ارز دیجیتال نیر پروتکل NEAR Protocol چیست؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

ارز نیر پروتکل (NEAR Protocol) به عنوان یک پلتفرم بلاکچین به صورت متن باز و سازگار توسعه یافته است. هدف این رمزارز این است که امنیت کافی را برای نگهداری از دارایی‌های ارزشمند مانند پول یا هویت افراد داشته باشد. شاردینگ (Sharding) که با اثبات سهام ادغام شده است، به شما اطمینان می‌دهد که شبکه می‌تواند به حد کافی برای کاربران موجود مفید باشد. بهترین ویژگی ارز دیجیتال NEAR Protocol، قابلیت متمرکز بودن همیشگی آن است.

رمزارزها به حدی سریع رشد کرده‌اند که گاهی فراموش می‌کنیم الآن چه جایگاه قدرتمندی در جهان دارند. اما باید گفت که ارزهای دیجیتال همچنان در حال رشد هستند و این نکته مهم است که در حال حاضر فقط حدود 50 میلیون کاربر کیف پول یا والت دارند و در زمینه اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps)، پایگاه‌های آنها فقط 3500 نرم افزار را لیست کرده‌اند. در حالی که در فروشگاه اپل استور بیش از دو میلیون کاربر فعال وجود دارد.

دلیل وجود این اعداد، تمایل کاربران نهایی و سطح آشنایی آنها با رمزارزها است. اگر کسی قصد انجام دادن یک عملیات ساده تحت بلاکچین را داشته باشد، ممکن است نیاز به طی کردن چند مرحله کوتاه و بلند وجود داشته باشد که اکثر کاربران وب با چنین فرآیندهایی آشنایی ندارند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

با این حال توسعه‌دهندگان (Developers) و ولیدیتورها (Validators) یا اعتبارسنج‌ها، این مورد را نیز تحت نظر قرار می‌دهند. بلاکچینی مانند بلاکچین اتریوم به عنوان یک راهکار خوب عمل می‌کند ولی در عین حال با وجود زبان برنامه نویسی خاص خودش، موانع بیشتری برای توسعه دهندگان ایجاد می‌کند.

تبدیل شدن به یک ولیدیتور در یکی از بلاکچین‌های اثبات سهام (Proof-of-stake)، به اندازه پاداش‌های اولیه که در شبکه رمزارز وجود داشت، جذاب نیست.

عناصر و ویژگی‌های NEAR Protocol

NEAR Protocol

نیر پروتکل (NEAR Protocol) ویژگی‌های مختلفی را ارائه می‌دهد که توجه کاربران و توسعه‌دهندگان، ولیدیتورها را جلب کند. همواره، مهمترین اصول در طراحی پلتفرم نیر پروتکل، مقیاس پذیری، کاربردی بودن، سادگی و غیرمتمرکز بودن است.

ویژگی‌های توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال NEAR Protocol

توسعه‌دهندگان می‌توانند از طرف کاربران خود، معاملات را امضا و پیش‌پرداخت آن را انجام دهند. این کار، دانش فنی مورد نیاز برای تعامل با نرم افزارهای غیر متمرکز را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و باعث جذابیت نرم افزارهای غیر متمرکز برای کاربران می‌شود.

همچنین رمزارز NEAR Protocol ابزارهای مورد نیاز توسعه‌دهنده را نیز فراهم می‌کند که آنها را قادر می‌سازد با استفاده از بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی، برنامه‌ها و قراردادهای هوشمند را بسازند. بنابراین، این پلتفرم می‌تواند، توجه اکثر برنامه‌نویسانی را که نمی‌خواهند با زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) یا زبان‌های خاص بلاکچین کار کنند، جلب کند.

توسعه‌دهندگانی که کارشان نوشتن قراردادهای هوشمند برای استفاده در چند برنامه است، می‌توانند با هر بار انعقاد قرارداد، درصدی از هزینه معاملات را دریافت کنند. این فرمول می‌تواند انگیزه زیادی برای توسعه‌دهندگان ایجاد کند که به گسترش زیرساخت‌ها کمک کنند.

