چگونه بهترین فرمول را برای تشخیص ICO پرسود پیدا کنیم؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

در دنیای رمزارزها، توسعه‌‌ دهندگان و ایده‌پردازان می‌توانند هزینۀ پروژۀ خود را از عرضه اولیه کوین (ICO) تأمین کنند. تمامی افراد علاقه‌مند از سراسر جهان می‌توانند در این پروژه‌ها سرمایه ‌گذاری کنند و به اصطلاح عرضه اولیۀ مورد نظر خود را خریداری کنند. در این مقاله به بررسی مفهوم ICO سودآور و همچنین به بررسی بهترین فرمول برای تشخیص ICO پر سود پرداخته می‌شود.

ICO چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

عرضه اولیه سکه (Initial Coin Offering) یا همان آی‌سی‌او (ICO)، روشی برای جذب سرمایه توسط توسعه‌دهندگان یک پروژه است که در آن ارزهای دیجیتال (توکن‌ها) یک پروژه قبل از شروع پروژه فروخته می‌شود و کاربران می‌توانند با خرید توکن‌های پروژه به سرمایه گذاری در آن بپردازند.

در ICO، توکن‌های یک پروژۀ مبتنی بر بلاک چین، در آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت که موجب می‌شود از نظر تئوری در صورت موفقیت پروژه، ارزش آنها نیز بالا رود و روند صعودی به خود بگیرد. به این دلیل است که ICO می‌تواند مکان مناسبی برای سرمایه گذاری باشد.

سرمایه گذاران معمولاً با بیت کوین و اتریوم یا ارزهای رایج دیگر مانند دلار و یورو در پروژه‌های مدنظر خود شرکت می‌کنند و متناسب با سرمایه‌هایشان توکن دریافت می‌کنند. ICO شباهت‌های زیادی با عرضه اولیه سهام (IPO) دارد.

در یک سال اخیر ICO های پر سود زیادی عرضه شده است و به طور میانگین هر هفته یک ICO سودآور جدید عرضه شده است.

کلاهبرداری در ICO ها

همان‌طور که گفته شد در یک سال اخیر ICO های سودده‌ زیادی عرضه شده است. اما گاهی اوقات ممکن است سرمایه گذاری در ICO جدید برای سرمایه‌گذار ناخوشایند باشد. یک سری پروژه‌ها وجود دارند که نسبت به کارکرد و هدفشان، پول زیادی برای توکن‌ها می‌خواهند و سرمایه گذاری در آنها اصلاً به صرفه نخواهد بود. اما مشکل اصلی، ICO های کلاهبرداری است و تا به امروز تعداد زیادی کلاهبرداری در ICO گزارش شده است.

در هنگام سرمایه گذاری روی ICO مورد نظر باید با دقت سایت پروژه را بخوانید تا کاربرد آن پروژه را متوجه شوید. علاوه بر آن می‌توانید با پیگیری اخبار آن پروژه از سایت‌های خبری معتبر، پروژۀ مورد نظر را بهتر تحلیل کنید.

حال این سؤال به وجود می‌آید:

چگونه یک ICO پرسود را از یک ICO کلاهبرداری تشخیص دهیم؟

با بررسی عوامل زیر می‌توانید تا حد قابل‌توجهی ICO های سود آور را از ICO کلاهبرداری تشخیص دهید:

  • اهداف دست‌نیافتنی
  • مشخص نبودن کارکرد پروژه
  • تیم توسعه دهنده
  • گواهینامه SSL برای وب سایت پروژه
  • تست بررسی ریسک

اهداف دست نیافتنی

در پروژه‌های کلاهبرداری معمولاً در مورد هدف پروژۀ خود بلندپروازی زیادی می‌کنند و ادعاهای عجیب و غیرقابل باوری بیان می‌کنند. به عنوان مثال یک پلتفرم بلاکچینی نمی‌تواند فقر را ریشه‌کن کند یا جایگزینی برای اینترنت باشد. در بعضی از کلاهبرداری‌ها، دلایل قابل تأملی بیان شده است و کلاهبردار ادعا کرده که مثلاً این پروژه می‌تواند فقر را از ریشه بخشکاند و دیگر هیچ فقیری در جهان وجود نداشته باشد! همین دلیل موجب شده افراد زیادی فریب بخورند و روی آن پروژه سرمایه گذاری کنند. البته در نظر داشته باشید که در بعضی اوقات برخی از ادعاهای عجیب ممکن است واقعی باشد؛ اما زمانی که ادعایی غیرمنطقی در یک پروژه مشاهده کردید، به دقت در مورد آن تحقیق کنید تا به اطمینان خاطر برسید. تجربه ثابت کرده که اگر پروژه‌ای ادعا کرد ارز جدیدش به زودی جایگزین ارز بیت کوین خواهد شد یا در کوتاه‌مدت قیمت آن 400 برابر می‌شود، باید آن را به لیست کلاهبرداران اضافه کنیم.

این نکته را به یاد داشته باشید که یک پروژۀ ICO پر سود اهداف افسانه‌ای نداشته و قیمت آن را پیش‌بینی نمی‌کند.

مشخص نبودن کارکرد پروژه

تعدادی از پروژه‌های کلاهبرداری، در مورد نوع کارکرد پروژۀ خود هیچ توضیحی ارائه نمی‌دهند و تنها با بیان جملات اعجاب‌انگیز، تلاش می‌کنند کاربر را برای سرمایه گذاری وسوسه کنند. برای درک بهتر موضوع، مثال زیر را بخوانید:

پروژۀ ما که مبتنی بر بلاکچین است، می‌تواند دنیای رمزارزها را متحول و دگرگون سازد. این پروژه، شبکه‌ای مورد اطمینان است که می‌تواند مانند یک اهرم، تغییرات بزرگی در فناوری دیجیتال ایجاد کند.

اگر با متن‌هایی مشابه متن بالا برخورد کردید و نتوانستید دلیل مشخصی برای کارکرد آن پیدا کنید، در آن پروژه سرمایه گذاری نکنید؛ زیرا احتمال کلاهبرداری بودن آن بسیار بالا است. پروژه‌های رسمی و واقعی، هدف ارائه درخواست عرضه اولیه سودده (ICO پرسود) خود و همچنین نوع کارکرد و آیندۀ پروژه را به صورت کاملاً شفاف بیان می‌کنند.

پروژه‌های مورد اعتماد، اغلب مقاله­ای را به نام وایت پیپر (WhitePaper) در سایت بارگذاری می‌کنند که در آن به صورت ساده و روان دربارۀ پروژه و کارکرد آن توضیح داده شده است.

تیم توسعه دهنده

ico پر سود

شناختن تیم توسعه دهندۀ یک پروژه امر بسیار مهمی است. زیرا باید بدانید که آیا اعضای این تیم کارنامۀ خوبی در گذشته دارند؟ آیا دارای شهرت هستند؟ آیا پروژه‌های قبلی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند؟ اگر پاسخ تمام این سؤالات بله باشد، یک فرصت خوب برای سرمایه گذاری پیش روی شما است.

برای یافتن رزومۀ افراد تیم توسعه دهنده می‌توانید با جست‌وجو کردن اسم افراد در گوگل یا پیداکردن حساب کاربری آنها در توییتر به این شناخت دست پیدا کنید. توجه داشته باشید که برخی از پروژه‌های کلاهبرداری فقط یک نام یا یک عکس را از افراد معتبر در سایت خود منتشر می‌کنند.

البته ممکن است توسعه دهندگان بدون رزومه نیز پروژه‌های فوق‌العاده‌ای ارائه دهند. اما باید بدانید که ناشناس بودن و مشهور نبودن با گمنام بودن فرق دارد. نمونۀ پروژه‌های بزرگی که توسعه دهنگان آن معروف نبودند عبارتند از Nxt و SuperNet.

گواهینامه SSL برای وب سایت پروژه

سایت‌های واقعی ICO اغلب با آدرس Https می‌باشند و گواهینامه SSL را دریافت نموده‌اند. البته داشتن گواهینامه SSL برای یک سایت اتفاق پیچیده‌ای نیست اما بعد از بررسی موارد بالا، این مورد را نیز چک کنید تا از واقعی بودن و معتبر بودن آن مطمئن شوید.

تست بررسی ریسک

ico پر سود

تمام مواردی که تا اینجای مقاله گفته شد برای کاهش ریسک در سرمایه گذاری‌های شما است. امکان دارد سایت‌هایی باشند که با یک سری ترفندهای جدیدتر شما را فریب دهند و جای شکی برای شما باقی نگذارند. به طور کلی باید سعی کنید ICO های رسمی‌تر را برای سرمایه‌ گذاری انتخاب کنید تا به ICO پرسود نزدیک‌تر شوید.

در اینجا تستی برای بررسی میزان ریسک شما در کلاهبرداری‌های احتمالی آماده شده است.

همان‌طور که گفته شد سایت ICO مورد نظر را باید موشکافانه بررسی کنید و به هر کدام از مسائل زیر یک امتیاز دهید و در نهایت امتیازها را با یکدیگر جمع کنید و نتیجه تست را ببینید:

  • داشتن شک‌های کوچک و جزئی (برای هر کدام یک امتیاز)
  • موجود نبودن ویدیو در مورد پروژه یا عدم داشتن نسخه آزمایشی از پروژه در سایت (سه امتیاز)
  • اهداف افسانه‌ای، نبود وایت پیپر و همچنین عدم مشخص بودن کاربرد پروژه (5 امتیاز)
  • نداشتن حساب بیت کوین تاک، نداشتن گواهینامه‌ SSL برای سایت و همچنین مشخص نبودن تیم توسعه دهنده (10 امتیاز)

نتیجه تست را بدین صورت محاسبه کنید:

امتیاز 0 تا 5: ریسک خیلی کم

امتیاز 6 تا 10: ریسک کم

امتیاز 11 تا 15: ریسک بالا

امتیاز 16 تا 20: ریسک خیلی بالا

امتیاز 21 به بالا: ICO کاملاً کلاهبرداری است.

بهترین فرمول برای تشخیص یک ICO پر سود چیست؟

ico پر سود

با اینکه ارزش بیت کوین تقریباً حدود 50 درصد نزول داشته است اما بازار ICO ( عرضه اولیه کوین) دارای رونق خوبی می‌باشد، به طوری که ICO های پر سود زیادی در چند وقت اخیر عرضه شده است. همان‌طور که گفته شد با عرضه‌های اولیه، یک شرکت می‌تواند با ارائه دادن توکن‌های مختص به خود، قبل از شروع پروژه سرمایه جمع کند و با ورود به صنایع مختلف به پول خوبی دست پیدا کند.

میچ استیوز، تحلیلگر RBC گفته است:

بازار رمزارزها در مقایسه با بیشتر بازارهای توسعه یافته، تصمیم‌های دقیق و روشنی برای سرمایه گذاری ندارد. به عنوان مثال در بازار بورس، شرکت‌ها بر اساس استانداردهای مختلفی همچون ارزش فروش، دارایی شرکت و … ارزش‌گذاری می‌شوند؛ اما با بررسی کریپتو متوجه خواهید شد هیچ یک از این موارد در آن وجود ندارد.

استیوز در ادامه مصاحبه خود گفته است:

سرمایه گذاران باید از قانون متکالف (Metcalfe) بهره ببرند تا توکن‌هایی که در بازار وجود دارند، ارزش‌گذاری شوند. قانون متکالف برای ارزش‌گذاری شبکه وضع شده است و طبق قانون متکالف ارزش یک شبکه متناسب با مجذور کاربران آن شبکه است.

در ICO ها به دلیل جذب سرمایه با حداقل قانون‌گذاری، افراد فریبکار، سود خوبی به دست می‌آورند و در نتیجه افراد بسیار زیادی، بازار ICO را مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌دانند.

برای مطالعه جزییات بیشتر در مورد قانون متکالف می­توانید به صفحه تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال مراجعه نمایید.

سایمون یو، رییس شرکت فناوری بلاک چین StormX بیان کرد، پروژه‌های واقعی دنبال حل مشکلات هستند و با کمک فناوری بلاک چین توانستند چالش‌های گذشته را با موفقیت پشت سر بگذارند.

استیوز نیز اعلام کرد قانون متکالف در آغاز فعالیت اینترنت به وجود آمد تا قدرت تأثیرات شبکه را مورد بررسی قرار دهد. قانون متکالف می‌تواند به سه روش یک ICO را ارزش‌گذاری کند و مشخص کند که یک ICO سودده است یا خیر.

به گفته وی رایج‌ترین و اولین روش ارزش گذاری، نیاز به جمع ارزش ارز دیجیتال تقسیم بر  N^2دارد (N بیانگر تعداد کاربران است). یعنی ارزش ارز دیجیتال متناسب با مجذور تعداد کاربران شبکه است.

دومین روش نیز از فرمول بالا پیروی می‌کند اما تفاوت آن با مورد اول این است که در اینجا N تعداد تراکنش‌ها در ثانیه می‌باشد.

در روش سوم نیز از فرمول روش اول استفاده می‌شود و فقط N به عنوان تعداد گره‌های فعال در شبکه شناخته می‌شود.

آمار‌های شرکت اتونوموس نکست (Autonomous NEXT) نشان‌دهندۀ این است که از سال 2018 تا کنون بیش از 1.8 میلیارد دلار رمزارز در حوزه ICO جمع شده است. این مقدار تقریباً بیش از یک چهارم مقدار جمع‌آوری شده در سال 2017 می‌باشد.

سخن پایانی

بازار رمزارزها مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. همان‌طور که گفته شد ویژگی‌های بازار ارز دیجیتال زیاد است و یکی از آنها ICO (عرضه اولیه کوین) است. ICO هم می‌تواند به عنوان یک عرضه اولیه سودده به حساب آید و هم می‌تواند به صورت کلاهبرداری عرضه شود. نکتۀ مهم برای شناخت ICO سودده این است که مواردی که در این مقاله بیان شد به دقت رعایت شود تا بتوانید ریسک سرمایه‌گذاری خود را در ICO ها تا حد قابل توجهی کاهش دهید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments