ماجرای کوین وال استریت بتس (Wallstreetbets) چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

در روزهای گذشته، یک کوین جدید به نام کوین WallStreetBets (وال استریت بتس) با نماد اختصاری WSB به طور ناگهانی در فهرست کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) ظاهر شد و رتبه صفر را از آن خود کرد. اما آیا کوین وال استریت بتس واقعی است؟

کوین وال استریت بتس (WSB) ظاهراً طی یک شبانه روز، بیش از ۱۳۰ درصد رشد داشته و حجم معاملات روزانه آن، برابر با ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. در کوین مارکت کپ، ارزش بازار این کوین، ۲۴ میلیارد دلار و قیمت آن نیز ۴۸۳ دلار ثبت شده بود.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع
کوین wallstreetbets
ارز دیجیتال وال استریت بتس (WSB) در صدر جدول کوین ‌مارکت ‌کپ

اما داستان این کوین چیست و از کجا آمده است؟ در این مقاله قصد داریم به معرفی ساب‌ردیت وال استریت بتس (R/wallstreetbets) و جنبش اخیر این گروه بپردازیم.

کوین وال استریت بتس (WSB) چیست؟

کوین wallstreetbets که با نماد اختصاری WSB نیز شناخته می‌شود، یک ساب ‌ردیت یا اجتماع کوچک در انجمن ردیت (reddit.com) است که اعضای آن، در مورد ایده‌ها و استراتژی‌های معامله سهام بحث می‌کنند. این گروه به دلیل استراتژی‌های تجاری سوداگرانه، اهرمی و تهاجمی خود و همچنین نقش داشتن در فشار فروش استقراضی سهام شرکت گیم ‌استاپ (GameStop) در سال ۲۰۲۱ میلادی، بسیار خبرساز شده است.

اعضای ساب‌ردیت وال استریت بتس که خود را autist (افراد مبتلا به اوتیسم) می‌خوانند، اغلب معامله‌گران و سرمایه‌گذاران خُرد هستند که تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیک‌های مدیریت ریسک را نادیده می‌گیرند. بنابراین، فعالیت آنها نوعی شرط‌بندی و قمار محسوب می‌شود.

کوین wallstreetbets

محبوبیت روزافزون کارگزاری‌های بدون حق کمیسیون و تجارت آنلاین مبتنی بر موبایل، به رشد این نوع معاملات بسیار کمک کرده است. اعضای این جوامع معمولاً معاملات پرخطر را فرصتی برای بهبود سریع شرایط مالی خود و کسب درآمد بیشتر می‌دانند. برخی از اعضا نیز از سرمایۀ وام‌گرفته‌شده، مانند وام‌های دانشجویی، برای شرط‌بندی روی سهام‌های‌ مبتنی بر مم‌ (meme) که در جامعه محبوب هستند، استفاده می‌کنند.

داستان فشار فروش استقراضی سهام شرکت گیم‌ استاپ

در ۲۲ ژانویه سال ۲۰۲۱، کاربران ساب ‌ردیت کوین wallstreetbets با ایجاد فشار فروش استقراضی روی سهام گیم ‌استاپ، ارزش سهام این شرکت را به طور قابل‌توجهی افزایش دادند. این اتفاق اندکی پس از آن رخ داد که مؤسسه سرمایه‌گذاری سیترون ریسرچ (Citron Research) افت ارزش سهام گیم‌ استاپ را پیش‌بینی کرد.

با این حال، اعضای ساب‌ردیت کوین وال استریت بتس با این اقدام خود باعث شدند که ارزش سهام گیم ‌استاپ تا تاریخ ۲۶ ژانویه، بیش از ۶۰۰ درصد افزایش یابد. نوسانات زیاد ارزش سهام این شرکت حتی باعث شد که معاملات آن چندین بار متوقف شود.

کوین wallstreetbets

پس از آنکه ارزش سهام گیم ‌استاپ با 92.7 درصد رشد در روز سه‌شنبه ۲۶ ژانویه بسته شد، ایلان ماسک (Elon Musk)، از ثروتمندترین افراد جهان، در توئیتی از جنبش کوین wallstreetbets پشتیبانی کرد.

اعضای ساب‌ردیت وال ‌استریت ‌بتس تنها بر شرکت گیم ‌استاپ متوقف نشدند و سهام شرکت‌های بلک‌بری (BlackBerry)، ای‌ام‌سی (AMC)، نوکیا (Nokia) و بد بث اند بیاند (Bed Bath & Beyond)، اهداف بعدی آنها بود. به طوری که در روز چهارشنبه ۲۷ ژانویه، ارزش سهام این شرکت‌ها نیز به طور قابل‌توجهی افزایش یافت.

در تاریخ ۲۷ ژانویه گزارش شد که یک برنامه تماس آنلاین به نام دیسکورد (Discord)، سرور رسمی کوین wallstreetbets را به دلیل انبوه پست‌های تبعیض‌آمیز و اظهارنظرهای نفرت‌انگیز متوقف کرده است. با این حال، تیم دیسکورد اظهار داشت که این ممنوعیت ربطی به جنبش فشار فروش استقراضی سهام شرکت گیم ‌استاپ ندارد.

در بیانیه رسمی ارسال‌شده به ساب‌ ردیت کوین وال استریت بتس، ناظران این گروه ادعا كردند كه تلاش آنها برای حذف خودكار محتوای ناقض قوانین، تحت تأثیر هجوم گسترده کاربران و استفاده از کاراکترهای مبهم یونی‌کد (Unicode) قرار گرفته است. ناظران همچنین از دیسکورد به دلیل عدم ارائه ابزارهای مورد نیاز برای محدود کردن سخنان نفرت‌انگیز در سرور این گروه، انتقاد كردند.

طی این جریانات که حدود یک هفته طول کشید، بیش از 2.4 میلیون مشترک جدید عضو ساب‌ردیت وال استریت بتس شدند. این در حالی است که قبل از آن، رسیدن به ۲.۲ میلیون نفر عضو، ۹ سال طول کشیده بود. از تاریخ ۲۸ ژانویه، سرور این گروه در دیسکورد به صورت آنلاین در دسترس است.

پلتفرم معاملاتی رابین‌ هود (Robinhood)

کوین wallstreetbets

بسیاری از اعضای ساب‌ردیت وال استریت بتس از برنامه مبتنی بر موبایل رابین ‌هود برای معامله سهام شرکت‌ها و قراردادهای اختیار معامله استفاده می‌کنند. با این حال، در تاریخ ۲۸ ژانویه و در پاسخ به دخالت این ساب‌ردیت در ایجاد فشار فروش استقراضی سهام گیم ‌استاپ، رابین‌ هود و چندین پلتفرم معاملاتی دیگر، از جمله تی‌دی امریترید (TD Ameritrade‎)، ای‌-ترید (E-Trade) و وبول (Webull)، معامله سهام شرکت‌های گیم‌ استاپ، ای‌ام‌سی، بلک‌بری، نوکیا و مشابه آنها را محدود کردند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی ساب‌ ردیت وال استریت بتس (R/wallstreetbets) و جنبش اخیر این گروه پرداختیم.

به نظر می‌رسد که کوین وال استریت بتس (WSB) از جدیدترین شوخی‌های تیم کوین ‌مارکت‌ کپ است. در صفحه مربوط به این ارز دیجیتال آمده است:

تمام مم‌‌های (meme) شما متعلق به ما و Charmander-marth است. لطفاً توجه داشته باشید که این یک شوخی است و چنین دارایی‌ای وجود ندارد. اگر پروژه‌هایی با نام مشابه نیز مشاهده کردید، لطفاً احتیاط کنید.

عبارت Charmander-marth هم اشاره به یک ویدیو در یوتیوب دارد که این ماجرا را توضیح داده است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments