آشنایی با معاملات اسپات (Spot) و چگونگی استفاده از آن در صرافی بایننس

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

با توجه به فعالیت روزافزون کاربران ایرانی در صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی همچون بایننس، بر آن شدیم که در این مقاله به معرفی معاملات اسپات بپردازیم و چگونگی ثبت یک معامله اثبات در بایننس را به شما آموزش دهیم.

در حال حاضر و با رشد روزافزون ارزهای دیجیتال و محبوبیت آنها در میان کاربران و در کشورهای مختلف دنیا، روش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال نیز رشد داشته است. یکی از روش‌های کسب درآمد از این حوزه، خرید و فروش ارزهای دیجیتال به منظور کسب سود، از نواسانات ایجادشده در آنها است. با توجه به علاقۀ روزافزون کاربران به این کار، نیاز به ایجاد صرافی‌هایی با امکانات متنوع برای پاسخ دادن به انواع نیازهای معاملاتی کاربران، بیش از پیش به چشم می‌خورد. روزانه اخبار زیادی مبنی بر ایجاد صرافی‌های جدید ارز دیجیتال در کشورهای مختلف به گوش می‌رسد و هر کدام از این صرافی‌ها سعی دارند که با اضافه کردن امکانات، ویژگی‌ها و مزایای بیشتر، گوی رقابت را از آن خود کنند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

یکی از ساده‌ترین روش‌های ثبت سفارش در صرافی‌های ارز دیجیتال، ثبت سفارش با استفاده از اسپات تریدینگ است. برای درک بهتر مفهوم این نوع معاملات، با ما همراه باشید.

معاملات اسپات چیست؟

برای خرید، فروش یا معاملات رمزارزها، روش‌های معاملاتی مختلفی وجود دارد. یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین روش‌های موجود، ثبت سفارشات با استفاده از معاملات اسپات (Spot trading) است. بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال از این روش پشتیبانی می‌کنند و برای آن امکانات سفارش‌گذاری متنوعی را در نظر گرفته‌اند. در برخی منابع، معامله اسپات را در مقابل معامله فیوچرز می‌دانند.

بازار معاملات اسپات جایی است که در آن خریداران و فروشندگان با یکدیگر به تبادل رمزارزهای خود می‌پردازند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های معاملات اسپات این است که سفارشات به صورت آنی و لحظه‌ای و به محض اینکه یک درخواست خرید یا فروش متناسب با درخواست شما وجود داشته باشد، صورت می‌گیرد.

در معاملات اسپات (Spot)، خرید و فروش‌ها به صورت حقیقی انجام می‌شود و به محض اینکه شما بیت کوین یا ارزهای دیجیتال خود را به فروش برسانید، دارایی شما در اختیار فرد دیگری که خرید انجام داده است قرار می‌گیرد.

بر خلاف معاملات فیوچرز، در معاملات اسپات، معاملات برای خرید یا فروش یک رمزارز یا دارایی به صورت حقیقی و در همان زمانِ ثبت سفارش صورت می‌گیرد و مانند معاملات فیوچرز، خرید یا فروش بر اساس پیش‌بینی قیمت در آینده و زمانی در آینده ثبت نمی‌شوند.

اردر بوک (Order Book) یا لیست سفارشات در معامله اسپات

لیست سفارشات در یک صرافی، جایی است که کاربران می‌توانند پیشنهادات فعلی خرید و فروش موجود در بازار را مشاهده کنند. این لیست به صورت 24 ساعته به‌روزرسانی می‌شود.به همین دلیل معامله‌گران می‌توانند هر زمان که مایل باشند به ثبت سفارش در بازار بپردازند.

به عنوان مثال، در لیست سفارشات مربوط به BTC/USD تمامی سفارشات خرید و فروش بیت کوین بر اساس دلار نمایش داده می‌شود. توجه داشته باشید که هر کدام از جفت‌ارزها، لیست سفارشات یا اردر بوک مخصوص به خود را دارند.

معاملات اسپات

 

در این لیست همیشه بهترین سفارشات خرید و فروش در ابتدای لیست سفارشات قرار می‌گیرند و خریداران یا فروشندگان می‌توانند در لحظه به ثبت سفارشات خود با بهترین و مناسب‌ترین قیمت‌های بازار بپردازند.

مفهوم Ask و Bid و ارتباط آن با موضوع نقدشوندگی

قیمت Bid به قیمتی گفته می‌شود که افراد در آن به ثبت سفارش خرید می‌پردازند. به عنوان مثال هنگامی که قصد معاملۀ جفت‌ارز BTC/USD را دارید، با توجه به اینکه ارز پایه بیت کوین است، قیمت‌های Bid قیمت‌هایی هستند که برای خرید بیت کوین ثبت شده‌اند.

واضح است که وقتی شخصی قصد خرید رمزارز یا هر دارایی دیگری را داشته باشد، تمایل دارد آن رمزارز یا دارایی را با بهترین و مناسب‌ترین قیمت بازار تهیه کند. بنابراین ممکن است زمان ثبت سفارش، درخواست خرید خود را با قیمتی پایین‌تر از قیمت لحظه‌ای بازار ثبت نمایند.

قیمت Ask به قیمتی گفته می‌شود که افراد در آن به ثبت سفارش فروش می‌پردازند. به عنوان مثال هنگامی که شخصی قصد دارد بیت کوین‌های خود را به فروش برساند، قیمت‌هایی که برای فروش بیت کوین ثبت شده‌اند، به عنوان قیمت Ask شناخته می‌شوند.

بر خلاف خریداران بیت کوین، فروشندگان تمایل دارند که بیت کوین‌های خود را با بهترین و بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند.

در لیست سفارشات، سفارشات سبز رنگ، سفارشات Bid و سفارشات قرمز رنگ، سفارشات Ask هستند.

به اختلاف میان پایین‌ترین قیمت فروش و بالاترین قیمت خرید، اسپرد (Spread) گفته می‌شود. وجود اختلاف قیمتی میان قیمت‌های Ask و Bid طبیعی است؛ چراکه حتماً قیمتی وجود دارد که هیچ کاربری حاضر نیست رمزارزهای خود را با قیمتی پایین‌تر از آن به فروش برساند، همچنین قیمتی وجود دارد که هیچ خریداری حاضر نیست بالاتر از آن رمزارزی را خریداری نماید.

میزان اختلاف میان این قیمت‌ها، ارتباط زیادی با قدرت نقدشوندگی یک صرافی دارد. هر چه میزان این اختلاف کمتر باشد، نقدشوندگی بیشتر است و هر چه این اختلاف بیشتر باشد، نقدشوندگی در آن بازار معاملاتی کمتر است.

خرید و فروش از صرافی‌هایی که دارای اختلاف زیادی میان قیمت‌های Bid و Ask هستند، توصیه نمی‌شود؛ چراکه در این صورت خریداران مبلغی بیشتر از مقدار معمول را پرداخت و فروشندگان قیمتی کمتر از مقدار معمول را دریافت می‌کنند.

روش‌های سفارش گذاری معاملات اسپات (Spot trading) در بایننس

برای استفاده و ثبت معامله اسپات در صرافی بایننس باید مراحل زیر را طی کنید:

به وبسایت رسمی صرافی بایننس به آدرس Binance.com مراجعه نمایید.

اسپات

سپس با کلیک کردن و انتخاب هر یک از جفت‌ارزهای موجود در لیست، مستقیماً به صفحه معاملات اسپات مربوط به آن جفت‌ارز منتقل می‌شوید.

معاملات اسپات

صفحۀ مربوط به این معاملات، مطابق با تصویر زیر برایتان نمایان می‌شود. در ادامه به معرفی هر کدام از این بخش‌ها خواهیم پرداخت.

spot trading

    1. اطلاعیه‌های بایننس
    2. حجم معاملات در جفت‌ارز مورد نظر شما در 24 ساعت گذشته
    3. لیست سفارشات فروش
    4. لیست سفارشات خرید
    5. نمودار شمعی و نمودار عمق بازار
    6. انواع روش‌های معامله
    7. انواع روش‌های سفارش‌گذاری ( مارکت، لیمیت، استاپ لیمیت و OCO)
    8. خرید رمزارز
    9. فروش رمزارز
    10. لیست جفت‌ارزهای موجود
    11. آخرین تراکنش‌های تکمیل‌شدۀ شما
    12. آخرین رویدادهای بازار
    13. لیست سفارشات باز
    14. تاریخچۀ تراکنش‌های شما در 24 ساعت گذشته
    15. خدمات مشتریان بایننس
  1. حال به عنوان مثال فرض کنید قصد خرید بایننس کوین (BNB) را دارید. برای این کار از امکانات معامله‌ای که در بالای صفحه قرار دارد، روش ترید Classic یا Advance را انتخاب کنید. سپس گزینۀ مربوط به خرید را انتخاب و با وارد کردن قیمت و مقدار، سفارش خرید خود را تأیید نمایید. برای ثبت یک سفارش فروش نیز طی همین مراحل لازم است.
  2. برای ثبت سفارش خرید یا فروش با استفاده از معاملات اسپات روش‌های مختلف سفارش‌گذاری همچون مارکت، لیمیت، استاپ لیمیت و سفارش OCO وجود دارد. در ادامه در مورد هر یک از آنها توضیح مختصری خواهیم داد.

اسپات تریدینگ

استفاده از سفارش مارکت (Market) در معاملات اسپات

در این روش، معامله‌گران برای ثبت سفارش خود نیازی به تعیین قیمت ندارند و فقط کافی است که مقدار مورد نظر خود را مشخص کنند. در این نوع سفارش‌گذاری، صرافی تعیین‌کنندۀ قیمت معاملات است. با ثبت سفارش مارکت، سفارش شما در لحظه و با بهترین و مناسب‌ترین قیمت موجود در بازار در آن لحظه انجام می‌شود. سفارش مارکت یکی از سریع‌ترین روش‌های ثبت سفارش خرید یا فروش است و برای مواقعی که کاربران می‌خواهند به سرعت به خرید یا فروش یک رمزارز یا دارایی اقدام کنند، بسیار مناسب است.

استفاده از سفارش لیمیت (Limit) در معاملات اسپات

در این نوع سفارشات، کاربران خود می‌توانند قیمت مدنظر خود را تعیین نمایند. در صورتی که قیمت خرید یا فروش کاربران با قیمت فعلی بازار متفاوت باشد، سفارشی با قیمت و مقدار مشخص‌شده توسط معامله‌گر، در لیست سفارشات قرار می‌گیرد. این سفارش تا زمان پر شدن کامل به صورت باز باقی می‌ماند.

استفاده از سفارش استاپ لیمیت (Stop limit) در معاملات اسپات

این سفارشات جزو سفارشات شرطی محسوب می‌شوند. در این سفارشات شما باید دو قیمت تعیین کنید. یکی از قیمت‌ها با عنوان قیمت استاپ (Stop price) تنظیم می‌شود و به عنوان شرط آن معامله عمل می‌کند. بدین صورت که تا رسیدن نمودار قیمت به محدودۀ استاپ شما، سفارشتان فعال نخواهد شد و در لیست سفارشات قرار نمی‌گیرد. قیمت دیگری که باید در این سفارش تعیین نمایید، قیمت لیمیت است. بعد از رسیدن قیمت به محدودۀ استاپ شما، سفارش خرید یا فروشی بر اساس قیمت تعیین‌شدۀ شما در قیمت لیمیت، در لیست سفارشات ثبت می‌شود.

استفاده از سفارش OCO (One Cancels The Other) در معاملات اسپات

این سفارش نیز جزو سفارشات شرطی به شمار می‌رود. سفارش OCO ترکیبی از هر دو سفارش لیمیت و استاپ لیمیت است و به کاربران امکان می‌دهد که بتوانند سود و زیان خود را به طور هم‌زمان مدیریت کنند. در این نوع سفارش، فعال شدن یا لغو یکی از دو سفارش، به لغو سفارش بعدی می‌انجامد. بنابراین در سفارشات OCO تنها یکی از سفارشات فعال خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی معاملات اسپات و چگونگی استفاده از این نوع معاملات در صرافی بایننس پرداختیم. بر خلاف معاملات فیوچرز که در آن معاملات بر اساس پیش‌بینی افراد از زمان آینده و بر اساس قیمت یک دارایی در زمان آینده بدون در دست داشتن مالکیت حقیقی آن دارایی صورت می‌پذیرد، در معاملات اسپات مالکیت دارایی به صورت حقیقی و در زمان ثبت معامله در اختیار شخص خریدار قرار می‌گیرد. با توجه به رشد روزافزون استفاده از رمزارزها در دنیای امروز و با توجه به اینکه یکی از راه‌های کسب درآمد در این حوزه خرید و فروش رمزارزها است، صرافی‌های مختلف امکانات سفارش‌گذاری متنوعی را برای این نوع معاملات فراهم نموده‌اند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

درود بر تیم رمزارز نیوز
فک کنم این جمله یه مشکل فنی داشته باشه: (به اختلاف میان بالاترین قیمت فروش و پایین‌ترین قیمت خرید، اسپرد (Spread) گفته می‌شود.)
جای کلمه‌های بالاترین و پایین ترین باید عوض بشه!

سلام. از توجه شما بسیار متشکریم. اصلاح شد