ارز دیجیتال هورایزن (Horizen) چیست؟ راهی برای حفظ حریم خصوصی معاملات

زمان مطالعه: 10 دقیقه

مقدمه

هورایزن یا هوریزن (Horizen) یک ارز دیجیتال و شبکه بلاکچینی متمرکز بر حفظ حریم خصوصی است که با هدف حل مشکلات مقیاس‌پذیری و امنیتی موجود در شبکه‌هایی مانند اتریوم توسعه یافته است. در واقع، ارز دیجیتال هورایزن یک هارد فورک از ارز دیجیتال حریم خصوصی محور زی کش (Zcash) است که قصد دارد قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز را خصوصی و ایمن کند.

به عقیده عده‌ای، بسیاری از شبکه‌های بلاکچین موجود، بیش از حد کند، عمومی و متمرکز هستند. هورایزن در تلاش است که با استفاده از ترکیب ابزارها، نودها و زنجیره‌های جانبی حفظ حریم خصوصی خود، این مشکلات را حل کند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در این مقاله، به بررسی ارز دیجیتال Horizen نحوه کار آن و چگونگی حل مشکل حریم خصوصی، می‌پردازیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

هورایزن (Horizen) چیست؟

ویژگی اصلی بلاکچین هورایزن، حفظ حریم خصوصی است. از زمان راه‌اندازی ارز دیجیتال هورایزن که در ابتدا با نام زن کش (ZenCash) شناخته می‌شد، این شبکه از الگوریتم اثبات دانش صفر (Zero-knowledge proof) استفاده کرده تا به این ترتیب، تراکنش‌های ارز ZEN خود را در میان کاربران آگاه به حریم خصوصی، غیرقابل ردیابی و غیرقابل نظارت کند.

ارز دیجیتال هورایزن

توسعه‌دهندگان این شبکه همچنین معتقدند که هر گونه تعامل بین کاربران باید خصوصی باشد. بنابراین، این شرکت در حال ایجاد راه‌حل‌های حفظ حریم خصوصی است تا به این ترتیب، به یک پلتفرم غیرمتمرکز خصوصی برای پیام‌رسانی، انتشار و توسعه برنامه‌های غیر متمرکز (DApp) تبدیل شود.

بنیانگذاران ارز دیجیتال هورایزن چه کسانی هستند؟

در ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی، رابرت ویگلیون (Robert Viglione) و رالف ورسلوایس (Rolf Versluis) به عنوان هم‌بنیانگذاران این شبکه، زن کش را به عنوان یک فورک زی کلاسیک (ZClassic) –که خود یک فورک زی کش است– راه‌اندازی کردند. در آگوست سال ۲۰۱۸، نام تجاری پروژه از زن کش به هورایزن تغییر یافت.

رابرت ویگلیون، هنگامی که یک افسر نظامی آمریکایی در افغانستان بود، کلاس‌های آموزشی «بیت کوین ۱۰۱» را برای شهروندان افغانی که در اطراف پایگاه نظامی ایالات متحده کار می‌کردند، برگزار کرد. این کلاس‌ها تلاشی بود برای نشان دادن اینکه فناوری بلاکچین چگونه می‌تواند برای کسانی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، مفید باشد.

چه چیزی هورایزن را منحصربه‌فرد می‌کند؟

در دنیای ارزهای دیجیتال، تبدیل شدن به یک پیشرو کار ساده‌ای نیست. بیت کوین بیشترین ارزش بازار را دارد. اتریوم از لحاظ تعداد توسعه‌دهندگان فعال پیشگام است. برخی دیگر ادعا می‌کنند که سریع‌ترین پلتفرم هستند.

برتری هورایزن به دلیل تعداد نودهای آن است. این شبکه بلاکچینی با بیش از ۴۰ هزار نود، در جایگاه بالاتری نسبت به بیت کوین و اتریوم قرار دارد.

نودهای شبکه هورایزن چند لایه (Multi-tiered) هستند. به این معنی که، همه نودها نقش یکسانی ندارند.

فول نودهای معمولی شبیه نودهای موجود در بیت کوین و اتریوم هستند و یک کپی کامل از تراکنش‌ها و داده‌های شبکه بلاکچین را در اختیار دارند. نودهای امن (Secure Node)، فول نودهای عادی با یک سری الگوریتم‌های رمزنگاری خاص هستند که ارتباط بین نودها را ایمن و از جاسوسی در مکالمه نودها با یکدیگر جلوگیری می‌‌کنند. در نهایت، سوپر نودها (Super Nodes) وجود دارند؛ نودهای امن قدرتمندی که میزبان زنجیره‌های جانبی هورایزن هستند.

در تاریخ ۲ ژوئن سال ۲۰۱۸ و زمانی که پروژه هنوز زن کش نام داشت، این شبکه هدف یک حمله ۵۱ درصدی قرار گرفت که طی آن، مهاجم توانست کنترل بیش از نیمی از قدرت استخراج شبکه را به دست بگیرد. در این حمله، مهاجم توانست با تغییر تاریخچه بلاکچین، حدود ۶۰۰ هزار دلار به سرقت ببرد.

هورایزن از زمان آغاز فعالیت خود تحت عنوان زن کش تاکنون پیشرفت زیادی کرده است. این تیم در حال حاضر بر توسعه فناوری زنجیره جانبی متمرکز شده است تا به این ترتیب، امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز متصل به زنجیره اصلی هورایزن را برای توسعه‌دهندگان فراهم کند.

انتظار می‌رود که این زنجیره‌های جانبی به دلیل استفاده از ۴۰ هزار نود شبکه اصلی هورایزن، بسیار مقیاس‌پذیر باشند. به لطف فناوری پروتکل انتقال بین زنجیره‌ای (CCTP)، کاربران می‌توانند توکن‌های ZEN را به سرعت و به راحتی میان زنجیره اصلی هورایزن و زنجیره‌های جانبی آن انتقال دهند.

توکن‌های ZEN چگونه تولید می‌شوند؟

ارز دیجیتال هورایزن

الگوریتم اجماع شبکه ارز دیجیتال هورایزن ترکیبی از مدل‌های اثبات کار (POW) و اثبات سهام (POS) است. بنابراین، توکن‌های جدید هم به ماینرهایی که تحت الگوریتم POW فعالیت می‌کنند و هم به اعتبارسنج‌های POS، پاداش داده می‌شوند. در واقع، زنجیره اصلی هورایزن برای حفظ اجماع از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند، در حالی که در زنجیره‌های جانبی از مدل اثبات سهام استفاده می‌شود.

از میان توکن‌های ZEN جدید تولیدشده، ۶۰ درصد به ماینرها و ۱۰ درصد به هر کدام از اپراتورهای نود امن و سوپر نود اختصاص می‌یابد. ۲۰ درصد باقی‌مانده نیز به خزانه‌داری سازمان خودمختار (DAO) هورایزن تعلق می‌گیرد تا برای توسعه اکوسیستم استفاده شود.

همانند بیت کوین، عرضه کل ارز دیجیتال هورایزن نیز برابر با ۲۱ میلیون ZEN در نظر گرفته شده و همچنین، به صورت دوره‌ای پاداش استخراج بلاک نصف می‌شود. اولین هاوینگ (نصف شدن پاداش استخراج بلاک) برای ارز دیجیتال هورایزن در دسامبر سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد و طی آن، پاداش بلاک از ۱۲٫۵ ZEN به ۶٫۲۵ ZEN کاهش یافت.

ارز دیجیتال هورایزن را از کجا و چگونه بخریم؟

ارز دیجیتال هورایزن به عنوان یکی از ۱۰۰ ارز دیجیتال برتر از لحاظ ارزش بازار، در بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی شناخته‌شده، مانند بایننس (Binance)، هوبی گلوبال (Huobi Global)، اوکی‌اکس (OKEx) و … لیست شده است و شما می‌توانید در این صرافی‌ها به خرید و فروش ZEN بپردازید.

متأسفانه، صرافی‌های کمی از خرید مستقیم ارز دیجیتال هورایزن با استفاده از کارت‌های اعتباری پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، در ادامه نحوه خرید توکن ZEN با استفاده از بیت کوین (BTC) در صرافی بایننس را به شما آموزش می‌دهیم.

توجه: مراحلی که در زیر توضیح داده شده است، احتمالاً در سایر پلتفرم‌ها نیز بسیار مشابه خواهد بود، اما توصیه می‌کنیم که قبل از اقدام به ثبت سفارش، اسناد پشتیبانی در پلتفرم مورد نظر خود را به دقت بررسی کنید.

مرحله اول

یک حساب کاربری در صرافی بایننس ایجاد کنید یا اگر قبلاً ایجاد کرده‌اید، وارد حساب خود شوید.

پس از ورود به سیستم، به قسمت Wallet در نوار بالایی صفحه مراجعه کنید و از میان گزینه‌های موجود، Fiat and Spot را انتخاب نمایید.

در اینجا، رمزارزی را که می‌خواهید با هورایزن مبادله کنید، پیدا کنید و مبلغی را که می‌خواهید هزینه کنید، به کیف پول بایننس خود واریز نمایید.

مرحله دوم

با مراجعه به تب Trade در نوار بالایی صفحه، گزینه Classic را انتخاب کنید. با این کار، این رابط کاربری معاملاتی که ساده‌ترین و راحت‌ترین رابط کاربری است، بارگیری خواهد شد.

مرحله سوم

در سمت راست، لیستی از تمام جفت ارزهای معاملاتی پشتیبانی‌شده توسط بایننس را مشاهده می‌کنید. در نوار جست‌وجو، ZEN را وارد کنید و جفت ارز معاملاتی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

در اینجا، ما برای مثال ZEN/BTC را انتخاب می‌کنیم؛ چون در حساب کاربری‌مان بیت کوین وجود دارد.

مرحله چهارم

اکنون باید رابط معاملاتی در سمت چپ به بازار ZEN/BTC تغییر یابد.

در پایین پنل معاملات، گزینه Spot را مشاهده می‌کنید. در این بخش، گزینه Market را انتخاب و مقدار ZEN مورد نظر برای خرید را وارد کنید. قبل از آن، قیمت فعلی ارز دیجیتال را بررسی کنید و مطمئن شوید که مبلغ لازم را در حساب خود موجود دارید.

پس از انتخاب مقدار ZEN مورد نظر، روی گزینه Buy ZEN کلیک کنید. با این کار، سفارش شما به صورت خودکار با بهترین قیمت موجود اجرا می‌شود و توکن‌های ZEN خریداری‌شده در کیف پول بایننس شما در دسترس خواهد بود.

horizen

حفظ حریم خصوصی با استفاده از توکن ZEN

ارز دیجیتال اختصاصی بلاکچین هورایزن، ZEN است که ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی را ارائه می‌دهد. دو نوع آدرس ZEN وجود دارد: آدرس‌های تی (T-Addresses) و آدرس‌های زی (Z-Addresses). آدرس‌های تی، آدرس‌های عادی شبیه آدرس‌های بیت کوین هستند که هر کسی می‌تواند تمام تاریخچه تراکنش‌های یک حساب را مشاهده کند. در مقابل، آدرس‌های زی، آدرس‌هایی هستند که الگوریتم اثبات دانش صفر در آنها اجرا می‌شود. اگر دو آدرس زی با یکدیگر معامله کنند، تراکنش‌ها به صورت خصوصی، ناشناس و کاملاً پنهان انجام خواهند شد.

horizen

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال ZEN

ارز دیجیتال هورایزن یا هوریزن در زمان آغاز فروش خود در ژوئن سال ۲۰۱۷ با قیمت ۱۰٫۸ دلار معامله می‌شد. علی‌رغم کاهش جزیی قیمت ZEN در ماه‌های ابتدایی، قیمت ارز دیجیتال هورایزن در ماه اکتبر همان سال رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد و در این چرخه گاوی، در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ قیمت Horizen تا حدود ۵۹ دلار افزایش یافت.

پس از آن، ارز دیجیتال ZEN یک دوره پرنوسان تقریباً ۱۰ ماهه را پشت سر گذاشت. تا اینکه در دسامبر سال ۲۰۱۸، قیمت ارز دیجیتال Horizen به ۴٫۷ دلار کاهش یافت.

به دنبال آن، قیمت توکن هورایزن یک روند تقریباً خنثی به خود گرفت و تغییرات چندان محسوسی در قیمت ZEN مشاهده نشد.

تا اینکه در ماه ژانویه سال جاری میلادی و همزمان با رالی صعودی بازار ارزهای دیجیتال، قیمت توکن ZEN نیز وارد یک بازار گاوی شد و پس از پشت سر گذاشتن چهار ماه پرنوسان، در نهایت در ۲۷ آوریل، بالاترین قیمت تاریخی خود را در حدود ۱۳۸ دلار به ثبت رساند.

horizen
نمودار قیمت ارز دیجیتال هورایزن (ZEN) از ابتدا تاکنون
در صفحه قیمت ارز دیجیتال هورایزن (Horizen) می‌توانید به صورت لحظه‌ای قیمت هوریزن و توکن ZEN و دیگر اطلاعات مربوط به آن را مشاهده کنید.

پیشرفت‌های اخیر پروژه Horizen

علی‌رغم اینکه شبکه ارز دیجیتال هورایزن تقریباً چهار سال پیش راه‌اندازی شده است، این پروژه همچنان به طور فعال به توسعه خود ادامه می‌دهد و در ماه‌های گذشته به چندین موفقیت برجسته دست یافته است.

  • در اکتبر سال ۲۰۲۰، هورایزن با غول وام‌دهی ارز دیجیتال سلسیوس (Celsius) همکاری کرد تا احتمال استفاده از الگوریتم اثبات دانش صفر خود را برای ایجاد یک سیستم مبتنی بر گواه اثبات ذخایر (proof-of-reserve) بررسی کند.
  • در نوامبر سال ۲۰۲۰، سیکوبا (Sikoba) –یک پلتفرم غیرمتمرکز برای اسناد تأیید بدهی (IOU) به صورت همتا به همتا– از جعبه ابزار اثبات دانش صفر و پروتکل قابلیت همکاری Horizen برای افزایش شفافیت و امنیت مشتریان خود استفاده کرد.
  • در دسامبر سال ۲۰۲۰، هورایزن اعلام کرد که یک همکاری رسمی را با شبکه بلاکچینی ثبت زمین LTO آغاز کرده و یک زنجیره جانبی اختصاصی را برای این پلتفرم ایجاد خواهد کرد.
در طول سال ۲۰۲۰، ارز دیجیتال هورایزن در مجموع به فهرست ۲۸ صرافی، از جمله شعبه آمریکایی بایننس (Binance.US)، Gate.io، بیت‌هامب (Bithumb) و ام‌ایکس‌سی (MXC) اضافه شد.

همچنین در سال گذشته، هورایزن چندین طرح ابتکاری جدید اجتماعی از جمله محیط توسعه‌دهنده هورایزن (Horizen Developer Environment) و برنامه پذیرش اولیه هورایزن (Horizen Early Adapt Program) را آغاز کرد. در مجموع، بیش از ۱،۱۰۰ توسعه‌دهنده در برنامه پذیرش اولیه هورایزن ثبت‌نام کرده‌اند که به معنای یک جامعه توسعه‌دهنده پرجنب‌وجوش برای آن است.

سخن پایانی

در این مقاله، به بررسی ارز دیجیتال هورایزن (Horizen)، نحوه کار آن و چگونگی حل مشکل حریم خصوصی، پرداختیم.

با انتشار نسخه بتای زنجیره جانبی هورایزن به نام زندو (Zendoo) در اواسط سال ۲۰۲۰، هدف بعدی این پروژه، انتشار کامل شبکه‌ زنجیره‌های جانبی در شبکه اصلی خود است. این برنامه برای سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است.

به محض اینکه فناوری زنجیره‌های جانبی به صورت کامل راه‌اندازی شود، هورایزن قصد دارد یک فناوری مقیاس‌پذیری دیگر به نام گراف جهت‌دار غیرمدور (DAG) را نیز به اکوسیستم خود اضافه کند.

پس از آن و با اضافه شدن زنجیره‌های جانبی و فناوری DAG به پشته خود، هورایزن می‌تواند به یکی از پروژه‌های برتر از لحاظ مقیاس‌پذیری تبدیل شود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments