ارز دیجیتال لیسک (lisk) چیست؟

زمان مطالعه: 11 دقیقه

مقدمه

ارز دیجیتال لیسک (lisk) یک پلتفرم توسعه‌ای در ساید چین (sidechain) است که امکان ایجاد و پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApp) در جاوا اسکریپت (Javascript) را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.

لیسک (lisk) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

از اهداف اصلی پیدایش لیسک، رفع مشکل سرعت پایین در بلاکچین‌های سنتی بود. در واقع، هدف اصلی تیم ایجاد‌کننده لیسک این است که هر فردی بتواند بلاکچین مختص خود را به بلاکچین اصلی متصل سازد و از این طریق، نه تنها سرعت را افزایش دهد، بلکه روز به روز به غنای پلتفرم اولیه اضافه کند.

نکتۀ جالب دربارۀ لیسک، تفاوت فضای برنامه است. به عنوان مثال، بیت کوین در C++ نوشته ‌شده است و اتریوم بر بستر Solidity کار می‌کند، اما لیسک فوق‌العاده در دسترس است و Javascript میزبانی این نوآوری فوق‌العاده را به عهده گرفته است.

برای برنامه‌نویسی روی لیسک، شما به راحتی می‌توانید از جاوا اسکریپت استفاده کنید. این خود یک مزیت بزرگ برای لیسک به حساب می‌آید؛ چراکه میلیون‌ها نفر از متخصصان کامپیوتر در جهان به این زبان تسلط دارند و می‌توانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را روی لیسک پیاده سازند.

معمولاً توسعه‌دهندگان سخت کار می‌کنند و به استفاده از پلتفرم‌های متمرکزی مثل پلی استور گوگل  (Google Play Store) و اَپ استور اپل (Apple App Store)  تمایل دارند. این نهادها سهم بزرگی از توجه و درآمد بازار را در اختیار دارند و اغلب، توسعه‌دهندگان با استفاده از امکانات آنها نمی‌توانند به تأمین مخارج خود بپردازند. ارز دیجیتال لیسک امکان ایجاد پلتفرم‌های عادلانه‌تری را برای اپلیکیشن‌های غیر متمرکز فراهم ساخته‌است و از این رو توسعه‌دهندگان می‌توانند عایدی بیشتری داشته باشند.

این پروژه با هدف بهبود و ساده‌سازی توسعۀ بلاکچین‌ها ایجاد شده و با تمرکز بر جاوا اسکریپت (Java script) (نه یک زبان اختصاصی جدید) و به صورت کاملاً آزاد، پلتفرم خود را در اختیار میلیون‌ها برنامه‌نویس تازه‌کار قرار می‌دهد.

نکاتی که درباره لیسک باید به آنها توجه شود

ارز دیجیتال لیسک

مشخصه‌ها

زمان بلاک: 10 ثانیه

Round time: حدود 17 دقیقه

منابع: 100 میلیون LSK + پاداش سالانه (در حال حاضر 4 LSK برای هر بلاک)

سیستم اجماع: اثبات سهام انتخابی (DPOS)

نماد: LSK

رمز ارز لیسک سعی می‌کند پلتفرمی (شبیه به اتریوم و نئو) را با شبکه غیرمتمرکز تأمین کند اما با این وجود در موارد زیادی با آنها متفاوت است. به عنوان مثال، اتریوم از زبان سالیدیتی (Solidity) استفاده می‌کند و تمرکز آن بر قراردادهای هوشمند است که توسعه‌دهندگان برای استفاده از آن نیاز به آشنایی با یک زبان جدید دارند.

اما ارز دیجیتال لیسک با استفاده از ساید چین‌ها و یک کیت کامل توسعه نرم افزار (SDK) امکان ایجاد اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) و بلاکچین‌های اختصاصی در یک سیستم را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌سازد. این بلاکچین جانبی (Side Chain) به بلاکچین لیسک لینک شده است و امنیت آن نیز از همین طریق فراهم می‌شود.

ساید چین‌ها (Sidechains)

ساید چین‌ها، بلاکچین‌های جانبی هستند که بدون آسیب رساندن به سرعت و عملکرد بلاکچین اصلی به آن متصل می‌شوند. این اتصال، قابلیت همکاری را (در مواردی مانند انتقال و همگام‌سازی توکن‌ها) بین بلاکچین‌ها فراهم می‌کند.

ارز دیجیتال لیسک

سرانجام، ساید چین‌ها برای توسعه‌دهندگان امکان سفارشی‌سازی در سیستم‌های اجماع، مقیاس پذیری شبکه، رهگیری تراکنش‌ها و … را فراهم می‌سازند.

لیسک در تلاش است که هر دو امکان ثبات در بلاکچین اصلی و حفظ امنیت را با وجود انعطاف‌پذیری نا‍‌محدود برای ساید چین‌ها فراهم کند.

توسعه‌دهندگان اختیار کاملی برای ایجاد بلاکچین اختصاصی خود به صورت یک ساید چین را دارند. اما با این وجود، تیم لیسک امنیت بلاکچین اصلی خود را توسط 101 نماینده خود تأمین می‌کند. بدین شکل، حتی در صورتی که باگی (Bug) در سیستم اتفاق بیفتد، بلاکچین اصلی آسیبی نمی‌بیند.

تفاوت لیسک با سایر پلتفرم‌های بلاکچین

در حالی که اتریوم از قراردادهای هوشمند و زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی به‌ عنوان یک ابزار بک‌اند استفاده می‌کند، لیسک در حال دست‌یابی به کاربران و توسعه‌دهندگانی است که از javascript استفاده می‌کنند. SDK ارائه‌شده توسط لیسک مبتنی برJavascript است و استفاده از آن بسیار ساده است. با توجه به این‌که بسیاری از توسعه‌دهندگان javascript را می‌شناسند و از آن استفاده می‌کنند، چه نیازی به ایجاد کدهای جدید وجود دارد؟ این دقیقاً همان چیزی است که لیسک به آن اصرار دارد.

هدف تیم ارز دیجیتال لیسک این است که به جای تمرکز بر ایجاد زبانی جدید و اختصاصی، به استفاده از قالب‌های از پیش آماده‌ای بپردازیم که به آنها امکان توسعه‌هایی بزرگ‌تر و سریع‌تر می‌دهد.

تنها با گذشت زمان است که می‌توان فهمید (یا تصمیم گرفت) که چه کسی پیروز این میدان خواهدبود!

درباره ارز دیجیتال لیسک

تیم لیسک به منظور بهبود دسترسی به تکنولوژی بلاکچین، کیت‌های توسعه نرم افزاری (SDK) را بر اساس جاوا اسکریپت و با تمرکز بر تجربه کاربران (UI) و حمایت توسعه‌دهنده، ایجاد کرده است.

این کیت توسعه نرم‌افزار، از 4 بخش اصلی تشکیل شده است:

  • الگوریتم اجماع: ارز دیجیتال لیسک از سیستم اجماع اثبات سهام انتخابی (DPOS) استفاده می‌کند.
  • سایدچین: امکان ایجاد بلاکچین‌های اختصاصی متصل به بلاکچین اصلی
  • بک اند(Back-End): امکان سفارشی‌سازی کدها توسط توسعه‌دهندگان برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیر‌ متمرکز اختصاصی
  • فرانت اند(Front-End): رابط‌های کاربری که مؤلفه‌های عمومی هستند.

ارز دیجیتال لیسک

هدف اصلی، متصل شدن پروژه‌های مستقل به یک زنجیره پایدار و مادر است که دارای مقیاس‌پذیری و استحکام است. ارز دیجیتال لیسک، نمایندگانی انتخابی دارد که به امنیت شبکه ساید چین‌ها کمک می‌کنند.

با ادغام قدرت شبکه اصلی لیسک و بلاکچینی با SDK منبع باز، توسعه‌دهندگان توان ایجاد اپلیکیشن‌هایی کاربردی با امکان دانلود آسان را در یک پکیج و به طور همزمان خواهند داشت.

این اپلیکیشن در منابع غیرمتمرکزی شبیه به اپ استور(App Store) قابل دسترسی هستند. توکن‌های LSK برای استفاده از خدمات و شبکه لیسک استفاده می‌شود (مانند توکن اتر در اتریوم). این موارد باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان به جای تمرکز بر ایجاد یک بلاکچین جدید، تمام تمرکز خود را بر کاربردهای اپلیکیشن خود معطوف کنند.

تاریخچه

با توجه به این که بیت کوین در ابتدا با زبان برنامه نویسی C++ و اتریوم با زبان سالیدیتی (قالبی بر اساس جاوا اسکریپت و به صورت مستقل) نوشته‌شده‌اند، بسیاری از توسعه‌دهندگان سردرگم هستند و نمی‌دانند که به یادگیری کدام یک از آنها نیاز دارند؟

Max Kordek وOliver Beddows، مؤسسین ارز دیجیتال لیسک، خود نیز با این مسائل دست و پنجه نرم کرده بودند و به همین دلیل تصمیم گرفتند که تکنولوژی بلاکچینی را ایجاد نمایند تا دسترسی بهتر و راحت‌تری داشته باشد. با توجه به اینکه بیشتر اپلیکیشن‌های مشهور دنیا مانند Uber و خودِ وب در  Javascript قرار دارند، چه نیازی به ایجاد زبانی جدید وجود دارد؟

در سال 2014 کریپتی (Cripty) به عنوان یک اپلیکیشن، با بلاکچین منبع باز ایجاد شد. تیم لیسک برای رسیدن به اهداف خود، در ماه می 2016 لیسک را به عنوان فورکی از آن ارائه دادند.

