ارز دیجیتال پولکادات (Polkadot) چیست؟ آشنایی با توکن دات (DOT)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

همان‌طور که می‌دانید، در حال حاضر بلاکچین‌ها به صورت جداگانه کار می‌کنند و هر یک از آنها مستقل از سایرین است. در یک تعریف ساده باید گفت که ارز دیجیتال پولکادات (Polkadot) آمده است تا بلاکچین‌ها را به یکدیگر متصل کند. توکن پولکادات (DOT) با هدف متصل کردن چندین بلاکچین به وجود آمده است و می‌تواند با واسطه اینترنت، آنها را به یکدیگر وصل کند. در ادامه مطلب بیشتر با این رمزارز آشنا خواهید شد.

ارز دیجیتال Polkadot چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارز دیجیتال پولکادات شبکه‌ای است که برای متصل کردن نقاط مختلف شبکه با نقاط شبکه‌های دیگر طراحی شده است. کاربران معمولاً از این شبکه با نام شبکه چند زنجیره‌ای یاد می‌کنند و دلیل قرار دادن آن نام این است که برخلاف شبکه‌هایی مانند بیت کوین که فعالیت‌شان به صورت یکه و تک است، شبکه polkadot می‌تواند به شکل چند شبکه‌ای با اتصال بلاکچین‌ها به یکدیگر کار کند.

به طور کلی هدف ارز دیجیتال پولکادات به عنوان یک چارچوب، این است که برای تمام بلاکچین‌ها‌ یک راه اتصال بسازد و به آنها اجازه تعامل بدهد. این راه با استفاده از سایت‌ها، مرورگرها و سرورها قابل انجام است. این هدف می‌تواند فرآیندهای هزینه‌بر و شلوغ استخراج ارزهای دیجیتال را کاهش دهد (از جمله اعتبار سنجی معاملات و پروتکل‌های امنیتی) و توسعه دهندگان را قادر سازد که بر ایجاد اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApp) و قابلیت‌های قرارداد هوشمند تمرکز کنند.

پولکادات

چرا رمزارز پولکادات مهم است؟

توسعه دهندگانی که در حال ساخت سیستم‌های نوآورانه و غیرمتمرکز هستند، در زمان ساخت باید سیستم‌ها را مهندسی کنند. یعنی اینکه باید پتانسیل، زمان و منابع را در بهترین حالت و استاندارد قرار دهند که مشکلی ایجاد نشود و شبکه به قدری قوی باشد که توانایی رقابت با شبکه‌های دیگر را داشته باشد. هدف پولکادات همین است که همه‌ استانداردها در آن رعایت شود و مهم‌ترین کاربرد پولکادات این است که می‌تواند چند بلاکچین را به یکدیگر متصل کند.

ارز دیجیتال پولکادات چگونه کار می‌کند؟

بلاکچین‌ها می‌توانند خیلی ساده با استفاده از شبکه پولکادات به بلاکچین‌های دیگر متصل شوند و با پاراچین‌ها به کار خود ادامه دهند. پاراچین‌ها می‌توانند به اعتبارسنجی و افزایش امنیت شبکه کمک کنند. در این شبکه‌ها یک مکان وجود دارد که زنجیره رله (Relay Chain) نام دارد. در این مکان، آدرس معاملات بررسی و داده‌ها استانداردسازی می‌شوند تا تمام نقاط و اعضای شبکه، آن داده را به عنوان یک داده مخرب شناسایی نکنند. همچنین امنیت که یکی از مهم‌ترین عوامل در شبکه بلاکچین است را ارتقا می‌بخشد.

پولکادات

جالب است بدانید که بلاکچین‌های متصل‌شده به پولکادات می‌توانند از الگوریتم اثبات سهام (Proof Of Stake) استفاده کنند. همچنین قادر به تصمیم‌گیری درباره به‌روزرسانی کدها و نرم افزارهای غیر متمرکز خود هستند و می‌توانند توکن‌های انتخابی خود را اجرا کنند. این موضوع به صورت انتخاب لایه‌ای است که به شبکه‌ها اجازه می‌دهد امنیت خود را حفظ کنند و پروتکل‌های جدید را در خود جای دهند.

آیا پولکادات دارای توکن است؟

در جواب این سؤال باید بگوییم که بله؛ شبکه پولکادات یک توکن دارد که با همین نام و با نماد DOT شناخته می‌شود. هر شخصی که این توکن را داشته باشد، توانایی این را دارد که در شبکه پولکادات در رأی‌گیری‌ها شرکت و به ارتقای این شبکه کمک کند.

توسعه‌های اخیر پولکادات چه بوده است؟

این رمزارز، شبکه اصلی خود را در ماه می سال 2020 راه‌اندازی کرد و سرمایه‌گذاران نیز با توجه به پتانسیل رشد بالایی که دارد، به این پروژه جذب شدند و سرمایه زیادی در طول 2 هفته وارد این پروژه شد.

پولکادات در کمتر از یک سال، مقدار قابل‌توجهی از سرمایه موجود در بازار را با استفاده از نوآوری‌ها و به‌روزرسانی‌ها جذب کرد.

در ادامه برخی از دستاوردهای پولکادات را از گذشته تا به حال مشاهده می‌کنید:

  • صعود و تبدیل شدن به چهارمین رمزارز و دستیابی به اوج سرمایه بازار که تقریباً 18 میلیارد دلار بود.
  • ایجاد راه‌های جدید در توکن‌سازی بر بستر پولکادات و افزایش عرضه آن
  • طراحی شده توسط آژانس کوتو (Koto Agancy) و ورود به بازار توسط بونتی برند پولکادات (Bounty Brand Polkadot) که همین امر باعث جذب سرمایه‌گذاران زیادی شد.
  • افزایش چشمگیر در فعالیت توسعه‌دهنده، با بیش از 340 پروژه فعال در سیستم عامل‌های توسعه یافته که همچنان در حال افزایش است.

polkadot

از کجا و چگونه پولکادات بخریم؟

همان‌طور که می‌دانید، پولکادات، در سال 2020 به بازار آمد و چندی بعد توکن DOT را عرضه کرد که به یکی از توکن‌های محبوب بازار تبدیل شد و رشد خوبی را در مدت بسیار کمی به خود دید. این توکن در صرافی‌های زیادی لیست شد که از آنها می‌توان به صرافی‌های بایننس، کراکن، هوبی گلوبال و صدها صرافی دیگر اشاره کرد. یکی از ساده‌ترین راه‌های خرید پولکادات، استفاده از کارت نقدی یا اعتباری خود در بایننس است که در ادامه نحوه خرید آن را به شما می‌گوییم:

در صفحه قیمت پولکادات می‌توانید به صورت لحظه‌ای قیمت Polkadot و توکن DOT را مشاهده کنید.

مرحله 1

در ابتدا باید یک حساب بایننس داشته باشید که برای ایجاد آن می‌توانید از اپلیکیشن بایننس یا سایت binance.com استفاده کنید. بعد از اینکه حساب خود را ایجاد کردید و احزار هویت (دلخواه) را انجام دادید، به صفحه والت خود بروید و گزینه خرید رمزارز (Buy Crypto) را بزنید تا صفحه آپشن‌های خرید برای شما باز شود. در اینجا، ارز مورد نظر خود را در بالا سمت راست انتخاب و سپس روی گزینه درگاه پرداخت مورد نظر خود کلیک کنید. (در اینجا ما قصد داریم که ارز دیجیتال پولکادات را با استفاده از ویزا کارت و با دلار آمریکا (USD) خریداری کنیم).

polkadot

مرحله 2

بعد از اینکه صفحه پرداخت را مشاهده کردید، دارایی مورد نظر خود را از فهرست کشویی که در صفحه وجود دارد، انتخاب کنید. در اینجا باید به قسمت کوین مراجعه کنید و رمزارز DOT را برای خرید انتخاب نمایید. سپس مقدار DOT مورد نظر خود را برای خرید وارد کنید. این مبلغ ارز انتخابی شما برای خرید DOT است.

polkadot

مرحله 3

بعد از انجام دادن مراحل قبل، روی خرید دات (Spot Dot) کلیک کنید. سپس از شما خواسته می‌شود که هویت خود را کامل کنید. در اینجا باید اطلاعات خود را به بایننس ارائه کنید که شامل ارائه نام، آدرس و تاریخ تولد شما و بارگذاری دو تصویر است که عکس سند هویت معتبر (مانند شناسنامه ملی، گذرنامه یا گواهینامه رانندگی) و سلفی متناسب با سند شناسه می‌باشد. احراز هویت بایننس معمولاً در 1 ساعت به پایان می‌رسد، اما در زمان‌های شلوغ ممکن است بین 24 تا 36 ساعت نیز به طول بینجامد.

مرحله 4

پس از اینکه تأیید هویت شما انجام شد، قادر به اتمام مراحل خرید هستید و در ادامه کار از شما خواسته می‌شود که اطلاعات پرداخت خود را وارد کنید. شما باید جزئیات پرداخت کارت و آدرس صورتحساب خود را وارد کنید و بعد از آن روی پرداخت کن (Pat Now) کلیک کنید. در اینجا خرید انجام می‌شود و توکن‌ دات به حساب صرافی بایننس شما واریز خواهد شد.

البته خرید نقدی رمزارزها برای کاربران ایرانی که با تحریم‌ها مواجه‌اند بسیار دشوار است. لذا جهت خرید هرکدام از رمزارزها و به خصوص پولکادات، می‌توانید از یک صرافی ایرانی تتر خریداری کنید و آن را به صرافی مورد نظر خود (مانند بایننس) منتقل نمایید و با استفاده از تتر، پوالکادات و یا هر رمزارز دیگر را خریداری کنید.

سخن پایانی

ارز دیجیتال پولکادات یک موفقیت بزرگ را به دست آورده است و توانسته در مدت کم به رده چهارم بازار ارزهای دیجیتال برسد. هم‌اکنون برای رمزارز polkadot آینده خوبی مشاهده می‌شود و اکثر تحلیل‌گران بازار ارزهای دیجیتال معتقدند که در سبد خود باید توکن DOT را داشته باشید و آینده پولکادات بسیار روشن است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام من اولین باره که می‌خوام این ارز رو بخرم .دیدم یک واحدش برای ساخت کیف پول برداشته میشه؟؟؟نوع شبکه ای هم که باید انتخاب کنم برای انتقال به تراست ولت همون dotباشه؟یا bep

باید شبکه ای رو انتخاب کنین که کیف پولتون از اون پشتیبانی میکنه، تراست دات رو روی شبکه اصلی داره

سلام من کارت مستر دارم چگونه می‌توانم پولمان را به ارز تبدیل کنم

سلام می تونید در صرافی های ارز دیجیتال تبدیل به رمز ارز کنید