ویژگی‌های کاربران NEAR Protocol

رمز ارز NEAR Protocol، پروگرسیو یو ایکس (Progressive UX) را طراحی کرده است تا از قادر بودن کسانی که به تازگی وارد شبکه شده‌اند و می‌خواهند به کیف پول یا دارایی خود دسترسی پیدا کنند، اطمینان یابد.

ویژگی‌های ولیدیتور (Validator) در نیر پروتکل

الگوریتم نیر پروتکل که اثبات سهام دارای سقف (Thresholded Proof of Stake) نام دارد، یکی دیگر از تغییرات در الگوریتم اثبات سهام واگذار شده است. نمایندگان می‌توانند رمز ارزهای خود را در هر اعتبارسنجی که در نظر دارند در یک استخر که با قرارداد کنترل می‌شود، ذخیره کنند. بنابراین، ولیدیتورها (یا اعتبارسنج‎ها) می‌توانند خدمات متنوعی را ایجاد کنند و این امر باعث می‌شود که NEAR Protocol برای ولیدیتورها جذاب باشد.

اجزای NEAR Protocol

پلتفرم NEAR Protocol یک نوع لایه زیرساختی است که شباهت بسیاری به پلتفرم‌های توسعه مانند اتریوم دارد. توسعه‌دهندگان، نرم افزارهای غیرمتمرکز (DApps) را می‌نویسند و فعالیت‌های عملیاتی مانند ایجاد حساب یا اجرای تراکنش در پلتفرم را با نودهای موجود در شبکه مدیریت می‌کنند.

NEAR Protocol

مجموعه توسعه‌یافته نیر (NEAR) از امکانات متنوعی تشکیل شده است که شامل کیت‌های توسعه نرم‌فزار (SDK)، کیف پول‌ها و مرورگرهای بلاکچین است

دیگر اجزای NEAR Protocol شامل توکن NEAR و رمزارزها یا دارایی‌های صادر شده در بستر پلتفرم نیر هستند. در نهایت، این امکان نیز وجود دارد که دارایی‌های ایجاد شده در بلاکچین‌های دیگر به NEAR Protocol بپیوندند. اخیراً، تیم NEAR به توسعه رینبو بریج (Rainbow Bridge) یا پل رنگین کمان پرداخته‌اند که یک ارتباط دهنده میان بلاکچینی است که سیستم عامل‌های NEAR و اتریوم را به هم متصل می‌کند.

نحوه عملکرد NEAR Protocol

وایت پیپر رمزارز NEAR Protocol بسیار جامع است با این حال، می‌توان آن را به طور خلاصه در 4 مؤلفه اصلی معرفی کرد که عبارت‌اند از شاردینگ، سهام‌داری، اجماع و تصادفی بودن.

رمز ارز NEAR Protocol از سیستم شاردینگ افقی برای طراحی نایت‌شید (Nightshade) استفاده می‌کند. به طور کلی شباهت‌هایی با اتریوم 2 دارد. در نایت‌شید فرض بر این است که در معاملات، همه شاردها برای تشکیل یک بلاک با هم ترکیب می‌شوند، بنابراین، هر شارد، یک بخش از بلاک را ارسال می‌کند که به آن تکه (Chunk) می‌گویند.

یک ولیدیتور مسئولیت جمع‌آوری هر بلاک از تکه‌های تهیه شده توسط شاردها را به عهده دارد. هر شارد، ولیدیتور اختصاصی خود را می‌دهد تا تکه خود را تولید کند. ولیدیتورها با استفاده از یک فرآیند تصادفی امن انتخاب می‌شوند.

مدل اجماع با نام اثبات سهام دارای سقف (Thresholded Proof of Stake) شناخته می‌شود.

NEAR Protocol

این مدل از مکانیزم برش (Slashing) استفاده می‌کند که به موجب آن ولیدیتورها در صورت تأیید نادرست معاملات، بخشی از سهام خود را از دست می‌دهند. پروتکل برش (Slashing) برای جبران خطر یک برش تصادفی در شبکه به وجود آمده است. همچنین ولیدیتورهای پنهانی وجود دارند که برای شناسایی فعالیت مخرب شبکه به شاردها مراجعه می‌کنند.

رویکرد تصادفی که NEAR Protocol از آن استفاده می‌کند، با بازدارنده‌های سیستمیک می‌تواند تا دو سوم کاربران مخرب را قبل از ایجاد تأثیر خود، از شبکه خارج کند. بنابراین NEAR ساخته شده است تا در برابر حملات شبکه بسیار ایمن و مقاوم باشد.

توکن نیر (NEAR)

توکن NEAR، هم نام و هم نماد توکن اصلی رمزارز NEAR Protocol است. این قابل مقایسه با چگونگی استفاده از توکن اتریوم در اتریوم 2 است، از این نظر که توکن NEAR کارمزد پردازش معاملات را پرداخت می‌کند و سهام خود را برای ولیدیت کردن (یا اعتبارسنجی) نود‌ها نگه می‌دارد.

با این حال، دارندگان توکن NEAR که می‌خواهند به ولیدیتورها افزوده شوند، می‌توانند از پلتفرم نیر استفاده کنند. یک میلیارد توکن NEAR در زمان انتشار، صادر شد. مدل توکنومیک اجازه می‌دهد که تا حداکثر 5 درصد از توکن‌های جدید را در هر سال استفاده کنید.

ولیدیتور‌ها شرایط لازم را برای دریافت 4.5 درصد از رمز جدید صادر شده دارند؛ در حالی که 0.5 درصد باقی‌مانده به صندوق اختصاصی برای توسعه آینده رمزارز NEAR Protocol اختصاص می‌یابد.

ولیدیتورها واجد شرایط دریافت هر گونه سهم از کارمزد معاملات نیستند. در عوض، 30 درصد از کارمزد‌ها به توسعه‌دهنده قرارداد هوشمند معامله تعلق می‌گیرد و 70 درصد از کارمزد‌های معامله نیز سوزانده می‌شود.

تیم رمزارز NEAR Protocol

رمز ارز NEAR Protocol به دست الکساندر اسکیدانوو (Alexander Skidanov) و ایلیا پولوسوخین (Illia Polosukhin) ساخته شد. این دو در ابتدا کار خود را با یک دیدگاه مشترک در زمینه آسان‌تر کردن زندگی برای توسعه‌دهندگان آغاز کردند. در جولای 2018، آنها ارز نیر (NEAR) را به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز ابداع کردند که به توسعه‌دهندگان و کارآفرینان امکان ساخت نرم افزار و آوردن آن به بازارهای جدید را به صورت بسیار ساده، می‌دهد.

اسکیدانوو کار خود را در مایکروسافت در سال 2009 شروع کرد و در ادامه به عنوان اولین مهندس در MemSQL شناخته شد. او در مسابقات معتبر بین‌المللی برنامه‌نویسی دانشگاهی که یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین مسابقات برنامه‌نویسی است، دو بار مدال کسب کرده است. همچنین پولوسوخین نامزد نهایی ICPC است که بیش از ده سال تجربه برنامه‌نویسی دارد که سه سال آن در گوگل بوده است.

تامین بودجه NEAR Protocol

اولین قدم بزرگ رمزارز NEAR Protocol در ژوئیه سال 2019 اتفاق افتاد که این پروژه با موفقیت 12.1 میلیون دلار بودجه را از طریق چندین سرمایه‌گذار مشهور از جمله الکتریک کپیتال (Electric Capital) و پانتره کپیتال (Pantera Capital) تأمین کرد.

پس از راه‌اندازی شبکه اصلی در آوریل 2020، یک بار دیگری برای تأمین بودجه با رهبری صندوق بلاکچین Andreessen Horowitz اقدام شد که 21.6 میلیون دلار جمع گردید. در ماه آگوست سال 2020، فروش توکن عمومی NEAR یک موفقیت سریع بود و طی کمتر از دو ساعت به فروش رسید.

سخن پایانی

ارز دیجیتال نیر پروتکل NEAR Protocol یکی از امیدوارکننده‌ترین پروژه‌های بلاکچین است که در طولانی‌مدت عملکرد خوب خود را نشان می‌دهد. این رمزارز برای مشکلات زیرساختی موجود در اتریوم 2 و پولکادات راه‌حل‌هایی ارائه می‌کند. از جمله این راه‌حل‌ها می‌توان به حفظ امنیت و تمرکززدایی از طریق افزایش استفاده از شاردینگ، اشاره کرد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

کارتون واقعا عالی ممنون از سایتتون و توضحات کامل رمز ارزها