استراتژی ترند تریدینگ (Trend Trading) + اصول معاملات ارز دیجیتال مبتنی بر روند

زمان مطالعه: 11 دقیقه

مقدمه

سود بردن از لحظه‌‌های مناسب در روند بازار در جهان ارزهای دیجیتال مفهوم کاملاً جدیدی دارد. با این وجود استراتژی‌های مطمئن و معتبر در بازارهای سنتی، نقاط اشتراک زیادی با بازار ارزهای دیجیتال دارند. در این مقاله، اصول ترند تریدینگ (Trend Trading) یا معاملات روند و نحوه کاربرد آنها در بازار دارایی‌های دیجیتال مانند بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

ظهور رمزارزها و ایجاد بازارهای مالی جدید

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بعد از آنکه بیت کوین در سال 2009 وارد اینترنت شد، یک دسته کاملاً جدید دارایی یا محصولات مالی ظهور کرد. پس از آن شاهد به وجود آمدن پدیده جدیدی بودیم که هر کس که بخواهد می‌تواند در آن شروع به معامله کند. علاوه بر این، معاملات فارکس باعث حرکت به سوی معاملات اجتماعی شد که در آن تازه‌واردان از معامله‌گران مجرب یاد می‌گیرند. حالا این حرکت در حال ریشه دادن در معاملات ارزهای دیجیتال -با وجود دلخوری قانون‌گذاران ارزهای دیجیتال- است که بیهوده تلاش می‌کنند این غول را به چراغ جادو برگردانند.

با وجود عدم تمایل اولیه بیشتر متخصصان مجرب وال استریت، تریدینگ به صورت کلی ماهیت غیرمتمرکزتری پیدا کرده است. حالا دیگر پلتفرم‌های تریدینگ اجتماعی و جریان افراد تأثیرگذار ارزهای دیجیتال در حال افزایش سطح آگاهی درباره ترند تریدینگ هستند.

تعریف ترند تریدینگ (Trend Trading)

ترند تریدینگ یک استراتژی سرمایه‌گذاری است که در آن تریدرها تصمیم‌های سرمایه‌گذاری خود را بر پایه تحلیل لحظه مناسب برای ورود به یک دارایی خاص می‌گیرند.

این لحظه مناسب، یعنی زمانی که پس از آن قیمت به بالا یا پایین حرکت می‌کند. به این ترتیب تریدرها یک محصول را زمانی که متوجه می‌شوند ترند آن به سمت بالا می‌رود، خریداری می‌کنند. بر عکس، آنها زمانی که یک ترند نزولی را مشاهده می‌کنند، ممکن است محصول خود را به فروش برسانند.

چندین راه برای تعیین زمان مناسب خرید و فروش با این نوع استراتژی وجود دارد. در ادامه به این راه‌ها می‌پردازیم. اما قبل از آن، مهم است به این نکته توجه کنیم که ترند تریدینگ یا معاملات روند جنبه دیگری، خارج از واکنش نشان دادن به نمودارها نیز دارد. این جنبه به خصوص در معاملات ارزهای دیجیتال موضوعیت دارد.

ترند تریدینگ

ترند یا دستکاری بازار؟

با وجود قانون‌گذاری ضعیف یا فقدان کلی نظارت متمرکز در بازار ارزهای دیجیتال، فرصت‌های مختلفی برای دستکاری قیمت مورد آزمون و استفاده قرار گرفته است؛ آن هم در سطحی قابل‌توجه. برای همین در هنگام تریدینگ در راستای ترندها لازم است به این نکته توجه داشته باشیم.

تعجبی ندارد که معامله‌گران بسیاری خود را به صورت مداوم در جریان اخبار این بازار نگه می‌دارند. بعدتر در این مقاله این موضوع را که چه چیزی پشت بعضی از ترندها است که باعث می‌شود معامله‌گران به سمت آنها بروند، بررسی می‌کنیم.

اگر یک چیز باشد که بازار ارزهای دیجیتال تا به حال به ما آموخته، این است که چندین عامل در تعیین ارزش یک دارایی دیجیتال نقش دارند.

در طول چند سال اخیر، ترند تریدینگ یا معاملات ترند تبدیل به چیزی بیشتر از زیر نظر گرفتن سیگنال‌های تغییر روی نمودارها شده است. حالا فعالان ارز دیجیتال با هر سطح مهارتی تلاش می‌کنند که تغییرات را پیش‌بینی کنند. منابع خبری آنها از این لحاظ خوراک مناسبی در اختیارشان می‌گذارد. برای همین ضروری است که معامله‌گران جدید درک خوبی از اصول ابتدایی ترند تریدینگ یا معاملات روند داشته باشند تا بتوانند تصمیم‌های خود را بر اساس داده‌ها و نه احساسات اتخاذ کنند.

ترند تریدینگ

ترند تریدینگ چه مزایایی دارد؟

فرقی نمی‌کند که یک متخصص مجرب وال استریت باشید یا یک تریدر تازه‌کار ارزهای دیجیتال؛ در هر حال مزایای ترند تریدینگ همچنان یکی است:

  • این فرصت را به شما می‌دهد که نرخ موفقیت خود را افزایش دهید. معاملات روند ابزاری است که می‌توانید از آن استفاده کنید و سود بیشتری ببرید.
  • ضریب ریسک به پاداش شما می‌تواند بیشتر باشد. از آنجا که تغییرات و تاریخچه یک محصول مشخص را تحلیل می‌کنید، می‌توانید شانس بیشتری در انتخاب زمان‌های مناسب برای خرید یا فروش داشته باشید. این کار به مراتب مناسب‌تر از خرید کردن در واکنش به فومو و فاد است (ترس از دست دادن (FOMO: fear of missing out) و ترس، عدم اطمینان، و تردید (FUD: fear, uncertainty and doubt)).
  • معاملات روند روش ساده‌ای برای شناسایی روندهای قدرتمند عرضه می‌کند. این به معامله‌گران در ایجاد مجموعه‌ای از قواعد خرید و فروش کمک می‌کند. در اصل، هیچ تریدری نمی‌تواند در تمام موارد درست انتخاب کند، اما این استراتژی شما را به اتخاذ تصمیم‌های درست نزدیک‌تر می‌کند.
  • اگرچه تضمینی وجود ندارد که تمام معاملاتی که با این استراتژی انجام می‌شوند موفق باشند، معاملات ترند به شما اجازه می‌دهد کمتر درگیر نقاط خرید و فروش خیلی دقیق شوید. این هم به این خاطر است که وقتی یک ترند قدرتمند را شناسایی می‌کنید، به راحتی می‌توانید نقاطی را برای خرید و فروش تعیین کنید.
  • معاملات ترند نقاط مشترکی با تقریباً تمام بازارها، از جمله معاملات آتی، کالایی، سهام و حالا ارزهای دیجیتال دارد.

تمام ترندها در نهایت پایان می‌یابند. یک ترند صعودی ممکن است تبدیل به یک ترند نزولی شود. معمولاً این اتفاق زمانی می‌افتد که رمزارز اوج‌های پایین (LH: lower highs) یا افت‌های پایین (LL: lower lows) را به نمایش بگذارد. نمودار زیر به شما در درک این موضوع کمک می‌کند.

چه چیزی باعث ایجاد ترندها می‌شود؟

مهم است بدانیم چه چیزی پشت تمام این ترندهایی است که به معامله‌گران برای حرکت انگیزه می‌دهد. اکثراً قبول دارند که بیشتر ترندها نتیجه یکی یا چند مورد از موارد زیر هستند:

  • طمع
  • ترس
  • ترس از دست دادن (FOMO)
  • ترس، عدم اطمینان، و تردید (FUD)
دلیل وجود ترندها طمع و ترس در بازارها است. وقتی که طمع وجود داشته باشد، فشار خرید بیشتری احساس می‌کنید که منجر به قیمت‌های بالاتر (ترند صعودی) می‌شود. وقتی که ترس وجود داشته باشد، فشار فروش بیشتری احساس می‌کنید که منجر به قیمت‌های پایین‌‌تر (ترند نزولی) می‌شود.

آیا ترند پدیده‌ای جدید است؟

در حال حاضر شاهد جریان رو به رشدی از معامله‌گران جدید در بازار هستیم. این تا حد زیادی به دلیل ظهور تریدینگ اجتماعی و عنصر شگفتی در ارزهای دیجیتال است که باعث ورود افراد به بازار می‌شود و به آنها استقلال مالی عرضه می‌کند.

اما ترند تریدینگ از مدت‌ها قبل وجود داشته است. در واقع، جس لیورمور (Jess Livermore) شهرت بسیار زیادی به عنوان معروف‌ترین ترند تریدر تاریخ، با کسب سود 100 میلیون دلاری با فروش درست قبل از بحران مالی سال 1929 دارد.

در دهه 1980، ریچارد دنیس (Richard Dennis) و بیل اکهارت (Bill Eckhardt) تجربه در معاملات روند داشتند که باعث شد این نحوه معامله به کانون توجه بیاید. آنها گروهی از معامله‌گران تازه‌کار را مورد امتحان قرار دادند. به آنها یاد دادند که از استراتژی معاملات روند خودشان استفاده کنند و بعد به آنها اجازه دادند بروند.

آنها می‌خواستند ثابت کنند که با استفاده از روش معاملات روند آنها، تریدرهای تازه‌کار می‌توانستند درست مثل حرفه‌ای‌ها موفق عمل کنند. این گروه تازه‌کار با عنوان معامله‌گران لاک‌پشتی (Turtle traders) شناخته می‌شدند؛ چراکه استراتژی ترند تریدینگ لاک‌پشتی به آنها آموزش داده شده بود.

این گروه از قضا توانستند بیش از 100 میلیون دلار سود به دست بیاورند. ریچارد دنیس، یکی از بنیان‌گذاران معامله‌گران لاک‌پشتی با به‌کارگیری این استراتژی در بازارهای آتی توانست 400 میلیون دلار کسب کند. به این ترتیب جای شگفتی نیست که روش‌های مورد استفاده گروه معامله‌گران لاک‌پشتی برخی از ابزارهای پایه‌ای در معاملات ترند امروزی را نمایش می‌دهد.

اصول کلی ترند تریدینگ

معامله‌گران لاک‌پشتی سیگنال‌های معاملاتی را از طریق زیر نظر گرفتن شکست‌های مقاومتی (Breakouts) در بین میانگین‌های متحرک (Moving Averages) ایجاد می‌کردند. این سیگنال‌های معاملاتی که با تحلیل نمودارهای سهام ایجاد می‌شدند، به آنها پیشنهاد می‌داد که خرید یا فروش انجام دهند. همان زمان، همچنان که امروز، این تحلیل‌ها به روش‌های مختلفی، از جمله استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال انجام می‌شد.

اندیکاتورهای تکنیکال

این اندیکاتورها مجموعه‌ای از ابزارهای تحلیلی را در اختیار معامله‌گران ترند می‌گذارند. اندیکاتورهای تکنیکال محاسبات ریاضی روی قیمت، ارزش و تمایل باز یک سهام محسوب می‌شوند. یک تحلیلگر تکنیکال در هنگام پیش‌بینی تغییرات قیمت می‌تواند این اندیکاتورها را مورد توجه قرار بدهد. دو نمونه از اندیکاتورهای تکنیکال شامل نوسانگر استوکاستیک (Stochastic Oscillator) و میانگین‌های متحرک (Moving Averages) می‌شود.

غالباً معامله‌گران ترند از چندین اندیکاتور استفاده می‌کنند.

کاری که این روش‌ها (و بسیاری از روش‌های دیگر تحلیل تکنیکال) می‌کنند این است که به معامله‌گران امکان انجام معاملات غیراحساسی را می‌دهند. ترند تریدینگ بر پایه تغییرات و اعداد است و اصلاً اجازه نمی‌دهد احساسات انسانی دخالتی در معاملات داشته باشد. در فضای ارزهای دیجیتال، شاهد افزایش ربات‌های ترید ارز دیجیتال هستیم که به صورت خودکار معامله می‌کنند. علاوه بر این، یک جنبه کلیدی در تریدینگ اجتماعی استفاده از کپی تریدینگ یا معاملات کپی است که تمرکز آن هم روی خودکارسازی است. انجام بیشترین استفاده از ابزارهای تحلیل داده‌ای که در اختیار داریم به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که تصمیمات معاملاتی عقلانی بگیرند.

میانگین‌های متحرک چه هستند؟

در اصل، میانگین‌های متحرک، اندیکاتورهای تکنیکالی هستند که از میانگین بسیاری از اوج‌ها و افت‌های قیمت یک سهام بهره می‌برند. برای این به آنها متحرک می‌گویند که با گذشت زمان، میانگین‌ها به صورت مدام به‌روزرسانی می‌شوند.

این به معامله‌گرانی که می‌خواهند به تاریخچه قیمت گذشته توجه کنند کمک می‌کند. یک میانگین متحرک به خودی خود ماهیت پیش‌بینی ندارد. بلکه این معامله‌گران هستند که پیش‌بینی‌های خود را در طول زمان روی این نقاط داده میانگین قرار می‌دهند.

با نگاه به میانگین‌های متحرک، معامله‌گران می‌توانند این سیگنال را دریافت کنند که قیمت یک سهام لحظه مناسب خود را از دست داده است یا در حال تجربه کردن یک روند نزولی است. در این موارد، قیمت زیر میانگین متحرک حرکت می‌کند.

از سوی دیگر، وقتی که قیمت‌ها بالای یک میانگین متحرک باشند، سیگنالی است که قیمت‌های گاوی را برای سهام مورد نظر نشان می‌دهد.

میانگین‌های متحرک تغییرات قیمت را پیش‌بینی نمی‌کنند، بلکه به شما می‌گویند که قیمت یک سهام به صورت میانگین چطور در طول زمان حرکت کرده است. برای همین، آنها مجموعه‌ای از ابزارها را در اختیار معامله‌گران روند قرار می‌دهند تا با آن مسیر و قدرت یک روند یا ترند مشخص را تحلیل کنند.

توضیح میانگین متحرک ساده

حالا اجازه دهید به یکی از روش‌های معمول استفاده از میانگین متحرک که تحت عنوان میانگین متحرک ساده شناخته می‌شود، نگاهی بیندازیم. برای محاسبه این میانگین متحرک، از مجموعه‌ مشخصی از ارزش‌ها استفاده می‌کنیم.

مثال: اگر بخواهید به یک میانگین متحرک ساده 5 روزه توجه کنید، مراحل زیر را باید طی کنید:

  • مشخص ساختن قیمت‌های بسته شدن هر روز
  • جمع کردن این ارزش‌ها با هم
  • تقسیم کردن آنها بر 5 (تعداد روزها)

این کار مانند تصویر زیر انجام می‌شود.

تقاطع‌های میانگین متحرک

در حالی که یک میانگین متحرک به خودی خود فقط یک خط است، می‌تواند میانگین‌های متحرک دیگر را قطع کند. تقاطع، زمانی اتفاق می‌افتد که دو یا چند میانگین‌ متحرک روی نمودار یکدیگر را قطع کنند.

برای مثال، فرض کنیم که یک میانگین متحرک کوتاه‌مدت (5 روزه) و یک میانگین متحرک بلندمدت (100 روزه) داریم. جایی که خط میانگین متحرک کوتاه‌مدت از میانگین متحرک بلندمدت می‌گذرد، تقاطع ایجاد می‌شود. این نقطه اتصال، اغلب پیشنهادی برای خرید یا فروش محسوب می‌شود.

ملاحظات ترند تریدینگ برای ارزهای دیجیتال

با ظهور تکنولوژی بلاکچین و صدها ارز دیجیتال، شاهد ورود تازه‌کاران بسیاری به فضای معاملاتی هستیم. علاوه بر این، معامله‌گرانی که در بازارهای سنتی کار کرده‌اند هم در حال آمدن به بازار ارزهای دیجیتال هستند. به این ترتیب چیزی که داریم، صنعتی پر از انرژی‌ زیاد و آمیزه‌ای از تجربه حرفه‌ای و معامله‌گران بی‌تجربه است.

خوشبختانه، معامله‌گران متخصص در حال حاضر در محیط معاملات ارزهای دیجیتال فعال هستند. آنها کارهایی مانند موارد زیر را انجام می‌دهند:

  • ساختن استراتژی‌های معاملاتی که روش‌های سنتی را با ارزهای دیجیتال یکپارچه‌سازی می‌کنند.
  • ساختن ویدئوهای آموزشی برای کمک به تازه‌کارها تا سریع راه بیفتند.
  • توضیح موضوعات معاملاتی در شبکه‌های اجتماعی و تالارهای گفتگو
  • به اشتراک گذاشتن دانش خود روی پلتفرم‌های تریدینگ اجتماعی مانند ای‌تورو (eToro) یا پلتفرم تریدینگ ویو

سخن پایانی

در اینجا سعی کردیم به صورت کلی توان بالقوه موضوع جذاب و پیچیدۀ استراتژی ترند تریدینگ (Trend Trading) یا معاملات روند را معرفی کنیم. مطالعه مراحل مدیریت ریسک می‌تواند قدم منطقی بعدی باشد. امیدواریم این مقاله زمینه مناسبی برای یادگیری ترند تریدینگ به شما داده باشد. به حتم ارائه روشی به فعالان ارزهای دیجیتال که به کمک آن فقط به اخبار واکنش نشان ندهند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این نوع استراتژی به ما کمک می‌کند که با استفاده حداکثری از ابزارهای تکنیکالی که امروزه در دسترس قرار دارند، احساسات را کنار بگذاریم.

معامله‌گران حرفه‌ای در پلتفرم هر ترید مشغول توسعه یک پلتفرم تریدینگ اجتماعی هستند که در آن تازه‌واردان به معاملات ارزهای دیجیتال، از حرفه‌ای‌ها یاد می‌گیرند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام در مورد ارز nals میخواستم مطلبی اگه دارین چاپ کنین نظرتون در موردش چی هست

مطلبای خوبی که تو سایتتون میذارین قابل تقدیره. خیلی ممنونم که دارین سعی میکنین کار مردم رو راه بندازین. اینقدر اینترنت تو زندگی مردم نقش پر رنگی پیدا کرده که حتی دیگه واس لوله بازکنی برچسب ها بی معنا شدن و کسی دیگه نمیره روی در و دیوار دنبال لوله بازکن بگرده. خیلی از کتاب ها الان آنلاین پیدا میشن و واسه آموزش دیدن خیلی از کارها نیازی نیست بریم دنبال کلاسهای حضوری. واقعا ازتون ممنونم که کار رو برامون راحت تر کردین. من الان دیگه همه کارام از پیدا کردن آموزش های ساده تا چاه بازکنی خونم رو اینترنتی اوکی میکنم