اندیکاتور چیست؟ بهترین اندیکاتورها در ترید ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

اگر به تازگی وارد بازار رمزارزها شده‌اید، طبیعی است که مؤلفه‌هایی مانند اندیکاتور رمزارز و تجزیه تحلیل فنی آنها و تحلیل تکنیکال در ترید کمی برایتان گیج‌کننده باشد. در نگاه اول، تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، اصطلاحات مختلف و غیرمعمولی دارد که برخی از آنها کاملاً تخصصی و پیشرفته به حساب می‌آیند.

با این حال، حقیقت این است که تقریباً تمامی افراد می‌توانند به یک تحلیلگر تکنیکال کارآمد تبدیل شوند. تنها کافی است با یادگیری اصول اولیه، پایه مناسبی را ایجاد کنید. هنگامی که این پایه بنا شود، درک حتی شاخص‌های تحلیلی پیچیده‌تر نیز کاملاً ساده خواهد شد. مطالعه این مطلب به شما کمک خواهد کرد که با در اختیار داشتن یک سری ابزار جدید و قدرتمند، تجارت خود را آغاز کنید.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

آشنایی با اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

تریدرها قبل از ورود به خرید و فروش، دارایی‌هایی مانند سهام یا رمزارزها را ابتدا ارزیابی می‌کنند. آنها برای این منظور از دو اصل استفاده می‌کنند: تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال.

  • تحلیل بنیادی تلاش می‌کند که با بررسی متغیرهایی مانند صورت‌های مالی، سود، رقیبان، دارایی‌ها و … ارزش ذاتی یک دارایی را بسنجد.
  • از طرف دیگر، تحلیل تکنیکال، صرفاً مربوط به ارزیابی روند آمار جمع‌آوری‌شده از داده‌های معاملاتی، مانند قیمت و حجم معاملات است. تحلیلگران فنی، الگوهای قیمت، نمودارها و انواع شاخص‌های کلیدی را برای یافتن فرصت‌های ترید بررسی می‌کنند.

این شاخص‌ها (اندیکاتور) اساساً بر اساس قیمت، حجم و سود دارایی محاسبه می‌شوند. برخی از مشهورترین این اندیکاتورها شامل اندیکاتور مقاومت نسبی (RSI) یا Relative Strength Index یا بولینگر باند (Bollinger Band) و اندیکاتور مکدی هستند. این اندیکاتورها به طور گسترده در بازار سهام و رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرند و کابرد آنها در هر دو حوزه تقریباً یکسان است.

با این حساب، نگاهی دقیق به نحوه استفاده از این اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال در بازارهای رمزارز و توجه به کارآیی آنها برای افرادی که تازه به این بازار قدم گذاشته‌اند، خالی از لطف نخواهد بود.

نحوه استفاده اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال در ارز دیجیتال

اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال اگرچه پیش‌شرط موفقیت در بازار نیستند، اما برای افراد دخیل در رمزارز، ابزار ارزشمندی هستند تا به وسیله آن بتوانند ارزش دارایی و آینده بازارها را تا حدودی پیش‌بینی کنند. برای همین، از شاخص‌های تحلیل تکنیکال می‌توان برایش شناسایی فرصت‌های ترید و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلند‌مدت استفاده کرد.

پلتفرم‌های تجاری زیادی، دسترسی به شاخص‌‌ها یا اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال محبوب را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که از آن می‌توان به عنوان پایه‌ای برای ترید استفاده کرد؛ زیرا در جهت خرید و فروش‌های احتمالی کمک زیادی می‌کند.

اگرچه طیف گسترده‌ای از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال در دسترس هستند، اما معامله‌گرانِ رمزارزها باید توجه داشته باشند که هیچ راه‌حل واحدی برای همه وجود ندارد. انتخاب اندیکاتور تکنیکال مناسب جهت ترید ارز دیجیتال، تا حد زیادی به استراتژی و تجزیه تحلیل‌های شما بستگی دارد. از طرفی، ترید موفق می‌تواند بدون استفاده از اندیکاتورها نیز اتفاق بیفتد. با این اوصاف، اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال فراوانی با جذابیت‌های گسترده‌ای وجود دارند. برخی از بهترین اندیکاتورها برای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال به شرح زیر هستند:

شاخص مقاومت نسبی (RSI)

شاخص مقاومت نسبی یا RSI یک شاخص حرکتی است که بین صفر تا 100 در نوسان است و سرعت و تغییر حرکت قیمت را اندازه می‌گیرد. وقتی RSI از 70 فراتر رود، نشان‌دهنده این موضوع است که امکان دارد یک رمزارز بیش از حد خریداری شده باشد و این خود نشان‌دهنده یک فرصت فروش احتمالی است. هنگامی که RSI به زیر 30 کاهش می‌یابد، نشان می‌دهد که دارایی بیش از حد فروخته می‌شود و این نشان‌دهنده یک فرصت خرید احتمالی است.

شاخص RSI معمولاً در طی 14 روز ردیابی می‌شود اما ممکن است برای ارزیابی، بازه‌های زمانی طولانی‌تری تنظیم شود. اندیکاتور RSI برای تریدرهای رمزارز بسیار مفید است؛ زیرا نمایشی عددی ساده‌ای از شرایط خرید بیش از حد یا فروش بیش از حد را ارائه می دهد.

اندیکاتور بولینگر باند (Bollinger Band)

اندیکاتور بولینگر باند با خطوطی در نمودار نشان داده می‌شود که به کمک میانگین متحرک ساده قیمتِ دارایی ترسیم شده است. به عبارت دیگر، قیمت یک دارایی توسط خطوط بالا یا پایین (یا باند) حمایت می‌شود. وقتی این نوارها از هم فاصله می‌گیرند، نوسانات افزایش می‌یابد و وقتی باند‌ها به هم نزدیک می‌شوند، نوسانات کاهش می‌یابد.

اندیکاتور تحلیل تکنیکال بولینگر باند در بین تریدرهای رمزارز محبوب است؛ زیرا یک مرجع بصری برای شناسایی شرایط خرید بیش از حد و فروش بیش از حد است.

هرچه خط قیمت به باند (نوار) بالاتر نزدیک شود، بازار بیش از حد خرید می‌کند؛ در حالی که حرکت به سمت باندِ پایین نشان می‌دهد که دارایی بیش از حد فروخته شده است.

در تصویر زیر که نمودار قیمت بیت کوین را بر حسب تتر در صرافی بایننس نمایش می‌دهد، اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال RSI و بولینگر باند را مشاهده می‌کنید.

میانگین های متحرک ساده (SMA)

میانگین متحرک ساده نمایانگر روند قیمت دارایی در طول زمان است. این محاسبه با جمع قیمت‌ها و سپس تقسیم ارقام بر تعداد دوره‌های زمانی مورد نظر محاسبه می‌شود. تریدرها و افراد دخیل در بازار رمزارز به این اندیکاتور تحلیل تکنیکال توجه دارند؛ زیرا می‌تواند جهت روندها و فرصت‌های جدید را ردیابی کند. به عنوان مثال، اگر یک میانگین کوتاه‌مدت از میانگین بلند‌مدت عبور کند (اصطلاحاً «نقطه طلایی»)‌، ممکن است نشانه روند صعودی باشد.

یک میانگین متحرک ساده نیز می‌تواند مفید واقع گردد؛ زیرا قابلیت‌های فراوانی دارد و می‌تواند متناسب به زمان‌بندی‌های بلندمدت یا کوتاه‌مدت تنظیم شود.

از دیگر کاربردهای این شاخص، محاسبه اندیکاتور مکدی (MACD) با کمک اندیکاتور میانگین متحرک است. اندیکاتور تحلیل تکنیکال مکدی با کمک دو میانگین متحرک ایجاد می‌شود. مکدی شاخصی است که می‌تواند زمان‌های خرید و فروش را شناسایی کند.

اندیکاتور تحلیل تکنیکال Fixed Buy/Sell (سیگنال خرید و فروش)

اندیکاتور سیگنال خرید و فروش یک ابزار بسیار ساده و در عین حال محبوب است که به تریدرها این امکان را می‌دهد که روند قیمت ارز دیجیتال را پیش‌بینی کنند و برای دارایی خود تصمیم عاقلانه‌تری بگیرند. اندیکاتور سیگنال خرید و فروش (Fixed Buy/Sell) اغلب در معاملات الگوریتمی گنجانده می‌شود.

یک نوع اندیکاتور تحلیل تکنیکال سیگنال خرید و فروش به نام Dynamic Buy/Sell، به یک ربات پیشرفته اجازه می‌دهد که در غیاب شخص تریدر، با ارزیابی قیمت در یک بازه زمانی مشخص و ایجاد آستانه‌های خرید/فروش، تصمیماتی را اتخاذ نماید.

اندیکاتور مومنتوم (Momentum)

این شاخص به تحلیلگران رمزارز کمک می‌کند که با مقایسه قیمت‌ها در طول زمان، قدرت تغییر روند قیمت را بسنجند. اندیکاتور مومنتوم با ترسیم یک خط در نمودار نشان داده می‌شود و معامله‌گران می‌توانند با خواندن این نشانگر حرکتی، سرعت و قدرت روند و تغییرات قیمت را تعیین کنند. هرچه میزان آن از 100 بالاتر باشد، سرعت افزایش قیمت تندتر صورت می‌گیرد و برعکس، هرچه این عدد کمتر از 100 باشد، سرعت قیمت به سمت کاهش پیدا کردن سریع‌تر می‌شود.

مومنتوم یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال مفید در ترید ارز دیجیتال است؛ زیرا توانایی تشخیص زمان‌‌های افول و نزولِ قیمت‌ها را دارد. به عنوان مثال، اگر قیمت در حال حرکت به سمت پایین است، نشانگر اندیکاتور مومنتوم در حال افزایش است و می‌تواند نشان دهد که فروش احتمالی قدرت خود را از داده است.

در تصویر زیر اندیکاتور تحلیل تکنیکال مومنتوم را برای بیت کوین در صرافی بایننس مشاهده می‌کنید.

سخن پایانی

استفاده از اندیکاتور تحلیل تکنیکال برای رسیدن به موفقیت در بازار به تنهایی کافی نیست، اما می‌تواند چشم‌انداز وسیع‌تری را در مورد روندها و شرایط قیمت‌‌ها در اختیار معامله‌گران قرار دهد. این یکی از دلایلی است که اندیکاتور تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، به بخشی مهمی از فضای ترید ارز دیجیتال تبدیل شده است. با یادگیری و به‌کارگیری برخی از بهترین اندیکاتورها و شاخص های تحلیل تکنیکال برای ارز دیجیتال، می‌توانید اطلاعاتی با طیف گسترده‌تر در خصوص بازار رمزارزها به ‌دست آورید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments