زمان مطالعه: 5 دقیقه

چگونه یک ایردراپ تقلبی را شناسایی کنیم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

چطور باید یک ایردراپ تقلبی را تشخیص داد؟ آیا تا به حال سرمایه‌ یا وقت خود را به خاطر کلاهبرداری ایردراپ از دست داده‌اید؟ افراد زیادی دچار چنین مشکلاتی شده‌اند. دنیای کریپتو پر از رویدادهای مختلف است و اگر نتوانیم پروژه‌های معتبر را تشخیص دهیم، ممکن است ما هم در دام کلاهبرداری‌ها گرفتار شویم. در این مقاله به بررسی راهکارهای تشخیص ایردراپ تقلبی خواهیم پرداخت تا زین پس وقت و دارایی خود را به آسانی از دست ندهیم.

چطور ایردراپ تقلبی را بشناسیم؟

کلاهبرداری ایردراپ

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

کریپتو صنعت جوانی است و ایردراپ (Airdrop) یکی از عناصر نوپای این صنعت محسوب می‌شود. این روزها شاهد مشکلات متعددی در رویدادهای ایردراپ‌ها هستیم. بنابراین شناخت چالش‌ها و معضلات احتمالی این رویدادها به ما در تشخیص ایردراپ تقلبی کمک خواهد کرد. در ادامه لیستی از ۵ مشکل یا چالشی که بیشتر کاربران به آنها دچار می‌شوند را بررسی خواهیم کرد.

خطای انسانی و بی‌دقتی‌ها

احتمالاً برای شما هم پیش‌ آمده که در یک رویداد ایردراپ شرکت کرده‌ اما هنوز هیچ توکنی دریافت نکرده‌اید. نکته اینجا است که شما تنها فردی نیستید که چنین مشکلی دارد. دلایل مختلفی برای عدم دریافت توکن‌های Airdrop وجود دارد که عبارتند از:

  • اشتباه در وارد کردن اطلاعات: داده‌ها و کدها را به درستی وارد نکرده‌اید.
  • پروژه نتوانسته سرمایه کافی جمع کند: پروژه‌های ICO که سرمایه کافی برای شروع به دست نمی‌آورند در همان ابتدا به پایان راه می‌رسند.
  • تعویق در توزیع ایردراپ: توکن‌ها ممکن است با تأخیر (گاهی طولانی‌مدت) واریز شوند.
  • تکمیل نکردن فرآیند احراز هویت: در صورتی که فرآیند احراز هویت را تکمیل نکنید، توکن به کیف پول حساب کاربری در صرافی واریز نمی‌شود.

پروژه‌های نامعتبر و تأییدنشده

بسیاری از وب‌سایت‌های مرجع در حوزه Airdrop از لیست کردن پروژه‌های تأیید‌نشده خودداری می‌کنند. به همین دلیل بهتر است قبل از شرکت در ایردراپ به وب‌سایت‌هایی مثل Airdrop Alert مراجعه کنید تا آگاهی کاملی از جزییات پروژه به دست آورید.تشخیص ایردراپ تقلبی

پروژه‌های نامعتبر مشکلات مختلفی دارند و به همین دلیل احتمال واریز توکن بسیار کم است. وب‌سایت Airdrop Alert لیستی از پروژه‌های تأیید‌نشده دارد. با مشاهده این لیست و بررسی جزییات پروژه‌های تأیید‌نشده درک بهتری نسبت به رویداد Airdrop و فرآیندهای توزیع توکن به دست می‌آوریم. برای شناخت پروژه‌های ایردراپ تقلبی باید به نکات مختلفی مثل تیم توسعه، محتوای وایت پیپر، جامعه پروژه و بستر پیاده‌سازی طرح دقت کرد.

برای بررسی پروژه‌های تأیید‌نشده در سایت Airdrop Alert از این لینک وارد شوید.

اعتماد به گروه‌های تلگرامی یعنی افتادن در دام ایردراپ تقلبی

آیا تا به حال به طور ناخواسته به عضویت گروه‌های تلگرامی درآمده‌اید؟ بسیاری از این گروه‌ها مشغول تبلیغ ایردراپ‌ها هستند. متأسفانه اکثر پروژه‌های تبلیغ‌شده توسط این کانال‌ها اعتباری ندارند و احتمالاً در حال تبلیغ برای کلاهبرداری ایردراپ هستند.

گروه‌های زیادی در تلگرام با چنین هدفی تشکیل شده‌اند. ادمین‌های چنین گروه‌هایی از توسعه‌دهندگان پروژه‌های ایردراپ تقلبی پول می‌گیرند و با استفاده از ربات‌ها و وعده‌های دروغین، کاربران را به شرکت در رویدادهای مختلف دعوت می‌کنند. بسیاری از مشتریانی که در رویدادهای تلگرامی شرکت و گاهی هزینه‌هایی نیز پرداخت کرده‌اند، در نهایت هیچ توکنی به دست نیاورده‌اند. جالب اینجا است که وقتی از ادمین‌ چنین کانال‌هایی در مورد عدم ارسال توکن سؤالی پرسیده می‌شود موضوع را به چالش‌ها و شانسی بودن Airdrop نسبت می‌دهند.

شبکه‌های اجتماعی منبع معتبری نیستند!

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها از ایردراپ‌ها و رویدادهای نامعتبر پشتیبانی نمی‌کنند. برای مثال گزارش‌های زیادی وجود دارد که توییتر، فیس‌بوک، ردیت و بیت کوین تاک حساب کاربرانی را که به تبلیغ رویدادهای ایردراپ پرداخته‌اند، مسدود کرده‌اند. این رسانه‌ها هیچ گاه خودشان را درگیر چنین جنجال‌هایی نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند سودجویان از بسترهای اجتماعی برای تبلیغ پروژه‌های کلاهبرداری بهره بگیرند. با این حال بسیاری از پروژه‌ها در همان روزهای ابتدایی از حداکثر ظرفیت چنین بسترهایی برای تبلیغ و جذب سرمایه‌گذار استفاده می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در ایردراپ یک ریسک است!

اگر تصور می‌کنید هر پروژه ایردراپ با استقبال طیف وسیعی از کاربران مواجه می‌شود، سخت در اشتباهید! بسیاری از ایردراپ‌ها به دلایل مختلفی، از جمله عدم استقبال کاربران، شکست می‌خورند. در موارد متعددی ایردراپ‌ها پس از چند روز به طور کامل منحل شده‌اند. یکی از راه‌های تشخیص ایردراپ تقلبی مدت فعال بودن و تعداد شرکت‌کنندگان است.

از مهم‌ترین دلایل شکست ایردراپ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاداش تعیین‌شده اندک و کم‌ارزش است.
  • مراحل و اقدامات زیادی برای شرکت در ایردراپ تعیین شده است.
  • فرآیند توزیع توکن‌ها به درستی اطلاع‌رسانی نشده است.
  • هیچ تعهدی از طرف تیم توسعه وجود ندارد.

ایردراپ تقلبی

کافی است قبل از شرکت در Airdrop، موارد ذکرشده را بررسی کنید. تشخیص ایردراپ تقلبی کار چندان سختی نیست و به کمی زمان و آگاهی نیاز دارد. بهتر است از پلتفرم‌های معتبری مثل Airdrop Alert هم برای بررسی اعتبار پروژه‌ها کمک بگیرید.

خلاصه مطلب

ایردراپ تقلبی یکی از تله‌های دنیای کریپتو است. گرچه بسیاری از این رویدادها به طور رایگان برگزار می‌شوند اما برای شرکت در برخی از Airdropها باید هزینه‌ پرداخت کرد. با توجه به افزایش شدید محبوبیت ارزهای دیجیتال، طبیعی است که توسعه‌دهندگان زیادی به فکر طراحی پروژه‌های رمزارزی باشند. در این بازار شلوغ قطعاً سودجویان و کلاهبرداران نیز حضوری فعال خواهند داشت. پس بهترین راه برای محافظت از سرمایه و تشخیص ایردراپ تقلبی، بررسی جزییات پروژه، استفاده از منابع معتبر، عدم اعتماد به گروه‌های تلگرامی و سایر شبکه‌های اجتماعی و در نهایت دقت ورزیدن در وارد کردن اطلاعات است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments