بیل گیتس چه نظری در مورد بیت کوین دارد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

بیل گیتس (Bill Gates)، کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌دار، نیکوکار و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است که در سال ۱۹۷۵ میلادی، شرکت مایکروسافت را تأسیس کرد. او تا سال ۲۰۱۷ با دارایی خالص ۸۶ میلیارد دلار، به ‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته می‌شد. بیل گیتس در سال‌های گذشته، موضع‌گیری‌های متفاوتی نسبت به ارزهای دیجیتال و به ویژه بیت کوین (BTC) داشته است. در این مقاله قصد داریم به بررسی نظر بیل گیتس در مورد بیت کوین بپردازیم.

نظر بیل گیتس در مورد بیت کوین

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بیل گیتس در ابتدا، از طرفداران بیت‌ کوین به شمار می‌رفت. او در سال ۲۰۱۴ و در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ (Bloomberg)، با هیجان‌انگیز خواندن بیت کوین اظهار داشت:

در تراکنش‌های بزرگ، ارزهای فیات سنتی می‌توانند بسیار مشکل‌ساز باشند. بیت ‌کوین از هر ارز سنتی دیگری بهتر است؛ چون با استفاده از آن دیگر نیازی به حمل مقدار زیادی پول به صورت فیزیکی نیست.

او همچنین با اشاره به این موضوع که بسیاری از مشتریان سنتی به دلیل ماهیت ناشناس و فناوری رمزنگاری‌شده بیت کوین، در مورد استفاده از آن تردید دارند، اعلام کرده بود که:

بیت کوین هیچ ارتباطی با تروریسم یا پول‌شویی ندارد.

تغییر موضع

بعدها نظر بیل گیتس در مورد بیت کوین تغییر کرد و اظهارات خود را پس گرفت. در ماه مِی سال ۲۰۱۸، بیل گیتس در مصاحبه دیگری با شبکه تلویزیونی سی‌اِن‌بی‌سی (CNBC)، گفت:

بیت کوین و عرضه اولیه کوین‌ها (ICO)، از احمقانه‌ترین تئوری‌ها هستند.

گیتس در این مصاحبه اعلام کرده بود که هیچ ارز دیجیتالی ندارد. با این حال، او تعریف می‌کرد که شخصی به عنوان هدیه تولد، به او بیت کوین داده و او هم پس از چند سال نگهداری، آنها را فروخته است!

نظر بیل گیتس در مورد بیت کوین

دلایل این اظهار نظر بیل گیتس در مورد بیت کوین و تغییر موضع او شنیدنی است. یکی از دلایل مخالفت گیتس با ارزهای دیجیتال، این بود که آنها را فاقد ارزش ذاتی می‌دانست. به گفته گیتس:

به عنوان یک نوع دارایی، شما چیزی تولید نمی‌کنید و بنابراین، نباید انتظار داشته باشید که ارزش آن بالاتر برود. سرمایه ‌گذاری روی بیت کوین، نمونه بارز نظریه «احمق‌تر از من» است. اعتراف می‌کنم اگر راه ساده‌ای برای انجام آن وجود داشت، من هم به صورت کوتاه‌مدت روی بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کردم.

نظریه «احمق‌تر از من» یک نظریه اقتصادی است که طبق آن قیمت اجناس، نه بر اساس ارزش ذاتی آنها، بلکه بر اساس عقاید و انتظارات غیرمنطقی بازار تعیین می‌شود. یک خریدار، قیمت یک کالا را این‌گونه توجیه می‌کند که می‌تواند در آینده کسی را پیدا کند که حاضر باشد آن کالا را با قیمت بیشتری بخرد. به عبارت دیگر، همیشه کسی احمق‌تر از وی پیدا می‌شود که حاضر باشد مبلغ بیشتری برای آن کالا بپردازد.

با این حال، بیل گیتس معتقد بود که امکان سرمایه ‌گذاری کوتاه مدت روی بیت کوین، از طریق قراردادهای آتی و اختیار معامله ارائه‌شده توسط برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال، وجود دارد. اما، سرمایه ‌گذاری در ارزهای دیجیتال، به آسانی سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های باثبات، مانند سهام شرکت‌ها، نخواهد بود.

گیتس در همان سال با انتشار یک پست در شبکه ردیت (Reddit)، نگرانی‌های دیگری را نیز در مورد ارزهای دیجیتال که روی یک شبکه غیر متمرکز و بدون حاکمیت یک مرجع مرکزی کار می‌کنند، ابراز کرد. گیتس نوشت:

توانایی دولت‌ها در شناسایی پولشویی، فرار مالیاتی و تأمین مالی تروریسم، چیز خوبی است. در حال حاضر، ارزهای دیجیتال برای خرید فنتانیل و مواد مخدر دیگر استفاده می‌شوند. بنابراین، این یک فناوری نادر است که باعث مرگ انسان‌ها به روش کاملاً مستقیم شده است.

سخن پایانی

در این مقاله نظر بیل گیتس در مورد بیت کوین را بررسی کردیم. با وجود نگرانی‌ها در مورد ارزهای دیجیتال، بیل گیتس همچنان به فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) و به ویژه، بلاکچین خوش‌بین است. گیتس می‌گوید:

بلاکچین، از لحاظ به اشتراک‌گذاری پایگاه داده و تأیید تراکنش‌ها روی آن، فناوری بسیار خوبی است.

به گفته گیتس، فناوری بلاکچین با تسریع ایجاد سابقه امن و دائمی از تراکنش‌های بین دو طرف، نیاز به اشخاص ثالث، مانند بانک‌ها را از بین می‌برد.

حتی در سال ۲۰۱۵، بنیاد خیریه بیل و مِلیندا گیتس (Bill & Melinda Gates)، مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به شرکت بلاکچینی بیت‌سوکو (Bitsoko) کمک مالی کرد. در سال ۲۰۱۷ نیز، این بنیاد با شرکت ریپل به منظور توسعه فناوری‌های پرداخت برای بخش‌های فقیر دنیا که فاقد سیستم‌های بانکی و مالی مناسب هستند، همکاری کرده بود.

برای اطلاع از قیمت بیت کوین (BTC) به این صفحه بروید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments