زمان مطالعه: 8 دقیقه

صرافی سوشی سواپ (SushiSwap) و نکات آن

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

هدف اصلی ایجاد ارزهای دیجیتال، از بین بردن تمرکز در سیستم‌های مالی دنیا بود. صرافی‌های ارز دیجیتال تا حدودی در جلوگیری از تحقق این امر نقش داشته‌اند و این موضوع با هدف و ماهیت اصلی ارزهای دیجیتال مغایرت داشت. برای رفع این مشکل، صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) روی کار آمدند و در تلاش‌اند که تمرکز را در این حوزه به طور کامل از بین ببرند. این صرافی‌ها روش‌های جدیدی را برای تبادلات و سواپ بین افراد ارائه داده‌اند. یکی از این صرافی‌ها، صرافی غیر متمرکز سوشی سواپ (SushiSwap) است که به عنوان فورکی از صرافی غیر متمرکز یونی سواپ (Uniswap) روی کار آمد.

این صرافی در تلاش است که با ارائۀ خدمات و امکانات مختلف و متنوع به عنوان چاشنی‌های مختلف، تجربه لذت‌بخش آسایش و راحتی در تبادلات را به کاربران بچشاند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در این مقاله قصد داریم به چگونگی فرآیند و کارکرد صرافی سوشی سواپ و نکاتی که باید قبل از ثبت نام در این پلتفرم بدانید، بپردازیم.

توجه داشته باشید که بسیاری از طرح‌ها، ادعاها، ایده‌ها و امکاناتی که پلتفرم‌های جدید مطرح می‌کنند یا حتی به کاربران ارائه می‌دهند، در برخی موارد کاملاً جدید و نوآورانه هستند و ممکن است که هیچ گاه تحقق پیدا نکنند یا طبق ادعاهای تیم پروژه پیش نروند. پس برای فعالیت یا سرمایه‌گذاری در هر پلتفرمی ابتدا به اندازه نیاز تحقیق و بررسی انجام دهید.

صرافی سوشی سواپ (SushiSwap) چیست؟

صرافی سوشی سواپ یکی از پلتفرم‌های نسل جدید، در میان صرافی‌های غیر متمرکز است. در نسل جدید صرافی‌های غیر متمرکز، روش‌های نوین و جدیدی برای تبادلات یا اصطلاحاً سواپ رمزارزها ارائه شده است. این روش‌ها (سواپ کردن) نوع جدیدی از ارتباط را میان تریدرها و معامله‌گران برای انجام سواپ یا استیک توکن‌های بر بستر اتریوم یا توکن‌های ERC-20 ایجاد کرده است.

در این صرافی‌های غیر متمرکز، انجام تراکنش‌ها با هزینه و کارمزد کم و بدون نیاز به حضور شخص واسطی همچون صرافی صورت می‌گیرد. همچنین امکاناتی همچون استیک دارایی یا فارمینگ نقدینگی (Farming Liquidity) برای کاربران فراهم شده است. از طریق این روش‌ها کاربران می‌توانند در قبال تقبل مقدار کمی ریسک، به سود برسند.

چگونگی استفاده از صرافی سوشی سواپ

استفاده از پلتفرم صرافی سوشی سواپ برای کسانی که قبلاً از پلتفرم یونی سواپ استفاده کرده‌اند یا با آن آشنایی دارند کار پیچیده و دشواری نیست، اما اگر تا به حال تجربه کار و فعالیت در فضایی شبیه به یونی سواپ را ندارید، نیاز به کمی آموزش و صرف وقت برای مطالعه در این زمینه دارید.

صرافی sushiswap

برای ترید و معامله در این پلتفرم یا حتی فارمینگ نقدینگی نیاز به اتصال کیف پول اتریومی وجود دارد. بنابراین اولین نکته مهم، داشتن یک کیف پول اتریومی و سپس اتصال آن به این پلتفرم است. در حال حاضر این پلتفرم از کیف پول‌های متامسک و Walletconnection پشتیبانی می‌کند. به محض اتصال کیف پول به پلتفرم، امکان ترید و تبادل برای شما فراهم می‌شود.

توجه داشته باشید که ممکن است سایت‌های مختلفی با نام سوشی سواپ وجود داشته باشند. دقت کنید که برای انجام فعالیت‌های خود از وبسایت اصلی و رسمی این پلتفرم استفاده نمایید.

بعد از ورود به سایت، با استفاده از گزینۀ QuickSwap در قسمت سمت چپ بالای صفحه، به تبادل و سواپ رمزارز مورد نظر خود بپردازید. بعد از انتخاب این گزینه، دارایی یا ارز دیجیتالی را که قصد دارید به تبادل آن بپردازید، انتخاب کنید. رمزارز انتخابی شما باید یکی از توکن‌های بر پایه اتریوم باشد. در این پلتفرم امکان تبادل توکن‌های ERC-20 با یکدیگر و همچنین با اتریوم وجود دارد. با توجه به اینکه صرافی SushiSwap یک صرافی غیر متمرکز (DEX) است، لیست توکن‌های قابل مبادله در آن بسیار زیاد است.

اگر به دنبال این هستید که در فارمینگ نقدینگی شرکت کنید، تنها کاری که لازم است انجام شود، واریز جفت ارز مورد نظر به پلتفرم است. به عنوان مثال اگر قصد سواپ یا تبادل اتریوم/تتر را دارید باید کوین‌های ETH و USDT را به پلتفرم واریز کنید. برای هر جفت ارز یک استخر نقدینگی اختصاصی وجود دارد. برای اطلاع از جزئیات این فرآیند می‌توانید به وبسایت رسمی این پلتفرم مراجعه کنید و اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورید.

توجه داشته باشید که استفاده از این امکانات برای افراد تازه‌کار و کسانی که تجربه کافی در بازار کریپتوکارنسی ندارند مناسب نیست.

فارمینگ نقدینگی و ییلد فارمینگ در صرافی سوشی سواپ

در مقایسه با دیگر دارایی‌ها همچون دلار و طلا، ارزهای دیجیتال مشکلات بیشتری در نقدشوندگی دارند. به عنوان مثال اگر نیاز به دلار وجود داشته باشد، می‌توان به راحتی با فروش یک کالا، دارایی یا هر چیز دیگر و دریافت دلار در قبال آن، این نیاز را رفع کرد. در مقایسه با آن، طلا نقدشوندگی کمتری به نسبت دلار دارد؛ چراکه برای فروش یک شمش طلا باید در مرحلۀ اول اصالت آن تأیید شود و سپس فردی به عنوان خریدار وجود داشته باشد. با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال بسیار نوپا و جدید است و در حال حاضر شناخت و تقاضا برای آنها همچنان زیاد نیست، ممکن است در شرایطی که نیاز به فروش رمزارزهای خود داشته باشید، فرد مناسبی به عنوان خریدار پیدا نکنید.

پلتفرم‌های جدید، با ارائه روش‌ها و ایده‌های جدید سعی دارند که قدمی در مسیر رفع این نیاز و رفع مشکل نقدشوندگی ارزهای دیجیتال بردارند. صرافی سوشی سواپ نیز برای رفع این مشکل از یک روش نوآورانه استفاده کرده است.

صرافی Sushiswap

این پلتفرم با استفاده از روش‌هایی کاربران را ترغیب می‌کند که به عنوان تأمین‌کنندگان نقدینگی در این پلتفرم عمل کنند و به انتقال دارایی به استخرهای نقدینگی بپردازند. این استخرهای نقدینگی از طریق قراردادهای هوشمند ایجاد و مدیریت می‌شوند. به تأمین‌کنندگان نقدینگی، مقداری پاداش از محل کارمزد تراکنش‌ها پرداخت می‌شود و این امر افراد را به ادامه فعالیت در این پلتفرم ترغیب می‌کند.

فرآیند فارمینگ نقدینگی تا حدودی شبیه به فرآیند استیکینگ ارز دیجیتال است. تفاوتی که این دو فرآیند دارند این است که در استیکینگ، پاداش افراد مربوط به پاداش استخراج بلاک است اما در این فرآیند، پاداش‌ها بر اساس کارمزد تراکنش‌ها تعیین می‌شود و به تعداد تراکنش‌های موجود در پلتفرم وابسته است.

به فرآیندی که طی آن افراد از محل کارمزد تراکنش‌ها پاداش دریافت می‌کنند، فارمینگ نقدینگی (Liquidity Farming) یا ییلد فارمینگ گفته می‌شود.

با توجه به اینکه تمامی این امکانات و پلتفر‌م‌ها جدید هستند و هیچ گونه قطعیتی در مورد نحوۀ عملکرد و آینده آنها وجود ندارد، تنها به ورود و سرمایه‌گذاری بخشی از دارایی خود بپردازید که به آن نیاز ندارید یا در صورت از دست رفتن کل دارایی یا بخشی از آن، به شما آسیب‌های مالی و روانی زیادی وارد نمی‌شود.

امنیت در صرافی سوشی سواپ

صرافی سوشی سواپ یکی از صرافی‌های شناخته‌شده در میان صرافی‌های ارز دیجیتال است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که شناخته‌شده بودن به معنی وجود امنیت کامل نیست. به عنوان مثال Bitconnect یکی از پلتفرم‌های شناخته‌شده بود، اما کاربران زیادی به دلیل سقوط آن، سرمایه خود را از دست دادند.

اگرچه هیچ کسی نمی‌تواند بگوید که یک پلتفرم به طور قطع ایمن است یا خیر، اما در ادامه به بررسی جزئی برخی نکات می‌پردازیم.

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که چه کسی مالک پلتفرم سوشی سواپ است. بر خلاف دیگر پروژه‌های دیفای که با همکاری و مشارکت افراد یا شرکت‌های معتبر ایجاد می‌شوند، در مورد بنیان‌گذار و مالک صرافی سوشی سواپ اطلاعات دقیقی وجود ندارد و هویت این فرد یا افراد همچنان مجهول است. تنها اطلاعاتی که در مورد مؤسسین این پلتفرم وجود دارد، دو نام Chef Nomi و oxMaki است.

سوشی سواپ

علاوه براین، پلتفرم صرافی سوشی سواپ هیچ بیمه‌ای برای مواردی همچون زیان، هک یا مشکلات مربوط به قراردادهای هوشمند به کاربران خود ارائه نداده است.

نکتۀ حائز اهمیت دیگری که در مورد این پلتفرم وجود دارد، نرخ سود ارائه‌شده به کاربران است. این پلتفرم ادعا کرده است که روزانه سودی حدود 1 درصد و سالانه چیزی حدود 361 درصد به کاربران پرداخت خواهد کرد. این موضوع کاملاً عجیب و تأمل‌برانگیز است؛ چراکه بهترین و معتبرترین مراکز سرمایه‌گذاری در جهان چیزی حدود 5 درصد سود سالیانه را تضمین می‌کنند. همچنین دیگر پروژه‌های موجود در زمینه دیفای یا سیستم‌های مالی غیر متمرکز، در نهایت چیزی حدود 8 درصد سود سالیانه به کاربران خود پرداخت می‌کنند. در نتیجه با وجود چنین موارد و ادعاهایی می‌توان در مورد امنیت و چگونگی کارکرد این پلتفرم تردید کرد.

با توجه به نوآوری‌های جدید این پلتفرم و همچنین زمان کمی که از روی کار آمدن آن و توکن اختصاصی آن سوشی (Sushi) می‌گذرد و همچنین با توجه به اینکه هنوز شکایات یا نکات منفی زیادی در مورد این پلتفرم وجود ندارد، نمی‌توان در مورد امنیت یا صحت کارکرد صرافی سوشی سواپ نظر قطعی داد.

برای اطلاع از قیمت توکن سوشی (SUSHI) به این صفحه بروید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی صرافی سوشی سواپ (SushiSwap) و چگونگی فرآیند کارکرد آن پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، این صرافی می‌تواند بستر مناسبی برای کسانی باشد که قصد دارند به سرعت توکن‌های بر پایه اتریوم خود را با استفاده از صرافی‌های غیر متمرکز تبادل کنند. این صرافی از تکنولوژی استفاده‌شده در صرافی یونی سواپ استفاده کرده است و در حال حاضر از شهرت خوبی برخوردار است.

علاوه بر این، با توجه به وجود امکان استخرهای نقدینگی در این پلتفرم، امکان تبادل توکن‌های بیشتری فراهم شده است که امکان تبادل بسیاری از آنها در دیگر بازارها و پلتفرم‌ها وجود ندارد. بنابراین افراد می‌توانند در صرافی سوشی سواپ به انتقال و تبادل رمزارزهای کوچک‌تری که عرضه و تقاضای زیادی ندارند بپردازند.

با توجه به اینکه هیچ اطلاعات دقیقی در مورد مؤسس این صرافی وجود ندارد و تا کنون هیچ گونه حسابرسی و بررسی در مورد قراردادهای هوشمند آن صورت نگرفته است و همچنین با توجه به نرخ سودهای عجیبی که ادعا کرده است به کاربران می‌پردازد، باید توجه داشته باشید که اگر قصد استفاده از امکانات فارمینگ نقدینگی یا ییلد فارمینگ در این پلتفرم را دارید، کاملاً محتاطانه و با تحقیق و بررسی عمل نمایید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments