استیکینگ (Staking) ارزهای دیجیتال چیست؟ مزایا و معایب استیکینگ

زمان مطالعه: 5 دقیقه

برای آشنایی با مفهوم استیکینگ ارزهای دیجیتال لازم است که ابتدا با پروتکل اجماع اثبات سهام (PoS) آشنا شوید. در این پروتکل، شبکه به جای حل یک معما یا انجام کاری، به گروهی از شرکت‌کنندگان برای اعتبارسنجی تراکنش‌های دریافتی در سیستم و افزودن آنها به عنوان بلاک‌های جدید در زنجیره نیاز دارد که مقداری از رمزارزهای یک پروژه را در شبکه قفل می‌کنند.

قفل شدن دارایی‌ها در شبکه، مثل یک بازی برد برد است! شبکه برای اعتبارسنجی‌ها به رمزارزهای قفل‌شده کاربران نیاز دارد و در ازای آن، پاداشی به کاربر تعلق می‌گیرد. میزان پاداشی که به کاربران تعلق می‌گیرد، به مدت سپرده‌گذاری، مقدار دارایی و نوع شبکه بستگی دارد. این عمل را استیکینگ یا استیک کردن می‌نامند.

یکی از راه‌های بسیار کم‌ریسک برای درآمدزایی در حوزه ارزهای دیجیتال، استیکینگ دارایی‌های رمزارزی است. به کمک این روش، می‌توان از سرمایه‌های غیرفعال که قصد هولد یا نگهداری آنان را دارید، علاوه بر کسب سود از افزایش احتمالی ارزش آنها، از افزایش تعداد ارزها در فرآیند استیکینگ نیز بهره‌مند شوید.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

البته باید دقت داشت که همه توکن‌ها را نمی‌توان استیک کرد و تنها رمزارز شبکه‌هایی که از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند، چنین قابلیتی دارند.

مزایا و معایب استیکینگ ارزهای دیجیتال

استیک کردن ارزهای دیجیتال نیز مانند سایر روش‌های سرمایه‌گذاری، علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب استیکینگ ارزهای دیجیتال می‌پردازیم:

مزایا:

کسب درآمد انفعالی: با استیکینگ رمزارزها، کاربران نیازی به ترید ندارند و با مقدار مشخصی ارز دیجیتال می‌توانند سود کسب کنند.

حفظ محیط زیست: استیکینگ برای محیط زیست مناسب‌تر است؛ زیرا مانند ماینینگ نیازی به مصرف برق بالا ندارد.

مزایا و معایب استیکینگ

ساده بودن: کار با پلتفرم‌های استیکینگ ساده است و نیاز به دانش اولیه بالایی ندارد.

کسب سود در کنار هولد: کاربران می‌توانند در کنار هولد کردن ارزهای دیجیتال، به واسطه استیک کردن آنها نیز سود کسب کنند.

پایداری بیشتر در مقایسه با ماینینگ: برای کسب درآمد انفعالی از ارزهای دیجیتال، استیکینگ در مقایسه با ماینینگ پایدارتر است و در عین حال هزینه‌های جانبی کم‌تری هم دارد.

معایب:

احتمال عدم کسب سود: این احتمال وجود دارد که رشد شبکه از آن چیزی که انتظار می‌رود کندتر پیش رود و هیچ سودی از استیکینگ به دست نیاید.

نیاز به سرمایه زیاد: می‌توان فرآیند استیکینگ ارز دیجیتال را با سرمایه کم آغاز کرد اما برای کسب سود زیادتر، به سرمایه زیادتری نیاز است.

چگونه خطرات استیکینگ ارز دیجیتال را کاهش دهیم؟

برای کاهش معایب و خطرات استیکینگ ارزهای دیجیتال می‌توان از راه‌های زیر کمک گرفت:

تحقیق و آموزش: حتماً قبل از شروع استیکینگ، به طور کامل درباره چگونگی و خطرات استیکینگ تحقیق کنید و با اصول واقعیت‌های بازار ارزهای دیجیتال آشنا شوید.

انتخاب بازارها و پروژه‌های معتبر: قبل از شروع سرمایه‌گذاری و ورود به استیکینگ، بازارها و پروژه‌های معتبر را ارزیابی و بعد از بررسی کامل، پروژه مورد نظر را انتخاب کنید.

حفظ امنیت اطلاعات: همواره سعی کنید اطلاعات شخصی خود را در محیط‌های امن نگهداری کنید و در اختیار سایر افراد قرار ندهید.

مدیریت ریسک: مدیریت ریسک یکی از مهم‌ترین اصول در بازارهای مالی است. تنظیم حداکثر میزان سرمایه‌گذاری در استیکینگ، تنوع سرمایه‌گذاری و استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

مزایا و معایب استیکینگ

سود استیکینگ ارزهای دیجیتال چگونه محاسبه می‌شود؟

سود استیک به عوامل مختلفی بستگی دارد و پاسخ قطعی و ثابتی برای آن وجود ندارد. مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

  • نود اعتبارسنج یا شخص سپرده‌گذار چه میزان دارایی را به شبکه اختصاص داده است.
  • نود اعتبارسنج یا شخص سپرده‌گذار چه مدتی دارایی‌های خود را به شبکه اختصاص داده است.
  • نود اعتبارسنج یا شخص سپرده‌گذار از چه روشی برای استیک ارز دیجیتال خود استفاده کرده است.
  • در مجموع چه مقدار دارایی‌ در کل شبکه استیک شده شده است.
  • نرخ تورم اقتصاد یا رمزارز مورد نظر
  • ارزش بازار و قیمت فعلی رمزارز

به این نکته توجه داشته باشید که در بعضی از بلاکچین‌ها میزان پاداش استیکینگ به صورت درصدی ثابت تعیین می‌شود که در اصل به عنوان عامل جبران‌کننده تورم بین اعتبارسنج‌ها توزیع می‌شود.

همین تورم است که به عنوان مشوقی برای کاربران عمل می‌کند تا به جای هولد کردن دارایی‌های خود در یک کیف پول، آن را استیک کنند و پاداش بگیرند.

چگونه ارز دیجیتال استیک کنیم؟

استیکینگ ارزهای دیجیتال در بسیاری از صرافی‌های خارجی مانند بایننس، کوکوین، مکسی و … قابل انجام است ولی از آنجا که کاربران ایرانی برای استفاده از این صرافی‌ها با محدودیت‌های مختلفی روبه‌رو هستند، برخی از صرافی‌های ایرانی نیز این قابلیت را برای کاربران خود ایجاد کرده‌اند.

صرافی ارزپلاس، یکی از اولین صرافی‌های ایرانی است که به کاربران خود، خدمات استیکینگ را ارائه کرده است. این صرافی به تازگی اقدام به اضافه کردن ارزهای KAVA ،INJ و LUNC به لیست ارزهای قابل استیک خود نموده است.

در حال حاضر امکان استیک کردن ارزهای اکسی اینفینیتی (AXS)، اتم (ATOM)، اینجکتیو پروتکل(INJ)، کاوا (KAVA)،  ترا کلاسیک (LUNC) و پولکادات (DOT) در بخش استیکینگ ارزپلاس ارائه شده است.

خلاصه مطلب

در این مقاله با استیکینگ ارزهای دیجیتال آشنا شدیم. همان‌طور که گفته شد، استیک کردن یکی از راه‌های بسیار کم‌ریسک برای درآمدزایی در حوزه ارزهای دیجیتال است. استیکینگ جایگزین مناسبی برای استخراج رمزارزها است. کسب درآمد انفعالی، حفظ محیط زیست، ساده بودن و پایداری بیشتر در مقایسه با ماینینگ، از جمله مزایای استیک ارز دیجیتال است. در صرافی ارزپلاس به راحتی می‌توانید ارزهای دیجیتال را استیک کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments