ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر (Internet Computer) چیست؟ معرفی توکن ICP

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

ارز دیجیتال Internet Computer انقلاب جدیدی در ساخت و توکن‌سازی سرویس‌های اینترنتی ایجاد کرده است. در واقع توکن اینترنت کامپیوتر (ICP) نگاه جدیدی به نرم‌افزار دارد که امکان توکن کردن وبسایت‌های سازمانی و سنتی، سیستم‌های مالی غیرمتمرکز و پلتفرم‌های صنعتی را ایجاد می‌کند. این ارز دیجیتال توسط بنیاد دیفینیتی (Dfinity) ایجاد شده است. توکن ICP از همان ابتدای ورود به بازر ارزهای دیجیتال با استقبال زیادی روبه‌رو شد و در رتبه‌های بالا در میان ارزهای دیجیتال قرار گرفت. اگر می‌خواهید با ویژگی‌های فنی این ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید، با ما در این مقاله همراه باشید.

ارز دیجیتال Internet Computer چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارز دیجیتال Internet Computer (توکن اینترنت کامپیوتر) اولین بلاکچینی است که با سرعت وب و با ظرفیت نامحدود اجرا می‌شود. این ارز دیجیتال همچنین سومین نوآوری بزرگ در بلاکچین را بعد از بیت کوین و اتریوم، ارائه می‌دهد. توکن ICP یک کامپیوتر بلاکچینی را معرفی می‌کند که داده‌ها و قرارداد‌های هوشمند را با سرعت وب اجرا می‌کند، داده‌ها را به صورت کارآمد پردازش و ذخیره می‌سازد و فریم‌ورک‌های نرم افزاری قدرتمندی را به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد.

پروژه ارز دیجیتال Internet Computer در اکتبر سال 2016 به دست دومینیک ویلیامز (Dominic Williams) پایه‌گذاری شد. این پروژه توجه زیادی را در دنیای ارزهای دیجیتال به خود جلب کرد. دیفینیتی (DFINITY) در مجموع 121 میلیون دلار از مشارکت‌کنندگانی مانند Andreessen Horowitz ،Polychain Capital ،SV Angel ،Aspect Ventures ،Electric Electric ،ZeroEx ،Scalar Capital و Multicoin Capital و چندین حامی ‌برجسته اولیه اتریوم جمع‌آوری کرد. در سال 2018، بیش از 50،000 شرکت‌کننده، توکن‌های ابزاری ICP را در ایردراپ دریافت کردند.

در 18 دسامبر سال 2020، دیفینیتی (DFINITY) شبکه آلفای ارز دیجیتال Internet Computer را راه‌اندازی کرد. دیفینیتی (DFINITY) در گام آخر به سوی تمرکززدایی، در 10 می ‌2021، توکن اینترنت کامپیوتر (توکن ICP) را در دامنه عمومی ‌راه‌اندازی کرد. این نقطه عطف مهم به این معنی است که اینترنت اکنون به عنوان یک رایانه جهانی غیرمتمرکز عمل می‌کند که با انتشار همه کدهای منبع توکن اینترنت کامپیوتر در دامنه عمومی ‌و همچنین توکن ابزاری ICP، به ده‌ها هزار نفر از اعضای جامعه‌ کریپتو این امکان را می‌دهد که شبکه ارز دیجیتال Internet Computer را مدیریت کنند.

ارز دیجیتال internet computer

ارز دیجیتال Internet Computer چه ویژگی منحصربه‌فردی دارد؟

هدف از ارز دیجیتال Internet Computer گسترش اینترنت عمومی ‌است؛ بنابراین می‌تواند پلتفرم محاسبه جهانی نیز باشد. امروزه اینترنت شبکه‌ای است که همه را به هم متصل می‌کند، اما سیستم‌ها و خدمات در حال حاضر از زیرساخت‌های خصوصی استفاده می‌کنند. پیشرفت علمی ‌خاصی که توکن اینترنت کامپیوتر داشته، فناوری Chain Key است که ده‌ها فناوری پیشرفته مانند مکانیزم اجماع جدید، ایجاد کلید توزیع‌نشده غیرتعاملی (NI-DKG)، سیستم عصبی شبکه (NNS)، شناسه اینترنتی و … را در بر می‌گیرد.

تکنولوژی Chain Key از مجموعه‌ای از پروتکل‌های رمزنگاری تشکیل شده است که نود‌های سازنده توکن اینترنت کامپیوتر را تنظیم می‌کنند. این یکی از موفقیت‌های اساسی در توکن اینترنت کامپیوتر است که به آن امکان می‌دهد یک کلید عمومی منفرد داشته باشد. این ویژگی یک مزیت بزرگ است؛ زیرا به هر وسیله‌ای از جمله ساعت‌های هوشمند و تلفن‌های همراه اجازه می‌دهد که بتوانند از طریق توکن اینترنت کامپیوتر کار تأیید اعتبار را انجام دهند، در حالی که چنین امکان برای بلاکچین‌های سنتی وجود ندارد. کلید عمومی منفرد، نوک کوه یخ است: فناوری Chain Key موتوری است که توکن اینترنت کامپیوتر را هدایت می‌کند و عملکرد آن را امکان‌پذیر می‌کند.

شبکه دیفینیتی امکان اضافه کردن نود‌های جدید برای تشکیل زیرشبکه‌های جدید را فراهم می‌کند تا شبکه مقیاس‌پذیر شود. نود‌های معیوب یا خراب با نود‌های جدید جایگزین می‌شوند بدون اینکه شبکه متوقف شود. زیرشبکه‌ها نیز حتی اگر نود‌های خراب زیادی داشته باشند، قابل احیا کردن هستند. ارتقای پروتکل ارز دیجیتال توکن اینترنت کامپیوتر به صورت یکپارچه، به شبکه امکان رفع اشکالات و افزودن ویژگی‌های جدید را می‌دهد.

تیم تحقیق و توسعه دیفینیتی (DFINITY) پروتکل جدید غیرتعاملی‌ای را برای اشتراک مجدد کلید ابداع کرده است. هر یک از امضاکنندگان قدیمی ‌فقط باید یک پیام واحد برای امضاکنندگان جدید پخش کند. برای اطمینان از اینکه این کار به طور ایمن انجام می‌شود، از بسیاری از مفاهیم رمزنگاری پیشرفته مثل رمزگذاری با Forward secrecy و اثبات دانش صفر غیر تعاملی (noninteractive Zero-knowledge proofs) استفاده می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت رسمی ارز دیجیتال Internet Computer مراجعه کنید.

توکن ICP چگونه کار می‌کند؟

توکن ابزاری و اصلی شبکه ارز دیجیتال Internet Computer توکن ICP است که سه نقش اساسی در شبکه ایفا می‌کند:

  • تسهیل مدیریت شبکه: توکن‌های ICP را می‌توان قفل کرد تا نرون‌هایی ایجاد شود که بتوانند با رأی دادن در مدیریت شبکه مشارکت کنند و از این طریق پاداش بگیرند.
  • تولید چرخه برای محاسبه: توکن ICP مخزنی را برای ارزش منبع فراهم می‌کند که می‌تواند به چرخه‌های محاسباتی تبدیل شود. این قدرت محاسباتی مانند سوخت هنگام استفاده سوزانده می‌شود.
  • پاداش دادن به مشارکت‌کنندگان: شبکه توکن ICP جدید را برای پاداش دادن و تشویق افرادی که نقش مهمی در شبکه دارند تولید می‌کند؛ در مواردی مثل: 1) پاداش دادن به کسانی که با رأی دادن در مدیریت مشارکت می‌کنند، 2) پاداش برای کسانی که ماشین‌های نود میزبان شبکه هستند و 3) سایر فعالیتهای متفرقه.

قیمت ارز دیجیتال Internet Computer و توکن (ICP)

قیمت توکن ICP در شروع عرضه اولیه برابر با 0.00000001 دلار بود اما این توکن در همان ابتدا با استقبال فراوانی در بازار روبه‌رو شد و قیمت ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر در عرض چند ساعت به 640 دلار افزایش یافت. این افزایش قیمت ارز دیجیتال Internet Computer فقط در چند ساعت ابتدایی عرضه اولیه، نشان از اعتقاد زیاد سرمایه‌گذاران به این ارز دیجیتال دارد. البته بعد از این افزایش ناگهانی، قیمت توکن ICP در همان روز با نزول ناگهانی روبه‌رو شد و قیمت ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر تا 275 دلار کاهش یافت. قیمت توکن ICP دوباره صعودی ناگهانی تا بالای عدد 500 دلار داشت. تمام این نوسانات شدید قیمت توکن اینترنت کامپیوتر در کمتر از یک روز اتفاق افتاد. پس از آن قیمت ارز دیجیتال Internet Computer در یک شیب نزولی قرار گرفت.

ارزش کل بازار این ارز دیجیتال بیش از 12 میلیارد دلار است. نمودار قیمت ارز دیجیتال Internet Computer را در ماه گذشته در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

ارز دیجیتال internet computer

برای مشاهده قیمت لحظه‌ای این ارز دیجیتال به صفحه قیمت ارز دیجیتال Internet Computer مراجعه کنید.

نحوه خرید ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر

توکن ICP در اکثر صرافی‌های معتبر مثل بایننس، کوین‌بیس، کوکوین و … قابل خرید و فروش است.

توکن اینترنت کامپیوتر

سخن پایانی

در این مقاله با ارز دیجیتال Internet Computer آشنا شدیم. همان‌طور که گفتیم، این ارز دیجیتال توسط بنیاد دیفینیتی (Dfinity) طراحی شده است. این بنیاد در شهر زوریخ کشور سوئیس قرار دارد و تا کنون کارهای علمی زیادی انجام داده است. به همین دلیل در همان ابتدای کار توانست سرمایه‌گذاران قوی و مطرحی را به پروژه خود جذب کند. با توجه به تیم قوی و سرمایه‌گذاران این پروژه و همچنین استقبال خوبی که در ابتدای ورود به بازار ارزهای دیجیتال از این پروژه شد، به نظر می‌رسد این رمزارز یکی از ارزهای آینده‌دار است.

توکن ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر ICP نام دارد که توکن ابزاری این شبکه است و کارآیی‌های زیادی در شبکه دارد. هدف این شبکه این است که بلاکچینی ایجاد کند که بتواند با سرعت وب اجرا شود و همچنین مقیاس‌پذیری بالایی داشته باشد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments