بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

اتریوم، یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های کاربردی ارز دیجیتال و بلاکچین در سطح جهان است که مورد توجه و استفاده توسعه‌دهندگان بسیاری قرار گرفته است. در حال حاضر، بیش از هزاران پروژه از این بستر برای توسعه نرم‌افزارهای غیرمتمرکز یا DApp استفاده می‌کنند. بر اساس آمار منتشرشده، تعداد پروژه‌های توسعه‌یافته روی این پلتفرم، تا اواسط سال 2020، به سه هزار پروژه‌ رسیده است. با توجه ‌به پتانسیل اتریوم برای پروژه های دیفای و افزایش احتمالی تعداد کاربران این پلتفرم، در این مطلب قصد داریم به بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم اشاره کنیم. همراه ما باشید.بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

مقیاس پذیری یکی از چالش‌های اساسی انواع ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم است. به همین دلیل با افزایش تعداد کاربران شبکه اتریوم، این پلتفرم با محدودیت‌هایی روبه‌رو شد. انجام تراکنش‌ها روی بلاکچین به زمان نیاز دارد؛ بنابراین زمانی که تعداد کاربران شبکه افزایش می‌یابد، تعداد تراکنش‌های در صف هم افزایش می‌یابد و در نهایت منجر به افزایش کارمزد گس می‌شود. این چالش‌ها، با راه‌حلی به نام لایه دوم اتریوم تا حد زیادی رفع و رجوع شد. اما بپردازیم به اینکه راه‌حل‌های لایه دوم چیست و بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم در شبکه کدام‌اند؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

مروری بر راهکارهای لایه دوم اتریوم

همان‌طور که گفته شد، شبکه اصلی اتریوم به ‌تنهایی قادر به رفع نیاز کاربران با سرعت و کارمزدی بهینه نیست. به همین دلیل، راه‌حلی به نام لایه دوم اتریوم معرفی شد. منظور از لایه دوم، لایه‌ای است که در بالای شبکه اصلی اتریوم قرار گرفته است و از طریق قراردادهای هوشمند کار می‌کند. نکته جالب توجه این است که لایه دوم عملاً با لایه اول در تعامل و ارتباط است؛ با این تفاوت که به اصول و زیرساخت‌های این لایه، متکی نیستند.

اهمیت استفاده از لایه دوم اتریوم چیست؟

هم‌زمان با افزایش محبوبیت و البته کاربرد اتریوم، شاهد افزایش تعداد کاربران این شبکه خواهیم بود. هرچه تعداد کاربران فعال درون شبکه بیشتر باشد، ترافیک شبکه هم بیشتر می‌شود. با توجه ‌به اینکه در حال حاضر ظرفیت شبکه محدود است، هزینه استفاده از خدمات شبکه افزایش می‌یابد؛ چراکه با افزایش تعداد تراکنش‌ها در شبکه، رقابت برای انجام هرچه سریع‌تر آنها بیشتر می‌شود که در نهایت منجر به افزایش کارمزد تراکنش‌های اتریوم خواهد شد.بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

از این ‌رو، راه‌حل‌های لایه دوم نقش حیاتی در پرداختن به مسائل مربوط به بهبود عملکرد شبکه ایفا می‌کنند. گرچه تاکنون روش‌های مختلفی برای بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم ارائه شده است، اما تا به امروز بسیاری از آنها در مرحله تحقیق و آزمایش باقی‌ مانده‌اند و به اجرا نرسیده‌اند. با این ‌حال رویکرد لایه دوم منجر به بهبود مقیاس‌پذیری و سرعت انجام تراکنش‌ها شده است.

معرفی بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

از زمان معرفی این راه‌حل، پروژه‌های متعددی برای رفع چندین مشکل مختلف، به وجود آمده‌اند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین و بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم اشاره می‌کنیم:

پالی گان (Polygon)

Polygon یک پلتفرم در حال ظهور است که برای توسعه و اتصال شبکه‌های بلاکچین مبتنی بر اتریوم طراحی شده است. این پلتفرم باعث بهبود انعطاف‌پذیری و امنیت اتریوم می‌شود.

آربیتروم (Arbitrum)

Arbitrum یکی دیگر از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم است که برای همکاری نزدیک با اتریوم طراحی شده است. امکانات و ویژگی‌های این پروژه به توسعه‌دهندگان Solidity کمک می‌کند که قراردادهای هوشمند خود را به‌ صورت متقابل کامپایل کنند. سه مؤلفه اصلی Arbitrum شامل یک کامپایلر، EthBridge و اعتباردهنده است. این پروژه توکن بومی و مخصوص به خود را ندارد و به نظر نمی‌رسد که قصدی برای راه‌اندازی آن داشته باشد. یکی دیگر از نکات برجسته Arbitrum که می‌توان به آن اشاره کرد این است که از تجمیع زنجیره جانبی تراکنش‌ها یا فناوری rollup هم پشتیبانی می‌کند.بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

Optimism

Optimism نیز از معروف‌ترین و بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم است که برای کاهش هزینه و بهبود سرعت انجام تراکنش‌ها، پیشنهاداتی ارائه کرده است. توسعه‌دهندگان با استفاده از این پروژه می‌توانند قراردادهای هوشمند Solidity را با برخی محدودیت‌ها ایجاد کنند. یکی از نکات برجسته Optimism، همکاری مستقیم با Synthetix است. این پلتفرم شرایط استیکینگ را با استفاده از توکن بومی SNX برای کاربران فراهم کرده است.

Immutable-X

Immutable-X اولین راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم برای توکن های NFT در اتریوم است. کارمزد گس صفر، تأیید فوری تراکنش‌ها، مقیاس‌پذیری بی‌عیب‌ و نقص از جمله ویژگی‌های این پروژه است.

X-Dai

X-Dai یک زنجیره جانبی مبتنی بر اتریوم است و امکان پردازش تراکنش‌ها با کارمزدهای کمتر و سرعت بالاتر را برای کاربران فراهم کرده است. این پلتفرم از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند تا به کاربران کمک کند توکن‌های xDAI را به‌ عنوان سهام در شبکه‌ها قرار دهند.

جذاب‌ترین بخش در مورد xDAI این است که یک استیبل کوین است. این پروژه به لطف ادغام و شراکت با سایر پلتفرم‌ها، در حال رشد و توسعه است.

سخن پایانی

راه‌حل‌های لایه دوم اتریوم، رویکردهای پیشنهادی برای بهینه‌ کردن روند انجام تراکنش‌ها، هم‌زمان با افزایش ترافیک شبکه هستند. مقیاس پذیری یکی از چالش‌های همیشگی ارزهای دیجیتال است که تاکنون روش‌های متعددی برای رفع آن پیشنهاد شده است. در این مطلب به تعدادی از بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم اشاره کردیم. پروژه‌هایی که هر یک برای بهبود مقیاس پذیری و کاهش هزینه‌های گس ایجاد شده‌اند و در حال توسعه هستند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

واقعا چی بر سر رمز ارزها و بازار دیجیتال میاد

۴دی ۱۴۰۰ این مطلب کار شده اما اسمی از dydx نگفتید واقعا در حد نام بردن نبود ؟