استخراج دش کوین (Dash coin) چگونه است؟ هر آنچه باید بدانید!

زمان مطالعه: 8 دقیقه

استخراج دش کوین (Dash coin)، به صورت فرآیند تولید ارزهای دیجیتال جدید با استفاده از دستگاه‌های تخصصی استخراج ایسیک (ASIC) تعریف می‌شود. دستگاه‌های استخراج دش کوین (DASH) دستگاه‌های تخصصی طراحی شده برای حل الگوریتم رمزنگاری X11 هستند. این الگوریتم، برای محافظت از شبکه دش استفاده می‌شود.

هنگامی که یک ماینر، نتیجه هش‌شده‌ای را پیدا می‌کند که با شرایط سختی شبکه مطابقت دارد، آن را به شبکه دش ارسال می‌کند. پس از تأیید، ماینر در قالب دش کوین پاداش دریافت می‌کند و به این ترتیب، به کسب درآمد می‌پردازد.

این نکته را در نظر داشته باشید که برای استخراج دش کوین، حتماً باید دستگاه ایسیک خریداری کنید؛ چون بر خلاف مونرو (XMR) یا سایر کوین‌ها که سختی شبکه پایینی دارند، دش کوین را نمی‌توان با استفاده از واحد پردازش مرکزی (CPU) یا پردازنده گرافیکی (GPU) رایانه‌های خانگی استخراج کرد و این کار به صرفه نمی‌باشد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در این مقاله قصد داریم به اصول استخراج دش کوین که کوین آن با نماد DASH نمایش داده می‌شود، بپردازیم.

دش کوین چیست؟

قبل از پرداختن به اصول استخراج دش کوین بهتر است ابتدا کمی با این ارز دیجیتال آشنا شویم. دش که قبلاً با نام‌های ایکس کوین (Xcoin) و دارک کوین (Darkcoin) نیز شناخته می‌شد، دش کوین نوعی ارز دیجیتال است که به دست هیچ دولت یا نهاد فردی کنترل نمی‌شود و به صورت غیر متمرکز اداره می‌شود. دش کوین مبتنی بر فناوری بیت کوین (BTC) طراحی شده است، اما چند تفاوت عمده میان آنها وجود دارد:

استخراج دش کوین

تراکنش‌های ناشناس دش کوین

تراکنش‌های دش کوین (Dash) به صورت ناشناس انجام می‌شوند. بنابراین جست‌وجو و ردیابی منابع وجوه دش غیرممکن است. این امر، حریم خصوصی قابل‌توجهی را برای کاربران دش فراهم می‌کند.

تأیید فوری تراکنش دش کوین

مسترنودهای (Masternodes) دش که سهام‌داران اصلی و گردانندگان این شبکه بلاکچین هستند، تراکنش‌های این ارز دیجیتال را بلافاصله تأیید می‌کنند، در حالی که تأیید تراکنش‌های بیت کوین حدود ۱۰ الی ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

کارمزد کم تراکنش دش کوین

کارمزد تراکنش‌ دش کوین (Dash coin) به طور قابل‌توجهی کمتر از بیت کوین یا بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگری است.

الگوریتم استخراج دش کوین (X11)

دش کوین از الگوریتم استخراج متفاوتی به نام X11 استفاده می‌کند.

استخراج دش کوین چقدر سودآور است؟

به دلیل اینکه سختی استخراج دش کوین به صورت روزانه تغییر می‌کند، درآمد به‌دست‌آمده از پاداش استخراج آن نیز، هر روز متفاوت است. میزان این درآمد به قدرت دستگاه ماینر نیز بستگی دارد. بنابراین، دستگاه با هش ریت بالاتر، سریع‌تر است و سودآوری بیشتری نیز دارد.

از سوی دیگر، سختی شبکه بلاکچین دش و همچنین قیمت دش کوین، از موارد مهمی هستند که قبل از آغاز استخراج آن باید در نظر گرفته شوند.

برای محاسبه دقیق هزینه استخراج دش کوین حتماً از ماشین حساب ماینر استفاده کنید.

الگوریتم استخراج Dash coin چیست؟

الگوریتم X11، یک الگوریتم هشینگ زنجیره‌ای است که از ۱۱ الگوریتم هش مختلف برای امنیت شبکه استفاده می‌کند. الگوریتم‌های Blake ،BMW ،Groestl ،JH ،Keccak ،Skein ،Luffa ،Cubehash ،Shavite ،Simd و Echo، الگوریتم‌هایی هستند که به ترتیب به کار می‌روند و یکی پس از دیگری، تا آخر تکرار می‌شوند. در نهایت، یک مقدار هش نهایی تولید می‌شود که در صورت مطابقت با سختی شبکه، به بلاکچین ارسال خواهد شد.

الگوریتم X11 به دست ایوان دافیلد (Evan Duffield)، خالق و بنیانگذار دش کوین، برای بهبود امنیت بلاکچین این ارز دیجیتال طراحی شده است. دافیلد استدلال می‌کند که در صورت به خطر افتادن یکی از الگوریتم‌ها، ۱۰ الگوریتم دیگر برای محافظت از شبکه وجود خواهد داشت.

دلیل دوم طراحی الگوریتم X11، سخت‌تر کردن استخراج با دستگاه‌های ایسیک است. برای مدت ۲ سال، استخراج دش کوین با استفاده از CPU و GPU رایانه‌های معمولی امکان‌پذیر بود. با این حال، در حال حاضر دیگر این امر ممکن نیست؛ چراکه امروزه ایسیک‌های تخصصی X11 ساخته و به بازار عرضه شده‌اند.

با الگوریتم X11 چه ارز دیجیتال دیگری می‌توان استخراج کرد؟

هنگام خرید یک دستگاه استخراج برای دش کوین، به استخراج با الگوریتم X11 محدود خواهید شد. الگوریتم X11 می‌تواند ارزهای دیجیتال دیگری مانند اسمارت کوین (SMC)، پورا (PURA) و هچ (HATCH) را نیز استخراج کند. با این حال، دش کوین باارزش‌ترین ارز دیجیتال این گروه به شمار می‌رود.

الگوریتم X11، با الگوریتم‌های دیگر مانند SHA-256 که برای استخراج بیت‌ کوین، بیت کوین کش (BCH) و بیت کوین اس وی (BSV) استفاده می‌شود، متفاوت است.

استخر استخراج Dash coin

دو روش اصلی برای استخراج دش کوین وجود دارد: استخراج از طریق اتصال به استخر استخراج یا استخراج انفرادی.

استخراج دش کوین

 استخراج از طریق اتصال به استخر استخراج دش کوین

در این روش، برای استخراج و دریافت و به اشتراک‌گذاری پاداش، باید با دیگران کار کنید. شما می‌توانید سهم خودتان را به صورت ساعتی یا روزانه، دریافت کنید. در این روش، احتمال تصادفی بودن استخراج، کمتر و به این ترتیب، شانس استخراج بیشتر است. البته، این را در نظر داشته باشید که پیوستن به استخرها، هزینه‌هایی به همراه دارد. معمولا این هزینه بسته به استخر انتخابی، از ۰/۵ تا ۳ درصد متغیر است.

استخراج انفرادی Dash coin

در این حالت، شما کل پاداش استخراج بلاک را دریافت می‌کنید که این پاداش در حال حاضر حدودا برابر با 1.5 دش به ازای هر بلاک است. با این حال، شانس استخراج کمتر است و ممکن است روزها یا ماه‌ها، هیچ درآمدی نداشته باشید. همچنین، به دلیل پایین بودن هش ریت پردازنده‌های گرافیکی، استخراج یک بلاک با استفاده از آنها ممکن است سال‌ها طول بکشد!

در حالت کلی، عضویت در استخرهای استخراج بیشتر توصیه می‌شود.

چون به جای تغییرات ناگهانی و بزرگ، یک درآمد روزانه قابل‌اعتماد و مداوم را فراهم می‌کند. به این ترتیب، محاسبه سود و زیان استخراج هم راحت‌تر خواهد بود.

فهرست استخرهای استخراج برتر دش کوین

هنگام انتخاب استخر استخراج دش کوین، باید دو عامل مهم را در نظر بگیرید: موقعیت جغرافیایی استخر و سهم آن در بازار.

اولویت اصلی، موقعیت مکانی استخر است.

هرچه استخر از لحاظ جغرافیایی به شما نزدیک‌تر باشد، بهتر است.

به این دلیل که گاهی اوقات به علت تأخیر در شبکه، دش‌های استخراج‌شده ممکن است به دلیل ایجاد بلاک‌های جدید، قدیمی و منسوخ شوند. همچنین، باید بدانید که سرورهای چینی پشت فایروال بزرگ چین قرار دارند. به این معنا که اتصال شما به این استخرها می‌تواند به طور دوره‌ای قطع یا دچار اختلال شود. بنابراین، انتخاب سرور با کمترین تأخیر و موقعیت جغرافیایی نزدیک، بیشترین بازدهی را به همراه خواهد داشت.

عامل دوم، سهم بازار استخر است.

هرچه سهم بازار یک استخر بیشتر باشد، پاداش‌ آن هم بیشتر خواهد بود.

به این دلیل که در این استخرها، بلاک‌ها به طور مداوم استخراج می‌شوند و از این رو، پاداش‌ها با نرخ ثابت و به صورت منظم پرداخت می‌شوند. این امر، تأثیر تصادفی بودن ایجاد بلا‌ک‌ها را کاهش می‌دهد.

بنابراین، توصیه می‌کنیم که یک استخر نزدیک به موقعیت مکانی خود، با سهم بالایی از بازار را پیدا کنید.

استخر سهم بازار

(درصد)

موقعیت مکانی سیستم پاداش‌دهی کارمزد استخر

(درصد)

Antpool ۲۶ آسیا/ چین PPS  (پرداخت به ازای هر سهم)

PPLNS  (پرداخت به ازای هر N سهم)

۴-۱
ViaBTC ۱۷ آسیا/ اروپا PPS  (پرداخت به ازای هر سهم)

PPLNS  (پرداخت به ازای هر N سهم)

۴-۲
Coinmine.pl ۷ اروپا PPLNS  (پرداخت به ازای هر N سهم) ۱-۰
dash.btc.top ۴٫۷ چین PPS  (پرداخت به ازای هر سهم) ۲-۰
miningpoolhub.com ۱ اروپا/ آمریکا PPS  (پرداخت به ازای هر سهم)

PPLNS  (پرداخت به ازای هر N سهم)

۱

استخراج ابری دش کوین

از آنجایی که استخراج بلاک‌های جدید دش کوین بسیار رقابتی است، بنابراین ماینرها سعی در کاهش هزینه‌ها دارند. از این رو، استخراج ابری دش به دلیل هزینه‌های کلان آن مانند هزینه تبلیغات و هزینه‌های امور قانونی، یک گزینه بسیار گران‌قیمت است و سودآوری ندارد. داده‌ها نشان می‌دهند که در یک هش ریت یکسان، هزینه استخراج در استخرهای ابری، ۱۸۴ درصد بیشتر از هزینه استخراج توسط سیستم‌های خانگی است. علاوه بر این  اخیرا بسیاری از پروژه‌های استخراج ابری با هدف کلاهبرداری ایجاد شده‌اند و استفاده از این شیوه استخراج توصیه نمی‌شود.

توزیع پاداش استخراج در شبکه دش کوین

همان‌طور که گفته شد، مسترنودها، سهام‌داران اصلی و گردانندگان شبکه بلاکچین دش هستند. همانند ماینرها، مسترنودها نیز بخشی از پاداش استخراج هر بلاک جدید در شبکه دش را دریافت می‌کنند. توزیع پاداش در شبکه دش به شرح زیر است:

  • ۴۵ درصد، پاداش ماینرها.
  • ۴۵ درصد، پاداش مسترنودها.
  • ۱۰ درصد، ذخیره در خزانه شبکه دش برای توسعه‌های آتی.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، مسترنودها نیز به همان اندازه ماینرها پاداش می‌گیرند. برای تبدیل به یک مسترنود در شبکه دش (DASH)، دارنده نود (Node) باید ۱۰۰۰ واحد دش را در شبکه استیک کند. با توجه که اینکه در حال حاضر، قیمت هر واحد دش حدود 140 دلار است، برای به دست آوردن پاداش مسترنود باید در مجموع 140 هزار دلار هزینه کنید.

وظیفه مسترنودها، ارائه خدمات اضافی لایه دوم به شبکه بلاکچین دش است. این خدمات، شامل ارسال تراکنش‌های از قبل تأییدشده (InstantSend)، بهبود امنیت شبکه (Chainlocks) و قابلیت‌های حفظ حریم خصوصی (PrivateSend) هستند.

۱۰۰۰ واحد دش (DASH) استیک‌شده توسط مسترنودها در شبکه، در واقع وثیقه‌ای برای اطمینان از رفتار خوب آنها است. در صورت جابه‌جایی یا خرج کردن این مبلغ، مسترنود مورد نظر آفلاین و پرداخت پاداش به او متوقف خواهد شد.

سخن پایانی

بزرگ‌ترین عامل در تصمیم‌گیری در مورد استخراج دش (Dash coin) یا مسترنود بودن در شبکه آن، محاسبات مالی است. مزیت مسترنود بودن این است که ۱۰۰۰ واحد دش استیک‌شده در پایان کار به طور کامل برگردانده می‌شود، در حالی که تجهیزات استخراج با گذشت زمان قدیمی و منسوخ می‌شوند. علاوه بر این، مسترنودها از حق رأی در شبکه دش نیز برخوردار هستند و می‌توانند در توسعه‌های آتی شبکه مشارکت کنند. تنها عیب مسترنود بودن، سرمایه‌گذاری اولیه زیاد آن است که نمی‌تواند کمتر از ۱۰۰۰ واحد دش باشد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments