انواع سفارش در بازار ارز دیجیتال + چگونه یک سفارش حرفه‌ای ثبت کنیم؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

در این مقاله قصد داریم به آموزش انواع سفارشات در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم. همان‌طور که می‌دانید این روزها افراد بسیار تمایل دارند که به منظور کسب سود به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند. با توجه به نوسانات زیادی که در این بازار اتفاق می‌افتد، معامله‌گران به آشنایی با انواع سفارش موجود در بازارهای مالی برای کاهش ضررهای احتمالی یا مدیریت ریسک در معاملات خود نیاز دارند.

در حال حاضر صرافی‌های ارز دیجیتال در تلاش‌اند که با اضافه کردن امکانات و پشتیبانی از انواع سفارشات، گوی رقابت را از آن خود کنند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اگر فردی هستید که قصد فعالیت و خرید و فروش در بازار ارزهای دیجیتال را دارید، باید با انواع سفارشات و چگونگی استفاده از آنها در صرافی‌های مختلف آشنایی داشته باشید تا بتوانید متناسب با هدف و شرایط خود، از بهترین نوع سفارش برای معاملات خود استفاده کنید.

مقایسه سفارش مارکت (Market) و سفارش لیمیت (Limit)

سفارش مارکت به این شکل است که شما قصد دارید یک رمزارز را به صورت فوری و با قیمت فعلی بازار خریداری نمایید. فرض کنید در حال حاضر قیمت بیت کوین 35000 دلار است و شما موافقید که 2 بیت کوین را با مبلغ 70000 دلار خریداری کنید و نمی‌خواهید منتظر بمانید تا قیمت این ارز دیجیتال به سطوح پایین‌تری برسد. برای این کار باید از میان انواع سفارش موجود، سفارش مارکت را انتخاب کنید.

حال باید ببینید که چه کسی می‌خواهد بیت کوین‌های خود را با قیمت 35000 دلار بفروشد. برای این کار صرافی مورد نظر شما در میان لیست سفارشات به جست‌وجوی سفارشی برای پر کردن سفارش مارکت شما می‌پردازد.

انواع سفارش

فرض کنید در میان لیست سفارشات، فردی قصد فروش 2 بیت کوین با قیمت 70000 دلار را دارد. در این صورت، صرافی سفارشات دو طرف را با هم تطبیق می‌دهد و سپس سفارش هر دو طرف انجام می‌شود.

در این فرآیند، شما سفارشی را به لیست سفارشات اضافه نکرده‌اید ولی باعث شده‌اید که یکی از سفارشات دوباره از لیست سفارشات موجود حذف شود. با توجه به اینکه با این کار مقداری از حجم نقدینگی صرافی را کاهش داده‌اید و سفارشی را از لیست سفارشات حذف کرده‌اید، یک فرد سفارش بردار (Taker) به شمار می‌آیید و باید کارمزد Taker را پرداخت نمایید. طرف دیگر در معامله مذکور یک فرد سفارش گذار (Maker) است و با اضافه کردن سفارش خود به لیست سفارشات، مقداری نقدینگی به صرافی اضافه کرده‌ است، بنابراین کارمزد Maker را پرداخت خواهد کرد.

با توجه به اینکه افراد سفارش گذار، مقداری نقدینگی به صرافی اضافه می‌کنند، کارمزد کمتری پرداخت می‌کنند (کارمزدهای Maker از کارمزدهای Taker کمتر خواهد بود).

پس در صورتی که قصد دارید معاملۀ خود را به صورت فوری و لحظه‌ای و با بهترین قیمت موجود در لیست سفارشات انجام دهید، از میان انواع سفارش، روش مارکت را انتخاب ‌کنید. اما در صورتی که برای انجام سفارش خود عجله‌ای ندارید و می‌خواهید بعد از رسیدن نمودار قیمت به محدودۀ مورد نظر شما، سفارشتان انجام شود، می‌توانید از روش لیمیت استفاده کنید. در روش لیمیت علاوه بر اینکه رمزارز مورد نظر خود را با قیمت مدنظر خود تهیه می‌کنید، با توجه به اینکه با ثبت سفارش خود مقداری نقدینگی به صرافی اضافه کرده‌اید، کارمزد کمتری نیز پرداخت خواهید کرد.

انواع سفارش رایج و پرکاربرد در بازار ارز دیجیتال

ساده‌ترین نوع سفارش در میان انواع سفارشات موجود، خرید و فروش با استفاده از روش مارکت و لیمیت است. اما اگر قصد دارید که در این حوزه به صورت حرفه‌ای‌تر فعالیت کنید، برای کسب سود بیشتر و مدیریت و جلوگیری از ضررهای احتمالی بهتر است با دیگر انواع سفارش رایج و پرکاربرد آشنا شوید. در ادامه به بررسی برخی از این روش‌ها می‌پردازیم.

سفارش استاپ لاس (Stop loss)

برای جلوگیری از ضررهای احتمالی و تعیین حد ضرر، از میان انواع سفارش می‌توانید از سفارش استاپ لاس استفاده نمایید. در سفارش استاپ لاس کافی است یک سطح قیمتی را به عنوان حد ضرر یا استاپ برای خود مشخص کنید. بعد از ثبت این سفارش، زمانی که نمودار قیمت به محدودۀ موردنظر و قیمت استاپ شما برسد، سفارش خرید یا فروشی با قیمت لحظه‌ای بازار برایتان انجام می‌شود. به عبارت دیگر بعد از فعال شدن نقطۀ استاپ شما، یک سفارش مارکت برای خرید یا فروش رمزارز مورد نظر شما صورت می‌گیرد.

انواع سفارش

سفارش استاپ لیمیت (Stop limit)

یکی دیگر از روش‌هایی که در میان انواع سفارشات می‌توانید برای مدیریت بهتر خرید یا فروش خود از آن استفاده کنید، سفارش استاپ لیمیت است.

تنها تفاوتی که این روش با روش استاپ لاس دارد این است که بعد از فعال شدن نقطۀ استاپ، به جای انجام سفارش خرید یا فروش رمزارز مورد نظر شما با قیمت لحظه‌ای بازار و با استفاده از روش مارکت، سفارش شما با قیمت مشخص‌شده و با استفاده از روش لیمیت صورت می‌گیرد.

بنابراین در این روش شما باید قیمت استاپ و قیمت لیمیت را تعیین کنید. فرض کنید در حال حاضر قیمت بیت کوین 10 هزار دلار است و شما می‌خواهید سفارش فروشی را با استفاده از روش استاپ لیمیت ثبت کنید. به همین دلیل سفارشی را با قیمت استاپ 9850 و قیمت لیمیت 9800 دلار ثبت می‌نمایید. با ثبت این سفارش، تعیین کرده‌اید که بعد از رسیدن قیمت بیت کوین به عدد 9850 دلار، سفارش فروشی با قیمت 9800 دلار برای شما در لیست سفارشات ثبت شود.

سفارش OCO (One Cancels The Other)

یکی دیگر از انواع سفارش در معاملات، سفارش OCO است. این سفارش یک سفارش شرطی است و به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند به طور هم‌زمان از دو سفارش لیمیت و استاپ لیمیت استفاده کنند. در این سفارش اگر یکی از سفارشات انجام شود یا اگر یکی از آنها از طرف شما لغو شود، سفارش دیگر نیز غیرفعال خواهد شد.

فرض کنید قیمت بیت کوین 10 هزار دلار است. شما می‌توانید با استفاده از سفارش OCO به طور هم‌زمان یک سفارش فروش در قیمت 9900 دلار و یک سفارش فروش در قیمت 11 هزار دلار ثبت نمایید. به محض اینکه یکی از این دو سفارش فعال شوند، سفارش دیگر لغو خواهد شد.

انواع سفارشات

سفارشات دارای اجبار زمانی (Time in force)

استفاده از روش‌هایی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، محدودیت زمانی یا انقضا دارند. در این روش‌ها می‌توانید برای سفارشات خود و بسته شدن آنها، شرایط و محدودیت‌هایی ایجاد نمایید.

یکی از این روش‌ها GTC (Good Till Canceled) نام دارد. در این روش تا زمانی که یک پوزیشن معاملاتی به طور کامل تکمیل و انجام نشود یا اینکه از طرف شما لغو نگردد، سفارش مورد نظر به صورت باز و فعال باقی می‌ماند.

یکی دیگر از انواع سفارش موجود در این دسته‌بندی، سفارش IOC (Immediate Or Cancel) است. در این سفارش، فرد سفارش‌گذار تعیین می‌کند که اگر امکان تکمیل و انجام سفارش در همان لحظه وجود دارد، سفارش ثبت شود و در غیر این صورت سفارش کنسل خواهد ‌شد.

سفارش FOK (Fill Or Kill) سفارش دیگری از این دسته‌بندی است که در آن اگر امکان انجام سفارش به طور کامل وجود داشته باشد، سفارش ثبت می‌شود و در غیر این صورت سفارش مورد نظر کنسل خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع سفارش (Order Types) در بازار ارزهای دیجیتال پرداختیم. با توجه به تمایل روزافزون افراد به خرید و فروش و استفاده از ارزهای دیجیتال جهت کسب سود و درآمد از این حوزه، شناخت صرافی‌هایی که با استفاده از آنها می‌توان به خرید و فروش این ارزها پرداخت، الزامی است. علاوه بر این، اگر فردی هستید که قصد فعالیت جدی در این حوزه را دارید، باید با انواع سفارش موجود در این بازارها آشنایی داشته باید تا بتوانید با تسلط و استفاده از آنها به مدیریت ریسک، جلوگیری از ضررهای احتمالی، تعیین حد ضرر، کسب سود حداکثری و همچنین نقاط ورود و خروج دست یابید تا بتوانید مانند یک تریدر حرفه‌ای سفارش ثبت کنید.

منبع: academy.binance.com

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments