نزول دیفای چه دلایلی دارد؟ + راهکارهایی برای مقابله با این نزول

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

دلایل نزول دیفای چیست؟ همه ما درباره اقتصاد غیرمتمرکز دیفای (Decentralized Finance (DeFi)) و توکن‌ها یا رمزارزهای آن شنیده‌ایم. اکثر افراد بر این باورند که دیفای نوع جدیدی از رمزارزها است و می‌گویند که سیستم دیفای شفاف، باز و خود-بازدارنده (self-custodial) است. آنها به ما این فرصت را داده‌اند که خیلی سریع ثروتمند شویم و تحت فشار هیچ دولت و قدرت متمرکزی قرار نگیریم. با این وجود چه چیزی می‌تواند عامل نزول دیفای شود؟

برخی از محققان فکر می‌کنند که ارزش دیفای در حال نزول است و برخی دیگر مخالف ایده نزول دیفای هستند و فکر می‌کنند که ارزش دیفای در آینده صعودی می‌شود. در این مقاله ما به این مسئله می‌پردازیم که دلایل نزول دیفای چیست و آیا این امکان وجود دارد که ارزش دیفای نزولی نباشد؟ همچنین عواقب سرمایه گذاران دیفای را نیز در صورت نزول این بازار توضیح می‌دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

آیا در دیفای حباب ایجاد شده است؟

همه‌ ما انفجار آی سی او (ICO) را در سال 2017 به یاد داریم. دیفای نیز ممکن است دوباره همان شرایط را تکرار کند. این امر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران پولشان را بدون هیچ مسئولیتی با هدف سریع‌تر ثروتمند شدن روی دیفای سرمایه‌گذاری کنند.

مردم به طور کلی مجذوب پروژه‌های دیفای شده‌اند و این دو دلیل دارد: شفافیتی که دارد و مزایایی که برای قرض گیرندگان وجود دارد.

پلتفرم‌های دیفای برای چه چیزی استفاده می‌شوند؟ اول از همه آنها ارائه یا دریافت وام را پیشنهاد می‌دهند (مانند Aave و کامپاند) و همچنین برخی از صرافی‌های مبادلات رمرزارز (مانند یونی سواپ (Uniswap)) را برای پرداخت ارائه می‌دهند. نکته‌ای که درباره این پلتفرم‌ها باید بدانید این است که آنها به هیچ شخص ثالث، بانک و دولتی متصل نیستند.

نزول دیفای
پروژه های برتر دیفای در دسامبر 2020

برای شروع کار هیچ نقدینگی در پروژه‌های دیفای وجود ندارد. با این حال، توسعه دهندگان راه‌حلی برای حل این مشکل پیدا کرده‌اند. آنها چند مدل انگیزشی را ایجاد کرده‌اند که کمک می‌کند گردش مالی را از پلتفرم‌های متمرکز به پلتفرم‌های غیرمتمرکز منتقل کنند.

سرمایه‌گذاران نقش کسانی را بازی می‌کنند که نقدینگی پلتفرم را افزایش می‌دهند. از آنجایی که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند توکن دیفای را ترید کنند یا بفروشند، روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند تا سود سریعی با توجه به پروسه تولید محصول به دست آورند.

این امر عرضه توکن‌های موجود برای ترید کردن را کاهش می‌دهد.

در واقع، تولید محصول مالی روی پلتفرم‌های دیفای، باعث بزرگ‌تر شدن حباب می‌شود.

در زمان نگارش این مقاله، بر اساس گزارش‌های سایت defipulse.com شاخص دیفای در ماه گذشته به کمتر از 20 درصد رسیده است که نشان از نزول دیفای دارد.

نزول دیفای

مشکل اینجا است که پلتفرم‌های غیرمتمرکز هیچ قانونی ندارند. اکثر این پلتفرم‌ها قدیمی هستند و توسط گروهی از افراد مدیریت می‌شوند. در فرم‌هایی مانند کی وای سی(KYC) و مقررات ضد پولشویی (AML) هیچ نوع قانونگذاری صورت نگرفته است، بنابراین تشخیص و جلوگیری از هر گونه فعالیت غیرمجاز تبدیل به کاری دشوار شده است. باید بدانید که استخرهای نقدینگی نیز ریسک پولشویی را افزایش می‌دهند.

اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که پلتفرم‌های وام‌دهی متمرکز، تنها نهادهایی هستند که به نظر آینده خوبی دارند. این پلتفرم‌ها سرعت و دقت عمل بالاتری دارند. بله شاید این هدف با غیرمتمرکز بودن و ناشناس ماندن رمزارزها در تضاد باشد، اما بیایید روراست باشیم، پول به یک شخص ثالث نیاز دارد تا قانون‌گذاری و کنترل شود.

نزول دیفای

در حال حاضر دیفای در یک بازار بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی فعالیت می‌کند. آماری درباره پروژه‌های دیفای وجود دارد که نشان می‌دهد فقط 30 درصد از دارایی‌ها روی این پلتفرم‌های کار می‌کنند.

به طور کلی دو دلیل وجود دارد که چرا دیفای شفاف‌سازی نمی‌شود. اولین دلیل این است که هزینه معاملات بسیار بالا است و دیگری کمبود بیمه در شبکه دیفای است.

باید بدانید که کاربران در برابر سرقت، کلاهبرداری یا اسکم بیمه نیستند.

برخی از طرح‌های دیفای کلاه‌برداری هستند

کلاهبرداری‌هایی در شبکه دیفای رخ داده است که در نزول دیفای نقش مهمی را ایفا کرده‌ند. یک کاربر ناشناخته چندی پیش 140 هزار دلار را در صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ در استخر نقدینگی یونی کت (UniCat) گم کرد. این شخص به طور تصادفی در یک پروژه هرمی سودآور با موضوع کشاورزی شرکت کرد و با خود گفت که این مورد می‌تواند موفقیت اقتصادی وای ارن (Yearn Finance) را تکرار کند و تصمیم گرفت که به یونی کمک کند.

سپس این شخص پیامی از طرف متامسک (MetaMask) دریافت کرد که به او می‌گفت اجازه دهید تا این نرم افزار متمرکز یونی‌های شما را خرج کند. سرمایه‌گذار با تصور اینکه این فرآیند مشابه پروسه‌های دیفای است، این اجازه را به نرم‌افزار داد.

نزول دیفای

مهاجمان، دو تراکنش را به ارزش 26 هزار یونی (94 هزار دلار) و 10 هزار یونی (38 هزار دلار) انجام دادند. این سرمایه‌گذار، تنها قربانی این قضیه نبود و چندید سرمایه‌گذار دیگر نیز به دام افتاده‌اند. بهتر است که برای حل این مشکل راه‌حلی پیدا شود تا سرمایه‌گذاران کمتری آسیب ببینند.

مدیران یونیکت طرحی را پیاده‌سازی کردند که خودشان را از دردسرهای این کلاهبرداری‌ها مصون کنند. این طرح به این صورت است که یک قرارداد هوشمند طراحی می‌شود که به یک استخر نقدینگی متصل است و مالکیت هر استخر را به قربانی می‌دهند. هر قرارداد جدیدی که ایجاد می‌شود، بخشی از وجه را وارد استخر نقدینگی می‌کند و با استفاده از یونی سواپ ترید انجام می‌دهد و به آدرس حساب‌های متعلق به یونی کت ارسال می‌کند. سپس ارز دزدیده‌شده را به تورنادو کش (Tornado.Cash) می‌‌برند تا آن را به ارزهای دیگر تبدیل کنند. این کار باعث می‌شود تا احتمال گیر افتادن آنها به حداقل برسد.

نهادهای قانونی چه فکری درباره دیفای می‌کنند؟

بخش‌هایی از اقتصادهای غیرمتمرکز با چارچوب‌های نظارتی و قوانین روبه‌رو خواهد شد که می‌توان گفت یک چالش بسیار سخت برای آنها خواهد بود. ممکن است سؤالاتی از آنها پرسیده شود که آنها را مجبور به شفاف‌سازی بیشتری کنند.

هستر پیرس (Hester Peirce) مسئول امنیت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، در اجلاس ال‌ای بلاکچین (LA Blockchain) صحبت کرد و گفت که با وجود پتانسیل تغییرات مختل‌کننده و وعده‌هایی برای قانون‌گذاری، نظارت دولت بر پروتکل‌های دیفای بسیار دشوار خواهد بود. این شخص در گذشته درباره نیاز به آزادی بیشتر در قانون‌گذاری بخش اقتصاد غیرمتمرکز صحبت کرده است. به گفته هستر پیرس، سؤالات زیادی درباره تأثیرات توکن‌های پلتفرم‌های غیرمتمرکز بر اقتصاد وجود دارد.

قانون‌گذاران سعی دارند تغییرات این صنعت را مورد بررسی قرار دهند و نسخه به‌روزشده خود را برای یک چارچوب قانونی کامل ارائه دهند. به طور مثال، بخشی که به حمایت از خریداران رمزارز مربوط می‌شود، می‌تواند بهتر قانون‌گذاری شود تا دیگر مشکلی در آن به وجود نیاد. همچنین پیرس به دنبال آشکار‌سازی اطلاعات و موارد فنی برای محدود کردن فروش رمزارز توسط استارت‌آپ‌ها است. این کار از ایجاد اسکم و کلاهبرداری از کاربران جلوگیری می‌کند و افزایش اعتماد به استارت‌آپ‌ها را بهبود می‌بخشد.

سرنوشت کوین‌های دیفای

در سه ماه گذشته ارزش بازار دیفای به بیش از 9 میلیارد دلار رسیده است. حتی رئیس رمزارز اتریوم، ویتالیک بوترین نیز از روند جدید دیفای انتقاد کرده و گفته است:

چیزهای زیادی در دیفای درست نیستند. … به نظر من مردم باید از سرمایه‌گذاری بدون تفکر روی رمزارزها دست بردارند.

اکنون چند ماهی است که دیفای روند صعودی خاصی نداشته که این امر نشان از نزول دیفای است. نزول دیفای را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید که با توجه به آمار نرخ ارزهای دیجیتال محاسبه شده است.

در هفتم ماه اکتبر، سرمایه‌گذاری‌هایی که در بازارهای غیرمتمرکز انجام می‌شده، به میزان 20 درصد کاهش یافته است. این امکان وجود دارد که دیفای نصف بیشتر ارزش خود را از دست بدهد و شاهد نزول دیفای باشیم.

سخن پایانی

همان‌طور که همه می‌دانیم، بازار رمزارزها بسیار ناپایدار است. بنابراین پیش‌بینی روند آینده این بازار بسیار دشوار خواهد بود. از این رو سخن گفتن درباره صعود یا نزول دیفای، چندان راحت نیست. دیفای ممکن است به روند صعودی نیز بازگردد که به اتفاقات مختلف در شبکه دیفای بستگی دارد.

برای بررسی بیشتر می‌توانید به مقاله مشکلات دیفای چیست؟ مراجعه کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments