ارز دیجیتال بیت تورنت (BitTorrent) چیست؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه

ارز دیجیتال BitTorrent یکی از ارزهای دیجیتالی است که روی بلاکچین بنیاد ترون فعالیت می‌کند. این ارز دیجیتال به سرویس اشتراک فایل بازسازی شده بیت‌تورنت وصل است. بیت‌تورنت (BitTorrent) مطابق با تحلیل و بررسی مجله کوین‌مارکت‌کپ، در بین 50 ارز دیجیتال محبوب قرار می‌گیرد. این سیستم با نیم‌نگاهی به توکنی‌کردن بیت‌تورنت، بزرگ‌ترین پروتکل غیر متمرکز اشتراک فایل در جهان، ساخته شده است.

در این مطلب راجع به این ارز دیجیتال، تاریخچه آن و همچنین اصطلاحات تکنیکی پایه‌ای در مورد آن بحث خواهیم کرد. همچنین در روش‌های خرید و نگهداری آن کنکاش می‌کنیم و از ارزش و محدوده کاربرد آن می‌گوییم و در نهایت راجع به جنبه‌های مختلف و آینده آن اطلاعاتی ارائه خواهیم کرد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

تاریخچه ارز دیجیتال بیت تورنت

برای درک این ارز دیجیتال و نحوه کارکرد آن، لازم است ابتدا با شرکتی شروع کنیم که نام خود را به این ارز دیجیتال داده است: BitTorrent. این شرکت در سال 2001 به دست برام کوهن (Bram Cohen)، که یک مهندس نرم‌افزار امریکایی است، تأسیس شد و به یکی از اولین (و بزرگ‌ترین) سایت‌های اشتراک فایل روی وب تبدیل شد.

بیت‌تورنت از یک پروتکل همتا به همتای غیر متمرکز استفاده می‌کند که چند صد میلیون کاربر را قادر به بارگذاری و دریافت فایل‌های مختلف می‌کند. امروز، بیت‌تورنت از نظر تعداد کاربران، کیفیت خدمات، و محبوبیت کلی، عمده‌ترین شبکه همتا به همتا در جهان محسوب می‌شود.

اگر بخواهیم موضوع را خیلی خلاصه بگوییم، روش کار BitTorrent به این صورت است: فایل‌های حجیم و ادامه‌دار در این سیستم خرد شده و از طریق شبکه، همچنان به صورت خرد، به گیرنده ارسال می‌شوند و بعد توسط کامپیوتر گیرنده به هم وصل می‌شوند. هر کاربری که یک فایل دانلود کند، به صورت خودکار بخشی از اکوسیستم شده و تبدیل به یک ارسال‌کننده (Seed) می‌شود.

ارسال‌کننده و همتا (Seed و Peer) دو نقشی هستند که یک کاربر می‌تواند در پلتفرم بیت تورنت ایفا کند. ارسال‌کننده یا Seed کسی است که کپی کامل فایل را به اشتراک می‌گذارد و همتا یا Peer کسی است که فایل مورد درخواست خود را به صورت بیت‌ها و تکه‌ها دریافت می‌کند. یک کاربر تا زمانی که فایل را در کامپیوتر خود نگه دارد و به اینترنت متصل باشد، یک ارسال‌کننده باقی می‌ماند. اگر بگوییم بیت‌تورنت یک پلتفرم کاملاً رشدیافته و پدیده‌ای مهم در جهان دیجیتال است، با در نظر گرفتن اینکه حدود 20% از ترافیک آپ‌ا‌ستریم جهانی و 3% از ترافیک داون‌استریم جهانی به نحوی به آن مرتبط است، چندان حرف بیراهی نزده‌ایم.

ارز دیجیتال BitTorrent

خریداری توسط بنیاد ترون

در ماه جولای 2018، جاستین سان، بنیان‌گذار بنیاد ارز دیجیتال ترون (TRX) شرکت BitTorrent را با قیمت 127 میلیون دلار خرید. تحلیل‌گران و کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال در این نکته توافق دارند که این یک سرمایه‌گذاری عالی بود. برام کوهن، بنیان‌گذار بیت تورنت، با این وجود که فرصت مشارکت بیشتر در پروژه را داشت، از شرکت در آن صرف‌نظر کرد. در ژانویه 2019، ترون یک عرضه اولیه کوین (ICO) برای ارز دیجیتال BitTorrent ترتیب داد که ظرف چند دقیقه توانست 7 میلیون و 200 هزار دلار تأمین مالی کند و بیش از 60 میلیارد توکن بفروشد. در آن زمان قیمت هر توکن BTT، 0.00012 دلار تعیین شد.

بعد از سه روز، قیمت BitTorrent به 0.0005 دلار رسید و ظرف پنج روز، قیمت ارز بیت تورنت دو برابر شد. کسانی که این ارز دیجیتال را در فروش جمعی آن خریداری کردند، به یک سود 800% رسیدند. در روزهای بعدی تب و تاب برای این ارز جدید جای خود را به رویکردی منطقی‌تر داد. برخی از کارشناسان شروع به نقد کردن این ارز دیجیتال کردند و ادعا کردند که آن طور که همه فکر می‌کردند، سرمایه‌گذاری خوبی نیست. اجازه بدهید جنبه‌های مختلف آن را بررسی کنیم تا ببینیم BitTorrent ارزش سرمایه‌گذاری کردن دارد یا نه.

کلیاتی در مورد ارز دیجیتال BitTorrent

ارز دیجیتال BitTorrent یک توکن با رمزنگاری استاندارد TRC-10 است که روی بلاکچین ترون فعالیت می‌کند. این ارز دیجیتال برای بهبود پروتکل بیت‌تورنت و متحد کردن آن با بلاکچین ساخته شد. نمی‌توان این ارز دیجیتال را مثل بیت ‌کوین استخراج کرد؛ چون مکانیسم استخراج آن بر پایه الگوریتم گواهی اثبات سهام استوار شده است.

کاربرانی که کپی کامل فایل‌های ذخیره‌شده روی کامپیوتر خود را به اشتراک می‌گذارند (ارسال‌کنندگان یا Seeds)، ارز دیجیتال بیت تورنت پاداش می‌گیرند. آنها لازم نیست دستگاه‌های گران و پیچیده بخرند یا یک توافق ماینینگ امضا کنند. آنها فقط با نگهداری یک فایل در کامپیوتر خود می‌توانند دریافتی داشته باشند.

شما می‌توانید یک کپی از یک کتاب، فیلم، یا فول‌آلبوم هنرمند مورد علاقه خود را روی لپ‌تاپ خود نگه دارید و بابت به اشتراک گذاشتن آن با دیگران، ارز دیجیتال BitTorrent دریافت کنید. در حقیقت لازم است تعداد زیادی از این فایل‌ها داشته باشید تا مبلغ قابل توجهی از این ارز دیجیتال را به دست بیاورید.
ارز دیجیتال BitTorrent

ترون به تدریج از 990 میلیارد توکن رونمایی خواهد کرد. در هنگام نگارش این مطلب، تعداد 660 هزار میلیارد توکن بیت‌تورنت (BTT) در گردش است. این توکن‌ها مطابق الگوی خاصی توزیع شده‌اند:

  • سرمایه‌گذاری روی ارسال‌کننده‌ها: 9%
  • فروش خصوصی: 2%
  • برنامه‌های همکاری: 4%
  • فروش عمومی: 6%
  • کاربران تورنت: 10%
  • کاربران ترون: 10.1%
  • توسعه‌دهندگان: 19%
  • بنیاد ترون: 20%
  • مشوق‌ فعالیت BitTorrent: %19.9

ارز دیجیتال BitTorrent

همان‌طور که می‌بینید توسعه‌دهندگان آشکارا حدود 40% از تمام کوین‌های ارز دیجیتال BitTorrent را برای خودشان برداشته‌اند. این امر به این تیم امکان دستکاری قیمت را می‌دهد؛ هر چند دلیلی ندارد فکر کنیم بنیاد ترون از چنین موقعیتی سوءاستفاده می‌کند.

کیف پول‌های BitTorrent

این ارز دیجیتال، کیف پول مخصوص خود را ندارد. می‌توانید از هر کیف پولی که با کوین‌های ترون (TRX) سازگار باشد برای ذخیره توکن‌های بیت‌تورنت (BTT) خود استفاده کنید. کیف پول ترون یک کیف پول همتا به همتای امن و یک صرافی برای ترون است که از طریق کروم، آی‌او‌اس، و اندروید قابل دسترسی است. استفاده از آن آسان و کاربر پسند است. تمام اطلاعات مرتبط با کیف پول، رمزنگاری شده و توسط یک کلمه عبور و یک عبارت 24 حرفی محافظت می‌شود.

همچنین می‌توانید از کیف‌ پول‌های مناسب ترون دیگر، مانند Huobi Wallet، Trust Wallet، Exodus، Gate.io و امثال این برای ذخیره و معامله ارز دیجیتال بیت تورنت استفاده کنید. همچنین می‌توانید از کیف پول‌های سرد مانند لجر نانو اس برای نگهداری آن استفاده کنید که امکان ذخیره آفلاین امن دارد.

نقشه راه و آینده ارز دیجیتال BitTorrent

پروژه بیت‌تورنت هیچ نقشه راه رسمی ارائه نداده است، اما تیم آن هر از گاهی درباره برنامه‌های خود از طریق شبکه‌های اجتماعی یا کانال‌های الترناتیو دیگر اطلاع‌رسانی عمومی می‌کند.

برنامه‌هایی که برای سال 2020 تعیین شده، شامل تکمیل یکپارچه‌سازی این ارز دیجیتال با نرم‌افزار BitTorrent، ایجاد ابزارهای تحلیل رفتار کاربران، ارائه رابط کاربری مناسب و تنظیم تست خودکار برای اجزای مختلف این سیستم است.

اطلاعات بیشتری در مورد برنامه‌های تیم بیت‌تورنت و اهداف آن در شبکه‌های اجتماعی BitTorrent و Tron وجود دارد. پیش‌بینی‌های آینده ارز دیجیتال بیت تورنت اغلب مثبت هستند. شایعاتی وجود دارد که BitTorrent قرار است با نت‌فلیکس، آمازون، و احتمالاً اسپاتیفای در سال 2021 همکاری کند. اگر این اتفاق بیفتد، ارزش این ارز دیجیتال ممکن است افزایش بیابد و در پایان سال به 0.0080 دلار برسد.

کارشناسان بسیاری در این زمینه معتقدند که ارز دیجیتال BitTorrent آینده روشنی در پیش رو دارد و در پنج سال آینده در بین 10 ارز دیجیتال برتر قرار خواهد گرفت.

تیم ارز دیجیتال BitTorrent

تیم توسعه‌دهنده بیت‌تورنت حالا دیگر بخشی از بنیاد ترون محسوب می‌شود. نوزده نفر روی این پروژه مشغول به کارند که دوازده نفر از آنها توسعه‌دهنده هستند. در حال حاضر مدیر اجرایی BitTorrent جاستین سان (Justin Sun) است، جاستین اسکرول (Justin Scroll) مدیر محصول و مارکوس ژائو (Marcus Zhao) سرپرست زنجیره عمومی است. طراح محصول، ربکا برونستاین (Rebecca Bronstein) و سرپرست مدیریت محتوای محصول، پاول لاگوتین (Pavel Lagutin) است.

ارزش بیت‌تورنت

مشتریان BitTorrent در حال کار گذاشتن مجموعه‌ای اضافی از کاربردهای پروتکل سازگار هستند که به آنها اجازه می‌دهد بابت پهنای باند خود پیشنهاد قیمت دریافت کنند و به شکل سازگار با یک کیف پول ارز دیجیتال و یک مکانیسم قیمت‌دهی فعالیت نمایند.

چندین دلیل برای داشتن یک ارز دیجیتال در اکوسیستم BitTorrent وجود دارد:

  • فرصت‌های بسیار زیادی برای پروتکل غیرمتمرکز بیت‌تورنت وجود دارد و بازار برای تغییر آماده است.
  • از آنجا که ارسال‌کنندگان این اکوسیستم را ترک می‌کنند، کفایت این پروتکل محدود است: اگر به آنها مشوقی برای حفظ فایل‌ها روی کامپیوترهایشان داده نشود، پلتفرم نمی‌تواند سر پا بماند.
  • بسیاری از کاربران اپ‌ها، از جمله کاربران بیت‌تورنت، میلی به پرداخت برای محصولات مجازی از طریق پول رسمی ندارند.

این پروژه قصد دارد از ارز بیت تورنت در کسب و کارهای بیشتری استفاده کند که فراتر از پهنای باند فعلی می‌رود و دسترسی به خدمات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ از جمله فضای نگهداری و محاسبه مشترک و در دسترس بودن منابع. در ابتدا از توکن BTT در کلاینت‌های بیت‌تورنت به عنوان یک روش پرداخت در قبال دریافت لینک دانلود استفاده می‌شود. سپس این استفاده به ویژگی‌های دیگر، از جمله خرید محتوا، روش‌های مخابره زنده و جمع‌سپاری گسترش خواهد یافت.

امروز هدف اصلی این ارز دیجیتال تشویق کاربرانی است که فایل‌های دانلودی خود را از کامپیوتر خود پاک نمی‌کنند و به توزیع کردن آنها ادامه می‌دهند. آنها می‌توانند توکن‌های خود را داخل اکوسیستم خرج کنند و محتوای مجوزدار بخرند یا برای استریم‌های آنلاین هزینه کنند. تا به امروز بالاترین قیمت این ارز دیجیتال به تاریخ 28 می 2019 برمی‌گردد که قیمت ارز دیجیتال BitTorrent در آن زمان، 0.001861 دلار بوده است. پایین‌ترین قیمت BTT هم با رقم 0.00018 دلار در اوائل سال 2020 ثبت شده است.

سخن پایانی

BTT یک رمزارز است که در اکوسیستم BitTorrent بر پایه بلاکچین ترون ساخته شده است. بیت‌تورنت یکی از اولین پلتفرم‌های اشتراک فایل و امروزه بزرگ‌ترین آنها است؛ با بیش از 20% از ترافیک آ‌پ‌استریم اینترنت و بیش از200 میلیون کاربر فعال که روزانه از آن استفاده می‌کنند. تکنولوژی به کار رفته در این پلتفرم شامل خرد کردن فایل‌ها به تکه‌های کوچک و ارسال آنها به گیرنده می‌شود. این تکه‌های کوچک در کامپیوتر گیرنده از نو کامل می‌شوند.

ارز دیجیتال BitTorrent می‌تواند در کیف پول‌های ترون نگهداری شود. آن را به سادگی می‌توان در تمام صرافی‌های محبوب، از جمله با پول رسمی معامله کرد.

به نظر می‌رسد بیت‌تورنت آینده قابل اطمینانی داشته باشد: این زمزمه وجود دارد که در سال 2021 بیت‌تورنت قرار است با آمازون، نتفلیکس، و احتمالا اسپاتیفای کار کند که بی‌تردید قیمت آن را بالا می‌برد. متخصصان دنیای ارزهای دیجیتال معتقدند که این ارز دیجیتال در چند سال آینده در بین 10 ارز دیجیتال برتر قرار خواهد گرفت.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

باسلام.اندکی ساده تر:آیا پروژه یاارز قابل اعتمادی برای خرید وفروش وکسب سود آنی است یا خیر؟ ریسک کاربالاست یا خیر و…؟

سلام این بیت تورنت ارز بدی نیست اما شما باید قبل از خرید و سرمایه گذاری در هر رمزارزی اون رو از نظر تکنیکالی و فاندامنتالی بررسی کنید.(حتما نمودارش رو بسته به استراتژی و بازه زمانی مد نظر خودتو بررسی کنید و اخبار و رویدادهای اون پروژه رو دائما چک کنید)

بله هست

درود به شرفتون تا بحال این همه واضخ و جامع در مورد بیت ترونت نشنیده بودم واقعا سایت معتبر و دقیق دارید ایول خسته نباشید