تیم

Max kordek مدیرعامل و بنیانگذار: او در ابتدا متوجه اهمیت بلاکچین شد. با اجتماعات گوناگونی ارتباط گرفت و قبل از تأسیس لیسک، تمامی اطلاعات لازم را به‌ دست ‌آورد. وی معتقد است که ارز دیجیتال لیسک با ایجاد کیت‌های توسعه‌ای در ساید چین‌ها و با توجه به استفاده راحت آنها، در صدر قرار خواهد گرفت.

Oliver Beddows مدیر فنی ارشد و بنیانگذار: Beddows دارای 12 سال تجربه در زمینه تکنولوژی است. وی بر این باور است که این تکنولوژی، مانند دیگر پروژه‌های بلاکچینی، می‌تواند ابزار قدرتمندی باشد برای اینکه دنیا را به محلی عادلانه‌تر تبدیل کند. او می‌دانست که بسیاری از پلتفرم‌های بلاکچینی بسیار پیچیده هستند و این یک فرصت است که توسعه‌دهندگان را با توجه به مهارت‌های موجود به صحنه بیاورد.

نقشه راه و توسعه‌های ارز دیجیتال لیسک

علی‌رغم وجود مشکلات و چالش‌هایی که در مسیر پروژه لیسک قرار داشت، این پروژه با تکمیل هر کدام از مراحل، اطمینان و اعتماد بیشتر و بیشتری را در میان کاربران به دست آورد. در سال 2016 با همکاری با مایکروسافت (Microsoft) فرصت ارائه سرویس بلاکچین در azure و صنایع شناخته‌شده دیگری را به دست آورد. یکی از تحولات بزرگ و اخیر، تصمیم برای تغییر نام تجاری بود.

تغییر نام تجاری و ایجاد یک پروژه با ظاهری حرفه‌ای‌تر برای جذب سرمایه‌گذاران و افراد مستعد، موفقیت‎آمیز بود.

رقبای ارز دیجیتال لیسک

لیسک در این مسیر رقبای تقریباً زیادی دارد. در حال حاضر اتریوم به عنوان اولین پروژه و یکی از فضاهای سالم جهت ارائه پلتفرم برای اپلیکیشن‌های غیر‌متمرکز به شمار می‌رود. علاوه بر آن، با وجود رقبای دیگری مانند نئو(NEO) ، استراتیس (Stratis) و آیکون (ICON)، ارز دیجیتال لیسک کجا قرار دارد؟

بسیاری از این پروژه‌ها متخصصین و زبان‌های کدنویسی و موقعیت جغرافیایی مختص خود را دارند و همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، هیچ پروژه دیگری نیست که مانند لیسک بر Java script تمرکز کرده باشد.

آینده ارز دیجیتال لیسک

معاملات مربوط به ارز دیجیتال لیسک از اوایل 2016 آغاز شد و بعد از نوسانات اولیه در قیمتی حدود 0.30 دلار قرار گرفت. هم‌زمان با بازار گاوی اواسط سال 2017 قیمت این ارز دیجیتال نیز تحت تأثیر این بازار قرار گرفت و افزایش یافت. در اوایل ژانویه 2018 به بالاترین قیمت خود که قیمت 38.40 دلار بود رسید. بدین‌ترتیب افرادی که موفق به خرید این ارز دیجیتال در سال‌های ابتدایی شده ‌بودند، شاهد رشد حدود 100 برابری این ارز دیجیتال شدند.

متأسفانه با توجه به بازار خرسیِ امسالِ رمزارزها، در زمان نگارش مقاله ارزشی حدود 2.85 دلار دارد. ارز دیجیتال لیسک در حال حاضر نقشه راه مشخصی در دسترس ندارد؛ به همین دلیل پیش‌بینی اینکه چه کاتالیزوری می‌تواند بر آینده قیمت این ارز تأثیر بگذارد دشوار است. مانند دیگر پروژه‌ها می‌توانید از اخبار و همکاری‌های مربوط به این ارز دیجیتال برای کمک به پیش‌بینی‌های خود استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت لیسک به این صفحه بروید.

چگونه ارز دیجیتال لیسک را خریداری کنیم؟

در حال حاضر علاوه بر 3 صرافی برتر بایننس (Binance)، پولونیکس (Poloniex) و بیترکس (Bittrex)، می‌توانید ارز دیجیتال لیسک را از صرافی‌های ارز دیجیتال دیگری نیز تهیه کنید. همانند بسیاری از ارزهای رمزنگاری‌شده دیگر ، شما باید از بیت کوین یا چیزی برای تبدیل به بیت کوین شروع کنید تا بتوانید آن جفت را در صرافی مدنظر خود خریداری نمایید.

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال لیسک

لیسک‌‌ نانو (Lisk Nano)

کیف پول نسخه دسکتاپ لیسک نانو (Lisk Nano) توسط توسعه‌دهندگان لیسک طراحی شده است و به کاربران اجازه می‌دهد که به ‌صورت خودکار به فول‌‌نودهای لیسک (Full Node) متصل شوند؛ به همین علت دیگر نیازی به هیچ‌ گونه همگام‌‌سازی وجود ندارد. در کیف پول Lisk Nano امکان رأی دادن به نمایندگان فراهم شده است و در حال حاضر از لینوکس، ویندوز و مک پشتیبانی می‌‌کند.

لیسک‌‌ هاب (Lisk Hub)

لیسک ‌‌هاب یکی از جدیدترین کیف‌‌ پول‌های LSK به شمار می‌رود که قابلیت‌هایی فراتر از یک کیف پول را در اختیار کابران می‌گذارد. لیسک‌‌ هاب یک راه‌‌حل همه‌‌جانبه به‌‌ منظور مدیریت Lisk شما است که قابلیت دسترسی و ارسال توکن‌‌های LSK را دارد. در‌‌ حال حاضر لیسک ‌‌هاب در نسخه‌های ویندوز و مک ارائه شده است و به زودی صرافی غیرمتمرکز (Decentralized Exchange) خود را راه‌اندازی می‌کند و امکانات فراوانی نظیر مرورگر بلاکچین لیسک، فورج کردن بلاک یا سهام‌داری لیسک (Forging or staking) و ثبت‌نام به عنوان نماینده را برای کاربران مهیا می‌سازد.

لیسک‌‌کور (Lisk Core)

کیف پول نسخه دسکتاپ Lisk core نیز توسط تیم توسعه‌دهنده لیسک طراحی شده است، اما بر خلاف لیسک نانو و لیسک هاب، یک کیف پول فول نود محسوب می‌شود و برای استفاده از آن باید کل بلاکچین را در اختیار داشته ‌باشید. کیف پول لیسک کور، اغلب توسط کاربران حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکاناتی مشابه Lisk Hub دارد.

 کیف پول آنلاین کوین پیمنت (CoinPayments)

کوین پیمنت یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های تحت وب است که تقریباً از تمام ارز‌های دیجیتال معتبر پشتیبانی می‌کند. کوین پیمنت در واقع یک پلتفرم جامع را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که به هیچ ابزار دیگری برای فعالیت در دنیای رمزارزها نیازمند نخواهند شد.

کیف پول سخت‌ افزاری ترزور (TREZOR)

کیف پول ترزور یکی از کامل‌ترین و امن‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری است که اخیراً در نسخه جدید، قابلیت پشتیبانی از LSK را اضافه کرده است.

سخن پایانی

لیسک در میان ICO های مشهور امروز، حرکتی آرام و پیوسته‌ای داشته است و به دنبال دست‌یابی به توسعه و پیشرفت دائمی، رسیدن به اهداف مورد نظر خود و پیشرفت تدریجی است. از زمان روی کار آمدن کریپتیCripty، هر دو بنیانگذار، این پروژه را دنبال می‌کردند و رسیدن به هدف نهایی خود را مد نظر داشتند.

پروژه لیسک از زمانی که تنها تعدادی کدنویس دور یک میز جمع می‌شدند تا به امروز که یک تیم بزرگ را با دفتری بزرگ در برلین هلند در اختیار دارند، مسیر زیادی را پیموده است. با وجود اینکه بسیاری از افراد پروژه لیسک را به عنوان قاتل اتریوم می‌شناسند، با یک نگاه دقیق‌تر می‌توان دریافت که این پروژه یکی دیگر از بازیکنان بزرگ و آینده‌دار در دنیای علم رمزنگاری است که درست در مقابل چشمان ما در حال شکل‌گیری است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

6 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام چطور برسی کردین الان اصلا نمیشه انتقالش داد میزنه شبکه مشگل داره و خیلی از کاربرا شاکی هستن چند ماهه این مشگل براش پیش اومده و تو بایننس هم شبکش بسته شده

سلام کاملا بستگی به روند بازار داره

سلام چند ماهه ارز لیسک انتقالش بسته تو کیف پول اتمیک دارم نمیتونم انتقال بدم لطفا راهنمایی کنید ممنون

بررسی شد مورد خاصی نداره
با وی پی ان امتحان کنین شاید مشکلتون رفع بشه

سلام . من ارز lsk دارم
مدتی هست نمیتونم از کیف پولم به صرافی انتقال بدم پیام میده فعلا در دسترس نیست
شما میتونی کمکم کنی که چکار کنم ؟

سلام از چه کیف پولی قصد انتقال دارین؟