ارز دیجیتال تایتان سواپ (TitanSwap) چیست؟ معرفی توکن TITAN

زمان مطالعه: 9 دقیقه

رشد انفجاری امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) در سال ۲۰۲۰ باعث ایجاد قابلیت‌های جدید زیادی در چشم‌انداز مالی شد؛ مانند صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، وام‌دهی غیرمتمرکز، استیبل کوین‌های غیرمتمرکز، سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز (دائو) و موارد دیگر. با این حال، مدت کوتاهی پس از آن، مشکلات متعددی، مانند کنترل ریسک و تجربه کاربری در این حوزه مطرح شد. البته، این مشکلات در نهایت به گسترش بیشتر فضای دیفای کمک کرد؛ زیرا توسعه‌دهندگان برای حل آنها، انبوهی از راه‌حل‌های نوآورانه را ارائه کردند. پروژه ارز دیجیتال تایتان سواپ (TitanSwap)، یکی از پروژه‌هایی است که در آن زمان متولد شد. ارز دیجیتال TitanSwap خود را به عنوان «اولین ایستگاه به دنیای وب ۳» معرفی می‌کند که قصد دارد به کاربران وب ۲ کمک کند تا به سرعت دنیای وب ۳ را درک کنند و وارد آن شوند. برای آشنایی بیشتر با پروژه رمزارز تایتان و توکن TITAN آن، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

ارز دیجیتال تایتان سواپ چیست؟

ارز دیجیتال تایتان سواپ که در ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، خود را به ‌عنوان پلتفرمی معرفی می‌کند که سواپ توکن‌های مختلف به صورت یکپارچه و بین زنجیره‌ای، استخراج خودکار نقدینگی و دائو را ارائه می‌دهد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اگرچه ارز دیجیتال TitanSwap به دست گروهی از سازندگان ساخته شده و هنوز هم توسط آنها نظارت می‌شود، اما آنها دیگر قدرت خاصی روی این پروتکل ندارند. در واقع، رمزارز تایتان یک پروتکل بدون مجوز است و به طور کامل توسط جامعه‌اش اداره می‌شود. در کل، هدف اصلی ارز دیجیتال تیتان، قدرت دادن به کاربران خود است. این ویژگی کاربرمحور پروژه رمزارز TitanSwap، کاربران نسل هزاره و Z را به خود جذب می‌کند.

رمزارز TITAN به لطف منحنی اتصال (bonding curve) تطبیقی خود، نقدینگی بهینه و بهترین قیمت را برای دارایی‌های دیجیتال مختلف ارائه می‌دهد. ارز دیجیتال تایتان سواپ همچنین یک استخر نقدینگی است که از مسیریابی هوشمند سفارش‌ها پشتیبانی می‌کند. از این رو، دارایی‌های دیجیتال را می‌توان بدون نیاز به درک تراکنش‌های پیچیده آنچین یا داشتن دانش مالی پیشرفته مدیریت کرد.

ارز دیجیتال TitanSwap چگونه کار می‌کند؟

مؤلفه‌های اصلی پروژه ارز دیجیتال TitanSwap عبارتند از:

سفارش خودکار

یکی از ویژگی‌های اصلی رمزارز تایتان، مکانیسم بازارساز خودکار (AMM) آن است که می‌تواند برای اجرای خودکار سفارش‌ها، زمانی که یک سفارش به قیمت از پیش تعیین‌شده برسد، استفاده شود.

ارز دیجیتال تایتان سواپ

مسیریابی هوشمند

یکی دیگر از قابلیت‌های اصلی ارز دیجیتال تیتان، مسیریابی هوشمند سفارش‌های بین‌زنجیره‌ای و یافتن نقدینگی بهینه است. رمزارز TitanSwap این کار را با مقایسه چندین استخر نقدینگی در شبکه اصلی، برای یافتن جفت ارز‌هایی با حداقل اسلیپیج (Slippage) انجام می‌دهد. استخرهای نقدینگی که معمولاً توسط مسیریابی هوشمند رمزارز TITAN مورد بررسی قرار می‌گیرند، علاوه بر استخر خود تایتان، عبارتند از: کرو (Curve)، بالانسر (Balancer) و یونی سواپ (Uniswap).

ممیزی آدرس

ارز دیجیتال تایتان سواپ آدرس قرارداد توکن‌های یک جفت ارز معاملاتی را بررسی می‌کند تا از کلاهبرداری‌های مرتبط با رمزارزهای جعلی جلوگیری نماید.

منحنی اتصال تطبیقی

این ویژگی ارز دیجیتال TitanSwap امکان بهره‌مندی از نقدینگی بیشتر و دریافت بهترین قیمت را برای دارایی‌های مختلف فراهم می‌کند.

پشتیبانی از لایه‌های دوم

با این قابلیت، رمزارز تایتان به افزایش کارایی تراکنش‌های آنچین کمک می‌کند و در عین حال، کارمزد گس را کاهش می‌دهد.

سازمان‌ دائو

توکن بومی اکوسیستم تایتان سواپ با نماد اختصاری TITAN، امکان مشارکت در مدیریت این اکوسیستم را برای دارندگان خود فراهم می‌کند. دائوی ارز دیجیتال تیتان همچنین مشوق‌هایی را برای ارائه‌دهندگان نقدینگی و معامله‌گران در نظر می‌گیرد.

ویژگی‌های اصلی ارز دیجیتال تایتان سواپ

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های رمزارز TitanSwap می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیگیری فعالیت‌های آنچین: هر تراکنشی از سوی معامله‌گران برتر، سازندگان بازار و صندوق‌های رمزارزی در دسترس شما است. به عبارتی، پروژه رمزارز TITAN می‌تواند تراکنش‌های بزرگ، برداشت‌ها یا فعالیت‌ها در پروتکل‌های خاص دیفای را برای شما ردیابی کند و نمایش دهد.

شناسایی ترندهای دیفای/ توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT): از طریق پروژه ارز دیجیتال تایتان سواپ می‌توانید اضافه شدن نقدینگی، توکن‌های با بهترین یا بدترین عملکرد، داده‌های مربوط به فروش توکن‌های NFT، محصولات جدید حوزه NFT و موارد دیگر را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید.

ارز دیجیتال تایتان سواپ

مدیریت پرتفوی دارایی: با استفاده از ارز دیجیتال TitanSwap می‌توانید سبد سرمایه‌گذاری و NFTهای خود را در کیف پول‌های متعدد در چندین شبکه مدیریت کنید، دارایی‌ها را در هر کیف پول ادغام کنید و کل سبد سرمایه‌گذاری خود را تجزیه و تحلیل نمایید.

راهنمای ورود به دنیای وب ۳: برای کمک به کاربران جهت درک بهتر و ورود به دنیای وب ۳، رمزارز تایتان آموزش‌های مقدماتی را در مورد عملکرد این فناوری سازماندهی کرده و ارائه می‌دهد.

توکن TITAN چیست؟

توکن TITAN ارز دیجیتال بومی اکوسیستم تایتان سواپ است که به عنوان یک توکن ERC-20 در بلاکچین اتریوم ساخته شده و از آن می‌توان به عنوان یک توکن حاکمیتی برای مشارکت در مدیریت اکوسیستم و همچنین، پاداش‌دهی به مشارکت‌کنندگان در این شبکه، استفاده کرد.

توکنومیک رمزارز تایتان

حداکثر عرضه اولیه ارز دیجیتال تیتان برابر با ۱۰ میلیارد واحد بود که ۹ میلیارد آن سوزانده شد. به این ترتیب، عرضه کل رمزارز TitanSwap در حال حاضر برابر با ۱ میلیارد واحد است که این توکن‌ها به صورت زیر توزیع می‌شوند: ۲۰ درصد برای فعالیت‌های اجتماعی، ۵۰ درصد برای Ecological construction، بیست درصد برای پاداش‌دهی و ۱۰ درصد برای سرمایه‌گذاران اولیه.

ارز دیجیتال تیتان را از کجا بخریم و کجا ذخیره کنیم؟

رمزارز TITAN را علاوه بر خود پلتفرم تایتان سواپ، می‌‌توان در صرافی‌های اچ‌تی‌ایکس (HTX- هوبی سابق) و پولونیکس (Poloniex) هم خرید و فروش کرد.

از طرفی، همان‌طور که گفته شد، ارز دیجیتال تایتان سواپ بر بستر شبکه اتریوم ساخته شده است. این بدان معنا است که تمام کیف پول‌های معتبر پشتیبانی‌کننده از اتریوم و توکن‌های ERC-20، از توکن TITAN نیز پشتیبانی می‌کنند؛ از جمله: تراست والت (Trust Wallet)، متامسک (MetaMask) و کیف پول‌های سخت افزاری همچون لجر نانو (Ledger Nano) و ترزور (Trezor).

ارز دیجیتال تایتان سواپ

تاریخچه قیمت رمزارز TitanSwap

داده‌های پلتفرم کوین گکو (Coingecko) نشان می‌دهند که ارز دیجیتال TitanSwap اولین بار در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۰ و با قیمت ۰٫۳۷ دلار وارد بازار آزاد شد. از همان روزهای ابتدایی، توکن TITAN یک روند قیمتی پرنوسان، ولی در کل صعودی را در پیش گرفت. رمزارز تایتان اولین رالی گاوی قدرتمند خود را در ماه می ۲۰۲۱ تجربه کرد که در نتیجه آن، قیمت این ارز دیجیتال در ۱۳ می ۲۰۲۱، تا ۷٫۴۴ دلار افزایش یافت.

متأسفانه، روزهای اوج ارز دیجیتال تیتان دوام زیادی نداشت و پس از آن، قیمت این رمزارز شروع به کاهش کرد، به طوری که در ۲۸ می ۲۰۲۱، قیمت رمزارز TitanSwap به ۳٫۲۰ دلار رسید. در اواسط ماه ژوئن ۲۰۲۱، قیمت رمزارز TITAN یک اوج محلی دیگر را در محدوده ۶٫۸ دلار به ثبت رساند، اما پس از آن، روند قیمت این ارز دیجیتال دوباره کاهشی شد.

تا اینکه در اوایل جولای ۲۰۲۱، ارز دیجیتال تایتان سواپ یک رالی صعودی قوی دیگر را تجربه کرد که در نتیجه آن، بالاترین قیمت تاریخی این رمزارز در ۹ جولای ۲۰۲۱ و در محدوده ۹٫۵۶ دلار به ثبت رسید. اما پس از آن، قیمت ارز دیجیتال TitanSwap دوباره کاهش یافت و علی‌رغم ثبت چند اوج محلی کوچک‌تر، تا اوایل فوریه ۲۰۲۲، به محدوده ۱٫۲۲ دلار سقوط کرد.

در صفحه قیمت لحظه ای تایتان سواپ می‌توانید قیمت TitanSwap  ونمودار قیمت توکن TITAN را مشاهده کنید.

پس از آن و در ماه‌های ژوئن و جولای ۲۰۲۲، قیمت توکن TITAN دو اوج محلی کوچک را به ترتیب در سطوح ۵٫۷۹ و ۵٫۱۳ دلار ثبت کرد، اما موفق نشد بر مقاومت ۶ دلاری غلبه کند.

پس از آن و تا اواخر سال ۲۰۲۲، قیمت رمزارز تایتان به طور مدام ریزش داشت که علت اصلی آن را می‌توان به اتفاقات ناخوشایند آن سال، از جمله حمله روسیه به اوکراین، سقوط اکوسیستم ترا و ورشکستگی صرافی بزرگ FTX، نسبت داد. ارز دیجیتال تیتان سال ۲۰۲۲ را با قیمت ۰٫۰۷ دلار و با افت سالانه تقریباً ۹۷ درصدی به پایان رساند.

با شروع سال ۲۰۲۳ و در ادامه، با آغاز سال ۲۰۲۴، بازار کریپتو شاهد رونق دوباره‌ای بود و بسیاری از ارزهای دیجیتال توانستند بخش بزرگی از ضررهای خود در سال ۲۰۲۲ را جبران کنند. با این حال، شرایط برای رمزارز TitanSwap چنین نبود و روند قیمت توکن TITAN در طول این دو سال تقریباً خنثی و بدون تغییر خاصی بوده است. در این مسیر، پایین‌ترین قیمت تاریخی رمزارز TITAN هم در ۹ می ۲۰۲۳، در محدوده ۰٫۰۰۰۵ دلار ثبت شد.

نمودار قیمت ارز دیجیتال تایتان سواپ از ابتدا تاکنون.
نمودار قیمت ارز دیجیتال تایتان سواپ از ابتدا تاکنون.

ارز دیجیتال TitanSwap در حال حاضر (فوریه ۲۰۲۴)، در محدوده قیمتی ۰٫۰۰۳ دلار معامله می‌شود و بیش از ۹۹ درصد با اوج تاریخی خود فاصله دارد.

پیش‌بینی قیمت رمزارز TITAN

ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان هستند و پیش‌بینی قیمت آنها در طولانی‌مدت کار دشواری است. با این حال، برخی از تحلیلگران با استفاده از داده‌های تاریخی و تحلیل تکنیکال این کار را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، تحلیلگران پلتفرم priceprediction.net، متوسط قیمت توکن TITAN را در سال ۲۰۲۴، برابر با ۰٫۰۰۶۰ دلار و در سال ۲۰۲۵، حدود ۰٫۰۰۹۱ دلار پیش‌بینی کرده‌اند. آنها همچنین پیش‌بینی می‌کنند که متوسط قیمت رمزارز تایتان در سال ۲۰۳۰، تا ۰٫۰۵۸۲ دلار افزایش یابد.

خلاصه مطلب

در این مقاله، به معرفی پروژه ارز دیجیتال تایتان و ویژگی‌های آن پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، پروژه رمزارز TitanSwap امکان استخراج خودکار نقدینگی و سواپ بین زنجیره‌ای توکن‌های مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند. هدف اصلی این مرکز مالی غیرمتمرکز این است که با ارائه گزینه‌های معاملاتی گسترده و کاهش هزینه‌ معاملات، کنترل بیشتری بر دارایی‌های رمزارزی را به مشتریان خود بدهد.

بسیاری از کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌کنند که امور مالی غیرمتمرکز در آینده جایگزین امور مالی متمرکز خواهند شد. اگرچه این دو ممکن است برای مدتی در کنار یکدیگر وجود داشته باشند، اما به طور قطع، امور مالی غیرمتمرکز روشی خواهد بود که نسل‌های آتی صنعت بانکداری انتخاب خواهند کرد. در این صورت، رمزارز TITAN می‌تواند یکی از ذی‌نفعان اصلی باشد.

در نهایت، لازم به یادآوری است که قبل از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در هر پروژه‌‌ای، ضروری است که ابتکارات آن، همکاری‌ها، قراردادها، وایت پیپر و موارد دیگر را در نظر بگیرید و درک کاملی از ریسک‌های مرتبط به دست آورید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments