ارز دیجیتال آیکون (ICON) چیست؟ معرفی توکن ICX

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

تصور کنید امکانی وجود داشت که از طریق آن می‌توانستیم مؤسسات و صنایع مختلف مالی، امنیتی، خدمات بیمه‌ای، درمانی، آموزشی و تحصیلی و دیگر انواع خدمات را در یک فضا داشته باشیم و تمامی تعاملات و تراکنش‌های مربوط به آنها را در یک شبکه انجام دهیم. شما هم فکر می‌کنید که در صورت محقق شدن چنین امکانی، به یک جامعه آرمانی دست خواهیم یافت؟ به نظر می‌رسد که ارز دیجیتال آیکون (ICON) قصد دارد چنین چیزی را در دنیای رمزارزها پیاده‌سازی نماید. برای اطلاع از این موضوع و بررسی جزئیات این پروژه با ما همراه باشید.

معرفی ارز دیجیتال آیکون (ICON)

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارز دیجیتال آیکن (ICON) با هدف بهبود تعامل میان جوامع بلاکچینی مختلف روی کار آمده است و قصد دارد یک شبکه واحد برای تعامل و ارتباط میان این جوامع ایجاد نماید. ارتباط میان این جوامع از طریق نمایندگان جامعه اتفاق می‌افتد. در پلتفرم آیکون یک جامعه به مجموعه‌ای از نودها گفته می‌شود که از یک سیستم مدیریتی پیروی می‌کنند.

شبکه‌های ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین و اتریوم را می‌توان یک جامعه نامید اما می‌توان امکانی را فراهم کرد که طی آن بانک‌ها، کسب و کارها، بیمارستان‌ها، مدارس و دولت‌ها نیز بتوانند به عنوان یک جامعه به این اکوسیستم‌ها بپیوندند.

پروژه ارز دیجیتال آیکون در سال 2017 و توسط تیم آیکون که یک تیم سازمانی در کره جنوبی هستند، راه‌اندازی شد. توکن اختصاصی این شبکه ICX نام دارد.

توکنICX

هدف نهایی پروژه آیکان این است که پلتفرمی ایجاد نماید که طیف وسیعی از صنایع _از جمله صنایع مالی، امنیتی، بیمه‌ای، درمانی، آموزشی و … _ بتوانند در یک شبکه واحد به تعامل و تبادل با یکدیگر بپردازند.

به نظر می‌رسد که پروژه ارز دیجیتال آیکون قصد دارد جامعه آرمانی که از آن صحبت کردیم را ایجاد نماید.

تاریخچه پروژه ارز دیجیتال آیکون (ICON)

در ماه سپتامبر سال 2017، ارز دیجیتال ICON طی یک برنامه عرضه اولیه (ICO) به بازار ارائه شد و از طریق فروش توکن‌ های ICX، سرمایه‌ای حدود 43 میلیون دلار جمع‌آوری کرد. این فروش برای چیزی حدود 50 درصد از توکن‌های آیکون اتفاق افتاد. سپس در سال 2018، این پروژه، بلاکچین اختصاصی خود را ایجاد کرد و افرادی که در عرضه اولیه (ICO) سال 2017 شرکت کرده بودند، توکن‌های ICX خود را در سال 2018 دریافت کردند.

در سال 2019 پروژه ارز دیجیتال آیکون، استاندارد IRC16 را به عنوان استاندارد شبکه آیکون ارائه داد. این استاندارد به تمامی افرادی ارائه شد که قصد داشتند از این شبکه برای ایجاد پروژه‌هایی با استفاده از زیرساخت‌های این شبکه یا توکنیزه کردن دارایی‌های خود بر بستر بلاکچین این شبکه استفاده کنند.

این دارایی‌ها به صورت توکن‌های دیجیتال یا کوین‌هایی هستند که مالکیت یا سهام یک دارایی را نشان می‌دهند. با استفاده از امکان توکنیزه کردن دارایی‌ها، کسب و کارها می‌توانند از طریق فروش سهام خود به صورت دارایی دیجیتال، سرمایه جذب کنند.

پروژه ارز دیجیتال آیکان هدف خود از راه‌اندازی این پروژه را «ایجاد یک جامعه دیجیتالی» بیان می‌کند. در این شبکه فعالان اقتصادی مختلف می‌توانند روش کنترل و تعیین ارزش اختصاصی خود را داشته باشند و این موارد را تحت اصول انتخابی خود پیاده‌سازی نمایند.

بر اساس چیزی که در وبسایت رسمی این پروژه آمده است، آیکون قصد دارد با ایجاد بزرگ‌ترین شبکه غیر متمرکز در جهان به ایجاد ارتباط و تبادل در سراسر دنیا بپردازد.

پروژه ارز دیجیتال آیکون ایده اصلی و اولیه خود را از نظام اقتصادی در دنیای واقعی گرفته است؛ چراکه تمامی سیستم‌های مالی اعم از کسب و کارها، سازمان‌های غیرانتفاعی و مؤسسات مالی دولتی همگی از یک ابزار مشترک برای مبادلات خود استفاده می‌کنند که پول ملی نام دارد.

استفاده از تکنولوژی بلاکچین، در کنار توکن اختصاصی این شبکه، یعنی توکن ICX، فضایی به عنوان یک شبکه میان بلاکچینی ایجاد نموده است که پروژه‌ها می‌توانند در این فضا به عنوان یک پلتفرم واحد جمع شوند و به ارتباط و تعامل با یکدیگر بپردازند.

ارز دیجیتال ICON

تکنولوژی بلاکچین نیز به نوعی یک دیتابیس (DataBase) است و تنها تفاوت آن در نوع ذخیره داده‌ها است. در بلاکچین، داده‌های جدید در بلاک‌های جدید ذخیره می‌شوند و بعد از اینکه ظرفیت یک بلاک کامل شد، آن بلاک به زنجیره بلاک‌های قبلی اضافه می‌شود و مجدداً بلاک جدیدی ایجاد می‌گردد.

با وجود اینکه تکنولوژی بلاکچین بیشتر با حوزه رمزارزها شناخته شده است، اما با توجه به امکانات این تکنولوژی و امکان ذخیره‌سازی انواع داده در آن، در زمینه‌های مختلف دیگری نیز از این تکنولوژی استفاده می‌شود. تمامی اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها، دارایی‌ها، قراردادهای کاری، وام‌ها و اطلاعات فردی، امکان توکنیزه شدن بر بستر بلاکچین این شبکه را دارند.

هر بلاکچینی به وسیله یک شبکه مخصوص اداره می‌شود و به همین دلیل اتصال و ارتباط میان بلاکچین‌های مختلف در زمان گذشته امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسید. پروژه ارز دیجیتال آیکون سعی دارد که این امکان را عملیاتی سازد.

برخلاف سیستم‌های پرداخت سنتی که در آن افراد باید از قوانین و دستورالعمل‌های آن شبکه پیروی کنند، در شبکه آیکون افراد و مؤسسات خصوصی می‌توانند کنترل سیاست‌ها و خط مشی‌ خود را بر عهده داشته باشند. پروژه ارز دیجیتال ICON، از این طریق سعی در کاهش محدودیت‌های بالقوه موجود در سیستم‌های مالی دارد.

اهداف پروژه ارز دیجیتال آیکون (ICON)

ارز دیجیتال آیکون، قصد دارد یک شبکه بزرگ‌تر را که متشکل از چندین شبکه است ایجاد و آن را با استفاده از رمزارزها مدیریت نماید. بلاکچین‌هایی که در پروژه آیکون شرکت می‌کنند، می‌توانند از طریق صرافی غیر متمرکز (DEX) موجود در این پلتفرم، به تبادل رمزارزهای خود بپردازند.

در صرافی غیر متمرکز، مقداری ذخیره رمزارزی برای هر جامعه بلاکچین وجود دارد و از این طریق این جوامع می‌توانند به سرعت به تبادل ارزهای دیجیتال بپردازند.

برای محاسبه نرخ سود در این صرافی، از مدل تحلیلی .A.I استفاده شده است. توکن ‌ICX توکن اختصاصی این شبکه است که برای پرداخت‌های میان بلاکچینی از آن استفاده می‌شود.

اجزای اصلی شبکه ارز دیجیتال آیکون

پروژه ارز دیجیتال آیکون از 5 بخش اصلی تشکیل شده است: جمهوری آیکون (ICON Republic)، جامعه آیکن (ICON Community)، نمایندگان جامعه (C-Rep)، نودهای جامعه (C-Nodes) و نودهای شهروند (Citizen nodes).

جامعه آیکون شبکه‌ای از نودها است که در یک سیستم مدیریتی واحد قرار دارند. این نودها می‌توانند پروژه‌های خود را با استفاده از ساختار مورد نظر خود اداره و مدیریت کنند و تعداد نودها و مشخصه‌های آنها را تعیین نمایند. علاوه بر این، جوامع موجود در این شبکه می‌توانند دیدگاه مستقلی در مورد تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند. به عنوان مثال در بیت کوین از روش گواه اثبات کار استفاده می‌شود، این در حالی است که جوامع دیگر همچون مؤسسات مالی از دیدگاه سلسله مراتبی استفاده می‌کنند.

توکن ICX

نودهای جامعه به گونه‌ای زیرساخت هر جامعه محسوب می‌شوند. نمایندگان هر جامعه نودهایی هستند که از میان اعضای هر جامعه انتخاب می‌شوند. این افراد برای تعامل با ICON Republic قابل‌اعتماد و اطمینان هستند. نمایندگان جامعه، بلاکچین‌های مختلف را به Icon Republic مرتبط می‎‌کنند و در ازای این کار توکن ICX پاداش می‌گیرند.

Icon Reppublic ساختار مدیریتی این شبکه است. این بخش همچنین مربوط به تصمیم‌گیری‌های مربوط به بلاکچین است. اعضای Icon Republic توسط رأی نمایندگان جامعه مشخص می‌شوند. برای ملموس‌تر شدن موضوع، Icon Republic را شبیه به ایالات متحده امریکا و جامعه آیکون را شبیه به دیگر ایالات مستقل تصور کنید.

نودهای شهروند، نودهایی هستند که حق رأی در شبکه ندارند اما می‌توانند به تراکنش‌ در یک شبکه، با شبکه‌های دیگر و با Icon Republic بپردازند.

بلاکچین جمهوری آیکون، نکسوس (Nexus) نام دارد و با استفاده از تکنولوژی الگوریتمی به نام لوپ چین (Loopchain) ایجاد شده است. فناوری لوپ چین جوامعی را که در جمهوری آیکون قرار دارند با یکدیگر مرتبط می‌سازد. به گروهی شدن جوامع با یکدیگر کنسرسیوم گفته می‌شود. کنسرسیوم‌ها دارای قوانین مشخصی هستند و به بلاکچین‌های مختلف امکان می‌دهند که با یکدیگر همکاری داشته باشند.

به مجموعه قوانینی که تعیین می‌کنند چگونه بلاکچین‌های مختلف با شبکه Icon Reppublic تعامل داشته باشند، پروتکل انتقال بلاکچین یا Blockchain Transmission Protole (BTP) گفته می‌شود.

و در آخر همانند اتریوم، افراد می‌توانند با استفاده از شبکه ایکون به راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز بپردازند. علاوه بر این، بعد از لیست شدن این اپلیکیشن‌ها در فروشگاه اپلیکیشن‌های غیر متمرکز آیکون، نودهای شهروند می‌توانند به دانلود و استفاده از آنها بپردازند.

نمودار قیمت ارز دیجیتال آیکون (ICON)

ارز دیجیتال ICON در زمان نگارش مقاله در جایگاه 60 سایت کوین مارکت کپ قرار دارد. قیمت ارز دیجیتال آیکن در سال 2018، در محدوده قیمتی حدود 0.46 دلار قرار داشت. بعد از آن رشد زیادی را تجربه کرد و در ژانویه 2018 قیمت ارز دیجیتال ICON به محدوده حدود 12 دلار رسید. بعد از رشد بسیاری که در سال 2018 برای آیکن اتفاق افتاد، این ارز دیجیتال وارد یک روند نزولی شدید و سپس روندی تقریباً خنثی را تجربه کرد و در حدود دو سال در این روند قرار داشت.

توکن ICX

در صفحه قیمت ارز دیجیتال آیکون (ICX) می‌توانید به صورت لحظه‌ای قیمت آیکن و اطلاعات دیگر آن را مشاهده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی و بررسی ارز دیجیتال آیکون پرداختیم. ارز دیجیتال Icon با هدف ایجاد شبکه‌ای یکپارچه برای ایجاد ارتباط و تعامل میان جوامع مختلف بلاکچینی روی کار آمد. پروژه ارز دیجیتال آیکون خود را یک بلاکچین عمومی و برای ایجاد ارتباطات میان بلاکچینی معرفی کرده است.

این شبکه از یک تکنولوژی بلاکچینی به نام لوپ چین (LoopChain) استفاده می‌کند و به همین دلیل می‌تواند چندصد تراکنش را در ثانیه به ثبت برساند.

به نظر می‌رسد که اگر اهداف این پروژه محقق شوند، اقدامی بزرگ و فوق‌العاده در حوزه رمزارزها صورت گرفته است. اما باید منتظر ماند و دید که با گذشت زمان چه رخ خواهد داد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments