کلاهبرداری اینترنتی چیست؟ (مجازات‌ها + راه‌های مقابله)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

در سال‌های اخیر بدلیل رشد فضای مجازی و اینترنت و همچنین با به وجود آمدن شرایط برای خدمات و خرید‌های اینترنتی، عموم مردم به سمت این فضا روی آورده‌اند. در این میان متاسفانه شرایط و زمینه‌های بیشتری برای کلاهبرداران فراهم شد و افراد مختلفی در اینترنت به دام کلاهبرداران افتادند. شما که در سایت رمزارزنیوز این مقاله را مطالعه می‌نمایید، ممکن است قبلا با افرادی روبرو شده باشید که به شما گفته باشند که بیت کوین کلاهبرداریست!! و یا بیت کوین یک پروژه هرمی است!!، در حالی که فقط سایت‌های اسکم بیت کوین وجود دارند که با سواستفاده از نام بیت کوین به کلاهبرداری از افراد مشغولند. البته دلیل افزایش این سایت‌ها نیز افزایش قیمت بیت کوین است. یا ممکن است نام پروژه‌های اسکم مانند دابل وی و یا استخراج پای نتورک را شنیده باشید. در این مقاله شما را با انواع روش‌های کلاهبرداری اینترنتی و روش‌های مقابله با آنها آشنا می‌کنیم.

کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

کلاهبرداری اینترنتی یا به زبان دیگر، استفاده کردن از جنبه‌های منفی اینترنت، روشی است که سارقان دنیای واقعی به دنیای مجازی ورود پیدا کرده و تلاش می‌کنند که به اطلاعات هویتی افراد دست پیدا کنند. مهمترین روش در کلاهبرداری اینترنتی، سو استفاده از ناآگاهی و یا بی دقتی کاربران است و از این طریق به حساب‌های بانکی و یا همان سرمایه افراد دست می‌یابند و فرد تارگت (هدف) را به گونه‌ای که متوجه نشود به سمت مسیری سوق می‌دهند که در دام گرفتار شود. به بیان دیگر هر کاری که در اینترنت موجب به خطر افتادن اطلاعات کاربران و یا سو استفاده کردن از این اطلاعات می‌شود را کلاهبرداری اینترنتی می‌گویند.

اینترنت در دنیای امروز، بخش مهم و وسیعی را در بین عموم جامعه به خود اختصاص داده است و امروزه بیشتر امور روزانه را می‌توان از طریق اینترنت به انجام رسانید. علاوه بر آن امروزه اینترنت یکی از مهمترین سرگرمی‌های مردم شده است و اگر به اطراف خود نگاه کنیم در می‌یابیم که بیشتر اوقات فراغت مردم در اینترنت گذرانده می‌شود. همچنین یک سری اطلاعات اعم از سوابق زندگی، علایق و رفتارهای ما به صورت اطلاعات رمزگذاری شده در اینترنت وجود دارد که خواسته یا ناخواسته آنها را در اختیار دیگران قرار داده‌ایم.

علاوه بر تمام موارد گفته شده، امورات روزمره مانند فعالیت‌های بانکی در فضای مجازی صورت می‌گیرد. شاید فکر کنید که این کار بدلیل اینکه موجب سرعت بخشیدن در امورات زندگی می‌شود به صرفه‌تر ‌باشد اما با تمام مزایا، معایبی را نیز به همراه دارد. مثلا اگر در شبکه اینترنت اختلالی ایجاد شود و یا کلاهبرداران اینترنتی سعی در بدست آوردن اطلاعات شما داشته باشند، مشکلاتی زیادی را می‌تواند به شما متحمل کند.

مهمترین و در عین حال ساده‌ترین این مشکلات می‌تواند دسترسی افراد سودجو و کلاهبردار به حساب‌های شخصی و سرمایه شما باشد.

چرا پای کلاهبرداری به اینترنت کشیده شد؟

روش‌های زیادی برای کلاهبرداری در اینترنت وجود دارد. کلاهبرداری اینترنتی دارای پیچیدگی‌های خاص خود می‌باشد و هر روز ممکن است یک روش جدید برای کلاهبرداری اینترنتی به وجود آید. همانطور که گفته شد بسیاری از مردم به اینترنت روی آوردند و در این فضا هر فرد که بتواند به مهارت‌هایی همچون برنامه نویسی دست یابد، در واقع زمینه را برای انجام کلاهبرداری اینترنتی برای خود فراهم کرده است.

کلاهبرداری اینترنتی بر خلاف کلاهبرداری در دنیای حقیقی، آسان‌تر است. علاوه بر آن یافتن فرد کلاهبردار در اینترنت بسیار دشوار است. همچنین در اینترنت لازم نیست که حتما دو فرد در نزدیکی هم باشند، بلکه یک فرد می‌تواند از یک نفر دیگر در یک کشور دیگر کلاهبرداری کند.

روش‌های بسیار متفاوتی از کلاهبرداری اینترنتی وجود دارد که بعضی از آنها به شرح زیر می‌باشند:

1-برداشتن پول از حساب بانکی فرد قربانی

2-افشای اطلاعات فرد قربانی

3-فروش اجناس دسته دوم و فیک به عنوان اجناس اصلی

4-تغییر و جعل هویت اشخاص

روش‌های مختلف کلاهبرداری اینترنتی

همانطور که گفته شد کلاهبرداری در اینترنت روش‌های متفاوتی دارد که با بسیاری از آن‌ها آشنا هستید اما قطعا بسیاری از روش‌ها نیز همچنان ناشناخته باقی مانده اند. شرکت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی همواره در تلاش بوده‌اندکه از بروز این چنین کلاهبرداری‌ها جلوگیری کنند. برای مثال کمپانی گوگل با استفاده از هکرهای کلاه سفید در حال مبارزه با کلاهبرداران اینترنتی می‌باشد. در کشورهای توسعه یافته حتی ناظران امنیتی برای جلوگیری سواستفاده از اینترنت توسط برخی کاربران وجود دارد. در کشور ما پلیس فتا این مسئولیت را بر عهده دارد. اما ممکن است با وجود این همه توجه، باز هم کاربران در اینترنت به دام کلاهبرداران بیافتند، که برخی از روش‌ها به شرح زیر می‌باشد:

جعل هویت

تقریبا یکی از ساده‌ترین روش‌هاست و فرد کلاهبردار با اطلاعات فرد قربانی در سایت‌ها و صفحات اجتماعی ثبت نام می‌کند و اهداف خود را عملی می‌سازد. در این روش یک ایمیل، شماره تلفن یا یک صفحه جعلی نیاز است تا از طریق آن افراد را مجاب به ارائه اطلاعات کنند. حتی در برخی مواقع فرد کلاهبردار خود را به عنوان نماینده یک ارگان و یا نهاد رسمی معرفی می‌کند تا اعتماد افراد را بدست آورد.

فیشینگ

فیشینگ نیز یک نوع جعل هویت است که با استفاده از یک آدرس وبسایت جعلی صورت می‌گیرد. وبسایت ساخته شده بسیار دقیق و شبیه به وبسایت مدنظر کاربر ساخته می‌شود. این وبسایت‌ها بدلیل شباهت بسیار زیادی که با وبسایت اصلی دارند کاربر را در دام می اندازند و به راحتی اطلاعات هویتی یا مالی آنها برای کلاهبرداران افشا می‌شود.

به وجود آوردن حس طمع در کاربران

در این روش فرد کلاهبردار سعی می‌کند که در فرد قربانی حس طمع به وجود آورد و تمامی خدمات را به صورت بسیار ارزان ارائه می‌دهد و یا به افراد وعده‌ی پولدار شدن یا کسب درآمد در زمان کم را می‌دهند که این فرایند عمدتا سازوکار سایت‌های شرط بندی نیز می‌باشد.

با پرداخت کاربر در صفحه‌های جعلی خطراتی نظیر از دست رفتن اطلاعات حساب او و یا انجام نشدن کامل خرید کاربر وجود دارد. ،در اکثر مواقع فرد کلاهبردار مقداری از سود خرید را به فرد قربانی پرداخت می‌کند تا فرد دوباره به صفحه مراجعه کرده و خریدهای بیشتر انجام دهد.

ایمیل‌های تبلیغاتی

ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی و یا ارسال پیامک‌های تبلیغاتی نیز از روش‌های کلاهبرداری اینترنتی می‌باشد که معمولا با ارسال‌های انبوه صورت می‌گیرد و فرد قربانی را مجاب می‌کند که برای دریافت خدمات، اطلاعات خود را برای آنها ارسال کند. معمولا هدف از این کار دستیابی به اطلاعات حقیقی افراد بوده تا از این طریق به کلاهبرداری از آنها بپردازند.

انتشار اطلاعات شخصی

سازوکار این روش بدین صورت است که فرد کلاهبردار با بدست آوردن اطلاعات شخصی و یا هویتی کاربران و تهدید به افشای این اطلاعات و سو استفاده از ترس افراد برای از دست رفتن اطلاعاتشان، از آنها اخاذی می‌کند. در این کار که بیشتر به روش مهندسی اجتماعی صورت می‌گیرد، از طریق دوستی و یا جلب اعتماد، اطلاعات فرد را بدست آورده و سپس شروع به تهدید فرد قربانی می‌کند و در این شرایط فرد قربانی مجبور به انجام خواسته‌های کلاهبردار می‌شود.

نصب نرم افزارهای فیک

بسیاری از کاربران در هنگام نصب نرم افزارهای مورد نیاز خود در اکثر مواقع به منبع نرم افزار و یا اصالت آن اهمیتی نمی‌دهند و در نتیجه نرم افزار مورد نظر فرد کلاهبردار را دانلود و نصب می‌کنند. اما گاهی اوقات دیده می‌شود که فرد کلاهبردار یک پیام حاوی لینک دانلود نرم افزار خود که عمدتا نرم افزارهای کاربردی و مورد نیاز کاربران است را برای دیگران ارسال می‌کند و برخی کاربران با ناآگاهی آن را دانلود می‌نمایند.

نرم افزار ساخت رسید تقلبی

در این روش کلاهبردار اقدام به خرید محصول مورد نیاز خود می‌کند اما در زمان پرداخت با استفاده از نرم افزارهای ساخت رسید جعلی، یک رسید غیر واقعی برای فروشنده ارسال می‌کند. یعنی در واقع هیچگونه مبلغی برای فروشنده ارسال نشده است و تصویر ارسالی برای فروشنده فیک و غیر واقعی می‌باشد.

سخن پایانی

در دنیای واقعی و مجازی روش‌های مختلفی برای کلاهبرداری وجود دارد و روز به روز جهان بیشتر با این مقوله روبه رو خواهد شد و ما باید با اطلاعات کافی و آگاهی لازم اقدام به فعالیت و خرید و فروش در فضای مجازی کنیم. علاوه بر این در هنگام استفاده از این فضا باید به اصالت سایت‌ها دقت بسیاری شود و همچنین به توصیه‌های پلیس فتا که به عنوان ناظر امنیتی این فضا در ایران است، عمل کنیم تا مشکلات کمتری برای ما و دارایی و هویت ما ایجاد گردد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments