الگوی الماس (Diamond) در تحلیل تکنیکال + ترید با استفاده از این الگو

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

روش‌ها، ابزارها و اندیکاتورهای مختلفی برای استفاده در تحلیل تکنیکال وجود دارند که تحلیلگران و معامله‌گران بر اساس نیاز، هدف و تجربه خود از یک یا تعدادی از آنها استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی الگوی الماس بپردازیم. الگوی الماس (Diamond) یا الگوی لوزی یکی از الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال است که معامله‌گران از آن به عنوان یکی از روش‌های بررسی نمودار استفاده می‌کنند. در ادامه به چگونگی تشخیص این الگو در نمودار و نحوۀ استفاده از آن در تحلیل تکنیکال به منظور ورود یا خروج از یک پوزیشن معاملاتی می‌پردازیم.

از این الگو برای تشخیص بازگشت‌ در روندها استفاده می‌شود. تشخیص بازگشت‌ها یکی از پرسودترین روش‌ها در تحلیل تکنیکال است. این الگو به ندرت دیده می‌شود و می‌توان گفت که این الگو به یک الگوی سر و شانه شبیه است که خط گردن آن شبیه به V است. تشکیل الماس معمولاً در سقف‌های قیمتی اتفاق می‌افتد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

الگوی الماس (Diamond) چیست؟

الماس یکی از الگوهای معتبر در تحلیل تکنیکال است که نشان‌دهندۀ بازگشت روند در بازار است. این الگو در تحلیل تکنیکال شامل دو نوع الگوی الماس صعودی و نزولی است. الماس صعودی، یک الگوی بازگشتی صعودی است و در انتهای روند نزولی تشکیل می‌شود. برخلاف این الگو، الماس نزولی یک الگوی بازگشتی نزولی است و در انتهای یک روند صعودی تشکیل می‌شود.

بعد از اینکه نمودار قیمت بعد از مدتی که دارای حرکت و روند صعودی بوده است وارد یک محدودۀ استراحتی یا خنثی می‌شود، احتمال تشکیل الگوی لوزی به وجود می‌آید.

تشخیص الگوهای بازگشتی در نمودار قیمت یکی از پرسودترین روش‌ها در تحلیل تکنیکال است. معامله‌گران از این الگوها در کنار دیگر ابزارها و اندیکاتورها استفاده می‌کنند و سود خود را به حداکثر می‌رسانند.

Diamond

چگونگی تشکیل الگوی Diamond

الگوی الماس از 4 خط روند تشکیل شده است. دو خط روند بالایی به عنوان خطوط مقاومت و دو خط روند پایینی به عنوان خطوط حمایت عمل می‌کنند. این خطوط بالاترین و پایین‌ترین نقاط قیمتی اخیر را به هم متصل می‌کنند. در این الگو، ابتدا نوسانات قیمتی بالا است و سپس به تدریج از آن نوسانات کم می‌شود.

هم‌زمان با احتمال تشکیل الگوی لوزی استفاده از اسیلاتورهایی همچون مکدی و شاخص RSI به عنوان تأییدکنندگان این الگو می‌تواند روشی خوب و منطقی باشد. همچنین با استفاده از این اندیکاتورها می‌توان به معتبر بودن شکست خطوط حمایت و مقاومت پی برد.

علی‌رغم اینکه الگوی الماس نزولی به ندرت تشکیل می‌شود، می‌توان از آن به عنوان یک موقعیت معاملاتی مناسب برای ورود به پوزیشن‌های شورت استفاده کرد.

چگونگی ترید با استفاده از الماس صعودی

در الگوی الماس هر رشد سریع قیمتی، یک ریزش سریع نیز به دنبال خواهد داشت. بعد از شکسته شدن خط روند بالایی و خروج نمودار قیمتی از الگو به سمت بالا، سیگنال خرید صادر می‌شود و هدف قیمتی این الگو به اندازۀ فاصله بالاترین و پایین‌ترین نقطۀ داخل الگو خواهد بود. البته که برخی اوقات ممکن است بعد از شکست الگو، قیمت از این مقدار نیز بیشتر رشد داشته باشد.

الگوی لوزی

در الماس صعودی، پایین‌ترین نوسان قیمتی قبل از شکست الگو، به عنوان حد ضرر در نظر گرفته می‌شود.

چگونگی ترید با استفاده از الماس نزولی

بعد از شکسته شدن خط حمایت پایینی در الگوی الماس و خروج نمودار قیمتی از این الگو، سیگنال فروش صادر می‌شود. در چنین موقعیت‌هایی شما می‌توانید پوزیشن شورت باز کنید.

هدف قیمتی بعد از شکسته شدن این الگو از پایین، به اندازه فاصله بالاترین تا پایین‌ترین قیمت در داخل الگو است، اما ممکن است برخی اوقات نمودار قیمت بعد از شکستن الگو، اهداف قیمتی بالاتری نیز ببیند.

الگوی لوزی

در تحلیل تکنیکال در زمان مشاهده الماس نزولی، بالاترین نوسان قیمتی قبل از شکست الگو، به عنوا‌ن حد ضرر در نظر گرفته می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی الگوی الماس یا الگوی لوزی پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، الماس یک الگوی بازگشتی است که با تشخیص آن در نمودار قیمتی و استفاده به موقع از این الگو، می‌توان کسب سودهای بسیاری داشت. الماس صعودی در انتهای یک روند نزولی و الماس نزولی در انتهای یک روند صعودی دیده می‌شود. این الگو از 4 خط روند محدود تشکیل شده است؛ دو خط روند بالایی به عنوان خطوط مقاومت و دو خط روند پایینی به عنوان خطوط حمایت عمل می‌کنند.

بعد از شکسته شدن الگوی الماس صعودی یا نزولی، نمودار قیمت به اندازه فاصله میان بالاترین و پایین‌ترین نقطه قیمتی در این الگو، حرکت رو به بالا یا رو به پایین خواهد داشت.

منبع

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments