توضیح ویتالیک بوترین درباره ادامه روند اتریوم ۲.۰

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به‌دنبال راه‌اندازی موفقیت‌آمیز فاز صفر اتریوم ۲.۰ تحت عنوان بیکن چِین (Beacon Chain) در تاریخ ۱ دسامبر، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، خالق و بنیانگذار اتریوم، نقشه‌ی راه به‌روز شده‌ای را برای فازهای بعدی این پروژه منتشر کرد.

بر اساس این نقشه‌ی راه، توسعه‌ی پروژه‌ی اتریوم ۲.۰ به‌طور کلی به چند فاز تقسیم می‌شود. فاز صفر، همان بیکن چِین است که سپرده‌گذاری در شبکه را امکان‌پذیر می‌کند. در فاز یک با شاردینگ داده‌ها، مقیاس‌پذیری شبکه بهبود یافته و قابلیت ذخیره‌سازی آن نیز افزایش خواهد یافت. سرانجام در فاز دو، شاردینگ تراکنش‌ها به‌طور کامل معرفی شده و به این ترتیب، امکان پردازش هزاران تراکنش در ثانیه فراهم خواهد شد.

یکی از تغییرات مهم اعمال‌شده در نقشه‌ی راه جدید این است که فازهای مذکور، مستقل از هم در نظر گرفته شده و می‌توان آنها را به‌صورت موازی جلو برد. بنابراین، تکمیل پروژه‌ی اتریوم ۲.۰ ممکن است زودتر از آن‌چه که برنامه‌ریزی شده است، صورت بگیرد.

با این حال، به گفته‌ی بوترین، پیشرفت در زمینه‌ی شاردینگ داده‌ها و کلاینت‌های سبک هنوز کمتر از ۵۰ درصد است، بنابراین، توسعه‌ی فاز یک حداقل یک سال به طول خواهد انجامید.

پس از انتشار این نقشه‌ی راه، بوترین بر اجرای سریع EIP-1559، پیشنهادی برای سوزاندن اکثریت کارمزد تراکنش‌ها به‌جای ارائه‌ی آنها به ماینرها، نیز تأکید کرد. هدف از این پیشنهاد، کاهش کارمزد تراکنش‌ها عنوان شده است.

تاکنون، بیش از ۹۰۰ هزار واحد ارز دیجیتال اتریوم (ETH) در شبکه سپرده‌گذاری شده است. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، اتریوم‌های سپرده‌گذاری‌شده در این شبکه احتمالاً تا اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی قفل شده و کاربران قادر به برداشت دارایی‌های خود نخواهند بود. با این‌حال، استخر سپرده‌گذاری غیرمتمرکز راکت پوول (Rocket Pool) قصد دارد که طی چند ماه آینده و با ارائه‌ی قراردادهای جدید، امکان برداشت اتریوم‌های سپرده‌گذاری‌شده را فراهم کند.

به گفته‌ی دنی رایان (Danny Ryan)، یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم، این پیشنهاد جدید به سپرده‌گذاران اجازه می‌دهد تا ۸۰ درصد از دارایی خود را برداشت کنند. البته لازم به ذکر است که قراردادهای جدید به خودی خود امکان برداشت اتریوم‌های سپرده‌گذاری‌شده را فراهم نمی‌کنند، اما به استخرهای سپرده‌‌گذاری اجازه می‎دهند تا در ماه‌های آینده، بازپرداخت‌ها را آغاز کنند. البته این بازپرداخت‌ها، به معنای برداشت دارایی سپرده‌گذاری‌شده نیست. بلکه، به این معناست که یک آدرس به‌صورت یک قرارداد هوشمند مشخص خواهد شد.

شرکت‌های دیگری نیز راهکارهایی را برای پرکردن این شکاف معرفی کرده‌اند. به‌عنوان مثال، شرکت لیکوییداستیک (LiquidStake) به سهام‌داران اجازه می‌دهد تا با پشتوانه‌ی اتریوم‌های خود، در قالب ارز دیجیتال پایدار یواس‌دی کوین (USDC) وام دریافت کنند. کوین‌بیس (Coinbase) نیز با هدف ارائه‌ی نقدینگی به مشتریان خود، امکان معامله‌ی اتریوم۲، اتریوم و سایر ارزهای پشتیبانی‌شده را فراهم می‌کند. با این حال، بوترین به کاربران در مورد خطرات مرتبط با استفاده از سرویس‌های سپرده‌گذاری شخص ثالث هشدار داده است.

بر اساس داده‌های منتشرشده توسط وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ از لحاظ ارزش جاری بازار، در حال حاضر با قیمت ۶۱۳٫۲۶ دلار معامله می‌شود که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۲٫۶۹ درصد رشد داشته است.

نمودار روزانه‌ی قیمت و ارزش جاری بازار اتریوم/ دلار آمریکا.

به گفته‌ی تحلیل‌گران، در حال حاضر قیمت ۶۳۰ دلار یک سطح مقاومتی قوی برای اتریوم محسوب می‌شود. با این حال، در صورتی که کندل روزانه‌ی اتریوم بالای ۶۰۰ دلار بسته شود، هدف بعدی این ارز دیجیتال به چالش‌کشیدن قیمت ۷۰۰ دلار خواهد بود.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش‌های منتشرشده توسط شرکت تجزیه و تحلیل بازار ارزهای دیجیتال گلس‌نود (Glassnode)، تعداد آدرس‌هایی که دارای یک یا بیشتر ارز دیجیتال اتریوم هستند، رکورد جدیدی را در تاریخ خود ثبت کرده و به ۱،۱۷۴،۳۷۷ عدد رسیده است. گفته می‌شود رشد صنعت دیفای و آغاز پروسه‌ی ارتقای شبکه‌ی اتریوم، از دلایل اصلی این افزایش هستند.

افزایش تعداد آدرس‌های دارای یک یا بیشتر ارز دیجیتال اتریوم.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments