استیکینگ در شبکه کاردانو چگونه است؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

این روزها اخبار زیادی از کاردانو و ارز محبوب آن، ADA شنیده می‌شود. کاردانو در حال رفتن به سمت شبکۀ آزمایشی شلی (Shelly) است. این بهبود شبکه‌ای برای نخستین بار استیکینگ (Staking) را از طریق مکانیسم اجماع جنسیس اوروبوروس (Genesis Oroborous) معرفی خواهد کرد. گروه کاردانو به شدت به دنبال این ارتقا بوده و هم‌اکنون فقط باید منتظر نتیجه آن باشیم. در این مقاله به دنبال شناخت تفاوت‌های سیستم استیکینگ کاردانو با استیکینگ اتریوم و دیگر سیستم‌های استیکینگ خواهیم بود.

استیکینگ چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

استیکینگ فرآیندی است که در آن فرد در ازای خرید و نگهداری مقدار معینی از یک ارز خاص، پاداش دریافت می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت استیکینگ به معنی سهامداری در یک ارز دیجیتال است.

نکات مهم برای استیکینگ در شبکه کاردانو

استیکینگ کاردانو

استیکینگ کاردانو به صورت جامع، شبیه استیکینگ در شبکه‌های دیگر است. اگر شما روی شبکه کاردانو، ADA هولد کنید و تصمیم به استیک کردن آن گرفته باشید، به دلیل سرمایه‌گذاری‌ای که انجام داده‌اید، مبلغی به عنوان سود دریافت خواهید کرد. این کار به شبکه نیز می‌تواند کمک‌کند؛ زیرا در استیکینگ فرآیندی به وجود می‌آید که در آن تأییدکننده‌ها برای ایجاد یک بلاک جدید انتخاب می‌شوند. اگر تمایل ندارید که تراکنش‌ها را تأیید کنید، می‌توانید توکن‌های موجود خود را به یک استخر استیکینگ انتقال بدهید. این فرآیند به سادگی قابل انجام است.

استیکینگ کاردانو به صورت انفرادی نیست و دقیقاً بر خلاف اتریوم است. بنابراین کاربران یا باید استخر استخراج خود را راه‌اندازی کنند یا باید به استخر دیگری که از قبل وجود دارد، اضافه شوند. با این کار مطمئن خواهید شد که شبکه‌ تأییدکنندۀ کاردانو وسیع می‌ماند.

دلیل اهمیت استیکینگ کاردانو چیست؟

همه‌ کاربرانی که ADA دارند، علاقه‌ای به تأسیس یک استخر استیک ندارند. بعضی از کاربران قصد دارند بدون تأسیس یک استخر جدید، از فعالیت استخرهای استیک حمایت کنند. بنابراین دلیل اهمیت داشتن استیکینگ نیز همین عامل است.

اهدای توکن‌های ADA کاربران روزمره به استخرهای خاص استیک، می‌تواند موجب گسترش یک استخر استیک شود و به گرداننده‌های استخر استیک فرصت خوبی برای پررونق کردن استخرهای استیک خود بدهد. البته بهتر است بدانید که گرداننده‌های استخرهای استیک نیز به دلیل تلاشی که انجام می‌دهند، توکن ADA جایزه می‌گیرند. اگر این جوایز و پاداش‌ها برای گردانندگان استخر استیک وجود نداشته باشد، آنها به درستی کار نمی‌کنند و بلاک چین کاردانو نمی‌تواند شبکه را به خوبی ایمن نگه دارد. کاربرانی که توکن‌های ADA خود را در این استخرها استیک می‌کنند نیز پاداشی در قالب ADA می‌گیرند. پس یعنی کاربران نیز با استیک کردن، پاداش دریافت می‌کنند و توکن‌های ADA، به عنوان جایزه به آنها داده می‌شود.

برای استیکینگ در شبکه کاردانو چه چیزهایی لازم است؟

  1. زمانی که به یک استخر استیک می‌پیوندید، دیگر احتیاجی به ارتباط با اینترنت نخواهید داشت. همچنین لازم نیست هر روز استیک خود را بررسی و نظارت کنید.

اما گر شما قصد تأسیس یک استخر استیک را دارید، باید به صورت پیوسته به اینترنت دسترسی داشته باشید و همچنین مهارت‌های تکنیکال متعدد را نیز فرا گرفته باشید.

  1. در هر صورت شما به یک رایانۀ قوی نیاز نخواهید داشت و مانند ماینینگ به قدرت سیستم احتیاجی نیست.
  2. استیکینگ کاردانو نیازمند حداقل مقدار دارایی نیست. یعنی اگر شما به یک استخر بپیوندید، هیچ‌گونه حداقل محدودۀ استیکی وجود ندارد. همچنین اگر شما قصد تأسیس یک استخر را دارید، نیازی به داشتن توکن ADA ندارید و بدون داشتن حتی یک توکن ADA می‌توانید سرویس‌های فنی استخر خود را تشکیل دهید.

البته در نظر داشته باشید که مشخص نیست استیکینگ کاردانو چه مقدار سود دارد. تعدادی از پیش‌بینی‌ها حکایت از سود 1 الی 5 درصدی سالانۀ استیکینگ کاردانو دارند. اما همان‌طور که گفته شد، سودآوری استیکینگ در شبکۀ کاردانو مشخص نیست و این ارقام صرفاً حدس و گمان هستند.

استیکینگ در شبکه کاردانو اجباری نیست. اگر شما علاقه‌ای برای شرکت در استیکینگ ندارید، نیازی نیست که کار خاصی انجام دهید. در این صورت توکن‌های ADA خود را همانند گذشته در کیف پول خود ذخیره و نگهداری می‌کنید.

از طرف دیگر، ممکن است شما بخواهید در استیکینگ کاردانو شرکت کنید.

برای شرکت در استیکینگ کاردانو، باید توکن‌های ADA را از کیف پول خود به کیف پول Yoroi یا Daedalus انتقال دهید. این انتقال حتماً باید قبل از تاریخ رسمی‌ای که اعلام شده است، انجام پذیرد.

 درصد سود استیکینگ

همان‌طور که گفته شد، توسعه‌دهندگان استیکینگ کاردانو درصد مشخصی برای سود آن اعلام نکرده‌اند.

سودآوردی استیکینگ در شبکه کاردانو همچنان قطعی نیست و تمام اعداد و ارقامی که برای آن بیان می‌شود صرفاً یک حدس و گمان بوده و هیچ‌گونه قطعیتی ندارند.

در ادامۀ مقاله به چند سؤال در رابطه با استیکینگ کاردانو پاسخ می‌دهیم

آیا استیکینگ کاردانو نیاز به یک کیف پول جدید دارد؟

اگر بخواهید با کیف پول Daedalus اقدام به استیکینگ کنید، با مراجعه به وبسایت Daedalus wallet، احتمالاً باید یک کلید ۱۵ حرفی جدید بسازید که با کیف پول پاداش شما هم مطابقت خواهد داشت.

در Yoroi، شما از همان کلید ۱۵ حرفی گذشته استفاده می‌کنید ولی تمام آدرس‌ها با یکدیگر فرق می‌کنند و شما باید یک تراکنش ایجاد کنید تا دارایی‌های خود را از آدرس‌های قدیمی به آدرس‌های جدید Shelly انتقال دهید.

اولویت استیکینگ ADA چگونه تعیین می‌شود؟

برای این کار یک فرمول خاص وجود دارد اما متأسفانه برای شبکه تستی، کارایی ندارد؛ زیرا بعضی از کدها همچنان کامل نیستند. به جای آن یک الگوریتم متفاوت استفاده خواهد شد که هنوز به صورت عمومی معرفی نشده است. به احتمال زیاد این الگوریتم زمانی که شبکه تستی اجرایی شود، معرفی گردد.

آیا می‌توانیم ADA خود را فقط در Yoroi نگهداری کنیم؟

جواب این سؤال بله است. ADA در تمام نسخه‌های Yoroi در اسنپ شات، معتبر است. اکستنشن browser Yoroi قبل از نسخۀ موبایل از شلی ساپورت می‌کرد. اما کلید مربوط به اکستنشن مرورگر و نسخه موبایل فرقی ندارند.

تاریخ‌های رسمی اعلامی برای استیکینگ در شبکه کاردانو

شبکۀ تستی اسنپ شات بالانس استیکینگ کاردانو در تاریخ 29 نوامبر تأسیس شد و هم‌اکنون می‌توانید روی این شبکۀ تستی به استیک بپردازید و ADA بگیرید.

به گزارش وبسایت رسمی Shelly، شبکه اصلی استیکینگ کاردانو در سه ماهه دوم سال 2020 اجرا خواهد شد.

آموزش استیکینگ در شبکه کاردانو

در این بخش به آموزش استیک کردن توکن ADA از طریق اکستنشن کیف پول Yoroi در مرورگر کروم (Chrome) می‌پردازیم. به یاد داشته باشید همه این مراحل در نسخۀ تلفن همراه کیف پول Yoroi نیز قابل اجرا است.

مرحله اول؛ نصب اکستنشن

برای نصب اکستنشن جدید کیف پول Yoroi روی مرورگر کروم، باید به بخش فروشگاه (Web Store) کروم بروید و عبارت Yoroi Shelly Testnet را سرچ کنید. مراقب باشید که اکستنشن فِیک یا دستکاری شده را استفاده و نصب نکنید. پس از یافتن اکستنشن معتبر، گزینه Add to Chrome را بزنید و در آخر گزینه Add to extension را انتخاب کنید. پس از انجام این کارها یک آیکون (نماد) جدید در بالای صفحه نمایان می‌شود. زمانی که شبکه تستی Shelly به طور کامل نمایان شود، این اکستنشن به طور خودکار به‌روزرسانی خواهد شد.

مرحله دوم؛ بررسی اکستنشن

روی آیکون Yoroi Shelly Testnet کلیک کنید. پس از مشخص کردن زبان و موافقت‌نامۀ شرایط استفاده و محرمانگی، صفحه‌ای را خواهید دید که در آن قسمت Restore Wallet را مشاهده می‌کنید. سپس روی گزینه Restore Wallet بزنید. اولین هدف اسنپ شات، کمک کردن به کاربران است تا اطمینان حاصل کنند بالانس حساب آنها از شبکه اصلی به شبکه تستی، به درستی کپی شده است. دقت کنید که این بالانس باید با سرمایه شما در تاریخ 12 نوامبر مطابقت داشته باشد.

مرحله سوم؛ انتقال بالانس حساب

با رفتن به اکستنشن اصلی Yoroi، بالانس حساب اصلی خود را بررسی کنید. به عنوان مثال اگر در آن حساب 8 توکن ADA دارید، باید همان اندازه توکن در شبکۀ تستی نیز داشته باشید. گزینه 15 word mnemonic را بزنید. یادتان باشد که عبارت بازیابی و mnemonic مشابه (یکسان) می‌باشند. کلمه 15 mnemonic یا عبارت بازیابی خود مربوط به کیف پول Yoroi را وارد کنید. سپس گزینه Next را بزنید. هم‌اکنون باید یک عبارت دیجیتالی برای شما نمایش داده شود که می‌بایست آن را با عبارت دیجیتالی مربوط به کیف پول حساب اصلی‌تان مطابقت دهید. این دو عبارت باید با یکدیگر مطابقت داشته باشند. در صورت عدم مطابقت، شما در حال استفاده از کیف پول فرد دیگری هستید. پس از اطمینان از یکی بودن، گزینه Confirm را انتخاب کنید. پس از تأیید عبارت، صفحه‌ای برای شما نمایان می‌شود که نشان‌دهندۀ صحیح بودن انتقال است.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله مطالعه نمودید، با توجه به افزایش قیمت کاردانو و توکن آن (ADA) و همچنین پیشرفت‌های این ارز دیجیتال محبوب، استیکینگ کاردانو جز گزینه‌های استیکینگ مطرح در بین ارزهای دیجیتال است. بسیاری افراد به دنبال کسب درآمد از خرید و فروش ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاری و یا ترید روی آن هستند و برخی نیز به دنبال کسب سود از ICO ها و یا استیکینگ رمزارزها هستند. در این مقاله به بررسی استیکینگ کاردانو پرداختیم که می‌تواند برای شما سودآور باشد. اما توجه داشته باشید که ممکن است امکان استیکینگ کاردانو در آینده وجود نداشته باشد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments