صرافی DODO چیست؟ معرفی کامل صرافی غیر متمرکز دودو

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

صرافی غیرمتمرکز DODO یک پروتکل مالی غیرمتمرکز (DeFi) است. این صرافی به‌ عنوان یک تأمین‌کننده نقدینگی بر بستر اتریوم و شبکه هوشمند بایننس (BSC) ساخته شده است. همچنین با استفاده از یک الگوریتم خلاق بازارساز به نام Proactive Market Maker (PMM) پشتیبانی می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با صرافی دودو و امکانات آن بیشتر آشنا شوید.

بازارساز جدید دودو

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

به‌ طور کلی، صرافی‌های غیر متمرکز به دو روش مدیریت می‌شوند؛ اوردر بوک (order book) و بازارساز خودکار (AMM). در صرافی‌های غیر متمرکز برای جلوگیری از دسترسی صرافی به اطلاعات کاربران و افشای اطلاعات هویتی آنها، از رویکرد استفاده از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. صرافی‌های DEX مبتنی بر اوردر بوک، معمولاً خارج از زنجیره عمل می‌کنند؛ زیرا صرافی‌های غیرمتمرکز اوردر بوک درون زنجیره‌ای به دلیل نیاز به منابع درون زنجیره‌ای، غیرکاربردی هستند.صرافی DODO

از سوی دیگر، اوردر بوک خارج از زنجیره سریع‌تر است؛ زیرا آنها از واسطه‌هایی که به رله‌ها (relayer) معروف هستند برای مدیریت اوردر بوک‌های خارج از زنجیره استفاده می‌کنند. اما بزرگ‌ترین چالش این صرافی‌ها، تأمین نقدینگی است.

برای رفع این مشکل، می‌توان از بازارساز خودکار استفاده کرد. در این روش، کاربران به سرمایه‌گذاری و خرید توکن تشویق می‌شوند و در نتیجه، نقدینگی لازم تأمین می‌شود. اما صرافی‌های غیر متمرکز مبتنی بر بازارسازهای خودکار هم بدون مشکل نیستند؛ چالش اصلی این صرافی‌ها، ضرر ناپایدار (impermanent loss) است.

صرافی دودو با استفاده از الگوریتم Proactive Market Maker (PMM) تلاش می‌کند که مشکل ضرر ناپایدار مرتبط با صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) مبتنی بر بازارساز خودکار همچون Uniswap یا SushiSwap را برطرف کند. این صرافی با استفاده از این بازارساز جدید، نقدشوندگی و ثبات قیمت بهتری نسبت به بازارسازان خودکار (AMM) ارائه می‌دهد.

صرافی DODO چیست؟

دودو (DODO) یک پروتکل DeFi و تأمین‌کننده نقدینگی درون زنجیره‌ای با لغزش (slippage) است که بر بستر شبکه اتریوم و شبکه هوشمند بایننس (BSC) ساخته شده. صرافی دودو با یک الگوریتم جدید به نام PMM و نقدشوندگی تک دارایی، شرایط ترید یکپارچه همراه با فرصت‌های سودآور تأمین نقدینگی را برای کاربران مهیا کرده است.

صرافی DODO توسط دو توسعه‌دهنده چینی Diane Dai و Radar Bear و یک تیم توسعه ناشناس تأسیس شده است. این پروتکل در آگوست 2020 راه‌اندازی شد، توسط PeckShield و Trail of Bits ممیزی گردید و با استفاده از توکن DODO مبتنی بر استاندارد ERC-20 اداره می‌شود.صرافی DODO

صرافی دودو دارای مخازن نقدینگی است که احتمال ضرر ناپایدار و اسلیپیج (slippage) را برای معامله‌گران به حداقل می‌رساند. این پروتکل همچنین شامل پروژه‌های ارز دیجیتال جدید با ICO رایگان از طریق Initial DODO Offering (IDO) خود که درسایت این صرافی به نام Crowdpooling شناخته می‌شود است.

این صرافی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به کاربران خود، از DODO SmartTrade و الگوریتم PMM برای کاهش هزینه‌ها، استفاده می‌کند.

برای ورود به صرافی دودو کلیک کنید.

ویژگی‌های صرافی غیرمتمرکز DODO چیست؟

مجموعه محصولات DODO V2 شامل خدمات ترید و تجمیع SmartTrade ،Crowdpooling/IDO، استخرها و استخراج است که شامل استخراج نقدینگی، ماینینگ ترید و استخراج ترکیبی است. این پلتفرم از طیف وسیعی از کیف پول‌ها شامل MetaMask ،Coinbase ،WalletConnect و Portis پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این موارد، صرافی دودو از امکانات منحصر به‌ فردی شامل DODO Vending Machine ،DODO NFT Vault و DODO Private Pools پشتیبانی می‌کند.صرافی دودو

بازارساز فعال (Proactive Market Maker)

الگوریتم  Proactive Market Maker (PMM) به طور کامل توسط تیم DODO توسعه داده شده است که بر طراحی بازارسازهای خودکار (AMMs) برای بهبود بهره‌وری سرمایه، کاهش ضررهای ناپایدار و به‌ حداقل‌ رساندن اسلیپیج برای معامله‌گران، تمرکز کرده است. به طور خلاصه می‌توان گفت که PMM یک نسخه تعمیم‌یافته بسیار دقیق از اوردر بوک درون زنجیره‌ای است. مکانیسم قیمت‌گذاری PMM از اوراکل‌ها برای جمع‌آوری بسیار دقیق قیمت‌های دارایی‌ها استفاده می‌کند. این در حالی است که DEXهای مبتنی بر AMM از یک منحنی ثابت ساده برای تعیین قیمت فعلی بر اساس میزان فعلی هر دارایی استفاده می‌کنند.

PMM از پارامترهایی مانند نسبت دارایی‌ها و شیب منحنی برای پیش‌بینی شرایط بازار استفاده می‌کند که نتیجه آن استخرهای DODO است که برای انواع کاربردها سازگار و انعطاف‌پذیر است. این رویکرد پروتکل را قادر می‌سازد که نقدینگی کافی نزدیک به قیمت بازار را برای تثبیت سبد تأمین‌دهندگان نقدینگی (LP)، کاهش قیمت و ضررهای ناپایدار با معامله آربیتراژ به ‌عنوان پاداش تأمین کند.

ترید هوشمند در صرافی DODO

SmartTrade یک سرویس تجمیع نقدینگی غیرمتمرکز است که به منابع نقدینگی مختلف مراجعه و آنها را با یکدیگر مقایسه می‌کند تا نرخ مبادله بهینه بین هر دو توکن را مشخص نماید. با استفاده از این قابلیت هوشمند، بهترین اُردر را از منابع نقدینگی تجمیعی پیدا می‌کند تا بهترین قیمت را به تریدرها پیشنهاد دهد.

از طریق این الگوریتم مسیریابی، DODO امکان ترید بین دو توکن دلخواه در Ethereum و Binance Smart Chain (BSC) را فراهم می‌کند.

در صرافی دودو برای توکن‌های مشابه، چندین مجموعه نقدینگی با منحنی‌ها و پارامترهای مختلف قیمت وجود دارد که توسط کاربران پیکربندی و طراحی شده‌اند تا نیازهای بازارساز خود را برآورده کنند. SmartTrade این استخرها را به هم متصل و بهترین قیمت را در بین آنها پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که صرافی DODO همچنین سایر پروتکل‌های DeFi را برای جمع‌آوری نقدینگی که شامل 0x و 1inch است، ادغام می‌کند.

استخرهای DODO

استخرهای نقدینگی در وهله اول، ترید غیرمتمرکز دارایی‌ها را ممکن می‌سازند. استخرهای DODO شرایطی را برای تأمین‌دهندگان نقدینگی مهیا کرده که استراتژی‌های خود را برای ایجاد بازارساز درون زنجیره‌ای خود به شیوه‌ای کاملاً بدون مجوز و غیرکاستدی پیاده‌سازی کنند.صرافی دودو

مهم‌ترین مزیتی که در خصوص استخرهای صرافی دودو می‌توان به آن اشاره کرد این است که تأمین‌کنندگان نقدینگی مجبور نیستند که جفت توکن به استخرها انتقال دهند و می‌توانند هر مقدار توکن پایه یا معادل آن را واریز کنند.

در حالت کلی، استخرهای نقدینگی صرافی DODO را می‌توان در سه دسته قرار داد:

استخرهای عمومی DODO

استخرهای عمومی که نام دیگرشان DODO Vending Machine (DVM) در پروتکل است، به هر کسی که کیف پول دارد اجازه می‌دهد با استفاده از فناوری PMM DODO یک بازار نقدینگی ایجاد کند تا منحنی پیوند برای توکن‌های تأمین‌شده ایجاد شود. سازندگان استخر فقط باید توکن‌ها را تأمین و منحنی قیمت مورد نظر را تعیین کنند تا DODO Vending Machine بازار نقدینگی را برای دارایی ایجاد کند.

همان‌طور که از نامش پیدا است، هر کسی می‌تواند نقدینگی این استخرها را تأمین کند و کارمزد معاملات را که به نسبت درصد سهام آنها جمع شده، تقسیم کند. لازم به ذکر است که در استخرهای عمومی دودو، پارامترهای استخر پس از ایجاد قابل‌تغییر نیستند.

استخرهای خصوصی DODO

این استخرها که DPP نیز نامیده می‌شوند، برای بازارسازان حرفه‌ای با مشخصه‌های خاصی هستند که DODO Vending Machine برایشان کافی نیست! در این مدل، سازندگان استخرها، می‌توانند استخرهایی را ایجاد کنند که فقط به یک توکن نیاز دارند. همان‌طور که از اسم این مدل مشخص است، تأمین نقدینگی فقط به عهده سازنده استخر است و برخلاف استخرهای عمومی، سازنده استخر می‌تواند در هر لحظه منحنی قیمت‌گذاری را تغییر دهد.

استخرهای Pegged دودو

به گفته DODO، این استخرها برای دارایی‌های ترکیبی مناسب هستند. مانند استخرهای عمومی، هر کسی می‌تواند نقدینگی را تأمین کند و بعد از تعیین تعداد توکن‌ها، نرخ هزینه معاملات، قیمت اولیه و ضریب لغزش، نمی‌تواند آنها را تغییر دهد.

Crowdpooling صرافی دودو

صرافی DODO با استفاده از Crowdpooling این امکان را فراهم می‌آورد که دارایی‌های جدید را با کمترین هزینه صادر کند و سرمایه‌ای با نقدینگی بسیار بالا ایجاد نماید. در واقع در صرافی دودو هر کسی می‌تواند توکن مخصوص به خود را بدون هیچ‌ گونه کدنویسی ایجاد و از طریق Crowdpooling آن را توزیع کند.

بر اساس مستندات این صرافی، Crowdpooling عبارت است از:

فرصتی برابر برای توزیع توکن‌ها و شروع بازارهای نقدینگی است. Crowdpooling با الهام از مکانیزم مزایده خرید (call auction) در بازارهای اوراق بهادار، تضمین می‌کند که هیچ گونه مداخله رباتی و از پیش تعیین شده وجود ندارد.

در حال حاضر، DODO V2 تنها از دو مدل Crowdpooling به نام‌های Fixed-Price CP و Variable-Price CP پشتیبانی می‌کند.

استخراج در صرافی DODO

کاربران پلتفرم DODO می‌توانند با مشارکت در استخراج نقدینگی، استخر ترید و استخراج Combiner Harvest، که به ترتیب به تأمین‌کنندگان نقدینگی، معامله‌گران و ایجادکنندگان استخر اختصاص دارد، توکن DODO دریافت کنند.

در واقع تریدرها هنگامی که از خدمات ترید ارز دیجیتال صرافی استفاده می‌کنند، می‌توانند توکن DODO را استخراج کنند و این توکن را به رایگان دریافت کنند. تأمین‌کنندگان نقدینگی استخرها، توکن‌های DODO LP را دریافت می‌کنند و از طریق نقد کردن توکن‌های LP پاداش خود را می‌گیرند.صرافی غیرمتمرکز DODO

علاوه بر استخراج، ترید و نقدینگی سنتی، سازندگان استخر و تأمین‌کنندگان نقدینگی نیز می‌توانند در استخراج Combiner Harvest مشارکت داشته باشند. اسناد منتشرشده توسط این صرافی، این قابلیت را چنین توصیف می‌کنند:

برنامه‌ای که هدف آن قرار دادن کاربران در معرض پروژه‌های آینده‌داری است که به همکاری با DODO تمایل دارند. بر اساس قوانین این سیستم، پروژه‌های تأییدشده می‌توانند مخازن نقدینگی در DODO ایجاد کنند و به کسانی که نقدینگی این استخرها را تأمین می‌کنند، توکن DODO تعلق می‌گیرد.

توکن DODO

عرضه کلی توکن‌های DODO یک میلیارد خواهد بود و 60 درصد آن به دنبال خدمات بین مشوق‌های جامعه که “DODO Carnival” نامیده می‌شوند، تقسیم می‌شود. Gray Parrot اولین عرضۀ در حال اجرا است که تمامی نقدینگی و ایردارپ‌ها را به عهده دارد. 15 درصد بعدی توکن‌ها به مدت یک سال قفل می‌شود و طی دو سال آینده به صورت خطی در اختیار نیروهای احتمالی جدید، کارکنان اصلی و مشاوران قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، 8 درصد به عملیات و بازاریابی، 16 درصد به مشتریان و 1 درصد باقی‌مانده برای تأمین نقدینگی اولیه استفاده می‌شود. در زمان نگارش این مطلب حجم توکن‌های در گردش دودو، 12 میلیون است.صرافی غیرمتمرکز DODO

سخن پایانی

گرچه پروتکل‌های به کار برده شده در صرافی دودو همچنان در مراحل مقدماتی هستند، اما به نظر می‌رسد که نتایج آن خوب بوده و بسیاری از چالش‌ها را برطرف می‌کنند. اگر از کاربران صرافی DODO هستید، می‌توانید با خرید توکن دودو، حق رأی به دست آورید، در Crowdpooling شرکت کنید و برای انجام معاملات، تخفیف بگیرید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments