لیکوییدیتی (Liquidity) یا نقدینگی در ارزهای دیجیتال به چه معنا است؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مقدمه

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که لیکوییدیتی (Liquidity) یا نقدینگی در ارزهای دیجیتال چیست؟ نقدینگی در ارزهای دیجیتال ، اصطلاحی است که می‌توان آن را توانایی خرید و فروش دارایی‌ها در بازار، بدون اینکه باعث تغییرات شدید قیمت دارایی‌ها شود، تعریف کرد.

اگر به ارزهای دیجیتال، همچون بیت کوین، اتریوم، تتر، ریپل و… علاقه‌مندید، بهتر است کمی بیشتر درباره نقدینگی در ارزهای دیجیتال بدانید. در این مقاله شما را با این مفهوم آشنا خواهیم کرد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

لیکوییدیتی یا نقدینگی در ارزهای دیجیتال

شما می‌خواهید مانند هر سرمایه‌گذار دیگری توانایی خرید و فروش توکن‌ را بدون افت قیمت یا انتظار طولانی‌مدت برای جور شدن معامله در اختیار داشته باشید. برای دستیابی به چنین امکانی باید بازاری که در آن معامله می‌کنید از نوع بازار نقد باشد.

بازار نقد، بازاری است که تعداد زیادی معامله در آن انجام می‌شود و تعداد زیادی معامله‌گر در آن حضور دارند.

از طرف دیگر دارایی نقدی، دارایی است که به راحتی می‌تواند به پول نقد تبدیل شود.

نقدینگی در ارزهای دیجیتال

در این بازار، حجم فعالیت‌های معاملاتی بالا است و قیمت‌ پیشنهادی خریدار و قیمت درخواستی فروشنده چندان از هم فاصله ندارند. بیایید در این باره از دیدگاه یک فروشنده مثالی بزنیم.

علی تعداد 5 توکن از یک رمزارز مشخص، مثلاً ترون، را در اختیار دارد و قیمت توکن‌هایش در چند روز گذشته افزایش یافته است. علی از این بابت خوشحال است و قصد دارد که سریعاً تمامی توکن‌هایش را به قیمت فعلی بازار بفروشد.

اگر بازار نقدی باشد، تعدادی خریدار به اندازه کافی وجود خواهد داشت که تمایل دارند توکن‌های علی را به قیمت درخواستی علی بخرند و علی می‌تواند به سرعت دارایی‌اش را در قیمتی که می‌خواهد به فروش رساند. معاملۀ علی تأثیری در قیمت بازار ندارد؛ زیرا نقدینگی به اندازه کافی برای تطبیق و تسویه قیمت بازار موجود است.

اما اگر علی بخواهد توکن‌هایش را در قیمت فعلی بازار بفروشد، در حالی که بازار غیرنقدی باشد یا نقدینگی کمی داشته باشد، در این شرایط لازم است که قیمت درخواستی خود را کاهش دهد یا برای افزایش نقدینگی در ارزهای دیجیتال بازار منتظر بماند.

چگونه بفهمیم که بازار نقد است؟

نقدینگی در ارزهای دیجیتال

سه شاخص مهم وجود دارد که که می‌تواند در تشخیص نقد یا غیرنقد بودن بازار کمک کند:

  • حجم معاملات 24 ساعته
  • حجم دفتر سفارش
  • اسپرد یا اختلاف پیشنهاد خرید و درخواست فروش

اختلاف پیشنهاد خرید و درخواست فروش (bid-ask spread)، تفاوت میان پایین‌ترین قیمت درخواستی با بالاترین قیمت پیشنهادی است.

دفتر سفارش ممکن است به دلیل عواملی مانند سفارش‌های محدود-توقف (stop-limit orders) و آیس‌برگ که همیشه قابل رؤیت در دفتر سفارش نیستند، معیار دقیقی نباشد.

سخن پایانی

نقدینگی در ارزهای دیجیتال برای ارزیابی معاملات بسیار بااهمیت است و یک عامل کلیدی برای ورود آسان به یک بازار خاص و همچنین خروج از آن است.

با شناخت مفهوم لیکوییدیتی (Liquidity) یا نقدینگی در ارزهای دیجیتال راه شما برای سرمایه‌ گذاری در ارزهای دیجیتال هموارتر می‌گردد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام
چطور میتونیم مقدار نقدینگی یک ارز دیجیتال مثل فلوکی اینو رو ببینیم .سایت یا مرجع مشخصی وجود داره؟

سلام بله سایت کوین مارکت کپ مراجعه کنید