نقش کارت گرافیک در استخراج بیت کوین!

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

پس از آنکه استخراج بیت کوین از طریق رایانه‌های خانگی از رواج افتاد، برخی از استخراج‌گران درصدد استخراج بیت کوین با کارت گرافیک برآمدند و با راه‌اندازی ریگ‌ بیت کوین توانستند به استخراج خود ادامه دهند. ریگ بیت کوین به مجموعه‌ای از کارت‌های گرافیک یا همان GPU گفته می‌شود که برای استخراج بیت کوین و اتریوم و دیگر آلت‌کوین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم تا با بررسی کارت گرافیک‌های مختلف به این سوال پاسخ دهیم که اصلا استخراج بیت کوین با کارت گرافیک کاری مقرون به‌صرفه هست یا خیر؟ همراه ما بمانید.

سودآوری ماینینگ با کارت گرافیک چقدر است؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

آنچه در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد اینست که در حال حاضر، استخراج بیت کوین به صورت اختصاصی و آلت‌کوین‌‌ها به صورت عمومی با استفاده از یک کارت گرافیک ممکن نیست و فقط به زیان مالی شما منجر خواهد شد. همانطور که ذکر شد برای استخراج بیت کوین از طریق کارت گرافیک می‌بایست از ریگ استفاده کنید. یک ریگ معمولی حداقل از 4 تا 6 کارت گرافیک قدرتمند تشکیل شده است. البته با توجه به افزایش سختی شبکه و صد البته افزایش تعداد ماینر‌های بیت کوین، تقریبا استفاده از ریگ برای استخراج پادشاه رمزارز‌ها منسوخ شده است و می‌توان گفت که استخراج بیت کوین از این طریق تقریبا هیچ عایدی خاصی برای شما نخواهد داشت. اما استخراج اتریوم و دیگر ارز‌های دیجیتال از طریق ریگ همچنان مورد توجه استخراج‌ کنندگان قرار دارد و این بدان معناست که مطلب گفته شده یک قاعده کلی محسوب نمی‌شود.

استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

معایب استخراج بیت کوین با کارت گرافیک چیست؟

بدون شک استخراج بیت کوین با کارت گرافیک و حتی ریگ استخراج نیز مانند استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی خالی از عیب نیست. بد نیست با هم به مرور این معایب بپردازیم.

ناتوان در استخراج بیت کوین

اولین ایرادی که به این نوع استخراج می‌توان گرفت اینست که استخراج بیت کوین با کارت گرافیک در حال حاضر کاری بدون حاصل است. به عبارت دیگر کارت‌های گرافیک بیشتر برای استخراج اتریوم و دیگر آلت‌کوین‌ها کاربرد دارند.

هزینه بالا

دومین ایرادی که به این نوع استخراج می‌توان گرفت هزینه بالای آن است. هر کارت گرافیکی مناسب استفاده در پروسه استخراج نیست. چراکه توان پردازشی GPU ها در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. در بخش بعد مفصل در مورد کارت گرافیک‌های مناسب استخراج صحبت خواهیم کرد، اما علی الحساب بدانید که کارت گرافیک مناسب راه‌اندازی ریگ و استخراج قیمت‌های بالایی دارند که در اکثر مواقع خرید آنها مقرون به صرفه نیست.

استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

تهدید‌های نرم‌افزاری

برخی از ارز‌های دیجیتال برای حفظ بقای خود به دستگاه‌های ایزیک (ASIC) روی آورده‌اند. به عنوان مثال مونرو با ایجاد تغییر در الگو‌های خود، الگوی کریپتونایت را کنار گذاشته و الگوی رندوم ایکس را جایگزین آن کرد و به توسعه آن پرداخت. رندوم ایکس الگوریتمی است که برای CPU ها نوشته شده است و مونرو از این طریق راه ورود GPU ها به عرصه استخراج را مسدود کرده است. هر چند که استخراج مونرو از طریق کارت گرافیک نیز امکان‌پذیر است، اما هزینه آن بیش از بهره آن است. موضوع استخراج از طریق کارت گرافیک با اندک تفاوتی برای اتریوم نیز صدق می‌کند ولی در کل می‌توان گفت با توجه به ویژگی‌های هریک از این ارز‌ها استخراج اتریوم و مونرو نیز کار چندان درآمد زایی نیست و فکر یک شبه پولدار شدن از این طریق را باید از ذهن دور کرد. البته ارز‌هایی هستند که از این طریق می‌توان به استخراج آنها پرداخت.

تهدید‌های سخت‌افزاری

عوامل زیادی در ایجاد آسیب فیزیکی به کارت گرافیک و یا ریگ شما تاثیر گذارند. مثلا در هنگام نصب کارت گرافیک ممکن است به آن آسیب وارد شود. یا بر اثر گرمای ایجاد شده در ریگ هر کدام از کارت‌ گرافیک‌های شما ممکن است دچار معیوب شوند. آب خوردگی و یا حتی نوسانات برق نیز می‌توانند صدمات جبران ناپذیری را برای شما به وجود بیاورند.

مصرف برق بالا

مصرف برق کارت‌های گرافیکی مورد استفاده در ریگ‌های استخراج بسیار بالاست. هر چند که قیمت برق خانگی در اکثر موارد این نقص را می‌پوشاند، اما گاهی ممکن است که این مصرف برق سبب افزایش سرانه برق مصرفی خانوار و در نتیجه افزایش بهای برق مصرفی و حتی قطع برق شود.

استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

انتخاب کارت گرافیک و مقایسه در آمد از هر کدام

حال زمان آنست که ضمن شناخت کارت گرافیک‌های مختلف و بیان ویژگی‌های آنها، به این سوال پاسخ دهیم که بالاخره استخراج بیت کوین با کارت گرافیک آیا واقعا به صرفه است یا خیر؟

اولین نکته در این زمینه عدم تکیه بر قیمت و قدرت کارت گرافیک است. نکته بسیار مهمی که هرگز نباید از آن غافل شوید. به بیان ساده‌تر قیمت بالا و قدرت پردازشی بالا همیشه هم خوب نیست. مثلا یک مدل از کارت‌های گرافیک NVIDIA بیش از 43 میلیون تومان قیمت دارد که مبلغ بسیار بالایی است. نمونه‌های دیگر این مدل نیز با قیمت‌هایی بین 20 تا 40 میلیون تومان در حال خرید و فروش است. این تنها قیمت یک کارت گرافیک از این نوع است و هر نوع آسیب به آن برای شما بسیار گران تمام خواهد شد. این مساله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما متوجه کارت گرافیک‌های ارزانتری می‌شوید که کارایی بسیار بیشتری نسبت به این GPU ها دارند و با پرداخت همان مبلغ می‌توانید تعدادی کارت گرافیک 1080 یا حتی 580 بخرید و از آنها برای استخراج بیت کوین استفاده کنید. حال زمان آنست که با برخی از این کارت گرافیک‌ها آشنا شویم.

GeForce GTX 1070 and 1070 Ti

هرچند در ظاهر این کارت گرافیک نسبت به برخی دیگر برای استخراج مناسب به نظر می‌رسد اما قیمت بالای آن را هم نباید نادیده گرفت. خروجی این گارت گرافیک تنها 28 مگاهش بر ثانیه است.

GeForce GTX 1080 Ti

قیمت این مدل تقریبا 3 برابر قیمت مدل قبلی است و در عوض سرعت بازگشت سرمایه شما را تا 2 برابر نمونه قبلی افزایش می‌دهد. نرخ هش این گارت گرافیک 32 مگاهش بر ثانیه است.

Radeon RX 570 and Radeon RX 580

یک کارت گرافیک کم مصرف و البته کم قیمت که نرخ هش آن 30 مگاهش بر ثانیه است. این دو کارت را می‌توان از بهترین گزینه‌های استخراج اتر دانست.

RX Vega 64

این کارت گرافیک مختص افرادی است که به دنبال استخراج ارز‌های مبتنی بر الگوی کریپتونایت هستند. ارز‌هایی مانند اتر و مونرو از این دسته محسوب می‌شوند.

هزینه برق و دریافت مجوز استخراج

با توجه به قوانین استخراج بیت کوین در ایران و هزینه برقی که باید برای آن پرداخت کنید، توصیه می‌کنیم با بررسی قیمت بیت کوین و سایر آلت کوین‌ها و همچنین با استفاده از ماشین حساب استخراج بیت کوین ابتدا ورود به این سرمایه‌گذاری را کامل بررسی و با دید باز وارد آن شوید.

سخن پایانی

دیدیم که با توجه به قیمت روز افزون قیمت کارت‌های گرافیک، استخراج بیت کوین با کارت گرافیک نه تنها سودآور نیست بلکه در اکثر اوقات به ضرر کاربر تمام می‌شود. این مقوله در مورد اتریوم و آلت‌کوین‌کوین‌های دیگر حالت عکس داشته و استخراج آلت‌کوین‌ها هنوز هم از طریق ریگ‌های گرافیکی در حال انجام است. فراموش نکنید که اگر قصد ورود به این صنعت را دارید حتما با سرمایه کم کار خود را آغاز کنید تا در صورت متضرر شدن سرمایه کمتری را از دست دهید. ضمنا فراموش نکنید که حداقل مدتی که برای بازگشت سرمایه اولیه خود باید در نظر بگیرید، یک سال است و باید به آن به چشم یک سرمایه‌گذاری بلند مدت نگاه کنید. هرچند که ممکن است با ارتقاء تجهیزات و یا افزایش قیمت آلت‌کوین‌ها در مدت کوتاهتری به هدف خود برسید.

اگر در مورد ریگ و یا کارت‌های گرافیکی اطلاعاتی دارید در زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments