوی را فقط در بازارهای گاوی بخرید و سهام ضعیف را فقط در بازار خرسی بفروشید.
  • تعداد زیادی سهام را دنبال نکنید.
  • با حد ضرر معامله کنید و پیش از انجام معامله، سطح حد ضرر را بشناسید.

ادوین لفوره در کتاب خود، از رازهای سرمایه‌‌گذاری لیورمور پرده بر می‌دارد. او مشخصاً بیان می‌‌دارد که بازارها تنها می‌توانند رشد یا افت کنند و سرمایه‌‌گذاران همیشه بر پایه ترس و طمع عمل می‌‌کنند.

بهترین کتاب های روانشناسی معامله گری

کتاب «خاطرات یک اپراتور سهام» جزو کتاب‌های جذاب و خوش‌خوان است و از معدود کارهایی است که بیوگرافی دقیقی از زندگی لیورمور ارائه کرده است. این کتاب، دانستنی‌ها و اطلاعات جالبی را درباره شیوه معامله‌گری لیورمور، به شما آموزش می‌دهد. کتاب سرشار است از بینش‌های ارزشمند و گرانبها که دانستن آنها بسیار مفید و سودآور خواهد بود.

این کتاب که ابتدا به صورت مجموعه‌‌هایی در روزنامه Saturday Evening Post به چاپ می‌‌رسید، به بررسی طمع، ترس و حسادت پرداخته و جست‌وجوی بی‌‌رحمانه برای رسیدن به شهرت و ثروت را از نظر گذرانده است.

دانلود رایگان PDF کتاب Reminiscences of a Stock Operator

سبک نوشتار این کتاب کمی قدیمی است. لفوره از اصطلاحات قدیمی بازار بسیار استفاده می‌‌کند. لغات و اصطلاحات روزنامه‌‌نگاری نیز در آن فراوان است.

این کتاب با عنوان خاطرات یک عامل سهام در انتشارات ارشدان با ترجمه اسماعیل صالح منتشر شده است.

لینک خرید ترجمه کتاب خاطرات یک عامل سهام

2. سرمایه گذار هوشمند

essential-trading-psychology-books

کتاب دیگری که در لیست بهترین کتاب های روانشناسی معامله گری قرار دارد، کتاب «سرمایه گذار هوشمند» (The Intelligent Investor) نوشته بنجامین گراهام (Benjamin Graham) است. این کتاب جزو منابع کلاسیک استراتژی سرمایه‌گذاری مبتنی بر ارزش است. این استراتژی هنوز هم جزو یکی از استراتژی‌های مهم و مشهور بازار است و زیربنای صدها استراتژی سرمایه‌گذاری دیگر است که بعد از انتشار کتاب گراهام در سال ۱۹۴۹ ایجاد شده‌اند.

زندگی گراهام

بنجامین گراهام در ‌سال ۱۹۸۴ در انگلستان به دنیا آمد. گراهام در یک سالگی همراه با خانواده به آمریکا مهاجرت کرد. او در کودکی بعد از فوت پدرش فقر را تجربه کرد و از همان کودکی در کنار تحصیل به کار هم می‌‌پرداخت. او توانست در ادامه از دانشگاه کلمبیا بورسیه بگیرد و در رشته‌‌های فلسفه و ریاضیات تحصیل کند. اما گرایش او به بازار بورس از ۲۰ سالگی، زمانی که در یکی از کارگزاری‌های وال‌استریت مشغول به کار شد، مشخص شد.

او خیلی وقت‌ها پنهانی به مشتریان کارگزاری مشاوره می‌‌داد. همین موجب حسادت‌ دیگر همکاران او‌ شد و‌ در نهایت از آنجا اخراج شد. ولی گراهام که به سرمایه‌گذاری‌‌های خود اطمینان زیادی داشت، با سرمایه‌ای کم به خرید سهام در بورس نیویورک ادامه داد. او پس از مدت کوتاهی توانست ‌میلیون‌ها دلار از این راه به دست آورد و نام خود را به عنوان یکی از تریدرهای مطرح وال‌ استریت مطرح کند.

گراهام یکی از معروف‌‌ترین فعالان بورس در سال‌های دهه ۶۰ میلادی بود که علاوه بر نظریه‌‌پردازی، با خریدهای خود توانست به عنوان یک بروکر موفق نام خود را در تاریخ بورس نیویورک ثبت کند.

سرمایه گذاری هوشمند

مبحث سرمایه‌گذاری هوشمند که ابتدا از سوی بنجامین گراهام در سال ۱۹۴۹ مطرح شد، رویکرد بلندمدت‌تر و ریسک‌گریزتری را در قبال بازار سهام اتخاذ می‌کند و نتیجه هم می‌دهد. چندین دهه پس از انتشار کتاب سرمایه گذار هوشمند، بسیاری از روش گراهام استفاده کرده‌اند و ثروتمند شده‌اند که شاید معروف‌ترین آنها وارن بافت باشد.

دانلود رایگان PDF کتاب The Intelligent Investor

سرمایه‌گذار معروف، وارن بافت (Warren Buffett) بسیار از این کتاب یاد کرده و از آن به عنوان «بهترین کتابی که در زمینه سرمایه‌گذاری نوشته شده است» نام می‌برد. وارن بافت از این کتاب به عنوان یکی از منابع اولیه و مهم آموزش اولیه خود در زمینه معامله‌گری سهام یاد می‌کند. در این کتاب معامله‌گری، گراهام فلسفه اصلی خود را چنین بیان می‌کند:

نخست ارزش ذاتی یک سهام را بشناسید و سپس به دنبال سرمایه‌گذاری در قیمتی پایین‌تر از ارزش ذاتی آن باشید.

«سرمایه گذار هوشمند» شامل تجربیات زندگی واقعی سرمایه‌گذاران موفق است. این کتاب حکایت می‌کند که چگونه سرمایه‌گذاران ثروتشان را خودشان به دست آورده‌اند. این امر از تحقیق و تحلیل عملکرد مالی سازمان‌ها شروع می‌شود. این کتاب به تفصیل بحث می‌کند که بر اساس فاکتورهای خاص، کدام سهام را می‌توان خرید، چه مقدار باید خرید، چه زمانی را برای خرید آن باید انتخاب کرد، چقدر آن را نگه داشت و زمان مناسب برای فروش آن را چگونه می‌توان فهمید. این کتاب استراتژی‌های خاصی را بر اساس سناریوهای مختلف ممکن به اشتراک می‌گذارد.

فلسفه گراهام مبنی بر «سرمایه گذاری ارزش» است که سرمایه‌گذاران را از خطای اساسی محافظت می‌کند و به آنها می‌آموزد که چگونه استراتژی‌های طولانی‌مدت را بسازند.

این کتاب با ترجمه سعید سعادتیان در انتشارات چالش به چاپ رسیده است.

لینک خرید ترجمه کتاب سرمایه گذار هوشمند

3. جادوگران بازار

بهترین کتاب های روانشناسی معامله گری

جک شواگر (Jack D. Schwager)، چند کتاب بسیار مشهور در زمینه معامله‌گری نوشته است که «جادوگران بازار» و «جادوگران بازار نوین» معروف‌ترین آنها هستند. این کتاب‌ها جزو بهترین کتاب های روانشناسی معامله گری یا ترید هستند.

این دو کتاب حاصل مصاحبه با حرفه‌ای‌های بازار سرمایه از جمله مصاحبه با پاول تئودور جونز، مؤسس شرکت سرمایه‌گذاری تئودور است. سرمایه‌گذاران موفق، در این مصاحبه، شانسی بودن موفقیت را به چالش کشیده‌اند. این جادوگران بازار، الگوهایی هستند که به ما می‌گویند برای موفقیت در بازار به چه چیزهایی نیاز داریم.

برنده شدن در بازار منوط به مهارت و انضباط است و ربطی به شانس ندارد.

اغلب گفته می‌شود که بهترین راه یادگیری هر کاری، شاگردی برای کسی است که قبلاً آن مسیر را رفته و موفق شده است. شواگر در این کتاب‌ها، توصیه‌های مربی‌گری زیادی را از موفق‌ترین معامله‌گران بازار ارائه کرده است.

essential-trading-psychology-books

کتاب «جادوگران بازار نوین» در هشت بخش تنظیم شده است. زبان اثر ساده و روان است و بر پایه پرسش و پاسخ نگاشته شده است. هدف نویسنده، ارائه الگویی مناسب برای معامله‌گران جهت شناخت راه‌های درست تجارت و ورود به بازارهای مالی است.

دانلود رایگان PDF کتاب The New Market Wizards

مهم‌ترین آموزه‌ها

مهم‌ترین آموزه‌هایی که این کتاب از روش کار این معامله‌گران به دست می‌دهد، عبارت‌اند از:

  • حفظ آرامش و تعادل در زندگی، وجه اشتراک سرمایه‌گذاران موفق است.
  • ضررها و شکست‌ها، فرصتی برای تجربه و یادگیری است.
  • شناخت ریسک‌پذیری و میزان تحمل هر فرد از زیان در سرمایه‌گذاری، بسیار مهم است.
  • اشتیاق، انرژی، تمرکز، اهمیت به کار و برنامه‌ریزی، عوامل لازم برای کسب موفقیت‌اند.
  • تعیین حد سود و حد زیان و دوری از طمع، یکی از راهکارهای موفقیت است.
  • به جای توجه به تحلیلِ دیگران و اخبار و شایعات، بهتر است خودمان تحقیق، پژوهش و تحلیل کنیم.
  • داشتنِ یک روش برای معامله بسیار مهم است و از معاملات بدون استراتژی باید دوری کرد.
  • باید بدانیم ضرر بخشی از بازی است.
  • بهتر است سود را به حداکثر برسانیم به جای اینکه تعداد معاملات سودده را بیشتر کنیم.
  • بخشی از سودمان را از بازار خارج و از آن استفاده کنیم تا حاصل کارِ خود را لمس کنیم.

کتاب جادوگران بازار نوین در نشر چالش و با ترجمه محمد کریم طهماسبی و جواد ثابت نژاد چاپ شده است.

لینک خرید ترجمه کتاب جادوگران بازار نوین

4. معامله‌گر منضبط

essential-trading-psychology-books

کتاب روانشناسی ترید «معامله‌گر منضبط: ایجاد نگرش موفقیت» (The Disciplined Trader) که در سال ۱۹۹۰ به دست مارک داگلاس (Mark Douglas) نوشته شده، به موضوع روانشناسی بازار می‌پردازد. موضوعی که هدف آن ایجاد انضباط ذهنی برای موفقیت در بازار است.

اکثر معامله‌گران حرفه‌ای، کتاب‌های مارک داگلاس را کتاب‌هایی می‌دانند که مطالعه آنها برای هر معامله‌گری که می‌خواهد در بازارهای مالی به موفقیت و کسب سود برسد، ضروری است. داگلاس معتقد است که موفقیت در تجارت، ۸۰ درصد روانی است و تنها ۲۰ درصد به روش‌های معامله‌گری اعم از تکنیکال و فاندامنتال بستگی دارد.

اگرچه پس از انتشار معامله‌گر منضبط، کتاب‌های بسیار دیگری نیز در این حوزه به چاپ رسیده‌اند، اما کتاب داگلاس هنوز به عنوان یکی از مهم‌ترین و بهترین کتاب های روانشناسی معامله گری شناخته می‌شود. یکی از نقاط قوت کتاب این است که با وجود پیچیده و غامض بودن اغلب موضوعات آن، به صورت خیلی شفاف و روان بیان شده است.

هدف نویسنده از کتاب معامله‌گر منضبط این است که به معامله‌گران بازارهای مالی بفهماند که چه مواردی برای موفق شدن در این بازار لازم دارند. خودشناسی، انضباط و بازنگری شخصیتی از موارد مهمی است که معامله‌گران باید از آن آگاه باشند.

داگلاس طرز فکر و نگرش اصولی که یک معامله‌گر باید داشته باشد را در این کتاب به صورت فوق‌العاده شفافی به تصویر می‌کشد. وی همچنین کتاب مشهور دیگری در زمینه روانشناسی ترید نوشته که عنوان اصلی آن «Trading in the Zone» (معامله در منطقه) است.

دانلود رایگان PDF کتاب The Disciplined Trader

کتاب «معامله گر منضبط» با ترجمه احسان سپهریان در نشر چالش و همچنین با ترجمه مهدیه مهدیان در انتشارات شمشاد با عنوان «معامله‌گر با انضباط» به چاپ رسیده است.

لینک خرید ترجمه کتاب معامله‌گر منضبط

5. ویک معامله‌گر ۲ (اصول معامله‌گری حرفه‌ای)

essential-trading-psychology-books

آخرین کتاب روانشناسی ترید که در لیست بهترین کتاب های روانشناسی معامله گری ما قرار دارد، کتاب «ویکِ معامله‌گر 2» (Trader Vic II) است که به دست ویکتور اسپراندو (Victor Sperandeo) نوشته شده است. این کتاب، مثل کتاب‌های دیگر زیاد شناخته‌شده نیست، اما جزو کتاب‌های محبوب معامله‌گران زیادی است که موفق به مطالعه آن شده‌اند.

دانلود رایگان PDF کتاب Trader Vic II

در این کتاب، اسپراندو یک استراتژی سرمایه‌گذاری را آموزش می‌دهد که بر اساس تحلیل جهت کلی اقتصاد است. در این استراتژی، اسپراندو هیچ جایی برای رویدادهای خاص بازار یا داده‌های شرکت خاصی در نظر نمی‌گیرد.

کلید معامله‌گری موفق، نظم احساسی است. اگر هوش کلید بود، مردم بسیار بیشتری وجود داشتند که از معامله‌گری پول به دست می‌آوردند.

اسپراندو استدلال می‌کند که با شناسایی جهت کلی احتمالی که سیاست‌های اقتصادی عامل ایجاد آن هستند، معامله‌گران می‌توانند جهت کلی بازار را تعیین کنند و همچنین بدانند که کدام بخش از بازار رونق خواهد داشت.

سخن پایانی

اگر به بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال علاقه دارید و می‌خواهید به ترید و معاملۀ پُرسود برسید، باید اول دانش و اطلاعات کافی داشته باشید. بدون دانش وارد شدن به این حیطه، حتماً ضرر مالی جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت. این کتاب‌هایی که معرفی کردیم، جزو بهترین کتاب های روانشناسی معامله گری یا ترید هستند و برای رساندن شما تا مرز «حرفه‌ای شدن» نوشته شده‌اند. می‌توانید با آنها شروع کنید. هر کاری در ابتدا سخت به نظر می‌رسد، اما پس از مدتی آسان و شیرین خواهد شد. موفق باشید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments