زمان مطالعه: 6 دقیقه

تفاوت بیت کوین و بورس چیست؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

اگر مبلغی سرمایه در اختیار داشته باشید و اجبار به سرمایه‌گذاری آن در جایی غیر از حساب بانکی داشته باشید، شما برای سرمایه‌گذاری از میان بازار‌های بورس یا بیت کوین کدام بازار را را ترجیح می‌دهید؟ شاید در نگاه اول قیاس یک رمزارز (بجای کل بازار کریپتو) با یک بازار بزرگ قیاس درستی نباشد، اما از آنجا ‌که میزان مبادلات تجاری هر دو گزینه به شدت بالاست می‌توان نتیجه گرفت که رقابتی سخت بر سر جذب میزان بیشتری از سرمایه بین این دو بوجود آمده است و همین رقابت، جذابیت موضوع را دو چندان می‌کند. قبل از آنکه در مورد تفاوت‌ها و شباهت‌های بین بازار خرید و فروش بیت کوین و بازار سهام صحبت کنیم، باید یادآور شویم که ورود به هر کدام از این بازار‌ها بدون دانش و مطالعه قبلی و همچنین عدم مشورت با افراد خبره می‌تواند برای سرمایه شما خطر آفرین باشد. پس با احتیاط باید وارد این بازار‌ها شوید. حال بیایید ابتدا با خرید و فروش بیت کوین و سپس با خرید و فروش سهام یا همان فعالیت در بورس بیشتر آشنا شویم.

ترید بیت کوین

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

به خرید و فروش بیت کوین در بازار رمزارز‌ها، ترید گفته می‌شود. این خرید و فروش که بیشتر به منظور کسب سود صورت می‌گیرد در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت صورت می‌پذیرد. به افرادی که از این طریق به کسب سود می‌پردازند در اصطلاح معامله‌گر و یا تریدر گفته می‌شود. قیمت بیت کوین در زمان نگارش مقاله بین 9000 و 10000 دلار است و این بدان معناست که کمترین دارایی بیت کوینی شما می‌تواند سرمایه و اندوخته‌‌ای قابل توجه برای شما محسوب شود. ضمن اینکه افراد باهوش فرصت خرید پادشاه رمز‌ارز‌ها را به راحتی از دست نمی‌دهند، چراکه بر اساس پیش بینی‌ها آینده‌­ای درخشان در انتظار بیت کوین است.

بازار بورس و اوراق بهادار

بازار بورس و اوراق بهادار که به تالار شیشه‌ای نیز معروف است، محلی است برای خرید سهام شرکت­‌های بزرگ و کوچکی که سود‌دهی آنها تقریبا برای سازمان بورس مسجل شده است. در این بازار شما بسته به میزان سرمایه خود، در سود و یا زیان شرکت سهیم می­‌شوید و به نوعی در آن شرکت شریک خواهید شد. به تعبیر بازاری‌ها، سرمایه از شما، کار از شرکت. بنابراین هر چه میزان سرمایه‌گذاری‌ها بر روی یک سهام بیشتر شود، پیشرفت آن شرکت یا کارخانه قابل قبول‌تر و در نتیجه سرمایه شما بیشتر خواهد شد.

تفاوت‌های بازار بورس و بیت کوین

تفاوت‌های بین بازار بورس و بیت کوین را می­‌توان بطور کلی در این موارد جستجو کرد:

کارمزد معاملات: کارمزد‌ها در بازار بورس 1.5 درصد از معاملات را به خود اختصاص می‌دهند. (البته در مواردی نیز شامل تخفیف می‌شود که قابل چشم‌پوشی است). با این حال درصورتی که حجم معاملات شما بالا باشد، این میزان کامزد نیز رقم بالایی خواهد بود. در آنسوی میدان بیت کوین کارمزدی بسیار پایین‌تر نسبت به بورس دارد و حجم بالایی از جابه‌جایی‌­های مالی را می‌توان با کمترین کارمزد انجام داد. همچنین در بازار بورس امکان انتخاب میزان کارمزد وجود ندارد، اما شما در زمان انتقال بیت کوین می‌توانید میزان کارمزد تراکنش خود را انتخاب کنید. هرچه این عدد بالاتر باشد، احتمال تایید تراکنش شما بالاتر می‌رود و زمان انجام تراکنش نیز کمتر می‌شود.

نوسانات قیمتی: نوسان قیمت در بازار رمزارز‌ها از جمله بیت کوین بسیار زیاد است. تاجایی که قیمت آن در انتهای روز می‌تواند بسیار متفاوت‌تر نسبت به ساعات آغازین روز باشد. اما در بورس نهایت میزان تغییرات بین 5 تا 10 درصد خواهد بود. به عبارت دیگر ثبات قیمت در بازار بورس بسیار بیشتر از بیت کوین است.

سود ثابت و غیر ثابت: در بورس اوراق بهادار سهامداران سودی را که توسط هیئت رئیسه و افراد حاضر در مجمع سالیانه تصویب می‌شود را دریافت می‌کنند. همین سود جزئی اما تضمین شده است که افراد مختلف با سرمایه­‌های کم یا زیاد را جذب بورس می‌کند. اما در مورد بیت کوین باید گفت که سود تضمین‌ شده‌ای وجود ندارد و هر چه هست ماحصل تحلیل‌ها و خرید و فروش‌های اصولی و به موقع افراد است.

بورس یا بیت کوین

نحوه خرید و ساعت معاملات: نه تنها در تعطیلات بلکه پنجشنبه‌ها نیز در کشور ما بورس تعطیل است. در روز‌های کاری نیز ساعت کاری بورس بین ساعات 8 تا 12:30 است که مدت زمان کمی به نظر می‌رسد. اما خرید و فروش بیت کوین در همه ساعات و لحظات امکانپذیر است و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. شما برای خرید سهام ابتدا باید به یک کارگزاری مراجعه کنید و پس از دریافت کد بورسی خود، اقدام به خرید و فروش سهام کنید. در دنیای رمزارز‌ها بهترین شیوه خرید بیت کوین، خرید از طریق صرافی‌های آنلاین ایرانی است. برای خرید از این صرافی‌ها شما علاوه بر ثبت نام در صرافی باید مراحل احراز هویت را نیز تکمیل کنید و پس از تایید توسط صرافی می‌‌توانید اقدام به خرید و فروش کنید.

حق مالکیت: شما برا خرید هر سهم مالک قسمتی از سهام آن شرکت می‌شوید و این در حالیست که شما با خرید بیت کوین از صرافی ارز دیجیتال، شما در هیچ شرکتی صاحب سهام نمی‌شوید و تنها یک کوین در اختیار خواهید داشت.

محدودیت جغرافیایی: در توضیح این نکته همین بس که شما امکان خرید سهام یک شرکت مثلا آلمانی را ندارید و بالعکس. اما برای خرید بیت کوین هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

گزارشات مالی: بر اساس قانون نحوه عملکرد، صورت‌های مالی و هر آنچه که لازم است تا سهامداران یک شرکت از آن مطلع باشند، باید در معرض دید عموم قرار گیرد. از آنجا که بیت کوین یک رمزارز است، این قانون نیز مثل قوانین دیگر در مورد آن صدق نمی‌کند و از این قائله مستثنی است. البته بد نیست این نکته را بدانید که پیگیری تراکنش بیت کوین امکان‌پذیر است اما نمی‌توانید مشخص کنید که این تراکنش توسط چه کسی صورت پذیرفته و دریافت کننده نیز چه کسی است.

دسترسی به اطلاعات حساس: در بازار سرمایه در صورتی که فردی از اطلاعات حساسی که افشای آن می‌تواند بر قیمت سهام موثر باشد؛ پرده‌برداری کند و یا اقدام به خرید آن کند، مجرم شناخته‌ می‌شود. در مورد بیت کوین افشای اطلاعات محرمانه جرم نیست؛ چرا که اصلا چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

بورس یا بیت کوین

شباهت‌های بورس و بیت کوین

از تفاوت‌های بین بورس و بیت کوین که بگذریم نوبت به شباهت‌های آنها می‌رسد. این شباهت‌ها را در 3 خط می‌توان خلاصه کرد:

اول: فارغ از اینکه بورس یا بیت کوین را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که برای خرید سهام یا بیت کوین می‌توانید از ارز‌های فیات استفاده کنید.

دوم: ارزش‌گذاری هر دو گزینه، تابعی از میزان عرضه و تقاضاست.

سوم: همیشه باید حد ضرر احتمالی برای هر دو بازار را مشخص کرد تا ضرر کمتری متوجه سرمایه شما شود.

سخن پایانی

به عنوان سخن پایانی یادآور می‌شویم که خرید سهام و یا خرید بیت کوین را با سرمایه اندک آغاز کنید تا به مرور و پس از کسب دانش و تجریه کافی بتوانید افزایش سرمایه را استارت بزنید و از سود آنها استفاده کنید. در ضمن فراموش نکنید که در صورت تمایل می‌توانید به صورت همزمان هم در بورس و هم در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید و سودی 2 چندان را تجریه کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

به نظر بنده، قطعا برای یک تازه کار معامله در بورس ایران آسان تر است. ارز های دیجیتال با توجه به تازگی و قابلیت های متعددی که دارد برای تازه واردان کمی گیج کننده خواهد بود. بورس بستری امن برای سرمایه گذاری های قانونی بلند مدت است و نظارت ها بیشتر است، اما در ارزهای دیجیتال دامنه نوسان زیاد است و هیچ دولت و سازمانی آن را کنترل نمیکنند. همچنین در ارزهای دیجیتال قابلیت هایی مثل بازار دوطرفه و اهرم وجود دارد که در بورس ایران وجود ندارد.