ارز دیجیتال نم (NEM) چیست و کسب درآمد از آن چگونه است؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

ارز دیجیتال نم یا ان ای ام (NEM) یکی از بلاکچین های خاص و منحصربه‌فرد دنیای رمزارزها را داراست، که امکانات و ویژگی‌های جالبی را به این فضا اضافه کرده است. این شبکه فورک یا تغییریافته هیچ بلاکچین دیگری نیست و به صورت کاملا اختصاصی با رویکرد و عملکردی خاص طراحی شده است. به همین دلیل این پلتفرم، نام جنبش اقتصادی نوین (New Economy Movement) را برای خود برگزیده است و سعی دارد که به پذیرش جهانی و گسترده‌ای دست پیدا کند.

بلاکچین NEM یا نم، یک ارز دیجیتال بومی با نام زم (XEM) دارد و برخلاف بسیاری از شبکه‌های دیگر که برای الگوریتم اجماع شبکه خود از گواه اثبات کار یا اثبات سهام استفاده می‌کنند، شبکه نم از الگوریتمی خاص با نام اثبات اهمیت (PoI) استفاده می‌کند. همچنین عملیات تایید تراکنش‌ها در شبکه نم، ماینینگ نیست؛ بلکه هاروست نام دارد، که در ادامه مطلب مفهوم آن را توضیح خواهیم داد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارز دیجیتال نم

تاریخچه پیدایش ان ای ام (NEM)

فردی با نام کاربری UtopianFuture در انجمن بیت کوین تاک، قصد داشت که بهبودها و تغییراتی را در شبکه ارز دیجیتال NXT ایجاد نماید. اما درنهایت او و تعدادی از توسعه‌دهندگان دیگر، تصمیم گرفتند که بلاکچین ااختصاصی خود را ایجاد کرده و ایده‌های خود را روی آن پیاده‌سازی کنند.

15 توسعه‌دهنده و 30 بازاریاب به این پروژه پیوستند و نهایتا در ماه مارس سال 2015 بلاکچین و ارز دیجیتال نم (یعنی ارز زم) شروع به کار کردند. توسعه‌دهندگان اصلی پروژه نم هویت خود را مخفی نگه داشته‌اند و با نام مستعار فعالیت می‌کنند، اما در سنگاپور ساکن هستند.

الگوریتم به کار برده شده در ارز دیجیتال نم (NEM) چیست؟

همانطور که گفتیم ارز دیجیتال نم برای گواه اجماع شبکه خود از الگوریتم اثبات اهمیت (Proof of Importance) استفاده می‌کند. با این الگوریتم، دیگر نیازی به سخت‌افزارهای قدرتمند مانند ماینرها که مصرف برق بالایی دارند، وجود ندارد. بلکه افرادی که ارز دیجیتال زم (XEM) را دارا هستند و کیف پول خود را دراختیار شبکه می‌گذارند، در تایید تراکنش‌ها همکاری کرده و XEM بیشتری به‌دست خواهند آورد.

این الگوریتم تا حدودی به الگوریتم اثبات سهام شباهت دارد، اما تفاوت‌ها و مزایای متعددی نسبت به آن نیز دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

الگوریتم اثبات سهام نیز مشابه الگوریتم اثبات اهمیت، تایید ترکنش‌ها را به افرادی که آن توکن یا کوین را دارا هستند می‌سپارد، اما در اثبات سهام، هرچقدر یک کاربر دارایی بیشتری در آن شبکه داشته باشد، به همان نسبت درآمد بیشتری نیز خواهد داشت و عوامل دیگری در میزان درآمد وی دخیل نیستند.

درمقابل، در الگوریتم اثبات اهمیت، علاوه بر میزان دارایی، مقدار زمان باقی ماندن آن دارایی در یک کیف پول و تعداد معاملات کیف پول مذکور نیز در میزان درآمد به‌دست آمده تاثیرگذار هستند. لازم به ذکر است که در شبکه نم (NEM) به این افراد، که کیف پول خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و در روند تایید تراکنش‌ها سهیم می‌شود، هاروستر و به عملیاتی که انجام می‌دهند هاروست می‌گویند.

هرچقدر یک هاروستر تراکنش‌های بیشتری را با کیف پول خود انجام دهد و فاکتورهای مذکور را بیشتر رعایت کرده باشد، درآمد بیشتری از هاروست خواهد داشت.

ارز دیجیتال نم

هاروست چیست و هاروستر کیست؟

همانطور که گفتیم، در بسیاری از شبکه‌های بلاکچین، مثل شبکه بیت کوین، به فرایند تایید تراکنش‌ها ماینینگ گفته می‌شود؛ اما در شبکه نم و ارز دیجیتال زم به این فرایند هاروست می‌گویند، که معنی لغوی آن برداشت محصول می‌باشد.

کاربران شبکه نم برای مشارکت در تایید تراکنش‌ها و تبدیل شدن به یک هاروستر، باید حداقل 10,000 واحد زم (XEM) را در کیف پول خود نگهداری کنند. هاروسترها با قرار دادن کیف پول خود در اختیار شبکه، کارمزد تراکنش‌هایی که تایید می‌کنند را کسب می‌نمایند.

برخلاف فرایند ماینینگ، یک هاروستر نیازی به توان عملیاتی بالا و سخت‌افزارهای پیچیده ندارد؛ چراکه نیروی پردازشی و سخت‌افزاری شبکه نم، توسط سوپرنودها تامین خواهد شد. هاروستر تنها باید به سوپرنود متصل شود و تراکنش‌ها را تایید نماید.

سوپر نودهای شبکه NEM (مشابه فول نود بیت کوین) سیستم‌های کامپیوتری قدرتمندی هستند که توان عملیاتی، پینگ بسیار بالا، حجم اینترنت تقریبا نامحدود و حداقل 3 میلیون واحد زم (XEM) را در اختیار دارند و منابع خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند، که سود بسیاری از تراکنش‌های شبکه به آن‌ها خواهد رسید.

قابلیت های ارز دیجیتال نم (NEM)

شبکه ان ای ام یا نم قابلیت‌های متعددی دارد که در ادامه این ویژگی‌ها را شرح خواهیم داد.

برخورداری از دو بلاکچین

توسعه‌دهندگان نم، دو بلاکچین مختلف را برای این شبکه ایجاد کرده‌اند. یکی از این بلاکچین‌ها، بلاکچین عمومی نم می‌باشد که استفاده از آن برای تمامی کاربران آزاد است. بلاکچین دیگر این شبکه، میژین (Mijin) نام دارد و برای استفاده شرکت‌های بزرگ به‌صورت سفارشی و خصوصی طراحی شده است. در بلاکچین میژین تراکنش‌ها برخلاف بلاکچین عمومی، منتشر نمی‌شوند و به‌همین دلیل بیش از 300 شرکت بزرگ برای کاربردهای مختلف مورد نیاز خود، مثل مدیریت زنجیره تامین، بلاکچین میژین را به‌کار گرفته‌اند.

قابلیت ایجاد دارایی با استفاده از نام فضاها و موزاییک‌ها

بخش بسیار مهمی از اکوسیستم نم، وجود مفهوم نام فضاها و موزاییک‌ها در این شبکه است. ساده‌ترین راه توضیح این دو مفهوم، تشبیه نام فضا (NameSpace) به دامنه و موزاییک به هاست است. درست مانند دامنه، هنگامی که شما یک نام فضا را در شبکه نم برای خود ثبت کنید، فرد دیگری قادر به ثبت آن نام فضا را نخواهد بود. این نام فضاها برای کاربردهای تجاری به‌کار می‌روند و می‌توان در یک نام فضا، موزاییک‌ها را ایجاد نمود.

ایجاد موزاییک، دقیقا مشابه ایجاد یک توکن یا ارز دیجیتال برروی یک شبکه است. زم اولین موزاییکی است که در شبکه نم ایجاد شده، اما افراد دیگر نیز می‌توانند برای مقاصد مختلفی موزاییک‌های دیگر را در این شبکه ایجاد نمایند.

البته این کار کارمزد نسبتا بالایی دارد، اما می‌تواند برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ کاربردی باشد. مثلا صاحب یک کسب و کار خاص، می‌تواند در شبکه نم موزاییکی با نام X ایجاد نماید، که هر X یک ارزش مشخص در آن کسب و کار دارد و افراد با داشتن هر X می‌توانند مقدار مشخصی از خدمات آن کسب و کار را دریافت کنند. خصوصیات هر موزاییک مانند تعداد توکن‌ها و غیره نیز توسط سازنده آن تعیین می‌شود.

امکان توسعه برنامه‌های کاربردی نیز روی شبکه نم وجود دارد و حتی وزارت کشاورزی ژاپن برای نظارت بر زنجیره تامین فراورده‌های دامی، از بلاکچین نم استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال نم

مزایای ارز دیجیتال نم

نوع شبکه و نحوه کار منحصربه‌فرد نم موجب شده که این شبکه مزایای جالبی داشه باشد. این مزایا عبارتند از:

سرعت بالای تراکنش‌ها

توسعه‌دهندگان نم ادعا می‌کنند که هر تراکنش این شبکه در 20 ثانیه انجام می‌گردد و این شبکه قادر به تایید 3000 تراکنش در ثانیه می‌باشد. این تعداد تراکنش در مقایسه با بسیاری از سایر بلاکچین‌ها، رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

کارمزد بسیار پایین

کارمزد تراکنش‌های شبکه نم تنها 0.01 درصد مبلغ تراکنش می‌باشد، که یکی از پایین‌ترین نرخ‌های کارمزد است. این نرخ به این معناست که شما برای ارسال 1000 دلار، تنها باید 0.1 دلار کارمزد پرداخت کنید، که در مقایسه با روش‌های سنتی و حتی بسیاری از بلاکچین‌های دیگر که از این الگوریتم استفاده نمی‌کنند، بسیار ناچیز است.

شفافیت بسیار بالا

همانطور که توضیح دادیم شبکه نم دو بلاکچین عمومی و خصوصی دارد. بلاکچین عمومی این شبکه کاملا متن باز است و شفافیت لازم را جهت اعتماد و همکاری شرکت‌ها و تاجران داراست.

ارز دیجیتال شبکه نم (زم)

زم (XEM) ارز دیجیتال بومی شبکه نم می‌باشد که محدودیت میزان عرضه آن 8,999,999,999 واحد است. تمامی این مقدار واحد در سال 2015 منتشر شده‌اند و در اختیار توسعه‌دهندگان اصلی نم قرار دارند، که به مرور به بازار ارائه خواهند شد. یعنی در فرایند هاروست، ارز جدیدی ایجاد نمی‌شود بلکه تنها کارمزد تراکنش‌های تاییدشده به هاروستر می‌رسد.

زم در طی سال‌های ارائه آن پیشرفت بسیار خوبی داشته و قیمت زم از ابتدای سال 2017، افزایش زیادی را تجربه کرده است. در هنگام اوج‌گیری بازار رمزارزها در سال 2018، قیمت زم به 1.8 دلار نیز رسید، اما سپس با سقوط بازار، قیمت این ارز دیجیتال نیز کاهش یافت. همچنین مقدار بسیار زیادی ارز دیجیتال نم (زم) به ارزش 500 میلیون دلار، هنگام هک شدن صرافی کوین‌چک به سرقت رفت، که این موضوع نیز منجر به کاهش قیمت زم شد.

کیف پول ها و صرافی هایی که از زم پشتیبانی می‌کنند

شبکه نم، یک کیف پول رسمی و مخصوص را داراست که می‌توانید آن را از سایت رسمی نم دانلود کرده و برای نگهداری زم از آن استفاده کنید. اما در غیر این‌صورت، کیف پول هایی مانند Trezor Wallet ،ChronoMint ،Abra، Satowallet Exchange ،CoinSpot ،Bitpanda و … نیز از ارز دیجیتال نم پشتیبانی می‌کنند.

صرافی‌های آنلاین زیادی مثل بایننس، بیت‌فینکس، چینجلی، هیت بی‌تی‌سی، کراکن و غیره، ارز دیجیتال زم را در لیست خود دارا هستند و می‌توانید در آن‌ها این ارز را ترید کنید.

سخن پایانی

بلاکچین نم (ان ای ام یا NEM) و ارز دیجیتال بومی آن یعنی زم (XEM)، قابلیت‌ها و مزایای فوق‌العاده‌ای را به دنیای رمزارزها آورده‌اند. عوامل متعددی در طول زمان، از پیشرفت بیشتر قیمت زم جلوگیری کرده‌اند، اما اگر ادعاهای توسعه‌دهندگان این شبکه درمورد عملکرد فوق‌العاده آن صحیح باشند، می‌توان انتظار داشت که بلاکچین و ارزدیجیتال نم به پذیرش مطلوبی برسند و در آینده شاهد پیشرفت بسیار بیشتری برای این شبکه باشیم.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments