کسب سود با شناخت پرچم صعودی و پرچم نزولی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

اگر بخواهید در بازارهای مالی سودهای زیادی داشته باشید، باید روند‌ها را شناسایی کنید. اما شناخت و رسم خطوط روند وقتی در مراحل اولیه هستند، کار سختی است. همچنین تشخیص نقطه انتهای روند و ماندن در بازار تا بالای روند، کار مشکلی است. اغلب اوقات روند‌ها چه صعودی و چه نزولی، مدت کوتاهی مکث می‌کنند (در اصطلاح بازار درجا می‌زند) تا معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که حرکت‌های اولیه را از دست ‌داده‌اند، به روند بپیوندند. اگر مشارکت در روند افزایش یابد، قیمت دارایی متناسب با جهت روند، صعود یا نزول بیشتر پیدا می‌کند؛ وگرنه ممکن است روند معکوس شود. یکی از این مکث‌های کوتاه در روند، با پرچم‌ صعودی (Bull flag) و پرچم نزولی (Bear flag) تشخیص داده می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم پرچم‌ صعودی و پرچم نزولی را بشناسیم.

الگوهای ادامه‌دار

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

یک معامله‌گر می‌تواند ادامه روند را با کمک الگوهای ادامه‌دهنده صعودی یا نزولی شناسایی کند. این الگو‌ها در نمودار‌های قیمت، شکل‌های قابل شناسایی ایجاد می‌کنند. دو تا از معروف‌ترین آنها به عنوان پرچم‌ صعودی (گاوی) و پرچم نزولی (خرسی) شناخته می‌شوند.

پرچم صعودی در روند صعودی دیده می‌شود که نشانه صعود بیشتر قیمت است. پرچم نزولی در روند نزولی دیده می‌شود و نزول بیشتر قیمت را نشان می‌دهد.

واژه پرچم از شباهت ظاهری آن با پرچم‌های پارچه‌ای مرسوم، انتخاب ‌شده‌ است.

هر الگوی پرچم از دو بخش تشکیل شده‌است: میله و پرچم.

میله، یک حرکت قوی صعودی یا نزولی را نشان می‌دهد، با یک موج و سپس یک توقف در حجم معاملات که شبیه یک کانال صعودی یا نزولی است.

الگوی پرچم نقاط واضحی را برای سودآوری یا کاهش خطر در معامله مشخص می‌کند. بنابراین شناخت و تشخیص آن برای یک تریدر بسیار ارزشمند است. در صورت شکست مقاومت در پرچم صعودی، معامله‌‌گر می‌تواند اطمینان داشته ‌باشد که قیمت تقریباً به اندازه میله پرچم به سمت بالا حرکت خواهد کرد (معروف به روش اندازه‌گیری قد). اگر حمایت پرچم صعودی شکسته شود، معامله‌گر می‌داند که این الگو نامعتبر است و ادامه آن بعید است. دقیقاً عکس این مورد در مورد پرچم نزولی وجود دارد.

هدف قیمتی چگونه محاسبه می‌شود؟

معمولاً بعد از شکست پرچم صعودی یا نزولی، قیمت دارایی از میله پرچم پیروی می‌کند.

هدف قیمتی را به صورت زیر می‌توان تعیین کرد:

  • شکست مقاومت در پرچم صعودی: باید ارتفاع میله پرچم را به قیمت شکست مقاومت اضافه کرد (به بیان دیگر، قیمت به اندازه ارتفاع میله پرچم افزایش می‌یابد).
  • شکست حمایت پرچم نزولی: باید ارتفاع دسته پرچم از قیمت شکست حمایت کم شود ( به بیان دیگر قیمت به اندازه ارتفاع میله پرچم کاهش می‌یابد).
  • ارتفاع پرچم: بالاترین نقطه میله منهای پایین‌ترین نقطه میله.

مثالی از پرچم صعودی

  • دارایی: بیت‌ کوین
  • تایم فریم: 6 ساعته
  • الگو: شکست مقاومت در پرچم صعودی

در روز ۲۰ فوریه ۲۰۱۷ بیت‌ کوین مقاومت پرچم را از پیش رو برداشت که نشان‌دهندۀ احتمال زیاد ادامه افزایش قیمت از پایین میله پرچم در ۹۱۷ دلار تا ۱۲۲۷ است. در اینجا برای تعیین هدف قیمتی، ارتفاع میله (۱۵۷ دلار) به نقطه شکست مقاومتی (۱,۰۷۰ دلار) اضافه شده است.

نتیجه پیشبینی: بیت‌ کوین در روز ۲۴ فوریه با فقط ۱۰ دلار اختلاف به قیمت پیش‌بینی‌شده رسید.

مثالی از پرچم نزولی

  • دارایی: اتریوم
  • تایم‌فریم: ۶ ساعته
  • الگو: شکست حمایتی در پرچم نزولی

در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۱۸ پس از شکل‌گیری پرچم نزولی، حمایت اتریوم شکست و بنابراین هدف بعدی قیمت ۴۶۳ دلار تعیین شد. در اینجا برای تعیین هدف، رقم قیمت ارتفاع میله (۱۳۳ دلار) از رقم قیمت نقطه شکست حمایتی (۵۹۶ دلار) کم شده ‌است.

نتیجه پیش‌بینی: در روز ۱۸ مارس ۲۰۱۸ اتریوم با فقط ۱۲ دلار اختلاف به قیمت پیش‌بینی‌شده کاهش ‌یافت.

  • دارایی بیت کوین (BTC)
  • تایم‌فریم: 1 روزه
  • الگو شکست مقاومت در پرچم صعودی

در روز 31 ژانویه 2021 قیمت بیت کوین، مقاومت پرچم را از پیش رو برداشت که نشان‌دهندۀ احتمال ادامه افزایش قیمت بیت کوین از پایین میله پرچم در 34000 دلار تا حدود 40000 دلار است.

سخن پایانی

پرچم‌ های صعودی (گاوی) و پرچم‌ های نزولی (خرسی) در بازار‌هایی که روند قوی دارند، می‌توانند راهنمای خوبی برای معامله‌گران باشند؛ اما همیشه نیز نمی‌توان به این پرچم‌ها اعتماد کرد. در برخی موارد قیمت با لبه پرچم برخورد می‌کند و سریعاً برمی‌گردد و یک تله است که به «شکست غلط» شناخته می‌شود.

منتظر ‌ماندن برای بسته ‌شدن کندل خارج از پرچم، اعتبار شکست را افزایش می‌دهد و می‌تواند ریسک معامله‌گر را کاهش دهد.

به عنوان یک تریدر، اگر شکست پرچم با حجم زیادی پشتیبانی نشد، دارایی خود را به خطر نیندازید؛ زیرا یک حرکت کم‌حجم معمولاً باعث به دام انداختن سرمایه‌گذاران در سمت اشتباه بازار می‌شود.

علاوه بر این، استفاده از شاخص قدرت نسبی (RSI) برای اندازه‌گیری دامنه افزایش قیمت پس از شکست می‌تواند به موفقیت بیشتر در معامله کمک کند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments