آموزش کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)

زمان مطالعه: 11 دقیقه

مقدمه

همان‌طور که می‌دانید، در حال حاضر یکی از امن‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای نگهداری از دارایی‌های رمزارزی، استفاده از کیف پول‌های سخت افزاری است. یکی از کیف پول ‌های سخت افزاری شناخته‌شده در میان کاربران فعال در حوزۀ ارزهای دیجیتال، کیف پول ترزور (Trezor) است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل و مرور ویژگی‌های کیف پول Trezor بپردازیم، مزایا و معایب آن را بررسی کنیم و در نهایت به صورت مرحله به مرحله چگونگی راه‌اندازی آن را به شما آموزش دهیم.

کیف پول ترزور چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

کیف پول ترزور یکی از اصلی‌ترین کیف پول‌ های سخت افزاری بود که در ابتدا برای ارزهای دیجیتال به بازار عرضه شد. ترزور یک کیف پول سخت افزاری است که برای کاربران امکان ذخیرۀ امن، ارسال و دریافت گسترۀ عظیمی از رمزارزها را فراهم می‌کند. این کیف پول نخستین بار در سال 2014 و از طریق شرکت Satoshi Labs به بازار عرضه شد.

کیف پول Trezor به عنوان یک کیف پول سخت افزاری، بسیار امن‌تر از کیف پول‌های سنتی نرم افزاری است که به دست افراد استفاده می‌شود. در این کیف پول‌ها، کلیدهای خصوصی به جای ذخیره‌شدن در دسکتاپ یا موبایل، در یک وسیلۀ فیزیکی ذخیره می‌شود. این کیف پول‌ها نیازی به اتصال به اینترنت ندارند و این موضوع، امکان دسترسی مجازی هکرها به کیف پول را بسیار محدود می‌کند. این نکته یکی از ویژگی‌های مثبت کیف پول‌های سخت افزاری است. تا کنون شرکت Satoshi Labs چیزی بیش از 1 میلیون کیف پول سخت افزاری را به فروش رسانده است. آخرین نسخه‌ای که این شرکت عرضه کرده است Trezor T یا Trezor 2 نام دارد.

کیف پول ترزور

با توجه به هزینه‌ای که باید برای خرید کیف پول سخت افزاری ترزور بپردازید، برای نگهداری مقدار دارایی کم به‌صرفه نیست. اما اگر دارایی شما مقدار قابل‌توجهی است، استفاده از کیف پول‌های سخت افزاری یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود.

کیف پول ترزور از چه توکن‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

کیف پول ترزور از ارزهای دیجیتال مختلفی پشتیبانی می‌کند و اگر شما فردی هستید که در سبد خود رمزارزهای مختلفی را نگهداری می‌کنید، این کیف پول می‌تواند گزینۀ مناسبی برای شما باشد. تیم ترزور اعلام کرده‌اند که این کیف پول تا ماه ژولای 2021 قابلیت پشتیبانی از 1400 رمزارز مختلف را خواهد داشت.

کیف پول اتریومی ترزور قابلیت پشتیبانی از تمامی توکن‌های بر پایۀ اتریوم (توکن ERC-20) را دارد و با توجه به اینکه صدها یا شاید هزاران توکن بر پایۀ اتریوم ایجاد شده‌اند، این امکان بسیار مفید و کاربردی است.

لیست توکن‌هایی که کیف پول Trezor از آنها پشتیبانی می‌کند، مدام در حال تغییر هستند. بنابراین بهتر است به صورت منظم و از طریق وبسایت رسمی این کیف پول، لیست توکن‌ها را کنترل و بررسی کنید. دلیل این امر آن است که اگر دارایی خود را به آدرسی اشتباه واریز کنید، آن دارایی را برای همیشه از دست داده‌اید.

مزیت‌های کیف پول ترزور (Trezor)

قطعاً یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که تا به حال در مورد آن زیاد شنیده‌اید، امنیت بیشتر در کیف پول‌های سخت افزاری همچون کیف پول ترزور است. برای فهم بهتر دلیل وجود امنیت، در ادامه چگونگی کارکرد این کیف پول را توضیح خواهیم داد.

یکی از نکات حائز اهمیتی که وجود دارد این است که کلیدهای خصوصی شما همیشه به صورت آفلاین ذخیره می‌شوند و تقریباً نیازی به اتصال مستقیم به اینترنت وجود ندارد. این در حالی است که در موارد استفاده از کیف پول‌های نرم افزاری روی دسکتاپ، موبایل یا کیف پول‌های تحت وب، احتمال حملات هکرها از طریق ویروس‌ها یا بدافزارها وجود دارد. پس می توان این امکان در کیف پول‌ های سخت افزاری را از مزیت‌های آنها به شمار آورد.

یکی دیگر از مزیت‌ها این است که زمانی که به هر دلیلی به کیف پول Trezor خود متصل می‌شوید، نیاز به وارد کردن پسورد شخصی دارید. این پسورد در زمان نصب و راه‌اندازی این کیف پول به دست خود شما تعیین شده است و افراد دیگری از این پسورد اطلاع ندارند.

همچنین با توجه به اینکه هنگام راه‌اندازی کیف پول، عبارت بازیابی در اختیار شما قرار داده می‌شود، در صورتی که کیف پول شما دزدیده شود، می‌توانید با استفاده از عبارت بازیابی خود، کیف پول و موجودی خود را در دستگاه دیگری بازیابی کنید.

کیف پول ترزور

معایب کیف پول ترزور

یکی از نکات منفی که در این کیف پول وجود دارد این است که شما برای تهیۀ یک کیف پول ترزور باید هزینه‌ای حدود 99 دلار بپردازید. اگر موجودی شما کمتر از 1000 دلار است، احتمالاً بهتر است که از کیف پول‌های رایگان نرم افزاری استفاده کنید.

نکته دیگری که قبل از خرید کیف پول‌های سخت افزاری باید بدانید این است که چند وقت یک‌بار قصد استفاده از کیف پول خود را دارید. هر بار که قصد استفاده از کیف پول سخت افزاری خود را دارید، باید به دسکتاپ متصل شوید و پسورد شخصی خود را وارد کنید. طبیعتاً راه‌های راحت‌تری برای دسترسی به موجودی خود برای تعداد دفعات زیاد اتصال وجود دارد. به همین دلیل یکی از ایراداتی که کاربران به کیف پول ترزور وارد می‌دانند، این موضوع است.

یکی دیگر از نکاتی که وجود دارد، محیط کاربری این کیف پول است. در این کیف پول، محیط کاربری مخصوصاً برای کسانی که قبلاً از چنین وسیله‌هایی استفاده نکرده‌اند، اندکی پیچیده به نظر می‌رسد. به همین دلیل بهتر است که قبل از استفاده از این کیف پول، دستورالعمل‌های استفاده از آن را به طور کامل مطالعه کنید.

بررسی امنیت در کیف پول ترزور

اولین سؤالی که معمولاً کاربران می‌پرسند این است که اگر کامپیوتر من آلوده باشد و کیف پول خود را به آن متصل کنم، امکان آسیب زدن به کیف پول ترزور یا هر کیف پول سخت افزاری دیگری وجود دارد؟ در ادامه با جزئیات به پاسخ این سؤال می‌پردازیم.

اتصال USB محدود کیف پول ترزور

به استفاده از موس در کامپیوتر خود توجه کنید. آیا در صورتی که سیستم شما آلوده به ویروس باشد، بر عملکرد موس شما تأثیر می‌گذارد؟ قطعاً خیر. حتی با وجود اینکه موس می‌تواند با فضای اینترنت تعامل داشته باشد و در وبسایت‌های مختلفی کلیک کند، باز هم نمی‌تواند توسط ویروس‌ها یا بدافزارها کنترل شود.

این نکته دقیقاً در مورد کیف پول ترزور و اتصال آن به سیستم نیز وجود دارد. این کیف پول از امکانی به نام اتصال USB محدود بهره‌مند است و حتی در صورت آلوده بودن سیستم شما، رمزارزهایتان ایمن باقی خواهند ماند.

کیف پول ترزور

برخی از کابران کیف پول ترزور در مورد Keyloggers سؤال می‌کنند. Keyloggers فرآیندی است که طی آن دستگاه شما آلوده به ویروسی می‌شود و به هکرها این امکان را می‌دهد که یک نسخه کپی‌شده از تمامی کلیدهایی که شما استفاده می‌کنید را داشته باشند. سپس ممکن است با بررسی و تحلیل آن اطلاعات بتوانند به اطلاعاتی همچون پسوردهای شما دست یابند. نکته‌ای که وجود دارد این است که، همان‌طور که در تصویر می‌بینید، کیف پول ترزور به گونه‌ای طراحی شده است که در هر بار اتصال، پسورد شما را با ترتیبی متفاوت از بار قبلی ارائه می‌دهد و این یکی از راه‌هایی است که از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری می‌کند.

کیف پول ترزور

به‌روزرسانی‌های نرم افزاری

برای اطمینان از اینکه کیف پول ترزور در مقابل روش‌ها و حملات جدید ایمن باشد، این تیم به صورت منظم به‌روزرسانی‌هایی را عرضه می‌کنند. این اتفاق چیزی شبیه به به‌روزرسانی‌های ویندوز است که برای حفاظت از دستگاه شما صورت می‌گیرند.

این به‌روزرسانی‌ها به صورت خودکار صورت نمی‌گیرند و باید بعد از اطلاع از ارائۀ به‌روزرسانی جدید، کیف پول خود را به صورت دستی به‌روزرسانی نمایید.

آیا کیف پول ترزور هک می‌شود؟

با وجود تمامی نکات مثبت و مزیت‌هایی که در قسمت‌های قبلی به آنها اشاره شد، در سال 2017 گزارش‌هایی در مورد آسیب‌پذیری‌های این کیف پول ارائه شد. بر اساس نظرات متخصصین مختلف این حوزه، هکرها می‌توانند با استفاده از روش‌هایی به عبارات بازیابی و پسورد کاربران دست پیدا کنند.

اگرچه این باگ‌ها رفع شده‌اند، اما باید بدانید که هیچ روشی وجود ندارد که به طور 100 درصدی از حملۀ هکرها در امان باشد و همیشه درصدی احتمال برای این اتفاق وجود دارد.

طریقه راه‌اندازی کیف پول ترزور

محتویاتی که در تصویر زیر می‌بینید، باید در جعبۀ کیف پول ترزوری که خریداری کرده‌اید وجود داشته باشد:

کیف پول ترزور

  1. اولین مرحله این است که کیف پول ترزور خود را به پورت USB کامپیوتر خود متصل کنید. سپس تصویری از لینک وبسایتی که باید به آن مراجعه کنید به همراه یک قفل برایتان نمایان می‌شود. برای راحتی فرآیند، به آدرس www.trezor.io مراجعه کنید.

کیف پول ترزور

2. بعد از ورود به وبسایت، در صفحه اصلی اطلاعاتی تکمیلی در مورد حفظ امینت کیف پول در اختیارتان قرار گرفته است. سپس می‌توانید با استفاده از گزینه Wallet یا به طور مستقیم و با استفاده از لینک wallet.trezor.io به مرحلۀ بعد وارد شوید.

3. حالا باید کیف پول ترزور خود را نصب کنید و از این طریق ارتباط کیف پول خود را با بلاکچین برقرار نمایید. برای این کار می‌توانید از افزونه‌های کروم یا دانلود مستقیم آن برای دستگاه خود استفاده کنید. در اینجا ما از افزونۀ کروم استفاده می‌کنیم.

کیف پول ترزور

4. در این مرحله از شما سؤال می‌شود که آیا قصد دارید آخرین نسخه را نصب کنید. گزینۀ Yes, Install را انتخاب نمایید و وارد مرحلۀ بعدی شوید.

کیف پول ترزور

5. سپس باید مشابهت اطلاعاتی که در صفحۀ کیف پول ترزور شما نشان داده شده است را با اطلاعات موجود در صفحه دسکتاپ خود تأیید کنید. اگر موردی وجود نداشت، گزینۀ Continue را روی کیف پول خود انتخاب نمایید.

6. حال باید کیف پول Trezor خود را از سیستم جدا کنید و مجدداً وصل کنید و به همان آدرس مرحلۀ 2 مراجعه کنید.

7. در این مرحله از شما خواسته می‌شود که برای کیف پول خود اسمی انتخاب کنید، این اسم می‌تواند هر چیزی باشد و در آینده هم امکان تغییر آن وجود دارد.

8. حال وقت تعیین پسورد رسیده است. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل در راه‌اندازی کیف پول شما است. در صفحۀ کامپیوتر خود تصویر زیر را خواهید دید.

کیف پول ترزور

9. در صفحۀ کیف پول ترزور خود تصویر زیر را خواهید دید.

کیف پول ترزور

10. این مرحله در ابتدا کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسد. ترتیب اعداد نمایش داده شده در صفحه نمایش شما به صورت تصادفی است. این کار باعث می‌شود که کسی متوجه نشود شما در حال استفاده از کدام اعداد هستید. حال باید اعدادی که را قصد دارید به عنوان پسورد خود انتخاب کنید، در کامپیوتر خود وارد نمایید. به عنوان مثال اگر قصد انتخاب اعداد 7.1.6.5 را دارید، باید دقیقاً همان جایگاهی را در مربع‌های خالی انتخاب کنید که در صفحۀ نمایش شما وجود دارد. برای اطمینان از صحت پسورد واردشده، این مرحله تکرار می‌شود.

11. بعد از تنظیم پسورد، یک عبارت 12 کلمه‌ای به شما نمایش داده می‌شود. یادداشت و نگهداری از این عبارات در جایی امن، بسیار با اهمیت است؛ چراکه اگر کیف پول خود را گم کنید یا از شما ربوده شود، می‌توانید با استفاده از این عبارات، کیف پول خود را در دستگاه دیگری بازیابی نمایید.

می‌توانید برای یادداشت این عبارات، از تکه کاغذی که در جعبۀ کیف پول وجود دارد استفاده کنید.

چگونگی انتقال رمزارز به کیف پول ترزور

  1. کیف پول ترزور را به کامپیوتر خود متصل کنید و سپس پسوردتان را وارد نمایید.
  2. در این مرحله نیاز است که اطلاعات کیف پول خود را ببینید. این کار از طریق افزونۀ کروم یا نرم افزاری که قبلاً دانلود کرده‌اید انجام می‌شود.
  3. در قسمت سمت چپ بالای صفحه، بخشی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید رمزارزی را که قصد انتقال آن به کیف پول ترزور خود را دارید، انتخاب کنید.
  4. سپس گزینۀ Receive را از قسمت بالای صفحه انتخاب نمایید. آدرس کیف پولی که باید موجودی را به آن منتقل کنید به شما نمایش داده می‌شود.

کیف پول Trezor

5. آدرس را کپی کنید و در کیف پولی که قصد دارید رمزارزها را از آن منتقل کنید، جای‌گذاری نمایید و به راحتی موجودی خود را منتقل کنید.

چگونگی انتقال رمزارز از کیف پول ترزور

  1. صفحه کاربری کیف پول خود را در کامپیوتر باز کنید.
  2. از منوی مربوطه، کوینی که قصد انتقال آن را دارید انتخاب نمایید.
  3. روی گزینۀ Next کلیک کنید.
  4. در این مرحله از شما خواسته می‌شود که آدرس کیف پول مقصد و مقدار مورد نظر خود را وارد نمایید. بعد از اطمینان از درستی اطلاعات واردشده، گزینۀ Send را انتخاب کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کیف پول ترزور (Trezor) پرداختیم. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی اشاره شد، کیف پول‌ های سخت افزاری نسبت به کیف پول‌ های نرم افزاری تحت دسکتاپ یا تحت وب، از امنیت بیشتری برخوردارند. درست است که امکان هک شدن این کیف پول‌ها صفر نیست اما این احتمال بسیار پایین‌تر از گونه‌های دیگر کیف پول است. همچنین با توجه به هزینه‌ای که برای تهیۀ این کیف پول باید بپردازید، این شما هستید که با مقایسۀ مزایا و معایب گفته‌شده و هدف خود از نگهداری و فعالیت در حوزۀ رمزارزها، تصمیم می‌گیرید که از کیف پول‌ های سخت افزاری همچون کیف پول ترزور استفاده کنید یا استفاده از کیف پول‌های رایگان نرم افزاری.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments