ارز دیجیتال نانو (Nano) چیست؟ معرفی توکن نانو یا XRB سابق

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

این روزها هر جا که قدم بگذارید، افرادی را می‌بینید که در مورد خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنند. می‌توان با قطعیت گفت که در جهان تعداد افرادی که نام ارزهای دیجیتال یا بیت کوین را نشنیده باشند، به شدت کمتر از افرادی است که با این حوزه آشنایی دارند. با رشد روزافزون توجه و استفاده از این حوزه، طبیعتاً روزانه شرکت‌های مختلفی به ارائه ارزهای دیجیتال و کوین‌های جدید می‌پردازند و قصد دارند با این کار قدمی در راه رسیدن به هدف اصلی این حوزه و رفع مشکلات و ناکارآمدی‌های آن بردارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی یکی از این پروژه‌ها به نام پروژه ارز دیجیتال نانو (Nano) بپردازیم.

بعد از اینکه استفاده و توجه به بیت کوین در میان کاربران افزایش پیدا کرد، رفته‌رفته مشکلات موجود در این شبکه همچون مقیاس پذیری یا سرعت انتقال در شبکه نیز افزایش پیدا کرد. بعد از آن، هر ارز دیجیتال جدیدی که روی کار آمد سعی داشت یکی از آن مشکلات را با هدف عملکرد بهتر ارزهای دیجیتال رفع کند. یکی از آنها ارز دیجیتال نانو است که در ادامه به بررسی این ارز دیجیتال و توکن XRB خواهیم پرداخت.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارز دیجیتال نانو (Nano) چیست؟

در اوایل سال 2018 و در نتیجه تغییر برند پروژه Raiblocks پروژه ارز دیجیتال نانو روی کار آمد. در آن زمان مدیران شرکت تصمیم گرفتند که نام پروژه ارز دیجیتال و نام خودِ ارز دیجیتال را نانو بگذارند. این شروع جدیدی برای این پروژه بود.

ارز دیجیتال نانو ارزی است که با هدف ایجاد جایگزینی برای ارز فیات ایجاد شده است و قصد دارد ارزهای دیجیتال را وارد زندگی روزمره افراد کند. اهداف و مقاصد این پروژه ارز دیجیتال تقریباً مشابه اهداف و مقاصد بیت کوین است.

برخلاف بیت کوین، پروژه ارز دیجیتال نانو قصد دارد که فعالیت‌ها، به خصوص تراکنش‌ها، با استفاده از بلاکچین این شبکه، بسیار سریع‌تر و با انعطاف بیشتری صورت بگیرند.

الگوریتم اجماعی که در این ارز دیجیتال استفاده شده است، ترکیبی از گواه اثبات کار و گواه اثبات سهام است. نحوه کارکرد این شبکه به این شکل است که وقتی پردازش یک تراکنش در این شبکه با مشکل مواجه شود، نمایندگانی حضور دارند که تأییدکنندۀ صحت تراکنش‌ها و تشخیص‌دهنده تراکنش‌های درست از تراکنش‌های نادرست هستند.

ارز دیجیتال nano

برای اینکه در این شبکه یک نود یا تأییدکننده باشید، فقط باید مقداری توکن XRB یا نانو را در کیف پول خود نگهداری کنید. در این شبکه با استفاده از روش‌هایی افراد را تشویق به نگهداری توکن‌های XRB می‌کنند و این امر در نهایت به توسعه و رشد جامعه ارز دیجیتال نانو می‌انجامد.

تاریخچه ارز دیجیتال نانو

ارز دیجیتال نانو یا پروژه RaiBlocks سابق، در سال 2015 و به دست فردی به نام Colin LaMahieu که خود از مهندسین نرم افزار با سابقه بود ایجاد شد. این پروژه تحت عنوان RaiBlocks روی کار آمد و بعد از گذشت چند سال مدیران این پروژه تصمیم گرفتند برند آن را تغییر دهند. دلیل این امر بسیار ساده بود. نام قبلی، به اندازه‌ای که تیم این پروژه انتظار داشتند، در میان مردم شناخته نشده بود. لازم به ذکر است که آنها با تغییر برند و نام شرکت خود اشتباهی را مرتکب نشده بودند؛ چراکه بعد از این تغییر نام، تعداد و مقدار تراکنش‌های این شبکه به شدت افزایش یافت.

یکی از دلایلی که همچنان برخی افراد توکن نانو را با نام توکن XRB می‌شناسند، همین است. این نامی است که از زمان روی کار بودن پروژه RaiBBlocks به این توکن داده شده بود و در حال حاضر هر دو نام XRB و نانو برای نامیدن این توکن استفاده می‌شود.

یکی از اهداف اصلی ایجاد پروژه ارز دیجیتال نانو افزایش مقیاس پذیری در تراکنش‌ها بود. این موضوع یک موضوع جدید یا عجیب نیست؛ چراکه بسیاری از شبکه‌های دیگر همچون بیت کوین یا دیگر بلاکچین‌هایی که قبل از شبکه نانو روی کار آمدند، با مشکل مقیاس پذیری روبه‌رو بودند. وجود این مشکل در نهایت به کارمزد تراکنش بسیار بالا، سرعت پایین تراکنش‌ها و دیگر موارد مشابه می‌انجامد.

ارزهای دیجیتال بسیاری سعی داشتند که با روی کار آمدن خود قدم بزرگی در مسیر رفع این مشکل بردارند. ارز دیجیتال نانو نیز یکی از آنها است. حال سؤالی که پیش می‌آید این است که تفاوت ارز دیجیتال نانو با ارزهای دیجیتال قبلی چیست و چه چیزی آن را منحصربه‌فرد کرده است؟ پاسخ این سؤال بسیار ساده است: نوع شبکه بلاکچین استفاده شده.

بلاکچین نانو یا Block-lattic چگونه عمل می‌کند؟

واژه BlockLattice به ترکیبی از 2 سیستم بلاکچین سنتی و DAG ارجاع داده می‌شود. DAG یکی از روش‌های سازماندهی داده است. در بلاکچین‌های سنتی زمانی که تراکنشی صورت می‌گرفت، اطلاعات آن در بلاک‌هایی با فضا و اندازه مشخص و از پیش تعیین‌شده قرار می‌گرفت و در نهایت مجموع این بلاک‌ها به ایجاد بلاکچین می‌انجامید. اما در تکنولوژی DAG این امکان وجود دارد که شما تراکنش‌ها را در فضای بیشتری قرار دهید و چگونگی قرارگیری آنها در فضایی بزرگ‌تر از بلاکچین را مدیریت کنید.

توکن نانو

نکته حائز اهمیتی که در مورد شبکه DAG وجود دارد این است که این شبکه مقیاس پذیر است و این چیزی است که بلاکچین‌های سنتی از آن بی‌بهره بودند. با وجود این نکته مثبت، امنیت در این شبکه از بلاکچین‌های سنتی پایین‌تر است. ارز دیجیتال نانو با ترکیب و استفاده از هر دوی این شبکه‌ها به ایجاد بلاکچینی پرداخته است که به طور هم‌زمان از مقیاس پذیری DAG و امنیت بلاکچین سنتی برخوردار باشد.

ارز دیجیتال نانو چگونه کار می‌کند؟

چگونگی عملکرد این پروژه بسیار ساده است. پروژه ارز دیجیتال نانو تمامی داده‌های مربوط به تراکنش‌های ورودی و خروجی را در بلاک‌های جداگانه و در بلاکچین اختصاصی مربوط به شما ذخیره می‌کند. با استفاده از این روش، موجودی کیف پول شما همیشه به‌روز و ایمن می‌ماند و با این حال بلاکچین نیز به راحتی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

هدف و مقصد اصلی پروژه ارز دیجیتال نانو (Nano) فقط تمرکز بر ایجاد مقیاس پذیری است. با توجه به استفاده از تکنولوژی بلاکچین، تیم این پروژه هیچ گونه دغدغه‌ای در مورد امنیت این شبکه ندارند.

با توجه به اینکه تمام تلاش این تیم برای تأمین سرعت در تراکنش‌ها است، بنابراین ممکن است این گونه تصور شود که این موضوع امکان دارد باعث افزایش کارمزد تراکنش‌ها شود. اما باید بدانید که در صورتی که از توکن نانو برای انجام تراکنش‌های خود استفاده کنید، نیاز به پرداخت هیچ کارمزدی وجود ندارد و کارمزد تراکنش صفر خواهد بود.

وضعیت فعلی ارز دیجیتال نانو و توکن نانو یا XRB

در حال حاضر ارز دیجیتال نانو در جایگاه 77ام سایت کوین مارکت کپ قرار دارد. در زمان نگارش مقاله، این ارز دیجیتال ارزش بازاری در حدود 725 میلیون دلار دارد. عرضه کل این توکن 133.248.297 توکن نانو است که از این مقدار تمامی توکن‌ها عرضه شده‌اند و اکنون در بازار در گردش هستند.

برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال نانو به این صفحه مراجعه کنید.

ارز دیجیتال nano

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی پروژه ارز دیجیتال نانو (Nano) پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، هدف این پروژه بسیار واضح و ساده است و همین موضوع یکی از نقاط قوت آن است. هدف از ایجاد این ارز دیجیتال، افزایش مقیاس‌پذیری و سرعت در تراکنش‌ها و کاهش کارمزدها است.

اعضای تیم این پروژه برای رسیدن به این هدف و ایجاد یک ویژگی متفاوت، نسبت به سایر رقبای خود از ترکیب دو تکنولوژی بلاکچین سنتی و DAG استفاده کرده‌اند. این کار با هدف استفاده از مقیاس پذیری DAG (دگ) و امنیت موجود در بلاکچین سنتی به طور هم‌زمان صورت گرفته است.

در حال حاضر ارز دیجیتال نانو در رتبه 77ام سایت کوین مارکت کپ قرار دارد و تمامی توکن‌هایی که تیم این پروژه برای عرضه در نظر داشتند، عرضه شده و در گردش هستند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments