مزایای متاورس چیست؟ بررسی مزایا و معایب متاورس

زمان مطالعه: 9 دقیقه

متاورس به یک محیط مجازی اطلاق می‌شود که عملکردها و خدمات مختلف اینترنتی مانند معاشرت، بازی و فرصت‌های تجاری را در خود جای داده است که همه در یک جهان واقعیت مجازی غوطه‌ور است. این موضوع به شدت مورد بحث قرار گرفته است که آیا متاورس چیز خوبی است یا خیر؟ یا اینکه آیا تأثیرات منفی بر آینده ما خواهد داشت؟ معایب و مزایای متاورس چه چیزهایی هستند؟ بسیاری آن را گام منطقی بعدی برای بشریت پس از اینترنت می‌دانند، در حالی که برخی دیگر معتقدند که ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

متاورس چیست؟

نیل استفنسون، نویسنده رمان‌های علمی-تخیلی، اولین کسی بود که واژه متاورس (Metaverse) را مطرح کرد. متاورس یک دنیای مجازی است که امکانات و سرویس‌های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. او قصد داشت دنیایی را به تصویر بکشد که به کمک اینترنت و کامپیوتر، امکانات جذابی را برای همه مردم فراهم آورد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

متاورسی که امروز وجود دارد، چندان دور از تفکرات استفنسون نیست. در حال حاضر شما می‌توانید وارد دنیای Metaverse شوید و به کمک فناوری‌های مختلفی مثل واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) تجربه‌های بی‌نظیری از زندگی در جهانی دیگر به دست آورید.

مزایای متاورس

سخن درباره مزایا و معایب متاورس وقتی هنوز اطلاعات دقیقی درباره آن وجود ندارد، بسیار مشکل است. ابتدا ببینیم متاورس چه مزیت‌ها و فوایدی دارد. در ادامه 10 مورد از مزایای متاورس را لیست کرده‌ایم.

1. اتصال نقاط جهان به یکدیگر بدون در نظر گرفتن فاصله فیزیکی

هنگامی که در دنیای مجازی هستید، مکان فیزیکی شما دیگر اهمیتی ندارد و دیگر به آن محدود نمی‌شوید. علاوه بر این، یافتن و ملاقات با افرادی با علایق و ایده‌های مشابه آسان‌تر خواهد بود و به شما این امکان را می‌دهد که از ملاقات با دوستان جدید احساس راحتی بیشتری داشته باشید.معایب متاورس

2. تجربه همه‌جانبه

مزایای متاورس را به عنوان یک ارتقاء سه‌بعدی به روش سنتی در استفاده از اینترنت در نظر بگیرید. یکی از مزایای بزرگ متاورس این است که شما در هر فعالیتی که انجام می‌دهید، آن‌ را به بهترین شکل تجربه می‌کنید که این موضوع فرصت‌های بیشتری را برای سرمایه‌گذاری‌های شخصی و تجاری فراهم می‌کند. می‌توانید در یک محیط مجازی ورزش کنید، معاشرت کنید، بازی کنید و جلسات کاری داشته باشید.

3. تعاملات اجتماعی بهتر

در طول قرنطینه کرونا، تنها راه برای تعامل با انسان‌های دیگر از طریق اینترنت بود. در متاورس تعاملات و رویدادهای اجتماعی بسیار فراگیرتر است و به کاربران اجازه می‌دهد که ارتباط شخصی با دوستان و عزیزان خود را تجربه کنند. همچنین جلسات، مهمانی‌ها و کنسرت‌ها همگی می‌توانند در متاورس سازماندهی شوند.

4. ارتقای شبکه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی احتمالاً بزرگ‌ترین اصطلاحی است که در دهه گذشته استفاده شده است. پلتفرم‌هایی مانند توییتر به جنبه اجتماعی اینترنت متکی هستند و بدون شک از ارتقاء به یک محیط مجازی سه‌بعدی بهره‌مند خواهند شد. فضای مجازی و متاورس ترکیب بسیار قدرتمندی است که ما را قادر می‌سازد تا رسانه‌های اجتماعی را بهتر از قبل تجربه کنیم.

5. فرصت‌های تجاری جدید

یکی دیگر از مزایای متاورس فرصت‌های تجاری جدید است. به جای مشاهده همه چیز از طریق یک صفحه نمایش کوچک در تلفن خود، متاورس با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات جدید مانند ویترین فروشگاه‌های مجازی، نمایش‌های انتخاب‌شده، ارتباطات بسیار تعاملی و خدمات مشتری، راهی کاملاً فراگیر برای تبلیغ و مصرف محصولات و خدمات ارائه می‌دهد.معایب متاورس

6. بهبود یادگیری و آموزش آنلاین

در طول همه‌گیری کرونا، آموزش فیزیکی از بین رفت و استفاده از نرم‌افزارهایی مثل زوم تبدیل به یک هنجار شد.‌ با متاورس، دیگر نیازی به مکان فیزیکی کلاس نیست و انتقال ایده‌ها و مفاهیم با یادگیری بصری آسان‌تر خواهد بود و افراد قادر هستند به جای تئوری، پدیده‌های تاریخی را درست در مقابل خود تجربه کنند.

7. تأثیر مثبت بر ارزهای دیجیتال و توکن‌های NFT

رمزارزها و NFTها از طریق فناوری بلاک‌چین که امنیت، اعتماد، شفافیت و البته تمرکززدایی را فراهم می‌کند، قرار است نقش پول در دنیای متاورس را داشته باشند. NFT‌ها نشانه‌ای از مالکیت یک دارایی دیجیتال یا فیزیکی خاص هستند و اساساً می‌توانند عامل پیوند بین دنیای فیزیکی و دنیای دیجیتال باشند.

8. بهبود فضای بازی

بسیاری از شرکت‌های تولید بازی شروع به پیاده‌سازی بازی‌های خود در متاورس کرده‌اند. متا نیز (که قبلاً فیس‌بوک نام داشت) به عنوان شرکتی پیشرو در دنیای متاورس به متا تغییر نام داد. سایر شرکت‌های بزرگ مانند مایکروسافت نیز به دنیای متاورس وارد شده‌اند.

9. فرصت‌های جدید برای سود مالی

یکی دیگر از مزایای متاورس کسب درآمد پایدار است. برخی از مردم در املاک دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند و برخی به دنبال تجارت رمزارزها در متاورس هستند. علاوه بر این، در متاورس با انجام بازی‌ها می‌توانید توکن‌ها و NFT پاداش بگیرید. اجاره ملک، میزبانی کنسرت و ایجاد گالری‌های هنری، همگی از فعالیت‌های بالقوه سودمند مالی برای انجام در متاورس هستند.مزایا و معایب متاورس

10. بهبود محیط کار

یکی دیگر از مزایای متاورس بهبود میحط کار است. محیط کار همیشه از فناوری‌های جدید بهره برده است. قرار دادن عینک واقعیت مجازی و پیوستن به شبیه‌سازی مجازی سه‌بعدی محل کار شمابا ترکیب آسایش خانه قطعاً یک مفهوم جذاب است که احتمالاً به نفع بسیاری از افراد خواهد بود.

معایب متاورس

در ادامه، 10 نمونه از معایب متاورس را بررسی خواهیم کرد.

1. جرایم سایبری

یکی از معایب متاورس جرایم سایبری است. با این حال، از آنجایی که متاورس یک مفهوم جدید است، هنوز از سطوح پیشرفته امنیت سایبری برخوردار نیست. به همین دلیل در برابر انواع فعالیت‌های غیرقانونی، مانند کلاهبرداری، پولشویی، کالاهای غیرقانونی، قاچاق و حملات سایبری، به شدت آسیب‌پذیر است.

2. تأثیر منفی بر فرهنگ‌ها و جوامع

یکی از مضرات نزدیک‌ کردن همه افراد به یکدیگر و ادغام فرهنگ‌های مختلف جهان در یک فرهنگ، از دست دادن تنوع فرهنگی موجود در جهان است. اگر مردم بیشتر وقت خود را در متاورس بگذرانند، دیگر احساس ارتباط با جامعه کوچک نزدیک خود نخواهند داشت و نیازی به پذیرش فرهنگ محلی یا منطقه‌ای خود احساس نخواهند کرد.مزایا و معایب متاورس

3. مشکلات اعتیاد

کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض خطر هستند؛ زیرا کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که قرار گرفتن افراد زیر 18 سال در معرض متاورس و اجازه دادن به آنها برای صرف زمان زیاد در آن، آسیب جدی به رشد آنها وارد می‌کند. علاوه بر این، زندگی در یک حالت مجازی ممکن است تمایز بین دنیای واقعی و دنیای مجازی را دشوار کند.

4. از دست دادن ارتباط با دنیای فیزیکی

یکی از معایب متاورس این است که چقدر راحت می‌توان زمان را در آن از دست داد. در متاورس، حواس شما اساساً غیرفعال هستند؛ یا به عبارت دیگر، آنها به جای دنیای واقعی به دنیای مجازی متصل هستند. افرادی که برای مدت طولانی در معرض متاورس قرار می‌گیرند، ممکن است وابستگی خود را به واقعیت از دست بدهند و ممکن است فراتر از آن بروند تا نخواهند وجود دنیایی غیر از دنیای مجازی را تصدیق کنند.

5. مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیتی

حفظ حریم خصوصی همیشه یک نگرانی در اینترنت بوده است. مردم از جمع‌آوری داده‌هایشان و فروش آنها به افراد دیگر بی‌اطلاع هستند.

6. مسائل مربوط به سلامت روان

مطالعات روانشناختی نشان می‌دهد که غوطه‌ور شدن در این دنیای دیجیتال و جدا کردن خود از دنیای واقعی، احتمال جدایی دائمی از واقعیت را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است منجر به علائم نزدیک به روان‌پریشی شود. کسانی است که به متاورس ملحق می‌شوند و آن را بهتر از زندگی واقعی خود می‌یابند، عزت نفس‌شان کاهش می‌یابد و باعث می‌شود که دوره‌های افسردگی شدیدی را پشت سر بگذارند.مزایای متاورس

7. زورگویی مجازی

رفتارهای مخرب نسبت به دیگران را می‌توان در همه بخش‌های اینترنت، چه در رسانه‌های اجتماعی و چه در بازی‌ها با وجود کمپین‌های متعدد برای جلوگیری یا محدود کردن آن رفتارها، پیدا کرد. قرار دادن اینترنت در یک محیط سه‌بعدی و اجازه دادن به کاربرانی که کاملاً در دنیای متاورس غوطه‌ور شده‌اند، به افراد زورگو قدرت بیشتری می‌دهد. یکی از معایب متاورس زورگویی مجازی است که منجر به فرصت‌های بیشتری برای حمله به دیگران می‌شود و ممکن است قربانیان را آسیب‌پذیرتر کند.

8. عدم اعتدال

نظارت بر تعداد زیادی از کاربران به طور همزمان کار آسانی نیست. در حال حاضر، با توجه به مدیریت ضعیف متا در موضوع رفتارهای بد در شبکه اجتماعی خود (فیس بوک)، به نظر نمی‌رسد راهی برای مبارزه با این مسئله وجود داشته باشد.

9. مشکلات اتصال و سخت افزار

متاورس به یک اتصال اینترنتی سریع و قابل‌اعتماد نیاز دارد تا محیط مجازی مشترک را تا حد امکان یکپارچه کند. این باید شامل اتصال مبتنی بر فیبر و فناوری شبکه بی‌سیم نسل پنجم، از جمله فناوری 5G و حتی شبکه‌های نسل بعدی باشد. موضوع دیگر این واقعیت است که بین کسانی که توانایی به دست آوردن و استفاده از ابزارهای سخت افزاری و دیجیتالی مورد نیاز برای دسترسی به متاورس را دارند و کسانی که این توانایی را ندارند، تبعیض قائل می‌شود.مزایای متاورس

10. تصاحب شرکت

زمانی که رسانه‌های اجتماعی شروع به کار کردند، قرار بود افرادی مانند من و شما، محتوای دیگران را ایجاد کنند و با آنها تعامل داشته باشند؛ تا اینکه شرکت‌های بزرگ وارد شدند. شاید بهترین مثال این باشد که چگونه شرکت‌ها به یوتیوب سرازیر شدند و فرمان را از سازندگان فردی گرفتند و ما شاهد تغییر از ویدیوهای معتبر خانگی به ویدیوهای حرفه‌ای تولید و ویرایش‌شده به دست تیم‌های حرفه‌ای بودیم. این ترس بزرگی است که شاید متاورس هم تبدیل به ابزار دست شرکت‌های بزرگ شود.

خلاصه مطلب

در این مقاله به مزایای متاورس و معایب آن پرداختیم. متاورس هنوز تا بهینه‌سازی کامل راه زیادی در پیش دارد و به چیزی بزرگ‌تر از آنچه امروز می‌توانیم تصور کنیم، تبدیل خواهد شد. از طرف دیگر، معایب متاورس هنوز هم جای نگرانی دارند اما بسیاری از بدی‌های احتمالی ناشی از توسعه متاورس ممکن است در طول زمان و با بهینه‌سازی کامل آن کاهش یابد. با پیدا کردن ارزش و هدف در متاورس می‌توانید از آن حداکثر استفاده را ببرید، اما فراموش نکنید که با توجه به شخصیت و سبک زندگی‌تان، محدودیت‌هایی برای خود قرار دهید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments