بهترین پروژه ها بر بستر آربیتروم (Arbitrum) کدامند؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

همه ما از مشکلات شبکه اتریوم مثل سرعت پایین و کارمزد گران پردازش تراکنش‌ها خبر داریم. آربیتروم یک راهکار لایه دو محسوب می‌شود که با هدف حل این چالش‌ها توسعه یافته است. آربیتروم (Arbitrum) بستری برای افزایش مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم است. رشد سریع این بستر در ماه‌های گذشته توجه سرمایه‌گذاران و فعالان کریپتوکارنسی را به خود جلب کرده است. حالا این پروژه رقیبی جدی برای پالیگان و آوالانچ محسوب می‌شود. این روزها ارز دیجیتال ARB به عنوان توکن بومی شبکه آربیتروم هم جزو رمزارزهای شناخته‌شده بازار شده است. در این مقاله قصد داریم بهترین پروژه ها بر بستر آربیتروم را به شما همراهان رمزارز نیوز معرفی کنیم. با ما بمانید.

آربیتروم چگونه کار می‌کند؟

تا امروز پروژ‌ه‌های متعددی در شبکه آربیتروم توسعه یافته‌اند. پروژه‌هایی که بعضی از آنها بسیار امیدوارکننده هستند. در واقع شبکه آربیتروم حرکتی صعودی و آهسته را آغاز کرده و روزبه‌روز جایگاهش ارتقا می‌یابد. حالا کسانی که می‌خواهند سبد سرمایه متنوعی داشته باشند، به خرید رمزارز آربیتروم به صورت جدی فکر می‌کنند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

آربیتروم با استفاده از راهکار رول‌آپ‌های اپتیمیستیک (optimistic rollup) مقیاس‌پذیری را افزایش می‌دهد. رول‌آپ‌ اپتیمیستیک یک فناوری برای فشرده‌سازی و ترکیب تراکنش‌ها است که سبب صرفه‌جویی در زمان می‌شود. بدین ترتیب به جای چند تراکنش، یک تراکنش در لایه‌ای دیگر پردازش خواهد شد و سپس نتیجه نهایی با رعایت اصول فنی و امنیتی به شبکه اتریوم بازگردانده می‌شود.

جایگاه آربیتروم در بازار رمزارزها

بهترین پروژه ها بر بستر آربیتروم

در ماه‌های گذشته آربیتروم یکی از رقبای جدی پالگیان (Polygon)، اپتیمیسم (Optimism) و متیس (Metis) بوده است. تا فوریه ۲۰۲۳ این پروژه با TVL (ارزش کل دارایی‌های بلوکه شده) ۱.۹ میلیارد دلار، در صدر لیست راهکارهای لایه دو اتریوم قرار گرفته بود. این عدد دو برابر مجموع شاخص TVL پروژه‌های پالیگان و اپتیمیسم است.

همکاری با پروژه‌ها و بسترهای زیرساختی مثل یونی سواپ (Uniswap)، سوشی (Sushi) و دودو (DODO) و همچنین سازگاری با ماشین های مجازی اتریوم (EVM) جزو مهم‌ترین مزیت‌های آربیتروم است.

آشنایی با بهترین پروژه ها بر بستر آربیتروم

در این بخش به بررسی بهترین پروژه ها بر بستر آربیتروم می‌پردازیم؛ پروژه‌هایی که ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد و پتانسیل فراوانی برای رشد دارند.

صرافی GMX

پلتفرم GMX یک صرافی غیرمتمرکز برای انجام معاملات رمزارزی است. استفاده از اهرم‌های ۵۰ برابری، پذیرش معاملات اسپات، رابط کاربری جذاب، ارائه ابزارهای معاملاتی پیشنهادشده توسط کاربران و استفاده از قابلیت‌های پیشرفته، مهم‌ترین ویژگی‌های این صرافی رمزارزی است.

بهترین پروژه ها بر بستر آربیتروم

هدف GMX ارائه تجربه‌ای جدید به کاربران و همچنین پردازش معاملات با کارمزد صفر یا بسیار اندک است. معاملات رمزارزها در این صرافی توسط چند استخر نقدینگی پردازش می‌شود. این استخرها با نماد GLP‌ شناخته می‌شوند. همچنین صرافی GMX از اوراکل‌های شبکه چین‌لینک (Chainlink) استفاده می‌کند تا داده‌های قیمتی به صورت لحظه‌ای و با دقت فراوان به‌روز شود.

پروژه GMX در سپتامبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. شاخص TVL‌ این پروژه حدود ۵۰۰ میلیون دلار است. از ژانویه ۲۰۲۰ صرافی GMX به بلاکچین آوالانچ (Avalanche) منتقل شد. رمزارز بومی این صرافی با نماد GMX لیست شده و یک توکن حاکمیتی است. حالا ارز دیجیتال GMX‌ در صرافی‌های مشهوری مثل بایننس (Binance)، کوکوین (KuCoin) و اوکی‌اکس (OKX) لیست شده و جزو ۱۰۰ رمزارز برتر بازار محسوب می‌شود.

پلتفرم رادیانت

رادیانت (Radiant) یکی دیگر از بهترین پروژه ها بر بستر آربیتروم است. پروژه رادیانت برای حل یکی از چالش‌های مهم اکوسیستم دیفای (DeFi) توسعه یافته است.

سرمایه بسیاری از کاربران در پروتکل‌ها و شبکه‌های مختلف توزیع شده است. به همین دلیل، گاهی تبادل و انجام تراکنش میان زنجیره‌ها و پلتفرم‌های مختلف، سخت، گران و زمان‌بر است. از طرفی میزان نقدینگی در بازارهای مختلف نوسان زیادی دارد و گاهی به شدت کاهش می‌یابد. نتیجه این اتفاق، شکست تجاری پروژه‌های متعدد بوده است.

بهترین پروژه ها بر بستر آربیتروم

رادیانت با استفاده از بازار مالی omnichain در تلاش برای حل این چالش است. این بازار از دارایی‌های اصلی در زنجیره‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. کاربران به کمک این پلتفرم می‌توانند دارایی‌های متنوع را در چندین زنجیره ذخیره و مدیریت کنند. تیم توسعه رادیانت بستر آربیتروم را برای راه‌اندازی پروژه خود انتخاب کرده است.

رادیانت هفتمین پروتکل بزرگ شبکه آربیتروم است و شاخص TVL‌ آن حدود ۸۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. ارزش بازار رمزارز RDNT‌ (توکن بومی رادیانت) حدود ۵۵ میلیون دلار است. نسخه Radiant 2.0 نیز امکان قرض گرفتن و وام دادن با استفاده از ارزهای دیجیتال معروفی مانند بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و دلار یو‌اس‌دی (USDC) را فراهم خواهد کرد.

پروتکل جونز DAO

پروتکل جونز دائو (Jones DAO) برای بهبود شرایط نقدینگی (liquidity) و بازدهی سپرده (yield) طراحی شده است. با استفاده از این پروتکل، سودآوری سرمایه‌گذاران افزایش پیدا خواهد کرد.

خدمات پروتکل جونز دائو برای سه دسته از کاربران و سرمایه‌گذاران مفید خواهد بود. دسته اول کاربرانی هستند که می‌خواهند سرمایه خود را برای مدت طولانی سپرده‌گذاری کنند. دسته دوم کاربرانی هستند که ترجیح می‌دهند سریع به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشند. برای این دسته از کاربران، قدرت نقدشوندگی از میزان سود دریافتی اهمیت بیشتری دارد.

بهترین پروژه ها بر بستر آربیتروم

در نهایت سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند سود بیشتری در فرآیند سپرده‌گذاری به دست آورند نیز می‌توانند از پروتکل Jones DAO استفاده کنند.

کاربران با استفاده از پلتفرم غیرانتفاعی جونز می‌توانند پروتکل‌های مختلف دیفای را مشاهده و بررسی کنند و در نهایت بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب نمایند.

در صفحه قیمت لحظه ای Arbitrum می‌توانید قیمت آربیتروم و توکن ARB و نمودار قیمت آن را مشاهده کنید.

در ماه‌های گذشته جونز دائو به چهاردهمین پروتکل بزرگ شبکه آربیتروم تبدیل شده است. ارزش TVL این پروتکل حدود ۳۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که نشان‌دهنده رشدی ۶۰۰ درصدی تا فوریه ۲۰۲۳ است.

نحوه پل زدن وجوه به آربیتروم

برای آنکه بتوانید از بهترین پروژه ها بر بستر آربیتروم استفاده کنید، ابتدا باید توکن اتریوم بخرید. کاربران برای پرداخت هزینه‌ها و کارمزدها در شبکه آربیتروم از رمزارز ETH استفاده می‌کنند. پس از خرید اتریوم باید شبکه آربیتروم را به کیف پول متامسک (MetaMask) متصل کنید. در نهایت باید از شبکه اصلی به شبکه آربیتروم پل (Bridge) بزنید. برای این کار ولت شخصی خود را از طریق وب‌سایت رسمی Arbitrum به این پلتفرم متصل کنید.

خلاصه مطلب

در فوریه سال ۲۰۲۳ برای اولین بار حجم تراکنش‌های روزانه شبکه آربیتروم از شبکه اتریوم پیشی گرفت. این اتفاق نشان می‌دهد آینده درخشانی در انتظار این راهکار قدرتمند، پویا و سریع است. به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده شاهد توسعه پروژه‌های بیشتری در این شبکه باشیم. شاید در آینده‌ای نه چندان دور، آربیتروم یکی از مهم‌ترین بسترها برای تولید و حیات پروژه‌های دیفای، NFT و دیگر برنامه‌های اقتصاد دیجیتال باشد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments