کارمزد انتقال بیت کوین چقدر است و چگونه محاسبه می‌‌شود؟

افراد تقریبا 0.5 دلار برای یک معامله 100 دلاری پرداخت می‌‌کنند که ناچیز است

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در جامعه بیت کوین، پرتکرارترین سوال چیست؟ درست حدس زدید. کارمزد انتقال بیت کوین مناسب چقدر است؟ بیشتر کاربران و تریدرهایی که با بیت کوین معامله می‌‌کنند، در صدد یافتن پاسخی برای این پرسش هستند. شاید تعجب‌‌آور باشد زیرا بیت کوین به منظور معاملات ارزان و سریع معرفی شده است، اما متاسفانه اکنون چنین نیست. کارمزد بیت کوین در چند هفته گذشته به اوج خود رسیده است و با گذشت زمان، افزایش می‌‌یابد. این اتفاق به این خاطر است که بلاک‌‌های MB1 بیت کوین تقریبا پر شده‌‌اند و عملا فضایی برای معاملات با کارمزدهای پایین وجود ندارد. بنابراین در این مقاله درباره کارمزد انتقال بیت کوین معقول اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌‌دهیم، اما قبل از آن باید بدانید که چه کسی در بازار آزاد کارمزد را تعیین می‌‌کند.

چگونه کارمزد انتقال بیت کوین تعیین می‌‌شود؟

روی بلاکچین بیت کوین، قدرت‌‌های بازار آزاد کارمزد انتقال بیت کوین را تعیین می‌‌کنند. قدرت‌‌های بازار آزاد یعنی هر کسی توانایی تعیین کارمزد تراکنش خود و ارسال معاملات را دارد. از یک جهت این امکان خوبی است ولی زمانی که فضای کمتری وجود داشته باشد، معایبی هم دارد. منظور از فضای کمتر، بلاک‌‌های بیت کوین MB1 هستند که تنها می‌‌توانند همان تراکنش‌‌ها را قبول کنند. به طور میانگین اندازه یک تراکنش بیت کوین 250-230 بایت است که به منزله گنجایش فقط 4194 تا 4559 تراکنش در بلاک MB1 است. ماینرهایی که از سوی شبکه بیت کوین به همراه کارمزد تراکنش، بلاک پاداش می‌‌گیرند، به طور طبیعی تمایل به افزایش سود دارند. ماینرها می‌‌توانند به دو طریق سود خود را زیاد کنند:

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع
  • دریافت پاداش بلاک بیشتر با یافتن بلاک‌‌های بیشتر
  • گنجاندن تراکنش‌‌ها در بلاک 1MB برای دریافت کارمزد بیشتر

از لحاظ فنی، یافتن بلاک‌‌های بیشتر، فرایندی انرژی‌‌بر‌‌ و هزینه‌‌‌‌بر است که زمان لازم دارد و در نتیجه در اولویت قرار دادن معاملاتی که کارمزد بیشتری پرداخت می‌‌کنند، توجیه پیدا می‌‌کند. بنابراین این کاربران بازار آزاد هستند که کارمزدها و فضای محدود MB1 را تعیین می‌‌کنند و فضایی در بلاک را پیدا می‌‌کنند که گران شده است. کاربران بازار آزاد که نمی‌‌توانند منتظر سپری شدن زمان لازم برای تایید تراکنش‌‌های خود باشند، کارمزد بیشتری به ازای هر بایت به تراکنش‌‌های خود ضمیمه می‌‌کنند و در نتیجه متوسط کارمزد بازار آزاد را افزایش می‌‌دهند.

وضعیت کنونی کارمزد انتقال بیت کوین چگونه است؟

اکنون بیش از 5000 تراکنش در صف انتظار در ممپول وجود دارد و هر روز مقدار آن‌‌ها در حال افزایش است (اکنون MB113.5) و بلاکچین بیت کوین در حال تایید بیش از 300 هزار تراکنش در طول یک روز است که این بالاترین میزان در طول تاریخ بیت کوین است.

bitcoin-transaction-fees-per-day

در حال حاضر، به خاطر ترافیک سنگین روی بلاکچین بیت کوین، کارمزد انتقال بیت کوین به طور افسارگسیخته‌‌ای افزایش یافته است. در زمان نگارش مقاله، طبق اطلاعات موجود در bitcoinfees.earn.com، سریع‌‌ترین و ارزان‌‌ترین کارمزد، 25 ساتوشی برای هر بایت بوده است. ساتوشی کوچک‌‌ترین واحد بیت کوین است.

bitcoin-transaction

افراد تقریبا 0.5 دلار برای یک معامله 100 دلاری پرداخت می‌‌کنند که ناچیز است.

چگونه کارمزد انتقال بیت کوین محاسبه می‌‌شود؟

چه میزان کامزد باید پرداخت شود تا یک تراکنش بیت کوین به سرانجام برسد؟ براساس bitcoinfees.earn.com این جدول پیشنهادی کارمزد است.

bitcoin-transaction-fees-earn

سمت چپ تصویر بالا دامنه کارمزد به ساتوشی در بایت قرار دارد و در سمت راست تصویر، تعداد بلاک‌‌های در صف و زمان انتظار قرار دارد. در حال حاضر، حداقل کارمزد پیشنهادی 30-21 ساتوشی در بایت است که در بلاک بعدی قرار بگیرید و زمان انتظار آن حدودا 30-10 دقیقه است. از سوی دیگر، 5% کارمزد کمتر (چیزی در حدود 18 ساتوشی در بایت) شما را در 3-1 بلاک بعدی با زمان متوسط 70-60 دقیقه قرار می‌‌دهد. پیشنهاد ما برای شما این است که اگر عجله ندارید، منتظر معامله خود بمانید. امکان پرداخت کارمزد 50-30% پایین‌‌تر نسبت به بالاترین کارمزد پیشنهادی bitcoinfees.earn.com وجود دارد که حدودا 12 ساتوشی برای هر بایت و زمان انتظار 4-3 ساعت است. به این طریق، کارمزد معامله شما، تقریبا 50% کاهش می‌‌یابد که در صورت انجام معامله بزرگ، همچنان معقول است. اگر قصد انتقال بیت کوین از یکی از والت‌‌های خود به والت دیگر را دارید و عجله‌‌ای هم ندارید، می‌‌توانید 1 ساتوشی در بایت را انتخاب کنید.

راه‌‌های کاهش کارمزد تراکنش بیت کوین چیست؟

  • از آدرس والت‌‌های سگویت یا بچ 32 استفاده کنید تا کارمزد انتقال بیت کوین تقریبا 70%-50% کاهش یابد. اکنون، والت‌‌هایی که از آدرس‌‌های سگویت استفاده می‌‌کنند، لجرنانو‌‌اس، ترزور، گرین آدرس و… هستند.
  • از وبسایت‌‌های پیشنهاد کارمزد همچون earn.com استفاده کنید تا در صورتی که عجله ندارید، نسبت به آخرین میزان کارمزد و مقدار پرداختی، مطلع شوید.
  • زمانی که بار روی بلاکچین بیت کوین کمتر از 10000 تراکنش در صف انتظار است، اقدام به معامله کنید. همواره می‌‌توانید این مقدار را با رهگیری وضعیت تراکنش‌‌های تایید نشده ممپول کنترل کنید.
  • از والت‌‌هایی استفاده کنید که امکان تعیین کارمزد مرسوم تراکنش به جای میزان کارمزد پیشنهادی را می‌‌دهند. برای اینکار می‌‌توانید از والت لجرنانواس و کوینومی استفاده کنید، زیرا هر دوی آن‌‌ها امکان تعیین کارمزد مرسوم تراکنش‌‌های بیت کوین را می‌‌دهند.

گذشته از این موارد، کارمزد‌‌های بالا قطعا تبدیل به مسئله شده است، ولی این امر بر بسیاری از توسعه‌‌دهندگان بیت کوین پوشیده نیست. به همین خاطر نیاز بی‌‌سابقه‌‌ای برای استفاده همه‌‌جانبه از آدرس‌‌های سگویت وجود دارد که مسلما باعث آسودگی خاطر است. همچنین راه‌‌حل‌‌های مقیاس‌‌گذاری خارج از چِین مثل شبکه‌‌های لایتنینگ از ژانویه 2017 تست شده است و در آینده نزدیک، جریان غالب را تصاحب می‌‌کند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
در این مقاله گفتید کارمزد انتقال ۰.۵% هست. من برای اولین بار اقدام به خرید و انتقال بیت کوین در سایت ولکس کردم و مقدار ۱۰۰ دلار بیت کوین خریدم که برای انتقال ۰.۰۰۰۶۵ بیت کوین از من کسر کرد. این مقدار تقریبا میشه ۳۵% و با پیزی که شما گفتید خیلی تفاوت داره، دلیل این موضوع چی میتونه باشه؟

سلام
کارمزد برداشت بیت کوین در شبکه چیزی حدود ۰.۰۰۰۴۵ بیت کوین هست. در مقاله هم جاهایی که عدد داده شده برای توضیح تصویر بوده و توضیح داده شده که با مقدار کارمزدهای مختلف چقدر زمان میبره تا تراکنش شما تایید بشه.