معرفی قرارداد هوشمند ترون

زمان مطالعه: 7 دقیقه

 مقدمه

هنگامی که سخن از توسعۀ بلاکچین به میان می‌آید، جامعۀ کاربران از نظر ابزارها، فلسفه و اولویت‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند. در میان انتخاب‌های گوناگونی که شرکت‌ها برای توسعه و راه‌اندازی پروژه‌های اختصاصی خود به منظور ادغام با فناوری بلاکچین ارائه می‌دهند، قراردادهای هوشمند در زمینۀ اتصال مستقیم سیستم‌های متمرکز به بلاکچین، به موقعیت ویژه‌ای دست یافته‌اند. با وجود اینکه اتریوم به عنوان پلتفرمی برای توسعۀ قرارداد های هوشمند و فناوری‌های غیرمتمرکز، یک گزینۀ متداول و انتخاب اول بسیاری از افراد است، بلاکچین ترون (TRON) که با هدف ایجاد عدم تمرکز در اینترنت به وجود آمده است، به مرور به یک گزینه و چارچوب قابل اطمینان برای توسعۀ محصولات غیرمتمرکز تبدیل شده است.

ترون چارچوبی را توسعه داده است که به آسانی قابلیت یکپارچه‌سازی و سازگاری برای انواع توسعه‌دهندگان را دارد.
Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

آن طور که به نظر می‌رسد، جمعیت هدف تیم ترون، کماکان توسعه‌دهندگان بلاکچین هستند. این تیم به صورت کاملاً آزادانه بیان کرده‌اند که باور دارند رقیب اصلی اتریوم در حوزۀ فناوری‌های غیرمتمرکز هستند و از نظر توسعه‌یافتگی، این پروژه به مرورگرها، اپلیکیشن‌ها و … راه یافته است.

توسعۀ ترون: بررسی و قدم‌های آغازین

توسعه روی بلاکچین ترون برای یک توسعه‌دهندۀ باتجربه، می‌تواند به مثابه یک کار روزمره و بی‌دردسر باشد ولی برای افراد تازه وارد، به خصوص در زمینۀ توسعۀ بلاکچین، ممکن است در ابتدای امر کمی دشوار و پرقِلق باشد.

قرارداد هوشمند ترون

پروژۀ ترون یک پرتال اختصاصی برای توسعه‌دهندگان دارد که در دسترس عموم قرار گرفته است. این پروژه تا جایی می‌تواند به عملکرد خوب خود ادامه دهد که بک اند (لایه‌های زیرین که برای کاربر غیرمحسوس است) و چارچوب توسعۀ آن اجازه بدهند. توسعه روی ترون، مزیت‌های متنوعی را در مقایسه با سایر بلاکچین‌ها به ما ارائه می‌دهد. بر اساس گزارش‌ها، توسعه‌دهندگان نسبت به ترون اقبال زیادی دارند؛ زیرا در وهلۀ اول در مقایسه با سایر پروژه‌ها، توان عملیاتی بیشتری را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. همچنین قابلیت مقیاس‌پذیری را هم فراهم می‌کند. صرف نظر از اینکه کاربران بخواهند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا قرارداد های هوشمند را توسعه دهند یا اینکه فقط کدها را دستکاری کنند، باید سورس کدی که داخل ترون قرار دارد را از طریق خط فرمان خود دانلود کنند.

ترون از توسعۀ جاوا پشتیبانی می‌کند و از طریق یک نسخۀ سفارشی از گواه اثبات سهام وکالتی (Delegated Proof of Stake) عمل می‌کند که یک سازوکار نسبتاً جدید در زمینۀ توسعه است و بلاکچین EOS هم از آن استفاده می‌کند.

در جریان فرآیند توسعه در اکوسیستم ترون، توسعه‌دهندگان با مفهوم ماشین مجازی ترون (Tron Virtual Machine) سروکار خواهند داشت که مفهومی موازی با ماشین مجازی اتریوم است. اگر بتوان اتریوم را یک کامپیوتر عظیم در نظر گرفت که ماشین مجازی آن در قلبش قرار گرفته و وظیفۀ کامپایل کردن کدهای ورودی سفارشی را بر عهده دارد، ترون هم یک کامپیوتر منحصربه‌فرد دیگر است که ماشین مجازی‌اش در مرکز آن قرار دارد و کامپایل کردن ورودی‌های پیچیدۀ کاربران را ممکن می‌سازد.

قرارداد هوشمند ترون

شاید توسعه روی ترون در ابتدا دشوار به نظر برسد ولی واقعیت خلاف این تصور است. تنها شرط به‌کارگیری قرارداد های هوشمند روی بلاکچین ترون این است که کد آنها با زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) نوشته شده باشد. سالیدیتی زبان توسعۀ داخلی اتریوم و ابزار اصلی ساخت اکثر قرارداد های هوشمند موجود است. اگر یک توسعه‌دهنده، برنامه‌نویسی به زبان سالیدیتی را بلد باشد، از نظر تئوری می‌تواند فوراً روی بلاکچین ترون کار کند. شیوۀ این کار معمولاً به صورت سنتی و از طریق تبدیل انجام می‌شود.

ایجاد یک محیط برای توسعۀ ترون

توسعه‌دهندگان آینده‌نگر ترون خوشحال خواهند شد اگر بدانند که اخیراً یک محیط توسعۀ یکپارچه (IDE) برای ترون به کار گرفته شده است که از یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) بسیار آسان به نام ترون استودیو (Tron Studio) استفاده می‌کند.

رابط کاربری ترون استودیو، سبکی مشابه رابط کاربری Ethereum’s Remix IDE دارد که چارچوبی است که استفاده از آن بسیار ساده است. ترون استدیو از نظر فنی برای خلق و راه‌اندازی قرارداد های هوشمند روی اکوسیستم ترون ضروری نیست ولی قطعاً برای افرادی که در حوزۀ توسعۀ بلاکچین تازه‌کار هستند، مفید است و می‌تواند زحمت زیادی را در خصوص نوشتن خطوط فرمان از دوش توسعه‌دهنده بردارد. در غیر این صورت، کاربران آزادند که از هر ویرایشگر متن یا کد دیگری استفاده کنند و آن را با تنظیمات صحیح محیط توسعۀ ترون، تطابق دهند؛ از جملۀ این ویرایشگرها می‌توان به اتم (Atom) یا ویرایشگر متن سابلایم (Sublime Text Editor) اشاره کرد.

پس از اینکه یک محیط ورودی به وجود آمد، به احتمال خیلی زیاد ترون باکس (Tron Box)، مرحلۀ بعدی در ایجاد یک محیط توسعۀ جامع خواهد بود. ترون باکس با خلق یک محیط قابل آزمایش برای پروژه‌ای که بر بستر بلاکچین ترون فعالیت می‌کند، عملکردی مشابه ترافل (Truffle) برای اتریوم دارد. ترون باکس با استفاده از ماشین مجازی ترون ساخته می‌شود.

تبدیل قرارداد هوشمند اتریوم به بلاکچین ترون

شاید در اغلب موارد آموختن یک چارچوب کاملاً جدید کار خسته‌کننده‌ای باشد اما ترون برای کاربرانی که می‌خواهند به جای اتریوم، بلاک چین ترون را دنبال کنند، قابلیت یک تعویض سریع از اتریوم به ترون را فراهم کرده است. باید توجه داشت که هر کدام از این بلاکچین‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد و این بر عهدۀ توسعه‌دهنده است که تحقیق کند تا بتواند مشخص کند که کدام‌یک با سبک خاص توسعه‌دهندگی وی، همخوانی بیشتری دارد. فارغ از این موارد، ترون یک چارچوب را برای تغییر قرارداد های برنامه‌ریزی‌شده از اتریوم به ترون توسعه داده است.

به جای ایجاد یک قرارداد و کار کردن آن به صورت انحصاری بر شبکۀ اتریوم که به اتر و کارمزد تراکنش جهت عملکرد صحیح قراردادها نیاز دارد، پروتکل ترون به کار گرفته می‌شود.

سوییچ کردن قرارداد ها به اکوسیستم ترون، معمولاً نیازمند جایگزین کردن برخی مؤلفه‌ها از جمله ether/Gas با TRX/Sun است. همان‌طور که اتر ارز اصلی شبکۀ اتریوم و Gas کسری از ارزش اتر است، TRX (Tronix) هم به عنوان ارز اصلی شبکۀ ترون و SUN به عنوان کسری از ارزش آن عمل می‌کنند.

لازم نیست قرارداد هایی که روی بلاکچین اتریوم وجود دارند، برای کار کردن در اکوسیستم ترون، کاملاً از اول برنامه‌نویسی شوند. در حقیقت، همان‌طور که در اسناد این شبکه به آن اشاره شده است، فقط تغییراتی جزیی برای این منظور لازم است و توسعه‌دهندگان فقط به قرارداد اجازه می‌دهند بداند که قرار است کجا اجرا شود. با توجه به تمام موارد گفته شده، قراردادهای سالیدیتی پس از اعمال یک سری تغییرات کوچک، برای برنامه نویسی قرارداد های هوشمند ترون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و ترون وب

در همین حین که اکوسیستم ترون پیشرفت می‌کند و به مرور در دسترس توسعه‌دهندگان و کاربران بالقوۀ بیشتری قرار می‌گیرد، چارچوب‌های یکپارچه‌سازی آن هم با فاصلۀ کمی در حال حرکت هستند. این امر به طور ویژه‌ای در مورد سیستم‌های آنلاین صدق می‌کند. در شرایطی که شاید کامپیوترها، وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و … اساساً در معرض فناوری غیرمتمرکز قرار نگرفته باشند،  قرارداد های هوشمند ترون می‌توانند به مثابه پلی میان این سیستم‌های متمرکز و یک چارچوب توزیع‌شده باشند.

ترون وب (Tron Web) نمونه‌ای از این اپلیکیشن‌ها است. با دارا بودن دانش مناسبی در زمینۀ جاوا اسکریپت، ترون وب یک چارچوب تعامل‌پذیر آسان برای فرآیندهای پیشرفتۀ تمرکززدایی در اپلیکیشن‌های موجود است.

ترون، خلق و به‌کارگیری اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را میسر می‌سازد و ترون وب، ایجاد ارتباط در این فرآیند را آسان‌تر می‌کند. علی‌رغم بحث و جدل‌هایی که در این زمینه وجود دارد، تنها زمان مشخص می‌کند که آیا آیندۀ اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ترون و استفادۀمداوم از آنها، با اقبال عمومی مواجه خواهد شد یا خیر.

سخن پایانی

ترون یک سکوی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین است که هدف آن ساختن یک سیستم سرگرمی محتوای جهانی دیجیتال رایگان با فناوری ذخیره‌سازی توزیع‌شده است و امکان اشتراک‌گذاری آسان و مقرون به صرفه از محتوای دیجیتال را فراهم می‌آورد. از این رو، به مرور به یک گزینه و چارچوب قابل اطمینان برای توسعۀ محصولات غیرمتمرکز تبدیل شده است.

تیم رمزارز ترون (TRX) باور دارند که رقیب اصلی اتریوم در حوزۀ فناوری‌های غیرمتمرکز هستند. امروزه این پروژه به مرورگرها، اپلیکیشن‌ها و … راه یافته است.

برای آگاهی بیشتر و بررسی نمودارهای پیشرفت ترون، به صفحه قیمت ترون مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments