صرافی وزیر اکس چیست؟ معرفی ارز دیجیتال WazirX و توکن WRX

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

وزیر اکس (WazirX) یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های تبادل ارز دیجیتال در کشور هند است. صرافی وزیر ایکس با داشتن یک پایگاه کاربری در حال رشد، خدمات مبادله بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال، از جمله توکن اختصاصی خود، یعنی توکن WRX و ارز دیجیتال وزیر ایکس را به بیش از یک میلیون کاربر خود ارائه می‌دهد. در این مقاله قصد داریم شما را با تمام ویژگی‌های وزیر ایکس آشنا کنیم و در پایان، انجام مبادله در این صرافی را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

وزیر اکس (WazirX) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

همان‌طور که گفته شد، وزیر ایکس یک صرافی بیت کوین و ارزهای دیجیتال در کشور هند است. با تکمیل چند مرحله ساده مانند ثبت‌نام، تکمیل احراز هویت (KYC)، واریز روپیه هند (INR) و ثبت سفارش، شما می‌توانید اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال در این صرافی کنید. پس از خریداری ارزهای دیجیتال، امکان انتقال آنها به کیف پول وزیر ایکس نیز وجود دارد.

صرافی وزیر ایکس

ارز دیجیتال اختصاصی صرافی WazirX با نماد اختصاری WRX شناخته می‌شود که می‌توان از آن برای انجام مبادلات و پرداخت کارمزد این صرافی استفاده کرد. لازم به ذکر است که کارمزد دریافتی توسط وزیر ایکس در مقایسه با رقبای بازار کمی بیشتر است.

صرافی وزیر ایکس همچنین یک برنامه معاملاتی با رابط کاربری ساده را عرضه کرده است که می‌توان آن را از فروشگاه‌های برنامه پلی استور (Play Store) یا اپ استور (App Store) دانلود کرد. این برنامه خدمات متعددی مانند معاملات اسپات، معاملات همتا به همتا، واریز، برداشت و … را به کاربران ارائه می‌دهد.

صرافی وزیر ایکس اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی توسط بایننس (Binance)، بزرگ‌ترین صرافی رمزارزی جهان، خریداری شد. این موضوع باعث شده است که چشم‌انداز آتی وزیر ایکس در هند و بازار ارزهای دیجیتال بسیار روشن باشد.

توکن ارز دیجیتال وزیر اکس (WRX)

توکن WRX ارز دیجیتال اختصاصی پلتفرم وزیر ایکس است که روی بلاکچین بایننس فعالیت می‌کند. حداکثر عرضه WRX برابر با ۱ میلیارد واحد در نظر گرفته شده است.

دارندگان توکن WRX می‌توانند از مزایای مختلفی همچون تخفیف کارمزد معاملاتی، استخراج معاملات WRX، مشارکت در ایردراپ توکن، کاهش کارمزد مارجین و موارد دیگر، برخوردار شوند. کاربران همچنین می‌توانند از توکن WRX برای خرید سایر دارایی‌های رمزارزی در صرافی وزیر ایکس استفاده کنند.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال WRX

در ابتدای فروش توکن WRX در فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی، این توکن در محدوده قیمتی ۰٫۱۱ دلار معامله می‌شد. ارز دیجیتال WazirX در ماه‌های اولیه چندان مورد استقبال قرار نگرفت و با در پیش گرفتن یک روند تقریباً خنثی، تا یک سال تغییرات محسوسی در قیمت رمزارز WRX مشاهده نشد.

تا اینکه در فوریه سال جاری میلادی و همزمان با رالی صعودی بازار ارزهای دیجیتال، توکن WRX نیز وارد یک بازار گاوی شد و در تاریخ ۵ آوریل، بالاترین قیمت تاریخی خود را در ۵٫۹۴ دلار به ثبت رساند.

ارز دیجیتال وزیر ایکس
نمودار قیمت ارز دیجیتال وزیر ایکس (WRX) از ابتدا تا کنون

از آن زمان تا می 2021، قیمت ارز دیجیتال WazirX حدود ۵۱ درصد کاهش یافته و در محدوده ۲٫۸۶ دلار معامله می‌شود.

معامله در صرافی وزیر ایکس را چگونه آغاز کنیم؟

شروع معامله در صرافی وزیر ایکس کمتر از پنج دقیقه طول می‌‌کشد. تمام کاری که شما باید انجام دهید، این است که یک حساب کاربری ایجاد کنید، احراز هویت خود را کامل کنید، وجوه خود را واریز کنید و تمام. شما اکنون می‌توانید اولین معامله خود را انجام دهید.

ایجاد حساب کاربری در صرافی WazirX

اولین قدم برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال، ایجاد یک حساب کاربری است. برای ایجاد حساب در صرافی وزیر ایکس مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به وب‌سایت رسمی وزیر ایکس مراجعه و روی گزینه Sign-up کلیک کنید.
  2. آدرس ایمیل و رمز ورود خود را وارد کنید.
  3. در این مرحله، یک ایمیل فعال‌سازی برای شما ارسال می‌شود. روی پیوند فعال‌سازی حساب کلیک کنید.
  4. اکنون شما می‌توانید وارد حساب کاربری خود شوید.

ارز دیجیتال وزیر ایکس

احراز هویت در صرافی وزیر ایکس

برای واریز وجه در قالب روپیه یا ارز دیجیتال، ابتدا باید احراز هویت خود را تکمیل کنید. برای تکمیل KYC خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روی تب Profile و سپس روی گزینه Complete verification کلیک کنید.
  2. اطلاعات شناسایی لازم را وارد کنید.
  3. اکنون اطلاعات بانکی خود را وارد کنید. وزیر ایکس از این حساب بانکی برای تمامی برداشت‌ها در آینده استفاده خواهد کرد.
  4. تصاویر کارت شناسایی و کارت بانکی و یک عکس سلفی از خود در قالب JPG یا PNG را آپلود کنید.
  5. پس از تأیید تمام جزئیات، می‌توانید وجوه خود را برای شروع معامله واریز نمایید.

ارز دیجیتال وزیر ایکس

واریز وجوه و شروع معامله در صرافی وزیر ایکس

برای شروع معامله ارزهای دیجیتال در صرافی WazirX، شما ابتدا باید وجوه کافی را به صرافی واریز کنید. این وجوه می‌توانند به صورت ارز فیات روپیه یا رمزارز در صرافی سپرده‌گذاری شوند.

برای این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در بالای صفحه وب‌سایت، روی تب Funds کلیک کنید.
  2. در صفحه بعدی، روی گزینه Deposit کلیک کنید.
  3. اکنون می‌توانید وجوه را در قالب روپیه سپرده‌گذاری نمایید. در صورت داشتن رمزارز نیز، آدرس مقصد را کپی کنید یا با اسکن کد QR، وجوه خود را واریز نمایید.

انجام معاملات اسپات (Spot Trading) در صرافی وزیر ایکس

خرید و فروش در صرافی وزیر ایکس بسیار آسان است و شما می‌توانید با کلیک روی تب Exchange در بخش بالای وب‌سایت شروع به معامله کنید. وزیر ایکس به شما اجازه می‌دهد که از پیش، سفارشات معاملاتی خود را ثبت کنید. هنگامی که شرایط سفارش شما در بازار محقق شود، سیستم به طور خودکار آن را اجرا خواهد کرد.

لیست دارایی‌های رمزارزی در سمت چپ صفحه صرافی قرار دارد و شما می‌توانید دارایی‌های مورد نظر خود را ستاره‌دار کنید.

سرویس همتا به همتا (P2P) در صرافی وزیر ایکس

وزیر ایکس همچنین خدمات تبادل همتا به همتا را ارائه می‌دهد. با این حال، در سرویس همتا به همتای وزیر ایکس شما می‌توانید مبادلات خود را تنها با تتر (USDT) انجام دهید. وزیر ایکس یک نرم‌افزار تطبیق خریدار و فروشنده نیز دارد که شما را هنگام سفارش به عنوان خریدار، با فروشنده مناسب مطابقت می‌دهد.

WazirX

ارزهای دیجیتال تحت پشتیبانی صرافی WazirX

صرافی وزیر ایکس از بیش از صد دارایی رمزارزی مانند بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، ریپل (XRP)، لایت کوین (LTC)، دوج کوین (DOGE)، بایننس کوین (BNB) و … پشتیبانی می‌کند.

برداشت وجه از صرافی وزیر ایکس

جهت دریافت وجوه خود در قالب روپیه یا دارایی‌های رمزارزی از صرافی وزیر ایکس، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از بالای صفحه، روی تب Funds کلیک کنید.
  2. اکنون، در مقابل دارایی‌ای که می‌خواهید آن را برداشت کنید، روی گزینه withdraw کلیک کنید.
  3. در مورد ارز فیات روپیه، شما می‌توانید یکی از گزینه‌های Instant withdrawal (برداشت فوری) یا NEFT withdrawal (برداشت از طریق انتقال وجوه الکترونیکی ملی هند) را انتخاب کنید.
  4. در مورد ارزهای دیجیتال نیز می‌توانید با وارد کردن آدرس مقصد یا اسکن کردن کد QR، رمزارزهای مورد نظر را به آدرس کیف پول خود ارسال کنید.

WazirX

کارمزد صرافی وزیر ایکس

در مقایسه با صرافی‌های رمزارزی دیگر مانند CoinDCX و Bitbns، وزیر ایکس کارمزد بالاتری را دریافت می‌کند.

در این صرافی، کاربران بایستی ۰٫۲ درصد از معاملات اسپات را به عنوان کارمزد پرداخت کنند. اما، انجام معاملات همتا به همتا هزینه‌ای ندارد.

WazirX
کارمزد سپرده‌گذاری و برداشت وجوه در صرافی وزیر ایکس

امنیت صرافی وزیر ایکس

صرافی وزیر ایکس تقریباً ۹۵ درصد از وجوه کاربران را در به صورت آفلاین و به اصطلاح «سرد» ذخیره می‌کند. بنابراین، دارایی‌های شما از هر گونه تلاش برای هک کردن در امان هستند. با این وجود، شما می‌توانید برای افزایش امنیت دارایی‌های خود چند نکته دیگر را نیز در نظر بگیرید:

  1. برای ورود و ثبت سفارش‌های خود تنها از وب‌سایت یا برنامه رسمی WazirX استفاده کنید.
  2. احراز هویت دو عاملی و رمز یک بار مصرف (OTP) را فعال کنید.
  3. هرگز جزئیات حساب خود را با کسی، حتی با افرادی که در وزیر ایکس کار می‌کنند، به اشتراک نگذارید.
  4. برای دسترسی به داده‌های خود، هرگز از wifi عمومی استفاده نکنید.

پشتیبانی از مشتریان در صرافی WazirX

شما می‌توانید با ارسال درخواست و پیوست کردن اسناد لازم برای مشکلات خود، با تیم پشتیبانی وزیر ایکس در ارتباط باشید. تیم پشتیبانی این صرافی در اسرع وقت به شما پاسخ خواهد داد.

برای ارسال درخواست خود به تیم پشتیبانی وزیر ایکس، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روی گزینه Help center در پایین صفحه اصلی وزیر ایکس کلیک کنید.
  2. اکنون می‌توانید مشکل خود را در نوار جست‌وجوی موجود جست‌وجو کنید و در صورت موجود بودن راه‌حل، آن را بررسی نمایید.
  3. در غیر این صورت، روی گزینه Contact us در گوشه سمت راست بالای صفحه پشتیبانی کلیک کنید.
  4. آدرس ایمیل، موضوع و شرح مشکل خود را وارد و اسناد لازم را ضمیمه کنید.
  5. پس از پایان کار، روی گزینه Submit کلیک کنید.

مزایا و معایب صرافی وزیر ایکس

وب‌سایت و برنامه WazirX هر دو دارای یک رابط کاربری مبتدی‌پسند هستند. بنابراین، استفاده از آنها حتی برای کاربران تازه‌کار بسیار آسان است. علاوه بر این، این صرافی به بایننس، بزرگ‌ترین صرافی رمزارزی جهان، وابسته است.

در مقابل، وزیر ایکس نقدینگی بالایی را تأمین نمی‌کند. همچنین، این صرافی از ماه مارس سال ۲۰۲۱ میلادی، سرویس وام‌دهی رمزارز را متوقف کرده است. علاوه بر این، WazirX برای برداشت دارایی‌های رمزارزی، کارمزد بالایی دریافت می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله، به معرفی صرافی وزیر اکس و ارز دیجیتال اختصاصی آن، یعنی WRX پرداختیم.

همان‌طور که گفته شد، وزیر اکس یک پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال در هند است که علاوه بر پشتیبانی از ارزهای دیجیتال بزرگ، ویژگی‌هایی مانند تکمیل سفارش خودکار را به کاربران ارائه می‌دهد. استفاده از پلتفرم و برنامه وزیر ایکس حتی برای کاربران مبتدی نیز بسیار آسان است.

صرافی WazirX تمام اقدامات احتیاطی لازم را برای محافظت از سرمایه شما انجام می‌دهد. با این حال، باید این را در نظر داشته باشید که هر نوع سرمایه‌گذاری، به ویژه دارایی‌های دیجیتال که بسیار پرنوسان هستند، خطرات مربوط به خود را دارد.

با توجه به همه آنچه که گفته شد، اگر می‌خواهید سفر به دنیای ارزهای دیجیتال را آغاز کنید، صرافی وزیر ایکس می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments