زمان مطالعه: 8 دقیقه

توکن NFT اوردینال چیست؟ معرفی Ordinal NFT شبکه بیت کوین

زمان مطالعه: 8 دقیقه

برای مدت‌های طولانی، صنعت توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) توسط بلاکچین اتریوم هدایت می‌شد و شبکه بیت کوین فاقد این ویژگی بود. با این حال، پروتکل جدید NFT اوردینال یا Ordinal NFT این وضعیت را تغییر داده است. با استفاده از این پروتکل، کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فرد و NFT مانند را که در اصطلاح کتیبه (Inscription) نام دارند، روی ساتوشی، کوچک‌ترین واحد بیت کوین، بنویسند و ایجاد کنند. با استفاده از پروتکل NFT اردینالز، این کتیبه‌ها به عنوان مدرک مالکیت عمل می‌کنند و امکان کسب درآمد از محتوای دیجیتال را به روشی جدید فراهم می‌آورند. به این ترتیب، انتظار می‌رود که این پیشرفت، پتانسیل گسترش موارد استفاده از بیت کوین و ایجاد فرصت‌های جدید در بازار وب ۳ را داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با پروژه اوردینالز و NFT شبکه بیت کوین که این روزها شور و هیجان زیادی را در میان کاربران به وجود آورده، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

پروتکل NFT اوردینال چیست؟

اگرچه پروژه Rare Pepes اولین مجموعه توکن‌های غیرقابل تعویض در بلاکچین بیت کوین بود، اما پروتکل NFT اردینالز رویکرد جدیدی را در پیش گرفته که از به‌روزرسانی تپ روت (Taproot) برای ایجاد یک دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد به نام اوردینال (Ordinal) استفاده می‌کند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

 Ordinal NFT شبکه بیت کوین

پروتکل Ordinal NFT که امکان تولید مستقیم داده روی بلاکچین بیت کوین را برای کاربران فراهم می‌کند، به دست یک مهندس نرم‌افزار به نام کیسی رودارمور (Casey Rodarmor) در ژانویه سال ۲۰۲۳ معرفی شد. برخلاف NFTهای اتریوم که فایل‌ها را روی سرور ذخیره و به دایرکتوری‌های مربوطه اشاره می‌کند، NFT شبکه بیت کوین داده‌ها را مستقیماً روی ساتوشی‌های منحصربه‌فرد می‌نویسد و برای ایجاد توکن NFT اوردینال، کد قرارداد هوشمند را در یک تراکنش بیت کوین فعال می‌کند.

تفاوت NFT اردینال با NFTهای رایج

اگرچه Ordinal NFT مشابه NFTهای رایج است، اما این دو تفاوت‌های مشخصی با هم دارند. برای مثال، اکثر NFTها، چه در اتریوم چه در سایر بلاکچین‌ها، برای ذخیره داده‌های خود به راه‌حل‌های ذخیره‌سازی خارج از زنجیره متکی هستند. با این حال، این رویکرد به دلیل ناقص بودن و وابسته بودن به منابع خارجی مورد انتقاد قرار گرفته است.

توکن NFT اوردینال چیست؟ معرفی Ordinal NFT شبکه بیت کوین

هدف پروتکل NFT شبکه بیت کوین این است که این مشکل را با درج کامل داده‌ها به طور مستقیم روی بلاکچین برطرف کند. این اتفاق باعث شده که توکن‌های NFT اوردینالز بیت کوین به آثار هنری مجازی فراتر از یک توکن NFT معمولی تبدیل شوند. این رویکرد ذخیره‌سازی کامل، چندین مزیت را نسبت به NFTهای سنتی ارائه می‌دهد؛ از جمله: اصالت و اعتبارسنجی بهبودیافته. از طرفی، توکن‌های NFT اردینال بیت کوین به دلیل فقدان حق امتیاز سازنده با NFTهای رایج تفاوت دارند.

افزایش روزافزون محبوبیت Ordinals NFT در بلاکچین بیت کوین می‌تواند نشان‌دهنده یک تغییر فرهنگی در دنیای ارزهای دیجیتال، به سمت استاندارد جدیدی برای مالکیت و احراز هویت هنر دیجیتال، باشد.

تاریخچه ایجاد توکن NFT شبکه بیت کوین

توسعه‌دهندگان بیت ‌کوین نزدیک به یک دهه است که تلاش می‌کنند توکن‌های NFT را به بلاکچین اول جهان بیاورند. این کار با ایجاد یک مجموعه NFT به نام Rare pepes توسط پروژه کانترپارتی (Counterparty) در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. فرآیند ایجاد کتیبه برای نوشتن یا ثبت داده‌های محتوا در یک تراکنش بیت کوین نیز در طول ارتقای سگویت (SegWit) در سال ۲۰۱۷ اجرا شد. در سال ۲۰۱۷، ارتقای سگویت بسیاری از اشکالات را در شبکه بیت کوین کور (Bitcoin Core) برطرف کرد، تراکنش‌های هر بلاک را افزایش داد و زمینه را برای معرفی کانال‌های پرداخت لایه دوم مانند شبکه لایتنینگ (Lightning Network) بیت کوین فراهم کرد.

NFT اوردینال

برخی فکر می‌کنند که ایجاد پروتکل NFT اوردینال یک حرکت درخشان توسط تیم توسعه‌دهنده آن است. در واقع، این تیم چندین چیز مختلف را به گونه‌ای که سازندگان اصلی آن را پیش‌بینی نمی‌کردند، همسو با ویژگی‌های شبکه بیت کوین کنار هم قرار داده است.

پروتکل Ordinals NFT یک فرصت عالی برای بلاکچین بیت کوین؟!

NFT اوردینال

حتی اگر پروتکل NFT اوردینالز با انتقاداتی مانند استفاده بیش از حد از شبکه مواجه شده، اما هنوز بسیاری برای آن ارزش قائل‌اند. در واقع، ارتقای تپ‌روت که با هدف تسهیل اجرای قراردادهای هوشمند در شبکه بیت کوین اجرا شد، به همه طرف‌های معامله اجازه همکاری می‌دهد. از سوی دیگر، امضای اشنور (Schnorr) برای ترکیب کلیدهای عمومی و ایجاد یک کلید عمومی جدید و همچنین، ترکیب امضاها برای ایجاد یک امضای جدید استفاده می‌شود. این ارتقا همچنین شناسایی ورودی‌های تراکنش در بلاکچین بیت کوین را با در هم ساختن امضاهای منفرد و چندگانه، دشوار می‌کند. این امر با کاهش حجم داده‌های مورد نیاز برای انجام تراکنش‌ها، باعث افزایش حریم خصوصی و کاهش هزینه‌های تراکنش می‌شود. به همین دلیل است که محبوبیت پروتکل NFT اردینال در میان کاربران افزایش یافته است.

همچنین ببینید: قیمت لحظه ای ارزهای NFT

نقش پروتکل NFT اوردینالز در آینده بلاکچین بیت کوین

پروتکل Ordinal NFT ثابت کرده که برای بسیاری از فعالان شبکه بیت کوین یک مزیت و موهبت است. در حال حاضر، طول عمر تبلیغات پیرامون توکن‌های NFT شبکه بیت کوین بستگی به پروژه‌هایی دارد که وجود خواهند داشت. با توجه به اینکه فناوری‌های زیرساختی مانند بازارها و کیف پول‌ها هنوز در حال توسعه هستند، به احتمال زیاد افراد بیشتری توکن‌های NFT اوردینال را خواهند پذیرفت؛ به خصوص که این پروتکل هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. بازارهای NFT اردینال مانند ORDX نیز در حال گسترش هستند. بنابراین، با یکپارچه‌تر شدن فرآیند ورود، انتظار می‌رود که زمینه برای رشد بیشتر و پذیرش بیشتر توکن‌های Ordinal NFT فراهم شود.

NFT اوردینال

در این میان، اگر یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه NFT نیز به بخش توکن‌های NFT شبکه بیت کوین وارد شود، پروتکل NFT اوردینالز واقعاً می‌تواند به یک پروژه مهم و بزرگ تبدیل شود. جنون توکن‌های NFT در شبکه بیت کوین، برخی از کاربران را به انتخاب‌های غیرمنتظره ترغیب کرده و بسیاری از آنها، از جمله برخی از مالکان توکن‌های مجموعه باشگاه قایق تفریحی میمون کسل (Bored Ape Yacht Club)، NFTهای خود را از اتریوم به بیت کوین منتقل کرده‌اند.

رونمایی از مجموعه NFT جدید یوگا لبز در شبکه بیت کوین

NFT اوردینال

لازم به ذکر است که شرکت یوگا لبز (Yuga Labs) -خالق یکی از مجموعه‌های محبوب NFT به نام باشگاه قایق تفریحی میمون کسل- از مجموعه توکن‌های NFT جدید خود مبتنی بر بلاکچین بیت کوین رونمایی کرده است. این مجموعه Twelvefold نام دارد و در ۲۷ فوریه ۲۰۲۳ منتشر شد. این مجموعه که بر اساس پروتکل NFT اردینال مبتنی بر بلاکچین بیت‌ کوین ساخته شده، شامل ۳۰۰ اثر هنری NFT است و به عنوان نمایشی از کارتوگرافی داده‌ها در بلاکچین بیت کوین عمل می‌کند. شرکت یوگا لبز اعلام کرده که این مجموعه شامل عناصر سه بعدی و ویژگی‌های طراحی‌شده با دست خواهد بود. البته، این شرکت همچنین اعلام کرده که مجموعه TwelveFold در شبکه بیت کوین، هیچ ارتباطی با مجموعه اتریومی آن، یعنی باشگاه قایق تفریحی میمون کسل، نخواهد داشت.

پیش‌بینی ارزش بازار Ordinal NFT تا سال ۲۰۲۵

به گزارش پلتفرم دون آنالیتیکس (Dune Analytics)، تا پایان ماه ژانویه بیش از ۳۰۰ هزار ثبت‌نام برای توکن‌های NFT شبکه بیت کوین انجام شده است. به نظر می‌رسد که این شکل جدید از توکن‌های NFT به بهبود اخیر ارزهای دیجیتال نیز کمک کرده است. در همین راستا، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که ارزش بازار توکن‌های NFT اوردینال تا سال ۲۰۲۵ به ۴٫۵ میلیارد دلار برسد. کارشناسان شرکت گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital) نیز معتقدند که ارزش بازار توکن‌های NFT اردینال حتی می‌تواند از این رقم هم فراتر رود؛ البته اگر بتواند فراتر از بعد هنری گسترش یابد و پروژه‌های اصلی NFT مانند پروژه‌های سودمند را شامل شود.

NFT اوردینال

در حالت کلی، محققان به آینده بازار Ordinal NFT خوش‌بین هستند و بر اساس تقاضای فعلی و رشد زیرساخت‌ها، انتظار دارند که این پروتکل در آینده به رقیب موفقی برای اتریوم تبدیل شود.

خلاصه مطلب

در این مقاله به معرفی مجموعه توکن‌های NFT شبکه بیت کوین پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، توکن‌های NFT اوردینال مدت کوتاهی پس از معرفی خود، شاهد محبوبیت و فروش چشمگیری بوده‌اند. برخی از این توکن‌ها حتی با قیمت صدها هزار دلار به فروش می‌رسند. در حالت کلی، NFTهای معمولی نیز افق جدیدی در حوزه کلکسیون‌های دیجیتال محسوب می‌شوند. حال، توکن‌های NFT اردینال هم محبوبیت زیادی را به دست آورده و سر و صدای زیادی را در بین مجموعه‌داران و سرمایه‌گذاران ایجاد کرده‌اند. بنابراین، مشاهده مجموعه‌های نوآورانه در بلاکچین بیت کوین در آینده می‌تواند جالب باشد. پروتکل Ordinal NFT قطعاً فصل جدیدی را در توسعه هنر مبتنی بر بلاکچین و کلکسیون‌های دیجیتال باز می‌کند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments