کپی تریدینگ در ارز دیجیتال و مزایا و معایب آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

همانطور که می‌دانید استراتژی‌های مختلفی برای استفاده در بازارهای مالی وجود دارند و افراد می‌توانند بر اساس روحیات و اهداف شخصی خود به انتخاب یک استراتژی اقدام نمایند. در مقاله‌های قبلی به استراتژی‌هایی همچون اسکالپ تریدینگ، پوزیشن تریدینگ، سوئینگ تریدینگ و غیره اشاره کردیم. در این مقاله قصد داریم به توضیح استراتژی کپی تریدینگ (Copy Trading) و مزایا و معایب آن بپردازیم. در مواقعی که افراد از یک بازار خاص، شناخت دقیقی ندارند و یا در آن بازار به تبحر و تخصص کافی نرسیده‌اند از استراتژی کپی تریدینگ، در معاملات خود استفاده می‌کنند. همچنین این استراتژی در میان افرادی که زمان کمی برای ترید و معامله‌گری در دسترس دارند نیز کاربرد دارد.

استراتژی کپی تریدینگ چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

کپی تریدینگ، یکی از شاخه‌های استراتژی معامله‌گری اجتماعی (Social Trading) است. در این روش فرد تریدر، پوزیشن‌های خود را بر اساس پوزیشن‌های فرد دیگر و اصطلاحاً با کپی‌برداری از او باز یا بسته می‌کند. این فرآیند می‌تواند به صورت خودکار و یا دستی صورت بگیرد و این فرد تریدر است که تصمیم می‌گیرد که با چه روشی این استراتژی را مدیریت کند.

مهم‌ترین نکته قبل از آغاز کپی تریدینگ این است که، قبل از وارد کردن سرمایۀ واقعی به یک بازار مالی، تحلیل، بررسی و نظر شخصی خود را در مورد آن بازار داشته باشید.

توجه داشته باشید که حتی اگر تصمیم به کپی کردن پوزیشن‌های یک شخص با تجربه‌ و متبحر دارید، باز هم سرمایۀ شما در معرض خطر قرار دارد.

استراتژی کپی تریدینگ چگونه کار می‌کند؟

این استراتژی بر اساس شبکه‌های اجتماعی و سیستم‌های ترید اجتماعی صورت می‌گیرد. در این روش، هنگامی که فردی پوزیشنی را باز می‌کند اطلاعات مربوط به آن را در اینترنت منتشر می‌کند. بعد از آن افراد می‌توانند تصمیم بگیرند که قصد باز کردن پوزیشنی مشابه را دارند یا خیر. همچنین در صورتی که استراتژی کپی تریدینگ به صورت اتوماتیک و خودکار تنظیم شده باشد، نیاز به اطلاعات اضافه و یا فعالیتی از سمت فرد تریدر وجود ندارد و این فرآیند به صورت خودکار اتفاق می‌افتد.

کپی تریدینگ (copy Trading)

معمولاً بیشتر افرادی که به انتشار پوزیشن‌های معاملاتی خود می‌پردازند، در بازار مربوطه تجربه و مهارت دارند و اغلب افرادی که از استراتژی کپی تریدینگ استفاده می‌کنند در آن بازار تجربه چندانی ندارند و یا به طور کلی به تازگی با بازارهای مالی آشنا شده‌اند.

با توجه به اینکه حرکات و نوسانات قیمتی در بازار فارکس، کوچک اما تکرارشونده هستند و نیاز به کنترل دائمی دارند، استراتژی کپی تریدینگ در میان تریدرهای فارکس یک استراتژی محبوب به شمار می‌رود. در این بازار تریدرها به جای اسکن دائمی حرکات سریع قیمتی و نوسانات بازار، به راحتی پوزیشن‌های افراد دیگر را کپی برداری می‌کنند.

نمونه‌ایی از Copy Trading

برای شفاف‌تر شدن مفهوم استراتژی کپی تریدینگ به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید که بازار داخلی برزیل دچار سقوط و نزول شده است و شما می‌خواهید به این بازار ورود کنید. اگر احساس می‌کنید که برای گرفتن یک تصمیم آگاهانه، به اندازۀ کافی در مورد اقتصاد، سیاست و یا قوانین بانک مرکزی برزیل اطلاعات ندارید، می‌توانید از استراتژی کپی تریدینگ استفاده نمایید و از اطلاعات افراد باتجربه و متبحر در این بازار استفاده کنید.

همچنین شما باید تلاش کنید تا به طور هم‌زمان در این بازار، تجربه و مهارت کسب کنید و صرفاً پایه و اساس معاملات خود را استراتژی و پوزیشن افراد دیگر قرار ندهید. همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، بهتر است حتی در صورتی که با بازاری آشنایی ندارید، قبل از وارد نمودن سرمایۀ حقیقی به یک پوزیشن کپی برداری‌شده از فردی دیگر، تحلیل شخصی خودتان را نیز داشته باشید.

کپی تریدینگ

مزایای استراتژی کپی تریدینگ

  • این استراتژی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در بازارهایی که با آنها آشنایی چندانی ندارید نیز فعالیت داشته باشید.
  • در این استراتژی می‌توانید از تجربۀ افراد دیگر و یا روندهای فصلی بازار که در حالت عادی به آنها توجه چندانی ندارید استفاده نمایید.
  • با استفاده از این استراتژی می‌توانید از تجربیات تریدرهایی که در بازار مربوطه دارای سوابق مشخص و ثبت‌شده‌ای هستند استفاده کنید و از وقت خود بیشتر و بهتر بهره ببرید.

معایب استراتژی کپی تریدینگ

  • این استراتژی باعث می‌شود تا افراد انگیزۀ کمتری برای تحقیق و مطالعه در مورد بازارهای مالی مربوطه داشته باشند.
  • استراتژی کپی تریدینگ باعث از بین رفتن کامل امکان ریسک نمی‌شود. علاوه‌براین برخی از گروه‌ها از این روش برای تأثیرگذاشتن بر یک بازار مشخص و در نتیجه کسب سود برای خود استفاده می‌کنند.
  • ممکن است در ابتدای شروع فعالیت، این استراتژی برای افراد مفید باشد، اما این تنها استراتژی موجود نیست. اما با توجه به امکان سود بالقوه در قبال فعالیت بسیار کم، این استراتژی برای برخی افراد محبوبیت زیادی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی استراتژی کپی تریدینگ (Copy Trading) پرداختیم و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم. همانطور که می‌دانید استراتژی‌های مختلفی برای استفاده در بازارهای مالی وجود دارند و افراد می‌توانند بر اساس روحیات و اهداف شخصی خود به انتخاب یک استراتژی اقدام نمایند. این استراتژی برای کسانی که قصد ورود به بازارهایی را دارند که با آن آشنایی نداشته و تجربۀ لازم در آن بازار را ندارند و یا کسانی که نمی‌توانند زمان کافی برای کنترل دائمی و بررسی وضعیت بازار صرف نمایند، مناسب است و از طرفی معایبی را نیز شامل می‌شود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام.من به نکته بگم برای تمام مطالب سایت.
در کل عالی و واقعا اموزنده
من خودم تحلیل و ترید میکنم
ولی خوب بررسی هزاران پروژه خیلی زمانبره ولی اینجا میبنیم پروژه هایی که میشه روشون حساب کرد مورد بررسی قرار گرفته(تشکر ویژه

سلام ممنون از شما