استیبل کوین چیست؟

زمان مطالعه: 12 دقیقه

استیبل کوین‌ ها نوع جدیدی از رمزارز هستند که ارزش آن‌ها غالبا به دارایی دیگری وابسته و گره خورده است.

این کوین‌ها می‌توانند به ارزهای فیات دیگر مثل دلار آمریکا، رمزارزهای دیگر، فلزات گران‌بها و یا ترکیبی از این سه گره بخورند. در حال حاضر محبوب‌ترین گزینه در بازار، گره خوردن به ارز فیاتِ دلار است. به این معنی که هر واحد از یک استیبل کوین معادل یک دلار آمریکا است.

استیبل کوین‌ها برای مقابله با نوسانات ذاتیِ قیمت رمزارزها ساخته شده‌اند. آن‌ها به طور معمول وثیقه می‌شوند. یعنی تمام استیبل کوین‌های در گردش، توسط دارایی‌های ذخیره‌شده‌ای پشتیبانی می‌شوند. به بیان ساده‌تر، اگر 500.000 هزار کوین گره خورده به دلار در گردش باشد، باید حداقل 500.000 دلار در بانک موجود باشد. با وجود ضررها و سودهای ناگهانی و آزاردهندۀ بیت کوین، حامیان استیبل کوین‌ها معتقدند این کوین‌ها می‌توانند با عملی‌تر کردن استفاده از رمزارزها در خرید کالا و خدمات، شک و تردیدهای مربوط به نرخ تبدیل را از بین ببرند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

معروف‌ترین استیبل کوین‌ها شامل تتر (USDT)، ترو یو اس دی (TUSD)، جمینی دلار (GUSD) و کوین مشترک شرکت سیرکل و کوین بیس (USDC) می‌باشد. تقاضا برای چنین کوین‌هایی در حال افزایش است. در ماه دسامبر، سایت کوین تلگراف ادعا کرد چهار استیبل کوین اصلی تنها در عرض 3 ماه به 5 میلیارد دلار تراکنش درون بلاک چین دست پیدا کردند. و این رقم در ماه نوامبر 1032 درصد نسبت به دو ماه قبل بیشتر بوده است.

طرز کار استیبل کوین‌ها چگونه است؟

همان‌طور که از نامشان پیداست، استیبل کوین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در طول زمان قیمت یا ارزش ثابتی داشته باشند.

برای به‌دست آوردن این مهم – یعنی جمع کردن بین ثبات قیمتیِ ارزهای فیات و مزیت‌های غیر متمرکز بودن ارزهای مجازی – سه راه مختلف وجود دارد. بدون استیبل کوین‌ها، وام گرفتن با وثیقۀ رمزارز بسیار پرریسک خواهد بود. چرا که ممکن است دارایی‌هایی که برای تضمین قرض شما استفاده شده‌اند در مدت زمان کوتاهی بی‌ارزش شوند. همچنین تصور کنید که حقوق‌تان را با رمزارز دریافت می‌کنید و قیمت آن‌ها به طور ناگهانی کاهش یابد. در واقعیت مثل این می‌ماند که به یکباره بفهمید قیمت شیر از 1 دلار به 3 دلار افزایش پیدا کرده است. این بدین معنی است که قدرت خرید شما کمتر شده است. در ادامه سه نوع استیبل کوین بررسی می‌شوند:

نوع اول، استیبل کوین وثیقه‌گذاری‌شده با ارز فیات است. یعنی به ازای هر استیبل کوینی که انتشار می‌یابد، 1 دلار به طور کاملا امن توسط یک حافظ مثل بانک‌ها نگهداری می‌شود. این بدین معنی است که از لحاظ تئوری، باید قادر باشید به راحتی و بدون هزینۀ زیادی این دو را به یکدیگر تبدیل کنید. در دیگر موارد، کالاها به عنوان راهی برای وثیقه‌گذاری رمزارزها استفاده می‌شوند. در این راستا دولت ونزوئلا از برنامه‌ای برای راه‌اندازی «پترو» پرده برداشت. پترو رمزارزی است که ارزش آن به یک بشکۀ نفت گره خورده است. اما افسوس که راه‌اندازی پترو با تاخیر انجام شد و با موفقیت نسبی روبه رو شد.

نوع دوم، استیبل کوین‌هایی هستند که با دیگر رمزارزها وثیقه‌گذاری شده‌اند. ممکن است این سوال را مطرح کنید که در این صورت نوسانات قیمت همچنان باقی است؟ جواب این است که تا حدی بله؛ اما ارائه دهندگان در تلاش‌اند این موضوع را با «دریافت وثیقه بیش از تعهد» حل کنند. یعنی به ازای هر 1 دلار رمزارز، 2 دلار رمزارز وثیقه‌گذاری می‌شود. این کار می‌تواند عدم‌تمرکز را زنده نگه‌دارد. چرا که رمزارزهای ذخیره‌شده تاثیرات هر گونه تورم را به خود جذب می‌کنند و تورم را بی تاثیر می‌کنند. اما نکته منفی آن این است که سرمایۀ بسیار زیادی برای راه اندازی چنین چیزی نیاز است.

نوع سوم، استیبل کوین‌های بدون وثیقه هستند که ایدۀ داشتن ذخایر را به کلی کنار گذاشته است. این نوع دارایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نقشی که قراردادهای هوشمند ایفا می‌کنند تفاوت چندانی با بانک‌های ذخیره ندارد. آنها عرضه و تقاضا را رصد می‌کنند و زمانی که قیمت‌ها بسیار پایین است کوین‌ها را می‌خرند و وقتی قیمت‌ها دوباره بالا رفت، آن‌ها را عرضه می‌کنند. و هدف نهایی آن‌ها این است که قیمت‌ها را طوری نگه دارند که انگار به یک دارایی مثلا دلار آمریکا گره خورده است.

فارغ از اینکه از چه شیوه‌ای استفاده شود، لازم به ذکر است که ثبات قیمتی، بیش از این که یک خصیصه لاینفک برای استیبل کوین‌ها باشد، یک هدف است.

استیبل کوین

علت محبوبیت استیبل کوین‌ها چیست؟

علت این است که عدم قطعیت را برای مشتریان از بین می‌برند. به ویژه در خصوص تبدیل.

استیبل کوین‌ها نوعی ارز قابل پیش‌بینی ارائه می‌دهند که بسیاری از کشورها در تلاش‌اند با ارز ملی خود به این مهم دست یابند. از این رو است که ونزوئلا در حالی که با ابر تورم و بی‌ثباتی سیاسی مقابله می‌کند، تصمیم گرفته است رمزارز خودش را راه اندازی کند.

استیبل کوین‌ها در مواقعی که موج‌های دنیای رمزارزها به تلاطم بی‌افتد، مکانی امن برای ذخیرۀ داراییِ صاحبان خود فراهم می‌کنند. مشتریان هرگاه که نگران آیندۀ بازار شدند، می‌توانند رمزارزهای گره نخوردۀ خود را به استیبل کوین تبدیل کنند، و با این کار نیازی به رجوع به ارزهای فیات نخواهند داشت. این نوع تبدیل، از تبدیل بین رمزارز و ارزهای فیات ارزان‌تر خواهد بود، زیرا دیگر کارمزد بانک‌ها و ارائه‌دهندگان سیستم‌های پرداخت در کار نیست.

در آغاز ماه آوریل، تتر به بیشترین تراکنش‌های روزانۀ تاریخ خود دست پیدا کرد. طبق آمارهای کوین مارکت کپ، با توجه به حجم معاملات گزارش شدۀ تتر که 9.4 میلیارد دلار است و مقایسۀ آن با بیت کوین که 10.2 میلیارد دلار است، به نتیجه می‌رسیم که این استیبل کوین در حال رسیدن به بیت کوین است.

بخشی از محبوبیت‌های روزافزون استیبل کوین‌ها به این خاطر است که صرافی‌های ارزهای دیجیتال، که اصلی‌ترین نقطۀ دسترسی برای بسیاری از کاربران است، شروع به افزایش آگاهی کاربران در این زمینه کرده‌اند. به تازگی گزارش شده است که OKEx، ششمین صرافی بزرگ دنیا در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی استیبل کوین خودش است. و بایننس، بزرگ‌ترین صرافی دنیا، به صورت تهاجمی، معاملات جفت ارزهای عرضه شده را افزایش داده است. این صرافی در ماه نوامبر، نام تجاری «بازار تتر» را به «بازار استیبل کوین‌ها» تغییر داد و اعلام کرد که طیف وسیع‌تری از استیبل کوین‌ها را لیست خواهد کرد. بایننس در توضیح این کار، در یکی از پست‌های ژانویۀ خود نوشت: «در چند ماه گذشته، فضای استیبل کوین‌ها به سرعت افزایش یافته است».

آیا بحث و جنجالی دربارۀ استیبل کوین‌ها مطرح است؟

بله؛ و این بخاطر ظهور مسائلی مربوط به شفافیت آن‌ها است.

تتر یکی از مشهورترین استیبل کوین‌هایی است که در چند سال گذشته جنجال‌هایی را به وجود آورده است. محققان در یکی از مطالعات دانشگاهی ادعا کرده‌اند که این کوین در افزایش قیمتی که در سال 2017 به وجود آمد، به منظور «دستکاری قیمت رمزارزها» استفاده می‌شده است، تا جایی که حتی مدعی شده‌اند نیمی از قیمت بیت کوین در دسامبر همان سال منتصب به استیبل کوین‌ها است.

همچنین پرسش‌هایی در این زمینه مطرح است که آیا تتر به اندازۀ کافی دلار برای وثیقه کردن تمام استیبل کوین‌هایش ذخیره کرده است یا خیر. با این حال، یک حسابرسیِ غیررسمی در ژوئن 2018 تایید کرد که ذخایر آن کامل است. البته مجددا در مارس 2019 وقتی که تتر ادعای پشتیبانی شدن تمام استیبل کوین‌هایش توسط دلار آمریکا را تضعیف کرد، زنگ خطری برای مشتاقان حوزه رمزارز به صدا در آمد.

دیگر مدافعان استیبل کوین‌ها – همچون Jeremy Allaire از شرکت سیرکل، که USDC را در پاییز 2018 راه‌اندازی کرد، خواستار یک «استاندارد باز» شده‌اند به طوری که بسیاری از شرکت‌ها بتوانند آن را پیاده‌سازی کنند. وی افزود: سطوح بالاترِ خودگردانی، آرامش خاطر بیشتری به کاربران خواهد داد و به دیجیتالی کردن اقتصاد جهانی کمک خواهد کرد و منجر به یک اکوسیستم پیوسته برای صنعت رمزارز خواهد شد که جایگزین بهتری برای ارز فیات است. 

دیگر منتقدان بر این باورند که وجود استیبل کوین‌ها این پتانسیل را دارد که رمزارزهای عادی را که سال‌ها در تلاش برای توسعه اقتصاد و ارزش خود هستند را تخریب کند. و اگرچه هدف آن‌ها این است که پناهگاه امنی برای مشتریان رمزارزها باشند، اما حقیقت این است که استیبل کوین‌های گره‌خورده، سود اقتصادی به دنبال نخواهند داشت و برخی از آن‌ها نزولی بزرگ تلقی خواهد شد.

چه اشخاص دیگری استیبل کوین منتشر می‌کنند؟

هر کسی از بانک‌ها گرفته تا شبکه‌های اجتماعی دست به کار شده است.

علی‌رغم اینکه مدیرعامل بانک JPMorgan Chase بیت کوین را «کلاه‌برداری» خوانده است، اما اخیرا بانک ایالت متحده از برنامه‌ای برای راه اندازی استیبل کوین‌ها جهت سرعت بخشیدن به زمان تسویه در تراکنش‌های بین‌المللی پرده برداشت.

گرچه برخی از مفسرانِ رمزارزها اقدام این غول مالی را نشانۀ تایید پتانسیل استیبل کوین‌ها دانسته‎اند، اما دیگران من جمله مدیرعامل ریپل به جی پی کوین (JPM Coin) به خاطر عدم امکان همکاری هجوم آورده‌اند، و این بدین معنی است که احتمال اینکه بانک‌های دیگر این فناوری را بپذیرند پایین است. Anthony Pompliano بنیانگذار شرکت سرمایۀ دیجیتال مورگان کریک (Morgan Creek Digital Capital) یک قدم جلوتر رفته و از طریق پادکست صوتی خود اعلام کرد:

ما باید تمام قوای خود را به کار گیریم تا از موفقیت JPMorgan Chase جلوگیری کنیم. چون اعتماد به آن‌ها همچون اعتماد به بانک وال استریت است که پیش از این به جنایت متهم شده بود.

در جای دیگر، شرکت IBM با همکاری Stellar (منتشر کننده XLM) با هدف ایجاد شبکۀ پرداخت فرامرزی، فناوری متکی بر بلاک چین خود موسوم به World Wire را راه‌اندازی کرده است که از طریق آن، بانک‌های جهانی می‌توانند استیبل کوین‌های خود را با پشتوانۀ ارزهای فیات ایجاد کنند. طبق گزارشات، موسساتی از برزیل، کره جنوبی و فیلیپین علاقه خود را به آن ابراز کرده‌اند.

نمی‌توان بدون اشاره به فیسبوک موضوع را به خاتمه داد. طبق گزارشات، فیسبوک هزاران مهندس را استخدام کرده است تا استیبل کوین گره خورده به ارز فیاتی را ارتقا دهند که کاربران بتوانند جهت پرداخت به دوستان و خانواده‌هایشان در سراسر جهان به آن اعتماد کنند. این امر می‌تواند به شبکه‌های اجتماعی کمک کند با قادر ساختن کارگران خارجی به انتقال پول با کارمزد کمتر، صنعت انتقال را دچار شوک کند. «فیسبوک کوین» می‌تواند برای شرکت‌های درگیر ماجرا نعمتی باشد، چرا که تلاش می‌کند رسوایی‌های حریم خصوصی را از بین ببرد و منبع درآمدی امن به غیر از تبلیغات پیدا کند. با توجه به CNBC، یک تحلیل‌گر معتقد است اگر این برنامه‌ها کنار گذاشته شود، این استیبل کوین می‌تواند تا سال 2021 نوزده میلیارد دلار درآمدزایی بیشتر داشته باشد.

آیا استیبل کوین‌ها می‌توانند به عدم تمرکز حقیقی دست پیدا کند؟

برخی ارائه دهندگان بر این باورند که به یک سازش و مصالحه رسیده‌اند.

برخی مدافعان استیبل کوین‌ها نگران این موضوع هستند که گره خوردن مستقیم یک رمزارز به دلار آمریکا به معنی این است که این کوین به ناچار با سیستم بانکی ایالت متحده در ارتباط است. این به معنای تکیه بر یک زیرساخت متمرکز است. و این دقیقا همان چیزی است که ساتوشی ناکاموتو وقتی یک دهه پیش تفکر خود را منتشر کرد، قصد اجتناب از آن را داشت.

شرکت Equilibrium با اطمینان از اینکه استیبل کوین آن‌ها یعنی EOSDT بیش از 170 درصد وثیقه‌گذاری شده، این مشکل را حل کرده است. این امر با تضمین اینکه هر واحد EOSDT معادل 1 دلار آمریکا است، بدست می‌آید. چهارچوب این شرکت از این قرار است: «اولین استیبل کوین غیرمتمرکز تحت حمایت وثیقه و ساخته شده بر روی بلاک چینِ EOS»، و به نگرانی‌های پیرامون امنیت و مقیاس پذیری می‌پردازد.

در حال حاضر، تنها EOS می‌تواند به عنوان وثیقه استفاده شود، اما این پلتفرم امیدوار است که به یک راه‌حل بین زنجیره‌ای تبدیل شود و به تدریج تعدادی از رمزارزهای چندگانه را به عنوان وثیقه بپذیرد.

با راه‌اندازی همیشگی استیبل کوین‌ها و افزایش روزانه حجم معاملات آن‌ها، این بخش از صنعت رمزنگاری در سال‌های آتی می‌تواند رشد بیشتری داشته باشد. بی‌تردید، در طول زمان موارد استفادۀ جدیدی پدیدار می‌آیند که همین امر می‌تواند مشتریانی که تا کنون نسبت به استفاده از ارزهای مجازی بی‌میل بوده‌اند را ترغیب کند.

کاربرد ارز دیجیتال با ثبات (استیبل کوین)

استیبل کوین

با توجه به تعریف استیبل کوین‌ها یا همان ارز‌های با ثبات می‌توان نتیجه گرفت که کاربرد استیبل کوین‌‌ها بیشتر از آن چیزی است که در نگاه اول به آن پی می‌بریم. در ادامه با برخی از این کاربرد‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

سرمایه‌گذاری

یکی از دلایل محبوبیت این ارز‌ها امکان سرمایه‌گذاری بر روی طلا و دیگر اقلام با استفاده از آنهاست. سرمایه گذاری در رمزارزها با استیبل کوین این اجازه را به شما می‌دهد تا بدون نگرانی از دزدیده شدن یا آسیب به دلار‌های فیزیکی خود بر روی طلا یا هر مورد دیگر سرمایه‌گذاری کنید.

پرداخت هوشمند

یکی از ویژگی‌های استیبل کوین‌ها امکان تعریف قرارداد‌های از پیش تعریف شده بر اساس آن است. به عنوان مثال تصور کنید که یک کارفرما بتواند به صورت هماهنگ و بدون مشغله فکری هزینه بیمه تمامی کارمندان و کارگران مجموعه خود را بپردازد. این یکی از کوچکترین مزایای ارز‌های دیجیتال با ثبات است.

انجام معاملات روزمره

استفاده از این ارز‌ها برای خرید کالا و دریافت خدمات نیز امکان‌پذیر است. هر آنچه که بتوان با ارز‌های فیات خرید با استیبل کوین‌ها نیز می‌توان آن را خرید. البته به شرطی که فروشنده از این ارز‌ها استقبال و از آنها استفاده کند.

افزایش سرعت انتقال‌های مالی

استیبل کوین‌ها نیز مانند رمزارز‌ها این قابلیت را دارند که در کسری از ثانیه و به میزان نامحدود و فرای محدودیت‌های جغرافیایی جا به‌ جا شوند.

استیبل کوین‌‌ها می‌توانند نجات بخش اقتصاد جهانی و به صورت خاص اقتصاد ایران باشند. ارز‌های دیجیتال با ثبات را می‌توان در بایننس یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال به دیگر ارز‌های دیجیتالی و رمزارزی مانند بیت کوین تبدیل کرد.

معایب استیبل کوین‌ها چیست؟

مانند هر پدیده دیگری استیبل کوین‌ها نیز معایبی دارند که آنها را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

  • سود کم: با توجه به نوسانات کم قیمتی در بازار استیبل کوین‌ها، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا سرمایه خود را در رمزارز‌ها و یا ارز‌های دیجیتال دیگر نگه دارند.
  • متمرکز است
  • نیاز به آموزش: از آنجا که پدیده استیبل کوین‌‌ها پدیده‌ای به مراتب نوظهور‌تر نسبت به بیت کوین است، افرادی که به دنبال استفاده از این ارز‌ها هستند باید حتما تحت آموزش قرار بگیرند تا بتوانند به بهترین شکل از این پدیده شگرف استفاده کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با استیبل کوین یا همان ارز دیجیتال با ثبات آشنا شدیم. پرچم دار استیبل کوین‌ها در بازار فعلی تتر است که در زمان نگارش مقاله بیشترین حجم معاملات روزانه را در بازار ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داده است. از آنجا که قیمت تتر و سایر استیبل کوین‌ها تقریبا ثابت است، کاربرد فراوانی در نقل و انتقالات مالی دنیا که نیاز به ثبات قیمت در کوتاه مدت دارند و همچنین ورود به دنیای ترید رمزارزها پیدا کرده‌اند. بنظر می‌رسد که استیبل کوین‌ها جایگاه خود را بدست آورده‌اند و تتر به عنوان مهمترین و برترین عضو این خانواده کاربرد گسترده‌ای در این بازار پیدا کرده است. شاید دیری نپاید که تتر و برخی استیبل کوین‌ها جایگزین فراگیر سیستم‌های پرداخت الکترونیکی مانند پی پال و حتی پرداخت‌های اعتباری شود. پس از استفاده از آنها غافل نباشید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments