تاخیر یا لتنسی (Latency) و تأثیرات آن بر ترید ارزهای دیجیتال

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

قطعاً یکی از عواملی که برای شما به عنوان یک تریدر یا معامله‌گر اهمیت دارد، سرعت ثبت و انتقال داده‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال است. علاوه بر شما برای تریدرهای بسیاری مهم است که تراکنش‌ها و انتقال داده‌ها با سرعت بسیار بالایی انجام شود. واژۀ تاخیر یا لتنسی (Latency) به سرعت انتقال داده‌ها مربوط می‌شود و نشان‌دهندۀ این موضوع است که کاربران با چه سرعتی می‌توانند سفارشات خرید و فروش خود را ثبت کنند.

در دنیای دیجیتال، لتنسی یا تاخیر نسبتاً بااهمیت است؛ چراکه سرعت انتقال داده‌ها بین سیستم‌های مختلف را نشان می‌دهد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اگر می‌خواهید بدانید که تاخیر یا لتنسی در صرافی‌های ارز دیجیتال، چه تأثیری بر ترید آنها و سود و زیان شما دارد، تفاوت سرعت در صرافی‌های مختلف به چه شکل است، کدام صرافی‌ها کمترین تأخیر را نسبت به سایر رقبا دارند و برای دستیابی به کمترین میزان تاخیر در معاملات چه باید انجام دهید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

لتنسی

تاخیر کم (Low Latency) و تاخیر زیاد (High Latency) به چه معنا است؟

مفاهیم کم و زیاد به صورت نسبی تعیین می‌شوند و با توجه به گسترش و پیشرفت تکنولوژی میزان تاخیر در انتقال داده‌ها و اطلاعات در شبکه‌های مختلف در حال کمتر شدن است. تاخیر اندک یا Low Latency به معنی سرعت بالا در انتقال داده‌ها و تاخیر زیاد یا High Latency به معنی سرعت پایین در انتقال داده‌ها است.

عدم وجود تاخیر یا وجود تاخیر اندک، به خصوص در سیستم‌هایی که در آنها زمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بسیار بااهمیت و حیاتی است. به همین دلیل نمی‌توان از تأثیر لتنسی بر ترید ارزهای دیجیتال یا مواردی همچون بازی‌های آنلاین رقابتی چشم‌پوشی کرد. معامله‌گران و تریدرهای آنلاین، نیاز دارند که از ثبت سفارشات خود در نزدیک‌ترین قیمت به قیمت زمان ثبت سفارش اطمینان حاصل کنند. هر چه تأخیر در زمان ثبت سفارش بیشتر باشد، امکان از دست رفتن فرصت به دلیل حرکت قیمت از آن محدوده وجود دارد. به همین دلیل عدم وجود تاخیر یا لتنسی بسیار مهم است.

وجود تاخیر در ثبت و انجام معاملات می‌تواند استراتژی‌های استفاده‌شده توسط کاربر را تحت‌الشعاع قرار دهد.

در حال حاضر بسیاری از صرافی‌ها در تلاش هستند که با استفاده از آخرین و به‌روزترین تکنولوژی‌های موجود، میزان تأخیر در ارائه خدمات و انتقال داده‌ها را به حداقل میزان ممکن برسانند. با توجه به وجود نوسانات بسیار زیاد در دنیای رمزارزها، عدم وجود تاخیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

latency

لتنسی یا تاخیر در انتقال داده در صرافی‌های مختلف متفاوت است؟

در دنیای رمزارزها و با توجه به نوسانات زیادی که ممکن است در عرض چند ثانیه اتفاق بیفتد، مفهوم تاخیر یا لتنسی بیش از هر زمان دیگر اهمیت پیدا می‌کند. عدم وجود لتنسی یا وجود تاخیر کم در انتقال داده‌ها می‌تواند سرمایه‌های بسیاری را از سوی مؤسسات و شرکت‌های مختلف به این حوزه جذب کند. علی‌رغم وجود دغدغه‌ها و عدم اطمینانی که از سوی کاربران در این حوزه وجود دارد، ماهیت دیجیتالی رمزارزها باعث به وجود آمدن نوسانات بسیاری در این حوزه شده است. به همین دلیل و با توجه به اینکه ممکن است در کمتر از چند ثانیه یک استراتژی یا معامله با شکست مواجه شود، سرعت بالا در ثبت سفارشات و تراکنش‌ها برای کاربران بسیار حائز اهمیت است.

یکی دیگر از مسائلی که در صرافی‌های ارز دیجیتال برای کاربران وجود دارد، عدم وجود یکپارچگی و استاندارد مشخص است. به همین دلیل ممکن است برخی از صرافی‌ها از امکانات، زیرساخت‌ها و سرعت بسیاری برخوردار باشند، در حالی که صرافی‌های دیگر دنباله‌رو این صرافی‌ها هستند و امکانات و سرعت کمتری دارند.

این موضوع می‌تواند برای کاربرانی که از چندین پلتفرم استفاده می‌کنند یا معامله‌گرانی که از آربیتراژ بین صرافی‌های مختلف استفاده می‌کنند، گیج‌کننده باشد. اگر لتنسی یا تاخیر در صرافی‌ها وجود نداشته باشد، امکان کسب سود برای این افراد به حداکثر می‌رسد.

همچنین با توجه به روی آوردن مؤسسات و نهادهای سرمایه‌گذاری مختلف به این حوزه، عدم وجود لتنسی یا تاخیر در معاملات می‌تواند بر جذب سرمایه بیشتر از این نهادها نیز تأثیرگذار باشد.

یکی دیگر از عواملی که باعث شده است نیاز به سرعت حداکثری در ثبت معاملات به اوج خود برسد، وجود یک استراتژی معاملاتی به نام معاملات الگوریتمی است. در این نوع معاملات، کامپیوترها و ربات‌های مختلفی با استفاده از استراتژی‌هایی که برای آنها برنامه‌ریزی شده است، به باز کردن یا بستن یک پوزیشن معاملاتی می‌پردازند. به همین دلیل مفهوم دیگری به نام ترید با فراوانی بالا یا High Frequency Trading (HFT) روی کار آمد.

High Frequency Trading (HFT) چیست؟

روش HFT یا ترید با فراوانی بالا، روشی است که در آن از الگوریتم‌ها برای باز کردن معاملات استفاده می‌شود تا فرآیند ترید و ثبت معاملات به صورت کاملاً خودکار انجام شود. با توجه به نوسانات و ناپایداری‌هایی که در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد و همچنین به دلیل فعالیت دائمی بازار رمزارزها (24 ساعته و 7 روز هفته)، افراد بسیاری ترجیح می‌دهند که معاملات خود را به صورت رباتیک و الگوریتمیک و خودکار انجام دهند. با استفاده از این روش‌ها می‌توان از نوسانات بازار حداکثر استفاده را داشت و سود زیادی کسب کرد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که این روش‌ها معجزه نمی‌کنند و در صورتی که از استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای آنها استفاده نشده باشد، می‌توانند با شکست مواجه شوند و ضررده باشند.

با توجه به ماهیت این روش‌ها و اینکه با استفاده از آنها می‌توان چندین تراکنش را در ثانیه به ثبت رساند، سرعت در ثبت معاملات بسیار حائز اهمیت است. پس اگر داده‌ها یا سفارشات با سرعت مناسبی ثبت نشوند یا در ثبت آنها تاخیر یا لتنسی وجود داشته باشد، ممکن است باعث شکست یک استراتژی یا کاهش سود افراد بشود. به همین دلیل تریدرها به دنبال یافتن بهترین و پرسرعت‌ترین ابزارها و پلتفرم‌ها برای ثبت سفارشات خود هستند و صرافی‌ها و پلتفرم‌هایی که لتنسی و تاخیر کمتری نسبت به دیگر رقبای خود داشته باشند، برندۀ گوی رقابت خواهند شد.

latency

چگونه می‌توان به کمترین تاخیر یا لتنسی دست یافت؟

در حال حاضر صرافی‌های ارز دیجیتال برتر در بازار کریپتوکارنسی‌ها از سرعت لازم برای ثبت سفارشات و انتقال داده برای کاربران معمولی برخوردار هستند. اما میزان لتنسی یا تاخیر در این صرافی‌ها باید به حداقل ممکن برسد تا بتوانند به واسطۀ آن، تریدرهای باتجربه و حرفه‌ای‌تری را به سوی خود جذب کنند.

به طور کلی صرافی‌های کوچک‌تر قادر به استفاده از برترین و به‌روزترین تکنولوژی‌ها برای افزایش سرعت در عملکرد خود نیستند و این موضوع طبیعتاً بر عملکرد آنها تأثیر خواهد گذاشت. موضوع سرعت و مدت‌زمان انجام تراکنش‌ها برای برخی از تریدرها، همچون کسانی که به جمع‌آوری ارزهای دیجیتال می‌پردازند یا با دید بلندمدتی (هودل) به معاملات وارد می‌شوند، چندان اهمیتی ندارد، اما بر خلاف این افراد، این موضوع برای تریدرهای روزانه (Day traders) یا افرادی که از معاملاتی همچون HTF ها استفاده می‌کنند، بسیار بااهمیت است. به همین دلیل این افراد به دنبال یافتن بهترین و پرسرعت‌ترین پلتفرم‌ها هستند تا لتنسی یا تاخیر کمتری را در ثبت سفارشات خود تجربه کنند.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، سرعت اینترنتی است که شما به عنوان یک تریدر از آن استفاده می‌کنید.

صرافی‌های ارز دیجیتال به هر میزانی که پرسرعت باشند و از لتنسی کم برخوردار باشند، تراکنش‌ها و سفارشات را به محض دریافت از شما پردازش می‌کنند. به همین دلیل یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در این موضوع، سرعت اینترنتی است که از آن استفاده می‌کنید.

لتنسی (Latency) چه تأثیری بر بازار کریپتوکارنسی‌ها دارد؟

افراد بسیاری معتقدند که عدم وجود لتنسی در بازار می‌تواند به عملکرد بهتر و کارآمدی بازار بینجامد. این در حالی است که دسته‌ای دیگر معتقدند که این موضوع تنها به نفع کسانی است که از روش HTF استفاده می‌کنند و برای دیگر افراد تأثیر خاصی ندارد.

برخی بر این باورند که وجود تاخیر کم در بازار می‌تواند به کشف قیمتی بهتر بینجامد. از نظر تئوری، افزایش سرعت در معاملات و افزایش رقابت میان معامله‌گران باعث می‌شود که معاملات با قیمت واقعی‌تری نسبت به قبل صورت بگیرند. علی‌رغم این موضوع، این امر می‌تواند نوسانات قیمتی زیادی در بازه کوتاه‌مدت ایجاد کند. طرفداران این موضوع ادعا می‌کنند که با رشد بازار کریپتوکارنسی‌ها این موضوع نیز ثبات پیدا می‌کند.

با توجه به نکاتی که گفته شد، ممکن است افراد تازه‌کار از اینترنت پرسرعت و عوامل دیگر دخیل در این موضوع برخوردار نباشند؛ بنابراین افراد حرفه‌ای سود بیشتری از این شرایط به دست خواهند آورد. این موضوع یادآور مثال معروف «پول، پول می‌آورد» است.

به رغم اینکه این موضوع بر خلاف اهدافی است که باعث ایجاد ارزهای دیجیتال شد، اما ماهیت بازارهای آزاد و بدون دامنه، از چنین موضوعاتی مبرّی نخواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مفهوم لتنسی یا تاخیر در ارسال داده‌ها و ثبت تراکنش‌ها پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، میزان تاخیر (کم و زیاد بودن تاخیر) یک مفهوم کاملاً نسبی است و با توجه به ماهیت ارزهای دیجیتال و نوسانات زیاد آنها سرعت زیاد و تأخیر کم، یکی از عوامل مهم در انتخاب صرافی‌ها و پلتفرم‌های ارز دیجیتال در میان کاربران و تریدرها خواهد بود. علاوه بر لتنسی که می‌تواند بر موفقیت یک ترید یا استراتژی تأثیرگذار باشد، سرعت اینترنت کاربران و استفاده از روش‌هایی همچون HTF ها نیز می‌تواند بر این فرآیند تأثیرگذار باشد. با توجه به این موارد ممکن است به نظر برسد که تمامی شرایط برای افراد حرفه‌ای و متخصص در این حوزه مناسب‌تر است.

اما با توجه به اینکه در حال حاضر تقریباً تمامی افراد از اینترنتی با سرعت تقریباً متوسط بهره‌مند هستند و با توجه به نیاز حوزه رمزارزها به تاخیر کم و همچنین نوسانات بالای این حوزه، صرافی‌ها و پلتفرم‌ها در تلاش هستند که با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز، کمترین میزان لتنسی را داشته باشند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments