ارز دیجیتال Enzyme (انزایم) چیست؟ معرفی توکن MLN

زمان مطالعه: 11 دقیقه

مقدمه

ارز دیجیتال Enzyme Finance یک پروتکل متن‌ باز است که مدیریت دارایی‌های دیجیتال گردآوری‌شده را به ‌صورت درون زنجیره‌ای میسر می‌سازد. این پروتکل با استفاده از قراردادهای هوشمند و با خودکارسازی فرآیندهای پشت‌صحنه سازمانی و فرآیندهای مرتبط با مدیریت ریسک، به مدیران دارایی و اسپانسرهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری این امکان را می‌دهد که ابزارهای سرمایه‌گذاری توکنیزه مختص به خود را به وجود آورند. پروژه ارز دیجیتال ملون در دسامبر ۲۰۲۰ به ارز دیجیتال انزایم تغییر نام داد. اگر می‌خواهید در مورد ارز دیجیتال Enzyme و توکن آن یعنی توکن MLN بیشتر بدانید، درادامه با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال Enzyme چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارز دیجیتال انزایم فایننس که پیش‌تر با نام پروتکل ملون شناخته می‌شد، پروتکلی بر پایه شبکه اتریوم (ETH) است. این پروتکل به کاربران امکان ساخت، مدیریت و سرمایه‌گذاری در ابزارهای عرف مدیریت دارایی‌های رمزارز را می‌دهد. هدف از شکل‌گیری ارز دیجیتال Enzyme غیرمتمرکز ساختن سیستم سنتی مدیریت دارایی است؛ حیطه‌ای که از دیرباز مورد توجه شرکت‌ها و مشاوران مالی حرفه‌ای بوده است. به طور کلی، ارز دیجیتال MLN می‌تواند موانع بر سر راه مدیریت دارایی را از میان بردارد و توانایی دسترسی به آن را برای مصرف‌کنندگان عام‌تر نیز فراهم آورد.

به ‌عنوان ‌مثال، صندوق‌های مالی مدیریت‌شده غالباً به یک حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری و نیز نرخ‌های کارمزد مدیریت احتیاج دارند. ممکن است به این واسطه، ابزارهای ثروت از دسترس عموم مصرف‌کنندگان خارج شوند. وضعیت زمانی بدتر می‌شود که این افراد بخواهند خود صندوق‌های مدیریت دارایی را تشکیل دهند. چنین اقدامی امروزه مستلزم برخورداری از سرمایه قابل‌توجه و نیز دریافت مشاوره‌های قانونی است. علاوه ‌بر آن، ممکن است ثبت اطلاعات مربوط به یک صندوق سرمایه سال‌ها به طول بینجامد.

هدف از معرفی ارز دیجیتال Enzyme، ایجاد یک سیستم جایگزین است. کاربران با استفاده از پورتال وب این پروژه می‌توانند روی صندوق‌های سرمایه و پورتفولیوهای دیگر کاربران، سرمایه‌گذاری کنند و به طور متقابل موجودی‌های خود را در اختیار دیگر کاربران قرار دهند.

پروتکل مالی ارز دیجیتال انزایم از توکن MLN به‌ منظور اجرای فرمان‌های گوناگون در این پلتفرم استفاده می‌کند.

همچنین ارز دیجیتال Enzyme از طریق وب‌سایت رسمی و وبلاگ خود کاربران را دائماً در جریان وضعیت نقشه راه خود قرار می‌دهد.ارز دیجیتال Enzyme

تیم تشکیل‌دهنده Enzyme

ارز دیجیتال Enzyme که پیش‌تر با نام ملون شناخته می‌شد، توسط شرکت خصوصی Melonport به بازار عرضه شد. مونا ال ایزا (Mona El Isa) مدیر ارشد سابق شرکت گلدمن ساکس (Goldman Sachs) و ریتو ترینکلر (Rito Trinkler) در سال 2016 این شرکت را در سوئیس احداث کردند.

تاریخچه ارز دیجیتال انزایم

مؤسسان Melonport هدف خود را از احداث این شرکت، توسعه شبکه ملون که یک سیستم کامپیوتری مدیریت دارایی روی پلتفرم اتریوم است عنوان کردند. در فوریه ۲۰۱۷، این شرکت از طریق فروش توکن‌های خود توانست برای توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود جذب سرمایه کند.

در فاصله سال‌های 2017 تا 2018، یک میلیون و دویست و پنجاه هزار کوین MLN توسط این کمپانی تولید و توزیع شد. در سال ۲۰۱۹ و بعد از عرضه اولین نسخه پروتکل مالی ارز دیجیتال Enzyme ملون پورت منحل شد و مدیریت آن به Melon Council که یک سازمان خودگردان غیر متمرکز (DAO) است رسید.

اکنون Melon Council با استفاده از یک سیستم قرارداد هوشمند عمل می‌کند. قراردادهای توکن MLN به کاربران این امکان را می‌دهند که اعضای جدیدی را به انزایم دعوت کنند و در ارتقا و تغییر پارامترهای این پروتکل ایفای نقش کنند. مأموریت این پروتکل حفظ یکپارچگی شبکه، به حداکثر رساندن میزان پذیرش و ایجاد نوآوری در اکوسیستم ارز دیجیتال انزایم است.

ویژگی‌های ارز دیجیتال Enzyme

 

پروتکل ملون با هدف ایجاد امکان راه‌اندازی، مدیریت و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های دارایی‌های دیجیتال روی کار آمده است تا فضایی آزاد، رقابتی، شفاف و غیرمتمرکز را به کاربران اعطا نماید. این پروتکل مدیران دارایی را قادر می‌سازد که ابزارهای سرمایه‌گذاری توکنیزه خود را ایجاد کنند و پارامترهای اصلی (از قبیل ساختار کارمزدها، صرافی‌های معاملاتی، دارایی‌های قابل معامله، مدیریت ریسک و سرمایه‌گذاران) را تعریف نمایند. این پارامترها نیز به نوبه خود در بلاکچین استفاده می‌شوند و از طریق قراردادهای هوشمند تقویت می‌شوند؛ بنابراین به ‌جای آنکه در آگهی عرضه سهام صندوق ثبت شوند و توسط واسطه‌ها اداره و کنترل گردند، به این صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به ‌این ‌ترتیب سرمایه‌گذاران می‌توانند مطمئن باشند که دارایی‌های دیجیتال به‌دست‌آمده دقیقاً به همان صورتی که در تنظیمات ابزار سرمایه‌گذاری درون زنجیره‌ای مشخص شده، مدیریت و به کار برده می‌شوند. این امر تا حد زیادی موجب بهینه‌سازی پروسه‌های فعلی مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و باعث صرفه‌جویی در هزینه، زمان و بهره عملیاتی می‌شود.what is Enzyme

پروتکل ملون و توکن MLN به دلیل اینکه نخستین زیرساختار غیرمتمرکز در نوع خود هستند، نسبت به دیگر پروتکل‌های مدیریت سرمایه متمایز می‌شوند. این پروتکل به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که کلیدهای خصوصی‌شان را تحت کنترل خود داشته باشند. به ‌این ‌ترتیب حضانت از دارایی‌های آنها همواره بر عهده خودشان خواهد بود. اگر بخواهیم به طور خاص مزایای ملون را برشماریم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

این پروتکل از طیف گسترده‌ای از نمونه‌های کاربرد بومی شبکه وب ۳، از قبیل: مدیریت خزانه DAO، صندوق‌های استیکینگ، صندوق پیش‌بینی، Crypto-kittie، صندوق اجناس کلکسیونی و … پشتیبانی می‌کند.

هر فردی در هر جایی می‌تواند آنچه را که در درون زنجیره می‌گذرد ردیابی کند و به عبارتی به طور مداربسته زنجیره را پایش می‌کند.

ارز دیجیتال انزایم از طریق کارمزدهای مدیریت و عملکرد به افراد امکان پول درآوردن از استعدادهایشان را می‌دهد.

انزایم موانع بر سر راه ورود به سیستم را از میان برمی‌دارد و به سرمایه‌گذاران قابلیت دسترسی به طیف وسیعی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری با شفافیت بالا (صندوق‌های سرمایه‌گذاری) را می‌دهد.

ساخت و مدیریت ابزارهای سرمایه‌گذاری بومی وب ۳ (به‌ عنوان ‌مثال ملون برای اقدامات پشت‌صحنه و مدیریت ریسک سازمانی، صرافی‌های غیر متمرکز برای حوزه‌های معاملاتی، کامپاند و موارد مشابه برای قرض دادن/ وام گرفتن و …) از دیگر مزایای پروتکل انزایم به شمار می‌روند.

مدیریت ریسک در داخل زنجیره از بروز «سوء رفتار» در مدیریت سرمایه جلوگیری می‌کند.

ادغام پروتکل ملون با سیستم دیفای در سطح قراردادهای هوشمند موجب شکل‌گیری یک پروتکل پنجره واحد (one-stop shop) برای دیفای می‌شود. این امر قابلیت ترکیب‌پذیری توان عملکردی را ارتقا می‌بخشد و اثر شبکه‌ای قابل‌توجهی را به نمایش می‌گذارد.

ارز دیجیتال Enzyme چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال انزایم از یک سری قراردادهای هوشمند ساخته شده که محاسبات خود را از طریق بلاکچین اتریوم انجام می‌دهند. این شیوه طراحی موجب شده است که کارمزد تراکنش‌ها به‌ صورت توکن‌های اتر پرداخت شود. این کارمزدها هزینه‌های به‌کارگیری از توان محاسباتی اتریوم و نرم‌افزار انزایم را پوشش می‌دهند.what is Enzyme

خود پروتکل از دو لایه تشکیل شده است؛ یک ‌لایه صندوق سرمایه و یک‌ لایه زیرساختاری. همچنین این پروتکل از کتابخانه جاوا اسکریپت مختص به خود نیز برخوردار است که به آن امکان پشتیبانی از مرورگر وب را می‌دهد. در ادامه به توضیح هر یک از لایه‌های پروتکل انزایم می‌پردازیم:

لایه صندوق سرمایه‌گذاری

در لایه صندوق سرمایه‌گذاری، هر کاربر قادر است صندوق‌هایی را که کاربران دیگر می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند ایجاد و کنترل کند.

هر صندوق سرمایه‌گذاری از دو جزء تشکیل شده است:

  • قطب یا هاب (The Hub): منظور از هاب، هسته لایه صندوق سرمایه‌گذاری است که در آن تمامی ابزارهای ضروری برای راه‌اندازی یک صندوق وجود دارد و می‌توان تمامی اجزای سازنده صندوق را از طریق آن ردیابی کرد.
  • اقمار یا اسپوک‌ها (The Spokes): اسپوک‌ها از قراردادهای هوشمند به ‌منظور چارچوب‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. این صندوق‌ها توسط هر یک از مدیران ایجاد شده و به ارائه سرویس‌های ویژه‌ای اختصاص یافته‌اند. از جمله مثال‌های اسپوک می‌توان به گاوصندوق (Vault) اشاره کرد که به ‌منظور ذخیره‌سازی توکن‌ها از سوی صندوق‌های سرمایه به کار می‌رود. مثال دیگر این اجزا، سهام (Shares) است که با هدف ردیابی مالکیت صندوق‌ها به کار می‌رود.

لایه زیرساختار

لایه زیرساختار توسط Melon Council، سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) انزایم اداره می‌شود.

برخی از مثال‌های قراردادهای زیرساختاری عبارتند از:

  • قرارداد «آداپتور»: این قرارداد دارایی‌های معین را به فیدهای قیمت معامله مرتبط می‌سازد.
  • قرارداد «موتور محرکه»: این قرارداد به ‌ازای توکن‌های اتر، رمزارز MLN خریداری می‌کند و در پرداخت هزینه‌های برخی محاسبات نقش دارد.
  • قرارداد «منبع قیمت»: این قرارداد در بر دارنده اطلاعات کلی مورد نیاز برای انجام اقدامات گوناگون در درون صندوق سرمایه‌گذاری است.

توکن MLN

توکن MNL (ام ال ان) به ‌منظور انجام عملیات‌های مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و رأی‌دهی در خصوص سیاست‌های نرم‌افزار پروتکل انزایم از قبیل نرخ عرضه توکن‌های جدید به کار برده می‌شود. این عملیات‌ها ممکن است در بر دارنده هزینه تراکنش‌ها یا کارمزدهای اجرایی و کارمزدهای مرتبط با مدیریت باشند.

عرضه اولیه

شرکت ملون پورت توانست از طریق عرضه اولیه کوین (ICO) خود در سال ۲۰۱۷، مبلغی معادل ۹/۲ میلیون دلار را جمع‌آوری کند. در دوره مشارکت ارز دیجیتال Enzyme، مجموع ۱۲۵۰۰۰۰ کوین MLN تولید و توزیع شد و همه‌ساله نیز مقدار ثابت ۳۰۰۶۰۰ توکن MLN ضرب می‌شود.

آینده ارز دیجیتال Enzyme

پروتکل ارز دیجیتال انزایم از یک مدل خرید و سوزاندن (Buy and Burn) به ‌منظور ایجاد انگیزه برای استفاده از توکن MLN بهره می‌برد. با توجه‌ به آنکه کارمزدهای شبکه به ‌صورت توکن‌های ETH پرداخت می‌شوند، DAO این توکن‌های ETH جمع‌آوری‌شده را به MLN تبدیل و سکه‌ها را می‌سوزاند. در نتیجه، این توکن‌ها به طور مؤثر از گردش بازار حذف می‌شوند. این امر موجب می‌شود که فشاری رو به ‌بالا بر قیمت ایجاد شود و کوین‌های MLN در درازمدت ارزش بیشتری پیدا کنند.what is Enzyme

تیم ارز دیجیتال انزایم احتمال توکنیزه شدن طیف وسیعی از کلاس‌های مختلف دارایی را در آینده مطرح می‌کند؛ بنابراین ملون صرفاً یک ابزار مدیریت سرمایه‌گذاری رمزارز نیست؛ بلکه زیرساختاری برای مدیریت بین دارایی‌هایی مختلف در آینده به شمار می‌آید.

شرکت Melonport در فوریه سال ۲۰۱۹ نسخه ۱.۰ از پروتکل ملون را منتشر کرد و پس از آن کم‌کم جای خود را به سازمان خودگردان غیرمتمرکز Melon Council داد که در حال حاضر روی سیستم‌عامل آراگون (AragonOS) قابل‌ اجرا است.

تاریخچه قیمت Enzyme

ارز دیجیتال انزایم در آغاز عرضه خود در اواخر فوریه سال 2017 ارزشی معادل 21/51 دلار را به نام خود ثبت کرد. پس از این تاریخ، قیمت توکن MLN به ‌تدریج افزایش یافت؛ تا اینکه در آغاز سال ۲۰۱۸ به رقمی بالغ بر ۲۵۰ دلار به ‌ازای هر کوین رسید. البته متأسفانه این روند صعودی به ‌زودی جای خود را به سقوط قیمت این رمزارز داد. به ‌طوری ‌که در ماه می سال ۲۰۱۸ قیمت آن از مرز ۵۰ دلار اولیه عبور کرد. طولی نکشید که توکن ملون با اعداد تک‌رقمی به فروش رسید. البته این پایان ماجرا نبود و در اکتبر سال ۲۰۲۰ ملون مجدداً با عبور از آستانه ۳۹ دلار توانست وارد محدوده سبز قیمت شود. در ماه ژوئن همین سال، توکن ملون توانست قیمتی برابر با ۱۵/۱۶۸ دلار را به نام خود ثبت کند و در سپتامبر این رقم به حدود ۱۱۰ دلار رسید. در تصویر زیر نمودار نوسانات قیمت رمزارز انزایم از وب‌سایت CoinMarketCap آورده شده است.ارز دیجیتال انزایم

در صفحه قیمت ارز دیجیتال Enzyme می‌توانید به صورت لحظه‌ای قیمت انزایم و توکن MLN را مشاهده کنید.

ارز دیجیتال Enzyme را از کجا بخریم و در کجا ذخیره کنیم؟

شما می‌توانید ارز دیجیتال انزایم را از هر یک از صرافی‌های معتبر کوین بیس، بایننس، هیوبی گلوبال، کراکن، صرافی Gate.io و بسیاری صرافی‌های دیگر خریداری کنید. بهتر است ابتدا از صرافی‌های ایرانی تتر بخرید و سپس در صرافی‌های خارجی تتر خود را به Enzyme تبدیل کنید. پس از خرید توکن MLN باید این توکن‌ها را در یک کیف پول مطمئن ذخیره کنید. از جمله بهترین کیف پول‌هایی که برای ذخیره توکن‌های MLN پیشنهاد می‌شوند می‌توان به کیف پول تراست والت و متامسک اشاره کرد.

سخن پایانی

ارز دیجیتال انزایم فایننس با ایجاد پلی میان شرکت‌های مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاران، تجربه‌ای بی‌همتا از به‌کارگیری کریپتوکارنسی در بازارهای مالی سنتی را ایجاد کرده است. اگر می‌خواهید صندوق سرمایه‌گذاری خود را با شفافیت و ممیزی هر چه ‌تمام‌تر روی شبکه بلاکچین ایجاد کنید، ما به شما استفاده از تکنولوژی ارز دیجیتال Enzyme را پیشنهاد می‌کنیم.

به ‌علاوه شما می‌توانید بدون نیاز به شناخت یا اعتماد به مدیران صندوق‌ها برای مدیریت پول‌هایتان، تنها با تکیه به پروتکل انزایم فایننس اقدام به سرمایه‌گذاری کنید؛ چراکه تمامی مدیران نیز در چارچوب قراردادهای هوشمند در انزایم فعالیت می‌کنند.

بنابراین سرمایه‌گذاران با این پیش‌فرض که پلتفرم به مسیر توسعه خود ادامه می‌دهد و در آینده مدیریت دارایی رمزارزها نیز نقش قابل‌توجهی را ایفا خواهد کرد، می‌توانند توکن‌های MLN را به پورتفولیوی خود اضافه کنند.

ورود به بازار رمزارزها همواره با خطرات و پیچیدگی‌های خاص خود همراه است. برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال بگیرید، بهتر است تا می‌توانید در مورد بازارهای مالی اطلاعات کسب کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments