نقاط پیوت (Pivot Points) چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

نقاط پیوت (Pivot Points) به دست معامله‌گران بازارهای ارز دیجیتال و سهام مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنها برای محاسبه بالاترین و پایین‌ترین قیمت و همچنین قیمت‌های بسته شدن دوره‌های قبلی استفاده می‌شود. همچنین از آنها برای پیش‌بینی سطوح حمایت و مقاومت در دوره فعلی و دوره‌های آتی بهره برده می‌شود. این سطوح حمایت و مقاومت می‌توانند از سوی معامله‌گران در تعیین نقاط ورود (خرید) و خروج (فروش)، نقاط حد ضرر (Stop-losses) و حد سود (Profit taking) مورد استفاده قرار بگیرند.

نحوه محاسبه نقاط پیوت

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

چندین روش مختلف برای محاسبه نقاط پیوت وجود دارد که شایع‌ترین آنها سیستم پنج‌ نقطه‌ای است. این سیستم از بالاترین، پایین‌ترین و قیمت بسته شدن روز قبل در کنار دو سطح حمایت و دو سطح مقاومت (در مجموع پنج نقطه قیمتی) استفاده می‌کند تا یک نقطه پیوت ترسیم کند. معادله‌های مورد استفاده در آن شامل موارد زیر می‌شود:

نقطه پیوت = (بالاترین قبلی + پایین‌ترین قبلی + بسته شدن قبلی) تقسیم بر 3

حمایت 1 (ح1) = (نقطه پیوت * 2) – بالاترین قبلی

حمایت 2 (ح2) = نقطه پیوت – (بالاترین قبلی – پایین‌ترین قبلی)

مقاومت 1 (م1) = (نقطه پیوت * 2) – پایین‌ترین قبلی

مقاومت 2 (م2) = نقطه پیوت + (بالاترین قبلی – پایین‌ترین قبلی)

برای استفاده از این فرمول‌ها در بازار سهام، که فقط در طول ساعات خاصی از روز در آن معامله می‌شود، از قیمت بالاترین، پایین‌ترین و همچنین قیمت بسته شدن یک سهام مشخص در پایان ساعت‌های معاملاتی استفاده کنید.

در بازارهای 24 ساعته، مثل بازار فارکس که در آن ارز معامله می‌شود، اغلب برای محاسبه نقاط پیوت از زمان بسته شدن قیمت نیویورک (ساعت 4 بعد از ظهر به وقت محلی نیویورک) در یک سیکل 24 ساعته استفاده می‌شود. از آنجا که اغلب در نرم‌افزارهای معاملاتی فارکس از ساعت گرینویچ استفاده می‌شود، بعضی از تریدرها از ساعت 23:59 گرینویچ برای بستن یک دوره معاملاتی و 00:00 گرینویچ برای شروع یک دوره معاملاتی جدید استفاده می‌کنند. در بازار ارز دیجیتال نیز زمان بسته شدن برای محاسبه نقاط پیوت روزانه، ساعت پایان روز بر حسب گرینویچ در نظر گرفته می‌شود.

اگرچه به کار بردن نقاط پیوت روی داده‌های روز قبل برای تخمین سطوح حمایت و مقاومت روز بعد معمول است، امکان استفاده از آن روی داده‌های هفته قبل و ساختن نقاط پیوت برای هفته آینده نیز وجود دارد.

این روش معمولاً به ویژه به سوئینگ تریدرها (Swing traders) و تا حد کمتری، تریدرهای روزانه کمک می‌کند.

نقاط پیوت

روش‌های جایگزین در محاسبه نقاط پیوت

یکی از نسخه‌های جایگزین سیستم پنج-نقطه‌ای شامل قرار دادن قیمت‌های باز شدن در فرمول است:

نقطه پیوت = (قیمت باز شدن امروز + بالاترین دیروز + پایین‌ترین دیروز + بسته شدن دیروز) تقسیم بر 4

همان‌طور که می‌بینید در اینجا قیمت باز شدن به معادله اضافه شده است. سپس سطح‌های حمایت و مقاومت را می‌توان به همان ترتیب سیستم پنج-نقطه‌ای ترسیم کرد، با این تفاوت که در آن باید از نقطه پیوت اصلاح شده استفاده کرد.

همان‌طور که می‌بینید، چندین سیستم محاسبه نقطه پیوت متفاوت در دسترس است. اگرچه دانستن نحوه ترسیم نقاط پیوت برای درک آنها ضروری است، اما بیشتر پلتفرم‌های چارتینگ خودشان این نقاط را برای ما محاسبه می‌کنند. برای این کار کافی است مشخصات نقاط پیوت را به پلتفرم بدهید و تنظیمات مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تفسیر و استفاده از نقاط پیوت (Pivot Points)

نقطه پیوت خودش یک نقطه حمایت و مقاومت اولیه است. یعنی انتظار می‌رود بیشترین تغییرات قیمت در این سطح اتفاق بیفتد. سطوح حمایت و مقاومت دیگر کمتر از این اهمیت دارند، با این حال آنها هم می‌توانند تغییرات قیمت قابل‌توجهی ایجاد کنند.

نقاط پیوت می‌توانند به دو روش مورد استفاده قرار بگیرند. روش اول برای تخمین روند کلی بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قیمت نقطه پیوت در یک حرکت قیمت رو به بالا شکسته شود، آن وقت بازار گاوی است. اگر قیمت از نقطه پیوت پایین‎‌تر برود، آن وقت بازار خرسی است.

در روش دوم از سطوح نقطه پیوت برای ورود به بازار و خروج از آن استفاده می‌شود. برای مثال، یک تریدر ممکن است یک سفارش لیمیت (limit order) برای خرید 10 اتریوم را با این شرط ایجاد کند که قیمت یک سطح مقاومت را بشکند. به همین ترتیب، یک معامله‌گر می‌تواند یک نقطه حد ضرر را روی یک سطح حمایتی یا نزدیک به آن ایجاد کند.

اگرچه این سطوح در بسیاری از موارد به نظر می‌رسد خیلی خوب در پیش‌بینی تغییرات قیمت کاربرد داشته باشند، زمان‌هایی هم هست که در آنها هیچ کاربردی ندارند. مثل هر ابزار تحلیلی دیگری، در هنگام استفاده از این ابزارها، باید به یاد داشته باشید که سود به احتمال زیاد از اتکای انحصاری روی یک نشانگر ایجاد نمی‌شود.

موفقیت یک تحلیل برا اساس نقاط پیوت تا حد زیادی بر عهده تریدر است و به توان استفاده مؤثر او از این ابزار در کنار انواع دیگر روش‌های تحلیل تکنیکال بستگی دارد. این روش‌های تحلیل تکنیکال‌ می‌توانند هر چیزی از الگوهای نمودار شمعی تا میانگین‌های متحرک برای تشخیص جهت روند قیمت باشند. هر چه تعداد سیگنال‌های مثبت یک معامله بیشتر باشد، این معامله شانس موفقیت بیشتری هم خواهد داشت.

سخن پایانی

نقاط پیوت (Pivot Points) روشی عالی برای شناسایی محدوده‌های حمایت و مقاومت هستند، اما آنها تنها زمانی کارآیی دارند که در ترکیب با انواع دیگر روش‌های تحلیل تکنیکال به کار برده شوند. نقاط پیوت بر اساس یک محاسبه ساده ایجاد می‌شوند و اگرچه برای بعضی از تریدرها کار می‌کنند، بقیه ممکن است آنها را کارا ندانند. هیچ تضمینی نیست که قیمت در سطوح ایجادشده روی نمودار متوقف شود، برگردد یا حتی به آنها برسد. در موارد دیگر هم ممکن است قیمت به بالا یا پایین یک سطح برسد. مانند هر نشانگر دیگری، از این نقاط فقط باید به عنوان بخشی از یک استراتژی معاملاتی کامل استفاده کرد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments