استخراج کاردانو (Cardano) یا استیکینگ؟ بررسی امکان استخراج ADA

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

کاردانو (Cardano) ارز دیجیتالی است که در سال 2017 پا به عرصه گذاشت. در حال حاضر کاردانو در بین 5 ارز برتر بازار قرار دارد. این رشد چشمگیر سبب شده است که کاربران زیادی به فکر استخراج کاردانو بیفتند. اما قبل از پاسخ به این سؤال بهتر است کمی بیشتر در مورد کاردانو (ADA) و اینکه اصلاً کاردانو چیست، صحبت کنیم.

کاردانو (Cardano) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اجازه بدهید یک نکته را برای شما روشن کنیم. واقعیت این است که کاردانو یک ارز دیجیتال نیست. همان‌طور که اتریوم یک رمزارز محسوب نمی‌‌‌شود. چه کاردانو و چه اتریوم هر دو نام یک بلاکچین هستند که از ارزهای دیجیتال میزبانی می‌‌‌کنند. نام ارز دیجیتال کاردانو، ADA است و ارز اختصاصی اتریوم، اتر نام دارد. اما از آنجا که اکثریت قریب به اتفاق کاربران به جای توکن ADA، شبکه کاردانو را یک رمزارز می‌‌‌دانند، ما هم در این مطلب از هر دو کلمه برای یک معنا استفاده می‌‌‌کنیم.

تاریخچه کاردانو

کاردانو در سال 2015 طراحی و در نهایت در سال 2017 وارد بازار شد. پیش از هر چیزی بد نیست بدانید که نام این شبکه به احترام یکی از ریاضی‌دانان مشهور به نام جرولامو کاردانو، این گونه انتخاب شده است. این ارز حاصل تلاش‌‌‌های شرکتی به نام Input Output Hong Kong است و چالرز هاسکینسون از مشهورترین مؤسسان آن است. هاسکینسون پیش از این نیز در پروژه‌‌‌های رمزارزی مهمی همچون اتریوم مشارکت داشته است. بعید نیست که شباهت بین کاردانو و اتریوم نیز از همنشینی وی با ویتالیک بوترین نشأت گرفته شده باشد.

عرضه اولیه (ICO) کاردانو

در عرضه اولیه (ICO) کاردانو، قیمت هر واحد آن تنها 0.02 دلار بود. در این عرضه بیش از 60 میلیون دلار سرمایه جذب شد که برای شروع بد نبود. یکی از دلایل موفقیت آمیز بودن این عرضه نیز حسن شهرت مؤسس آن بود. در نظر کاربران، هاسکینسون یک ریاضی‌‌‌دان بااراده است که قصد دارد ساز و کار بلاکچین را متحول کند.

قیمت ارز دیجیتال کاردانو

یکی از آیتم‌های مهم برای افرادی که به دنبال استخراج کاردانو و دیگر ارزهای دیجیتال هستند، قیمت کاردانو است. کاردانو اوج قیمت خود را در سال 2018 تجربه کرد. این اوج‌گیری قیمت ADA در حالی اتفاق افتاد که این ارز سال 2018 را با یک افت شدید قیمتی شروع کرده بود. البته از آنجا که این افت قیمت به دلیل تحریم ارزهای دیجیتال اتفاق افتاده بود، خیلی دوام نیاورد. این بازگشت قدرتمند کاردانو نشان داد که هر ارز دیجیتالی یارای رقابت با آن را ندارد و این رمزارز لیاقت حضور در جمع ارز‌‌‌های برتر را دارد.

استخراج کاردانو
نمودار سالیانه قیمت کاردانو

اما دلایل این ثبات و پیشرفت چه می‌‌‌تواند باشد؟ آیا استخراج ارز دیجیتال کاردانو در این زمینه نیز مؤثر است؟

باید گفت که استخراج کاردانو هیچ تأثیری در این زمینه نداشته و ندارد. یکی از دلایل تثبیت این بلاکچین به عنوان یک بلاکچین محبوب، اعتماد کاربران آن به وعده‌‌‌های مؤسسان کاردانو است. حمایت برخی از شرکت‌‌‌های بزرگ از این پروژه نیز دلیل دیگری بر این محبوبیت است. ضمن اینکه توسعه‌پذیری و خرید آن توسط کاربران، هر روز بر محبوبیت آن افزوده است.

استخراج کاردانو چگونه است؟

اکنون که کمی با کاردانو آشنا شدیم، زمان آن است که ببینیم استخراج این ارز محبوب به چه صورتی انجام می‌‌‌پذیرد و چه ماینری برای این کار مناسب است؟

پاسخ این است که اصلاً چیزی به نام استخراج کاردانو وجود ندارد. دلیل این امر نیز عدم تبعیت این پلتفرم از سیستم گواه اثبات کار (PoW) است. همان‌طور که احتمالاً متوجه شدید کاردانو از سیستم گواه اثبات سهام (PoS) به ‌جای اثبات کار استفاده می‌‌‌کند. بنابراین برای به‌ دست‌ آوردن کاردانو باید آن را نگهداری یا در اصطلاح استیک کنید.

استیکینگ یا استیک کردن به معنی نگهداری ارز دیجیتال در یک آدرس خاص به‌ منظور دریافت سود است. برای نزدیک‌‌‌تر شدن ذهن به فرآیند استیکینگ می‌‌‌توانید سرمایه‌گذاری در یک حساب مدت‌‌‌دار را تصور کنید. هر چه بیشتر سرمایه خود را دست‌نخورده باقی بگذارید، سود بیشتری نصیبتان می‌‌‌شود. در این روش، سهام هر کاربر توسط ارزهای ذخیره‌شده در کیف پول دیگر کاربران تأیید می‌‌‌شود.

مهم‌ترین کیف پول کاردانو، کیف پول Daedalus است.

برای آنکه به این درآمد دست پیدا کنید، باید به عضویت یک استخر استیکینگ در بیایید. استخر استیکینگ تقریباً کاری مشابه استخر استخراج انجام می‌‌‌دهد. در این استخرها تنها چیزی که نیاز دارید، تعدادی کاردانو است که با آنها به سرمایه‌گذاری بپردازید. اگر کمی دقت کنید، برای خرید کاردانو، دیگر نیازی به خرید بهترین دستگاه ماینر نیز ندارید. نه تنها هزینه‌‌‌های خرید دستگاه‌‌‌های استخراج بر شانه شما نخواهد بود، بلکه هزینه‌‌‌های برق، اینترنت و غیره را نیز می‌‌‌توانید مستقیماً صرف خرید ADA کنید. همه اینها فقط به این دلیل است که کاردانو از گواهی اثبات سهام (PoS) به جای گواهی اثبات کار (PoW) استفاده می‌‌‌کند. بد نیست کمی هم با گواهی اثبات سهام آشنا شویم.

استخراج کاردانو

گواهی اثبات سهام (PoS) چیست؟

در سیستم اثبات سهام همه چیز در دست دارندگان ارز دیجیتال موردنظر است. این امر در مورد کاردانو و کوین اختصاصی آن ADA اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌‌‌کند.

همان‌طور که گفتیم، نکته مثبت کاردانو تلاش برای توسعه شبکه و خدمات خود است. کمتر ارزی را می‌‌‌شناسیم که بتواند یا حداقل بخواهد که تمرکززدایی، امنیت و البته سرعت عمل را با هم داشته باشد. کاردانو بدون شک یک استثنا در این زمینه محسوب می‌‌‌شود.

سخن پایانی

کاردانو با ارز اختصاصی خود یعنی ADA توانسته است در رقابت با بیش از 4 هزار رمزارز و ارز دیجیتال دیگر، در بین 5 رمزارز برتر قرار گیرد. بدون شک با رفع مشکلات احتمالی و همچنین اعمال تغییرات برنامه‌ریزی‌شده به دست هانکینسون و یاران وی، آینده کاردانو آینده‌‌‌ای درخشان خواهد بود. اما به هر حال به نظر نمی‌‌‌رسد که گردانندگان این ارز بخواهند به استخراج کاردانو فکر کنند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام، ممنون از مطلب خوبتون.
اگر امکانش هست سایتی هم برای استیکینگ معرفی کنید.