شکست مقاومتی (Breakout) در تحلیل تکنیکال چیست و چه مواردی را به معامله‌گران نشان می‌دهد؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

شکست مقاومتی (Breakout) وقتی اتفاق می‌افتد که تغییر قیمت یک محصول مالی بالاتر از سطح مقاومت یا پایین‌تر از سطح حمایتی باشد. این شکست‌ها این احتمال را نشان می‌دهند که قیمت در جهت آنها تبدیل به روند شود. برای مثال، شکستی که بالاتر از یک الگو در نمودار اتفاق بیفتد، نشان می‌دهد که قیمت، روند بالاتری را شروع خواهد کرد. شکست‌هایی که در حجم معاملات بالا (به نسبت حجم معمول) اتفاق می‌افتند، توافق عمومی درباره تغییرات قیمت را نشان می‌دهند. این شکست به این معنی است که تغییرات قیمت در همین جهت تبدیل به یک روند خواهد شد.

شکست مقاومتی چه اطلاعاتی به شما می‌دهد؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

شکست‌های مقاومتی زمانی روی می‌دهند که قیمت برای احتمالاً مدتی، زیر سطح مقاومتی یا بالای سطح حمایتی قرار بگیرد. سطح مقاومتی و سطح حمایتی خطوط نشانه‌ای هستند که بسیاری از معامله‌گران از آنها برای تعیین نقاط ورود یا سطوح حد ضرر (Stop loss) استفاده می‌کنند. هنگامی که شکست مقاومتی قیمت را از سطح حمایتی یا مقاومتی جدا می‌کند، معامله‌گرانی که منتظر شکست قیمت بوده‌اند وارد بازار می‌شوند و آنهایی که این شکست را نمی‌خواسته‌اند دارایی خود را می‌فروشند تا از ضررهای بیشتر جلوگیری کنند.

این فعالیت‌های پر سر و صدا اغلب باعث می‌شوند حجم معاملات افزایش یابد که نشان می‌دهد معامله‌گران بسیاری به این شکست سطح، تمایل داشته‌اند. حجم معاملات بیشتر از میانگین به تأیید این نوع شکست کمک می‌کند.

اگر حجم معاملات در هنگام شکست کم باشد، معلوم می‌شود سطح برای عده زیادی از معامله‌گران اهمیت نداشته است یا تعداد قابل قبولی از معامله‌گران هنوز قانع نشده‌اند که سفارش معامله را در نزدیکی این سطح بگذارند.

شکست‌های مقاومتی با حجم معاملات کم، بیشتر احتمال ناقص ماندن دارند. هنگامی که این اتفاق در یک شکست رو به بالا اتفاق بیفتد، قیمت به زیر سطح مقاومتی بر خواهد گشت. هنگامی که این ناقص ماندن در یک شکست رو به پایین اتفاق بیفتد، که اغلب به آن گسست (Breakout) می‌گویند، قیمت دوباره به بالاتر از سطح حمایتی که به زیر آن شکسته بر خواهد گشت.

اصول کلی شکست‌های مقاومتی

شکست‌های مقاومتی در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال معمولاً با الگوهای نموداری، از جمله مثلث‌ها، الگوهای پرچم، و الگوهای سر و شانه همراه می‌شوند. این الگوها هنگامی که قیمت در یک جهت خاص تغییر می‌کند که نتیجه آن شکست سطوح حمایت و یا مقاومت تعریف شده باشد، شکل می‌گیرند. معامله‌گران این سطوح را برای شناسایی این شکست‌ها زیر نظر می‌گیرند. آنها ممکن است وقتی که قیمت در بالای سطح مقاومت می‌شکند، اقدام به خرید کنند؛ یا وقتی که قیمت به زیر سطح حمایتی می‌شکند، اقدام به فروش کنند.

حتی بعد از یک شکست مقاومتی با سطح معاملات بالا، قیمت اغلب (اما نه همیشه) پیش از ادامه در جهت شکست به نقطه آن بازگشت می‌کند. این موضوع به این خاطر اتفاق می‌افتد که معامله‌گران کوتاه‌مدت اغلب در شکست اولیه اقدام به خرید می‌کنند و در مدت کوتاهی هم محصول را برای یک سود کوتاه‌مدت می‌فروشند. این فروش باعث می‌شود قیمت موقتاً به نقطه شکست بازگشت کند.

اگر شکست به درستی اتفاق بیفتد (و ناقص نباشد)، آن وقت قیمت باید به جهت شکست برگردد. اگر این اتفاق نیفتد، آن وقت شکست مورد نظر ناقص بوده است.

معامله‌گرانی که از شکست مقاومتی برای اجرای معاملات خود استفاده می‌کنند، معمولاً از سفارش‌ های استاپ لاس (Stop loss) برای موارد ناقص ماندن شکست استفاده می‌کنند. هنگامی که خرید در یک شکست رو به بالا اتفاق بیفتد، معمولاً سفارش استاپ لاس درست زیر سطح مقاومت گذاشته می‌شود. هنگامی هم که فروش در یک شکست رو به پایین انجام شود، معمولاً سفارش استاپ لاس درست بالاتر از سطح حمایتی قرار داده می‌شود.

مثالی از‌ شکست مقاومتی

نمودار زیر یک افزایش عمده در حجم معاملات را نشان می‌دهد که با یک دریافت سود همراه شده و در آن قیمت از سطح مقاومت الگوی نموداری مثلثی می‌شکند. این شکست مقاومتی به قدری قدرتمند است که باعث ایجاد یک شکاف قیمتی شده است. قیمت در آن به حرکت به سوی بالا ادامه می‌دهد و بازگشتی به نقطه اصلی شکست ندارد. این نشانه یک شکست خیلی قدرتمند است.

معامله‌گران می‌توانند از این شکست برای ایجاد موقعیت‌های خرید استفاده کنند. اگر قصد خرید داشته باشند، یک سفارش قطع ضرر درست زیر سطح مقاومتی مثلث (یا حتی زیر سطح حمایتی آن) گذاشته می‌شود. از آنجا که قیمت یک شکست شکاف‌دهنده بزرگ داشته است، این محل گذاشتن سفارش استاپ لاس ممکن است ایدئال نباشد. پس از اینکه قیمت به افزایش در جهت شکست ادامه می‌دهد، حد ضرر می‌تواند بالاتر برده شود تا ریسک کاهش یابد یا سود تثبیت و قفل شود.

تفاوت شکست مقاومتی و بالا/پایین 52 هفته‌ای

اگر یک شکست در نزدیک نقطه بالا/پایین قبلی اتفاق بیفتد، ممکن است منجر به ایجاد یک نقطه بالا/پایین 52 هفته‌ای جدید شود. اما این طور نیست که تمام نقاط بالا/پایین 52 هفته‌ای در نتیجه شکست‌های مقاومتی ایجاد شوند. بلکه این نقاط به سادگی شامل بالاترین و پایین‌ترین قیمت مشاهده‌شده در یک سال گذشته هستند. این در حالی است که یک شکست شامل تغییری بالا یا زیر سطح مقاومتی است.

محدودیت‌های شکست مقاومتی در ارز دیجیتال

دو مشکل عمده در استفاده از شکست‌های مقاومتی وجود دارد. مشکل اصلی در شکست‌هایی است که ناقص می‌مانند. قیمت اغلب فراتر از سطح مقاومتی یا حمایتی می‌رود و معامله‌گرانی که با شکست کار می‌کنند را وسوسه می‌کند. سپس قیمت بازگشت می‌کند و به حرکت در مسیر شکست ادامه نمی‌دهد. این اتفاق ممکن است بارها پیش از آن روی دهد که یک شکست واقعی اتفاق بیفتد.

علاوه بر این، سطوح حمایتی و مقاومتی ذهنی هم هستند. این طور نیست که همه به یک سطح حمایتی یا مقاومتی اهمیت بدهند. برای همین هم بررسی حجم معاملات می‌تواند کمک کند. افزایش حجم معاملات در هنگام شکست نشان می‌دهد که این سطح از اهمیت زیادی برخوردار است. کمبود حجم معاملات نشان می‌دهد که سطح مورد نظر چندان مهم نبوده یا معامله‌گران بزرگ (که حجم معاملات بزرگ را ایجاد می‌کنند) هنوز برای مشارکت در آن آماده نیستند.

سخن پایانی

شکست مقاومتی (Breakout) می‌تواند فرصت معامله بسیار خوبی برای یک تریدر باشد. تریدرهای حرفه‌ای که عملکرد بازار را زیر نظر دارند، غالباً ارز خود را بالاتر از خط مقاومت یا زیر خط حمایت می‌خرند. شکست مقاومتی معمولاً با عبور از سطوح مقاومت و افزایش بی‌سابقه قیمت شناخته می‌شود. وقتی سطح مقاومتی شکسته می‌شود، حداکثر قیمت قبلی نقش حمایت را هنگام اصلاح قیمت بازی می‌کند.

منبع: investopedia.com

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments